Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä teitä ahdistaa pienten maalaiskylien ilmapiirissä?

Vierailija
28.04.2024 |

Niin usein kuullut ja lukenut että maalla olisi ihan kiva asua, mutta se ilmapiiri pienellä kylällä on niin ahdistava. Niin kuin millä tavalla? Mä oon muuttamassa maalta kaupunkiin väliaikaisesti ja se ahdistaa ihan hirveästi. Päivittäin tapaa ihmisiä joista ei tiedä yhtään mitään, joku voi yhtäkkiä seota ja alkaa riehumaan, vieraat ihmiset puuttuu naapurien asioihin jne. Maalla on minusta niin rauhallista ja ainakin minulle tutuissa kylissä ihmiset arvostaa toistensa yksityisyyttä. 

Kommentit (235)

Vierailija
21/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on juuri siinä, että pienillä kylillä ihmiset tietävät toistensa asiat ehkä liiankin hyvin. Nämä asiat eivät pysy salassa. Isoissa kaupungeissa hukut siihen massaan, ja mikäli et pidä meteliä itsestäsi joka välissä, niin saat olla rauhassa. Itse sekoaisin jos pitäisi muuttaa johonkin max. muutaman tuhannen asukkaan kyläpahaseen. Maalla voi viettää lomaansa, mutta asua en siellä halua.

En tunne yhtäkään naapuria, saatikka muita kylällä asuvia. Ihan rauhassa saa olla. Kukaan ei tiedä minusta yhtään mitään.

Vierailija
22/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaisin omanikäisten naisten seuraa (20-35-vuotiaat). He karkaavat usein suurempiin kaupunkeihin ja tulevat korkeintaan takaisin silloin kun tulee perhettä, jolloin ovat yleensä tylsää seuraa joka tapauksessa, tai sitten kiireisiä. Helsingissä asuva ystäväni tapaa meidänikäisiä naisia jatkuvasti eri tapahtumissa, minä joudun etsimään. Enkä ole juuri löytänyt. 

Harrastuksissa ei ole juurikaan valikoimaa. Tahtoisin osallistua lyhyille intensiivikursseille, mutta täällä ns. maalla kaikki kestää koko vuoden ajan. Olisi myös kiva, jos harrastuksia olisi pitkin päivää, eikä vasta iltapäivällä ja illalla. 

Tapahtumissa on kaupungeissa enemmän valikoimaa. Samoin baareissa, museoissa ja teattereissa. Kun vielä asuin Helsingissä, kävin museoissa useita kertoja viikossa ja teatterissa pari kertaa kuukaudessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei asu vaan maalla. Pakkoko on olla kaikkien kanssa tekemisissä. Työn vuoksi toki.

Vierailija
24/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on jossain pienen paikkakunnan taajamassa. Se juoruilu. Kaikista mieluisin asuinpaikkani on ollut niin syvällä maaseudulla, että naapureita ei ikinä oppinut tuntemaan kun olivat kilometrien päässä eikä mitään asiaa ollut puolin eikä toisin. Muista syistä siellä asuminen kävi niin vaivalloiseksi että oli pakko luopua. Keskisuuri kaupunki myös ok, kukaan ei muista sua hetken päästä. 

Vierailija
25/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastusten ja järkevien ystävien puute.

Sosiaalisena ja aktiivisena ihmisenä en pystyisi asumaan paikassa, jossa ei voi kokeilla uusia harrastuksia tai tutustua uusiin ihmisiin helposti. 

Vierailija
26/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyttäys ja juoruaminen.

Vierailija
27/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaa jos pukeudut mustaan HH tai Hilfiger takkin ja harmaisiin collareihin. Muista myös valkoiset tennarit.

Tuohan on Espoon kansallispuku.

Talvella HHn korvaa toki se pakollinen Peak Performancen kevytuntsikka jossa on terveyssiteen muotoinen koristetikkaus.

Malle suosittelen enemmän Bundeswehrin "Flektarn" takkia ja/tai maastohousuja joita Varusteleka on myynyt suomen väkiluvun ylittäviä määriä sekä neonoranssia metsästysliiviä.

Vierailija
28/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on juuri siinä, että pienillä kylillä ihmiset tietävät toistensa asiat ehkä liiankin hyvin. Nämä asiat eivät pysy salassa. Isoissa kaupungeissa hukut siihen massaan, ja mikäli et pidä meteliä itsestäsi joka välissä, niin saat olla rauhassa. Itse sekoaisin jos pitäisi muuttaa johonkin max. muutaman tuhannen asukkaan kyläpahaseen. Maalla voi viettää lomaansa, mutta asua en siellä halua.

En tunne yhtäkään naapuria, saatikka muita kylällä asuvia. Ihan rauhassa saa olla. Kukaan ei tiedä minusta yhtään mitään.

Tuo on siis oma luulosi. Kyllä sinut "tiedetään", on pantu merkille ja puhuttu, vähän keksittykin jos et itse mitään kerro. Se että saat olla rauhassa ei tarkoita sitä että sinusta ei puhuttaisi ja keksittäisi mitään. Voit olla isokin puheenaihe jos olet omissa oloissasi.

Vierailija
29/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyttäys ja juoruaminen.

Tämä on ongelma ihan missä kaupungissa  JA kylässä tahansa.

60v. kyyniset kerrostalokyttääjät niitä pahimpia sekä omakotialueella nämä nykyvanhukset ovat niitä pahimpia.

Vierailija
30/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä pikkupaikkakunnan kunnanvirastossa. Kyllä siellä tiedetään ihan kaikkien asiat. Ja udellaan jollei tiedetä.

Vierailija
31/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hammaslääkärinä töissä kesän eräässä pienessä kunnassa. Hyvä etten hulluksi tullut, kun kaupassa ja kylillä tuli tuttuja potilaita vastaan jatkuvasti. 

Mitä kauemmin olin siellä, sitä paremmin minut tunnistettiin eri paikoissa. Aivan liian usein joku tulee kyselemään jotain omista vaivoistaan tai kommentoimaan. Kaiken huippu oli, kun olin uimarannalla rentoutumassa ja olut kesäjuomana, niin joku nappasi minusta kuvan.

Kunnassa oli kaksi muutakin hammaslääkäriä ja yksi suuhygienisti, mutta he asuivat eri paikkakunnalla ja kulkivat melko pitkää työmatkaa. Ymmärrän täysin, miksi.

En enää ikinä mene pikkupaikkakuntaan töihin, vaikka tarkottaisiin nelinkertaista palkkaa. Oma mielenterveys ei kestä sitä kyyläämisen määrää.

Vierailija
32/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että viikossa eksäni oli oveni takana, vaikka tein aivan kaiken kadotakseni kuin tuhka tuuleen ja aloittaakseni alusta. 

Vierailija
33/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mukavasta pienestä kylästä kotoisin, mutta en halua muuttaa takaisin, koska minut tuomitaan siellä minun sukuni vuoksi. Koska minun sukuni sattuu olemaan täynnä rapajuoppoja narkkeja, minäkin olen automaattisesti samanlainen kyläläisten mielestä.

Vierailija
34/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa ei vieraat ihmiset puutu naapurien asioihin.

Ei ne puutu kyllä maallakaan. Ei edes ne tutut naapurit.

Vierailija
35/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa sekä hyviä, että huonoja puolia. Riippuu kuinka pieni/iso kaupunki/kylä on. Kaupungissa ei naapureita välttämättä edes tunne. Voi olla anonyymi, elää kuten haluaa. Etenkin jos olet vähemmistöön kuuluva. 

Maalla juoru akoilla ja ukoilla ei ole muuta tekemistä kuin kytätä. Varsinkin, jos olet hieman tavallisesta erilainen, siksi monet muuttaa kaupunkiin.

Vierailija
36/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on siis oma luulosi. Kyllä sinut "tiedetään", on pantu merkille ja puhuttu, vähän keksittykin jos et itse mitään kerro. Se että saat olla rauhassa ei tarkoita sitä että sinusta ei puhuttaisi ja keksittäisi mitään. Voit olla isokin puheenaihe jos olet omissa oloissasi.

No, niin kauan kuin kukaan ei minulle tule puhumaan, muiden puheet eivät liikuta minua, minähän saan olla täysin rauhassa. Ihan yhtä hyvin voisin asua jossain Nykissä. Eihän minun elämääni vaikuta mitään se, mitä naapurit tai kyläläiset puhuvat keskenään. 

Vierailija
37/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa lähinnä ettei siellä ole mitään tekemistä. Ei oikein harrastusmahdollisuuksia eikä ihmiset tee juuri muuta kuin puuhaievat pihoissaan. Ei tapahtumia ja kaupoissa on suppea lajitelma. Nätillä kesäsäällä siellä viihtyy pari viikoa mutta ei syksyllä ja talvella.

Vierailija
38/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä kylässä ahdistaa ihmisten häpeilemätön tuijotus. Jotkut vielä oikein hidastavat kohdalla. Meillä on mökki pienellä paikkakunnalla ja kylällä lenkillä käydessä tätä tapahtuu joka kerta.

Vierailija
39/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entäs sitten? Kuinka luulosairas pitää olla jos jostain mitä ei edes kuule pitää olla pahoillaan tai miettiä mitähän ne puhuu tai ajattelee minusta. Kummallisia ihmisiä. Me ollaan muualta muutettu ja asutaan nyt metsässä. Muutama ns. naapuri tunnetaan mutta ei ne ole meidän ystäviä, hyvänpäivän tuttuja koska yksi käy auraamassa lumet ja toiselta kysyttiin polttopuuta, nyt moikataan kun nähdään. Ei ne meillä kyläile tai tule pihaan muuten vaan. Kaverit on muualla. Ja muista kyläläisistä ei tiedetä mitään kun ei haluta, ei luuhata kyläkokouksissa tms. 

Vierailija
40/235 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa ei vieraat ihmiset puutu naapurien asioihin.

Jatkuvastihan siellä tapellaan kerrostaloissa ja ärsyynnytään naapureiden lapsista ja eläimistä. Heippalappurumbaa kyllä jaksatte ylläpitää.

Mun talossa ei tehdä mitään noista. Mutta tää onkin hyvää aluetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän