Outoa jos ei 30 vuotta täyttäneellä ihmisellä ole jo omaa asuntoa tai säästöjä olemassa.
Miten ihmeessä olette elämänne viettänyt? Ettekö oikeasti ole saanut elämässäsi mitään aikaan?
Kommentit (105)
Onneton olet itse. Olen tehnyt töitä 12-v. lähtien (tuolloin kesätöitä) ja ns. oikeita töitä 16-v. alkaen opiskellen lähes koko elämäni ajan työni ohessa. Kaksi tutkintoa. Nyt työkyvyttömyyseläkkeellä fyysisistä syistä: ei mittavia säästöjä, toki vaatimaton puskuri. Ei omaa asuntoa, en ole sellaisesta edes pystynyt haaveilemaan.
t. Ilman tukia opiskellut ja elänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 68-vuotias enkä ole koskaan omistanut asuntoa. Miksi pitäisi omistaa asunto, kun on varaa asua vuokralla?
Onneksi teitä on,olen maksattanut teidänlaisilla 2 sijoituskämppää
Kerrankin tunnustus, yleensä asuntosijoittajat korostavat kuinka vaivalloinen tapa hankkia rahaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei vanhemmat kustanna elämistä, kuten sinulle.
Ihan itse olen säästänyt ja käynyt töissä 15 vuotiaasta lähtien, kesätöistä säästin ensimmäiset 50 000€ 20 vuotiaana.
Ap
Kerrohan nyt suoraan mitä kesätyötä teit kun oli 50 000e tilillä?
Taisi myydä persettä.
Tai sitten oli siellä isin firmassa muttei kehtaa myöntää.
Edes isi ei maksa teinille kesätöistä yli 3000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt katkera siitä, kun tulosi eivät riitä korkojen noustua enää lainanmaksuun?
Minulla kävi sillä tavalla, että varaa olisi ollut ostaa asunto, mutta jätin sen tekemättä, koska oli epäilys siitä mihin ollaan menossa.
En ole tuo AP, vaan toinen joka on osannut jo nuorena säästää asuntoon. Minulla on korkosuoja lainassa, joten olen vain iloinen, kun korot nousi, niin en ole sitä turhaan ottanut. Kaikki sujuu hienosti nyt aikuisena, kun olen jo lapsena kärsinyt osuuteni. Olen oppinut huolehtimaan itse itsestäni ja ottamaan vastuuta.
Täytyykin ryhtyä sijoittamaan tukirahoja porvoolaisiin rahastoihin. Olen hyvin äkkiä miljonääri, kun tuotto on niissä noin kova kuin ap valeht---siis kertoi.
Olisin ostanut asunnon mutta nainen jätti minut. Joten matkustelin ja rahaa meni 45000 euroa. En tarvii omaa asuntoa vuokralla voi eläähyvin.
Mulla oli jo 23-vuotiaana oma lainarahalla ostettu rivariausunto. Toki käsirahan säästin. Vanhemmat eivät ole rahallisesti auttaneet muuten kun asuin kotona, että sain pienestä palkastani kymppitonnin säästöön.
Nyt omat 3-kymppiset lapset ovat säästäneet työllään niin paljon, että voivat käteisellä ostaa omakotitalon. Kyllä me silti ollaan myös matkusteltu enemmän kuin monet muut. Lemmikkejä ei olla haalittu ylen määrin. Perheessä oli kissa, kun lapset olivat koululaisia. Viinaan, taxiin ja tupakkaan ei ole mennyt rahaa.
Jotkut arvioivat elämänilmiöitä ap:n tavoin vain oman tiiviin kuplansa näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttäessäni 30 olin työskennellyt kuukauden ensimmäisessä tutkinnon suorittamisen jälkeisessä työpaikassani.
Mulla lähes sama, paitsi että olin jo varmaan 32v kun sain koulutusta vastaavan työpaikan josta saa oikeaa palkkaa. Ennen sitä opiskelin tietysti ja sain vain osa-aikaa ja pätkätöitä hanttihommina. Sitten joku ihmettelee miten ei tässä iässä ole jo valmiina kaikki. No kun ei vaan saa töitä ensin. Vasta nyt jotain lapsiakin voi ajatella 35-vuotiaana. Maailma on muuttunut. Myös puolisoni valmistui 30v
Suomi kuristaa itsensä sukupuuttoon mielipuolisilla tutkinto'pätevyys'vaatimuksilla sekä panostamalla woketus-koulutukseen yms humpuukiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 68-vuotias enkä ole koskaan omistanut asuntoa. Miksi pitäisi omistaa asunto, kun on varaa asua vuokralla?
Kyllä mäkin olen miettinyt että olisi siinä hyvät puolensa jos asuisi vuokralla mutta ei ole oikein sellaiseen varaa. Voisi kyllä vuokrata oman asunnon mutta sellaisessa tilanteessa olisi hyvä olla vara pitää myös autoa.
Mulla oli 19v kaksio Helsingin kantakaupungissa. Kultalusikka joo
27v valmistuminen, opintolainaa jonkin verran, työllistyminen alussa, mielellään ulkomaille vähäksi aikaa lisä opintoja ja tai työtä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei vanhemmat kustanna elämistä, kuten sinulle.
Ihan itse olen säästänyt ja käynyt töissä 15 vuotiaasta lähtien, kesätöistä säästin ensimmäiset 50 000€ 20 vuotiaana.
Ap
Kerrohan nyt suoraan mitä kesätyötä teit kun oli 50 000e tilillä?
Kaupoissa, jäätelömyyjänä ja marjoja keräämässä joka kesä
Ap
Ilmeisesti teit noita kaikkia samaan aikaan? Muuten ei kyllä jää yli kymppitonnia kesässä käteen, vaikka et penniäkään tienesteistä käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mäkin olen miettinyt että olisi siinä hyvät puolensa jos asuisi vuokralla mutta ei ole oikein sellaiseen varaa. Voisi kyllä vuokrata oman asunnon mutta sellaisessa tilanteessa olisi hyvä olla vara pitää myös autoa.
Vuokralla asuminen on siitä hyvä, ei tarvitse huolehtia mistään remonteista, ei kodinvehkeistä ja muustakaan sitten kun kämppää alkaa myymään. Omakotitaloon kun laittaa ikkunat, katot, pesutilan ja keittiön uusiksi sen 30-40vuoden päästä kun on sen hienon talon ostanut, niin siinähän se alkaa jo arvo olemaan. Sitten kun lasketaan päälle muut maksut, kiinteistöverot + mahdolliset tontti vuokrat ja korot lainasta / remonteista niin siinä alkaa se mökin hinta olemaan jo kaksinkertainen ja käteen ei jää kuin se hinta, mikä siitä talosta saa.
Periaatteessa vuokralla asuminen tulee halvemmaksi.
"Öljylämmitys loppuu kaikissa taloissa 2030 mennessä."
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Vierailija kirjoitti:
30-vuotiaana asunnon ostaminen olisi ollut ihan h.1vetin typerää. Olen työn perässä muuttanut 4 kertaa maatakin sen jälkeen.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Jumittua sitten siihen asuntoonsa. Minä muutin kolmeen eri maahan ja vasta viiskymppisenä ostin talon enkä tarvinnut asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoinko että säästin pelkästään tai tein vain 1 työtä? En mielestäni. Tietenkin sijoitin säästöt rahastoihin jossa ne kasvoivat.
Ap
Ja mikähän oli nimeltään se rahasto, joka tuotti 5 vuodessa yli 50% voiton.
Kesätöistä tienasin 40 000€ parissa kesässä, osa voitoista tuli rahastoista osa bitcoin sijoituksista
Ap
Sanoinko että säästin pelkästään tai tein vain 1 työtä? En mielestäni. Tietenkin sijoitin säästöt rahastoihin jossa ne kasvoivat.
Ap
Ja mikähän oli nimeltään se rahasto, joka tuotti 5 vuodessa yli 50% voiton.