Kaverin röyhkeä pyyntö. Mitä vastaisitte?
Olen jo vuosia asunut Tukholmassa ja yllätyin tänään, kun vanhalta kaverilta tuli puhelimeen viesti. Oltiin ennen paljonkin tekemisissä mutta nyt ei olla nähty tai kirjoiteltu vuosiin.
Kaveri kyseli kuulumisia ja kertoi, että on tulossa heinäkuussa Tukholmaan toisen kaverinsa häihin. Vastasin että sehän on kiva, voitaisiin yrittää tavata joku päivä vaikka kahvittelun merkeissä. Siihen hän vastasi, että "itse asiassa budjetti on aika tiukilla, niin mietin voisiko sun luona majoittua 4 yötä tuolla viikolla?"
Nyt on vähän typertynyt olo. Itse en kehtaisi vuosien hiljaisuuden jälkeen pyytää ilmaista majapaikkaa keskellä kesäsesonkia. Toisekseen, tuntuu vähän ikävältä että hän tulee toisen kaverinsa häihin ja minulta kelpaisi juuri se ilmainen majoitus.
Mitä vastaisitte tuollaiseen viestiin?
Kommentit (394)
Yhdeksi yöksi voisin ottaa, pitempi aika sitoo liiaksi. Tämäkin sillä ehdolla että tuo omat syömisensä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin vain, että valitettavasti en pysty majoittamaan, mutta mukava olisi nähdä muuten. Eikä tarvitse selitellä yhtään sen enempää.
Juuri näin.
Ei käy 😠 rahuli on nykyään minun paras kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaisin itse, että "minulla on menoa juuri kyseisenä ajankohtana niin, että en ole kotona, jotta pystyisin majoittamaan"
Miksi pitää kehitellä ihmeellisiä ekosyitä ja valehdella? Vastaa vaan, että ei käy.
Joo, ei selityksiä, niihin löytyy aina vastaväite. Esimerkiksi, jos sanotaan, ettei olla kotona, niin ystävä kyllä mielellään asuu asunnossa yksinään. Olenpa sellaiseenkin törmännyt, että ystävä majoittuisi mielellään tyttäreni asunnossa lomansa aikana, kun tämä ei ole kotona. Itsellä ei todellakaan riittäisi pokkaa tuollaisiin pyyntöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihan mieluusti tarjoaisin yösijan, jos asuntoon mahtuisi.
Neljäksi yöksi? Etkä edes näkisi kaveriasi, koska hänhän on menossa toisen kaverin häihin. Onko sinulla ilmainen bed & breakfast?
Joo ei haittaa yhtään. Pientä äksöniä vaan tylsään elämääni.
Ja rahanmenoa kun persaukinen kaveri tulee Suomesta lokkeilemaan neljäksi päiväksi.
Miten niin rahanmenoa? Ei kai se mulle mitään maksa, jos joku nukkuu tuossa lattialla.
Kai se joain syökin neljän päivän aikana.
No vieras tietysti tarjoaa kaikkia ruoat talon emännälle. Jos on pokkaa kysyä majoitusta vuosien jälkeen, niin tietysti vieras tarjoaa ruoat kiitokseksi majoituksesta. Joku raja sentään enkä minä mitään ruokia ajatellut tarjota vaan odotan, että vieras vie minut jopa ulos syömään illalliselle. Ruoat vieraan piikkiin neljäksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulisi kyllä hyväksikäytetty olo tuollaisesta.. Entä jos pyydät pienen maksun? Voisi vaikka omat ruuat maksaa ja jotain omantunnon mukaan.
Voisi vaikka omat ruuat maksaa?!! Eikö se nyt ole selvää joka tapauksessa että omat ruuat maksetaan? Ei se ole mikään maksu majoituksesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, ei käy silloin. Olen matkoilla tms.
Ei tarvitse selittää yhtään mitään. Ei vaan käy. Mutta kahvittelu kyllä onnistuu.
Ei tarvitse edes kahville tulla. Kahvilassa voidaan nähdä.
Ei missään tapauksessa. Jos suostut, menetätä neljäksi päiväksi kokonaan oman kotirauhasi. Joudut miettimään menosi ja olemisesi jonkun toisen menojen mukaan. Kirjoitat, että tyyppi on vielä vanha kaverisi. Mistäs tiedät millainen ihminen hän nykyään on? Mitä jos hän on muuttunut, esim. varastaa lääkkeesi, korusi tai rahasi? Hän voi olla viinaanmenevä, ja saat sitten ihmetellä, kun tyyppi häiden jälkeen oksentaa vessassasi. Muistan ikuisesti, kun eräs aikuisiän ystäväni otti vieraakseen vanhan koulukaverin, kaveri pokasi jonkun random ukon ekalla baariresissulla ja raahasi ukon yöpaikkaansa eli kaverin kotiin. Siellä sitten panivat olkkarissa railakkaasti menemään ja majoittaja sai miettiä mistä kaikkialta ja mitä tahroja saa siivoilla yökyläilyn jälkeen. Muistan kuinka hän yökkäili pitkään tätä asiaa, hyvä kun kehtasi kertoa.
Yleensä näitä vierailijoita löytyy, kun satut asumaan mukavassa paikassa, jonne on kiva tulla reissulle. Tullaan ja odotetaan hotellimajoitusta ja palveluja, mutta mitään ei tuoda eikä tehdä kiitokseksi. Näistä vieraista yleensä jää vain pyykkiä pestäväksi ja ruokalaskuja maksettavaksi ja harmitus painamaan mieltä. Siksi aikuisten on parasta majoittua hotellissa tai jossain mihin omat rahkeet riittävät. Yökyläily ei ole aikuisten juttu, ellei ole pelisäännöt selvät.
Sanoisin, että oota mä katon kalenterista... Nyt näyttääkin siltä, että koko kesän majoitukset on meillä jo varattu. Toisin sanoen: vedä händyyn!
Vierailija kirjoitti:
Jos olis tilaa, niin majoittaisin. Tietysti. Jos siis hyvä tuttu nuoruudesta. Mut jos itselle kovin hankalaa tilan tai aikataulun suhteen, niin vastaisin, etten voi ja kertoisin sen syyn. Suora pyyntö kaipaa suoran vastauksen. Ihmettelen kyllä, mitkä häät kestää 4 päivää. 2 yötä korkeintaan luulis menevän. Jos vanha tuttu jo tuntuu peräti epäluotettavalta, niin avaimia en ainakaan vippaisi.
Jos oli halvat lennot noina päivinä ja haluaa ehkä olla pari päivää turistinakin. Mä olen useasti nuorempana yhdistin työmatkoihin vapaata.
Vastasin. Kirjoitin hänelle, että "Ei kyllä onnistu silloin, mutta yritetään silti nähdä joku päivä? 🙂"
Kaveri vastasi: "Ei musta olisi sulle mitään vaivaa, mutta siis ok."
Ap
Tervetuloa vaan. Ilmaiseksi saa nukkua tuossa vierassohvalla sapuskapalkalla. Tarjoa mulle neljän päivän ruoat, niin olet erittäin tervetullut meille kylään.
Itse en majoittaisi, ihan hyväksikäyttöä. Jos rahat on noin tiukilla, hänen kannattaisi jättää häät väliin tai käydä vain päiväristeilyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vastasin. Kirjoitin hänelle, että "Ei kyllä onnistu silloin, mutta yritetään silti nähdä joku päivä? 🙂"
Ap
Ei jessus mikä tyyppi
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vastaus viittaa vähän siihen, että vänkäämistä on vielä tiedossa. Mutta oli fiksua, ettet selittele enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap menettäisi? Tapaa vanhan kaverinsa, viettää aikaa hänen kanssaan, verestelee muistoja. Ehkä ystävyys taas syvenee. Voisi vaikka Suomessa käydessään yöpyä hänen luonaan. Ystäviä ei ole koskaan liikaa ja myöhemmällä iällä uusia ystävyyssuhteita harvoin syntyy.
Mun mielestä on ihan käsittämätöntä, että täällä ulvotaan heti hyväksikäytöstä ja lokkeilusta. Kaveri toimi ihan reilusti kertoessaan, että nyt on rahat tiukilla mutta silti haluaa osallistua häihin joihin ei ehkä muuten voisi osallistua rahan puutteen vuoksi.
Ja kyllä, mäkin ulkomailla asuessani majoitin ystäviä ja sukulaisia. Ihan mielelläni.
No menettäisi vapauden olla omassa rauhassa kotonaan. Ja lisäksi varmaan joutuisi tarjoamaan tälle köyhälle aamiaiset ja ruoat. Mistä vetoa että hääkampaamo on jo bookattu Tukholmassa, tuskin sentään niin "köyhä" on. Ihmiset
Luultavasti pääsisi samalla ilmaiseksi liikenneoppaaksi.
Kyllä ap toivottavasti itsekin tajuaa, että hän ei kiinnosta pätkääkään tätä ex-kaveria. Kunhan olisi keino puoli-ilmaiseksi bilettää 4 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa vaan. Ilmaiseksi saa nukkua tuossa vierassohvalla sapuskapalkalla. Tarjoa mulle neljän päivän ruoat, niin olet erittäin tervetullut meille kylään.
Voihan sitä luvata tarjota vaikka mitä, mutta lopulta tuliaisena on kuitenkin se yksi punkkupullo, jos sitäkään :)
Vastaisin "valitettavasti ei tuolloin onnistu". Ei mitään tekosyitä, tai selityksiä. Et ole velvollinen selittämään mitään.
Niin mäkin, etenkin jos ilahduttaisi tavata kyseinen ihminen.
Eikö ystävät ole just sitä varten, että heidän vuokseen nähdään vaivaa?
Voi kuule kun tietäisit.... etkö ole lukenut niitä painajaisten mökkivieraat -ketjuja, jossa suurperheet saapuvat mökille viikoksi korkeintaan yhden makkarapaketin kanssa?