Työpaikka (pomot) on ärsyyntyneitä kun minulla on lapsi
Äitiysloma ja hoitovapaa meni ok, koska ottivat siihen minulle sijaisen. Mutta kun palasin työhön, niin ovat selvästi todella ärsyyntyneitä siitä, että minulla on lapsi. Palasin 80 pros työajalle, joka siis on ihan sallittu juttu, eivät voineet sitä minulta evätä. Mutta tekivät selväksi miten hankalaa ja negatiivista se on, etten ole kokopäiväisenä. Ja huomauttelevat asiasta aina välillä edelleen. Aina kun lapsi sairastuu, niin saan vihat niskoilleni, vaikka minulla on tessin mukaan oikeus olla silloin kotona hoitamassa lasta. Minulle valitetaan koko ajan siitä, että lapsen isä ei osallistu sairauspäiviin. Minkä minä sille voin? Se harmittaa minuakin, mutta en voi aikuista miestä pakottaa. Olen muuttunut lapsen takia pidetystä ja arvostetusta työntekijästä ärsytyksen ja lähes vihan kohteeksi. Juristi sanoi minulle, ettei voi auttaa, koska kuitenkin pomot suostuu antamaan minulle lakisääteiset oikeudet, huonolle johtamiselle ei voi mitään. Onko kukaan muu kokenut vastaavaa? Sote-ala kyseessä.
Kommentit (152)
No eivät ole ärtyyntyneitä. Taas pitää sepittää omaa tarinaa. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua ainakin ottaa päähän se, kun joissain perheissä vaikuttaa olevan niin, että kipeän lapsen kanssa kotiin jää aina se sama vanhempi. Me työkaverit joudutaan kuitenkin ottamaan silloin osa vastuusta, olisi reilua jos sen lapsen kanssa jäisi edes välillä kotiin joku muukin.
Toki voit miettiä tätä vain omalta näkökulmaltasi ja löytää selityksen miehestäsi, mutta se ei vähennä kollegoiden ja esimiehen työmäärää.
Ja sitten te olette itse pois omilla saikuilla enemmän vuoden aikana kun tuo joka on lapsen takia pois? Teitä sis v..taa vaan koska tekee noin. Antaa v..tuttaa vaan. Se on hauskaa kun joitain v...tuottaa jonkun tekemiset.
Mun ex työpaikalla oli juuri noita pilkurillin venähdyksen takia poissa yksi viikko.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua ainakin ottaa päähän se, kun joissain perheissä vaikuttaa olevan niin, että kipeän lapsen kanssa kotiin jää aina se sama vanhempi. Me työkaverit joudutaan kuitenkin ottamaan silloin osa vastuusta, olisi reilua jos sen lapsen kanssa jäisi edes välillä kotiin joku muukin.
Toki voit miettiä tätä vain omalta näkökulmaltasi ja löytää selityksen miehestäsi, mutta se ei vähennä kollegoiden ja esimiehen työmäärää.
Minustakin olisi reilua, jos lapsen isä jäisi välillä kotiin sairaan lapsen kanssa. Mies ei kuitenkaan tapaa lastaan kuin viikonloppuisin, eikä edes joka toinen vkl. Olen töissä vain arkisin, joten ei ole ketään muuta jäämään silloin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut paikalla vai mistä tiedät?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin olisi reilua, jos lapsen isä jäisi välillä kotiin sairaan lapsen kanssa. Mies ei kuitenkaan tapaa lastaan kuin viikonloppuisin, eikä edes joka toinen vkl. Olen töissä vain arkisin, joten ei ole ketään muuta jäämään silloin kotiin.
Tämä siis ap.
Et voi olla enää suosiossa koska et enää jousta kaikessa ja raada ylipitkää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Mites, jos kyseessä olisi yksinhuoltaja?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi lapsen takia saikuttelija ja kyllähän se turhauttaa koko porukkaa ja laskee yleistä motivaatiota. Yritetään saada se savustettua ulos.
Niin, sinähän et ole koskaan ollut lapsi etkä ole sairastanut eikä äitisi ole ollut töistä poissa hoitaakseen sinua.
Monilla on sellainen perinteinen perhemalli, että nainen pitää perhevapaat ja jää esim. sairaan lapsen kanssa kotiin aina. Hassua kun sitä mallia ei sitten saisi soveltaa ken haluaa ja jotkut oikein luokkaantuvat siitä.
Ei ketään yksittäistä henkilöä pitäisi pistää rikosten kohteeksi vain sen takia, että ei ole ajanut tasa-arvoa tarpeeksi hyvin omilla toimillaan. Kyllä tuo kuuluu ihan perusoikeuksiin että saa olla niin tasa-arvoinen kun haluaa kussakin asiassa.
Ei nuo ole kenenkään asioita paitsi silloin, jos joku on oikein lupautunut toomimaan tasa-arvo valtuutettuna. Sellaiseksi ei oikein voi tehdä jotain kysymättä, haluaako olla tuo.
Tiedän tapauksen missä todellakin eräälle naiselle, äidille tehtiin nasilman törkeimpiä ja kamalimpia rikoksia, vain koska joidenkin mielestä ei nähtävästi ollut tarpeeksi "naisten ja tyttöjen" puolella. Varsin sairasta ja oksettavaa tasa-arvon ajamista. Oikeasti ei kyseessä ollut mikään muu kun törkeä vaino ja kosto muka "hyvillä asioilla vaan" teemalla.
"Turpiinvetokin varmaan ok sellaiselle, joka ei henkeen ja vereen ole tasa-arvon puolesta puhuja 50/50 kaikki, ihan kaikki.
No, kyllä järkevä tajuaa, että on olemassa jotain muutakin kun turpiin veto tai jakaa kaikki 50/50.
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni kans töissä hermot yhteen lapselliseen kun ensin lapsi oli viikon sairas, sitte se oli itte toisen viikon sairas ja sitte teki viikon töitä ja taas sama kierros alusta. Ei toki sanottu mitään mutta kai sitä tuli vahingossa ilmeiltyä tms.
Niin. Lapsen sairaus tarttui vanhempaan, ja yhden taudin jälkeen tarttui helpommin seuraava. Onko tässä nyt jotain ennenkuulumatonta? Olisiko ollut parempi, että olisi tullut kipeänä töihin tartuttamaan muutkin, vai?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi lapsen takia saikuttelija ja kyllähän se turhauttaa koko porukkaa ja laskee yleistä motivaatiota. Yritetään saada se savustettua ulos.
Törkeää. Työnantajan perseennuolijoita koko sakki. No tulette tekin vanhoiksi ja siitä se teidän simputus alkaa.
Minullekin sanoi pomo ettei kannata palkata pienten lasten äitejä. Hän itse oli keski-ikäinen nainen jonka lapset olivat aikuisia. Hän oli sitä mieltä että naisten pitää pysyä kotiäiteinä niin kauan etteivät lapset enää sairasta.
Rekrytoinnin hoiti kuitenkin joku muu, ja palkkaaminen perustui osaamiseen, ei työntekijän lasten määrään, ikään tai sairastelukierteeseen.
Minusta tilanne tuntuu todella epäreilulta, kun ennen lasta olin ollut tässä samassa työpaikassa seitsemän vuotta, joustanut aina työnantajan suuntaan, sairastellut hyvin vähän, tein työni hyvin ja sain siitä kiitosta. Minua ihan oikeasti pomot arvosti työntekijänä ja ihmisenä. Mitään ongelmia ei ollut koskaan. Mutta kun palasin niin isot ongelmat alkoi jo siitä kun kerroin, että palaan 80 pros työajalle. Ennen ensimmäistäkään työpäivää olin saanut puhelimessa ja monet todella ikävät valitukset aiheesta. Tuntui kurjalta edes palata ja palattua tilanne paheni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni kans töissä hermot yhteen lapselliseen kun ensin lapsi oli viikon sairas, sitte se oli itte toisen viikon sairas ja sitte teki viikon töitä ja taas sama kierros alusta. Ei toki sanottu mitään mutta kai sitä tuli vahingossa ilmeiltyä tms.
Niin. Lapsen sairaus tarttui vanhempaan, ja yhden taudin jälkeen tarttui helpommin seuraava. Onko tässä nyt jotain ennenkuulumatonta? Olisiko ollut parempi, että olisi tullut kipeänä töihin tartuttamaan muutkin, vai?
Paras olis ollu jos ois irtisanoutunu! Onhan se ihan persiistä että yks tekee kolmen viikon jaksoissa viikon töitä ja muut paikkaa sitä 2 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras olis ollu jos ois irtisanoutunu! Onhan se ihan persiistä että yks tekee kolmen viikon jaksoissa viikon töitä ja muut paikkaa sitä 2 viikkoa.
Eli työssä olevan pitää irtisanoutua, jos hänen lapsi sairastelee. Ryhtyä työttömäksi. Mutta annas olla kun on työtön. Sitten häntä vasta vihataankin, kun vain makaa työttömänä tukien varassa eikä mene töihin. Kun menee töihin niin taas vihataan, kun lapsi sairastelee ja käsketään irtisanoutumaan ja palaamaan työttömäksi. Nainen, joka on äiti, ei vain voi onnistua, teki niin tai näin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajankin pitää tajuta että työntekijä on paketti perheineen. Tottakai ahkerat sinkut oikein työnantajan unelmia.
Ei se noin mene. Meidän työpaikalla on paljon sinkkuja, jotka ovat olleet pitkillä sairauslomilla. Ei heille silti kukaan ilveile sairauslomista, vaikka ovat olleet pois monta viikkoa putkeen. Tilalle on palkattu sijainen.
Meillä on mieheni kanssa kolme lasta. Typerä työnantaja ei palkkaisi varmaan kolmen lapsen vanhempia ollenkaan. Mutta totuus on, että meillä on sairauspoissaoloja todella vähän. Alakoululaiset sairastavat kotona pienet flunssat itsekseen, kun miehen työpaikka on lähellä kotia. Voi poiketa ruokiksella tarkistamassa, että kaikki ok, lisäksi puhelimella saa aina kiinni tarvittaessa. Päiväkotilaisen poissaolot olemme jakaneet puoliksi. Monesti mies tekee silloin etäpäivän. Kun työajoissa on lisäksi joustoa, voi toinen hoitaa lasta aamun ja toinen illan, ja toinen vapautuu aina töihinsä. Lisäksi isovanhempia voi tarvittaessa pyytää avuksi.
Eli ei se automaattisesti mene niin, että perheellisellä on paljon poissaoloja. Mekin olemme molemmat vanhemmat pidettyjä työntekijöitä ja tulosta tulee, niin eipä ole työnantajat valittaneet.
Itseäni ärsyttää kaikkien lapsiperheiden leimaaminen saikuttajiksi.
Semmosta se on. Kaverini sai potkut koska sai lapsen. Juristin avulla sai kyllä korvauksia, koska oli laittomat potkut. Mutta oli vaikea löytää uutta työtä ja oli pitkään työtön, koska alalla ylitarjontaa työntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on jatkuva kaakatus, että miksi lapsi on ikinä kipeä. Ei sote-alalla, mutta kolmella eri muka-työvoimapula-alalla. Minulla ei edes ollut paljon poissaoloja. Lapsettomilla sinkuilla enemmän. Kuulemma ei enää ikinä palkata pienten lasten äitejä, kun jonkun lapsella oli joskus korvatulehdus. Pomo oli itse ollut just monta kuuta saikulla, eikä muutenkaan nuo pomot kovin kaksisia ole.
Törkeää on. Ihmisillä on elämä.
Täh? Olisivat tyytyväisiä edes siitä 80%. Mä lähtisin, kun olisin tuollaisessa työpaikassa kiusattavana.
Minulle onneksi työkaverit ei ärsyynny, ainoastaan pomot. Minun työt ei kaadu muiden niskaan jos olen pois. Mutta minkä minä sille voin, jos lapsi saa flunssan? Minkä minä sille voin, että päiväkotiin ei saa viedä sairasta lasta? Minkä minä sille voin, että lapsen flunssa voi tarttua minuunkin? En kai minä tahallani niitä tee. Ap