Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukio maksulliseksi?

Vierailija
25.04.2024 |

Nyt kyllä vasemmistolainen pienviljelijäisäni kääntyy haudassaan...

Kommentit (786)

Vierailija
181/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppimateriaalin lisenssit pitää maksaa itse viimeiseltä puolelta vuodelta, jos käy normaalitahdilla lukion, luulen, että siinäkin tulee julkaisija vastaan, kun ensin ovat jo saaneet parilta vuodelta maksun, siihen astihan ovat ilmaisia. Matkoista aika harva on saanut omaisuuksia tähänkään asti, hyvin monella jää se liian lyhyeks tai saa maksimissaan pienen kilometrikorvauksen (joka ei ole se korkeimmasta päästä).

Opetusministeri Henriksson kertoi että lisenssit suljetaan sen vuoden lopussa kun täyttää 18 eli ne pitää ostaa kaikki uudelleen kirjoitettavista aineista, samalla menettää muistiinpanonsa.

2021 uudistuksen myötä moni on kulkenut todella kaukaa lukioon, 100 kilsaakaan ei ole mitenkään poikkeuksellinen matka. Helsinkiin tullaan laajalti jopa Kanta-Hämeestä ja Loviisasta asti. Matkat eivät ole ilmaiset.

Matkart ovat olleet tähän asti ilmaiset.

Mitenkäs noiden materiaalien kopioiminen omalle kovalevylle onnistuu? 

Ei luulisi olevan kovinkaan vaikeaa, jos vähän viitsii nähdä vaivaa? Vaikkapa ruutukaappauksina, mitä kukaan ei voi estää. Tai kuvaamalla videona kameralla monitorista.

Toki materiaalin käytettävyys kärsii.

Vierailija
182/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppimateriaalin lisenssit pitää maksaa itse viimeiseltä puolelta vuodelta, jos käy normaalitahdilla lukion, luulen, että siinäkin tulee julkaisija vastaan, kun ensin ovat jo saaneet parilta vuodelta maksun, siihen astihan ovat ilmaisia. Matkoista aika harva on saanut omaisuuksia tähänkään asti, hyvin monella jää se liian lyhyeks tai saa maksimissaan pienen kilometrikorvauksen (joka ei ole se korkeimmasta päästä).

Opetusministeri Henriksson kertoi että lisenssit suljetaan sen vuoden lopussa kun täyttää 18 eli ne pitää ostaa kaikki uudelleen kirjoitettavista aineista, samalla menettää muistiinpanonsa.

2021 uudistuksen myötä moni on kulkenut todella kaukaa lukioon, 100 kilsaakaan ei ole mitenkään poikkeuksellinen matka. Helsinkiin tullaan laajalti jopa Kanta-Hämeestä ja Loviisasta asti. Matkat eivät ole ilmaiset.

Matkart ovat olleet tähän asti ilmaiset.

Lopeta jo idiootti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisin kyllä materiaalin tallennukseen ohjelmaa, jolla monitorin kuvan voi tallentaa videoksi. Itse käytän myös työssä, jos jotain ohjelmaa käyttää harvoin.

Eli monitorin kuva tallentumaan videoon ja sitten klikkailee ohjelmalla, mitä pitää. Samalla syntyy videoon dokumentaatio.

Ohjelmia on ilmaisia, ja myös Power Point osaa.

Vierailija
184/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäisin kyllä materiaalin tallennukseen ohjelmaa, jolla monitorin kuvan voi tallentaa videoksi. Itse käytän myös työssä, jos jotain ohjelmaa käyttää harvoin.

Eli monitorin kuva tallentumaan videoon ja sitten klikkailee ohjelmalla, mitä pitää. Samalla syntyy videoon dokumentaatio.

Ohjelmia on ilmaisia, ja myös Power Point osaa.

Sössönsössönsössön. Häirikkö se jaksaa. 

Vierailija
185/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos materiaali on valmiiksi digitaalisessa muodossa, niin kopiointi omalle kovalevylle on helppoa. Tätä olen harrastanut jo vuodesta 1997, kun sain ekan PC:n.

Ensin aloitettiin Kazaa ohjelmasta ja sitten siirryin Torrentteihin.

On halpaa, jos ei jää kiinni.

Vierailija
186/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko oppivelvollisuuden pidentäminen oli käsittätämätön munaus ja olisi syytä perua.

Varsinkaan kun koulun penkillä istuminen ihminen ei paranna kenenkään opiskelukyvyttömyyttä. Huonosti voiva ihminen ei muutu opiskelukykyiseksi istuttamalla häntä koulussa. Terveyspalvelujen saamisella voisi jopa olla jotain vaikutusta. En tajua, miksi tässä maassa yritetään ratkoa terveydellisiä ongelmia muilla palveluilla kuin terveyspalveluilla. 

Vierailija
187/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti läppäri kannattaa lukiolaiselle hankkia. Mutta kiintolevyn koossa ei kannata säästää, että saa ne oppimateriaalit kopioitua levylle.

Voi sitten lueskella lukulomalla

Samoin tein pari kolme teraa levytilaa. ;)

Vierailija
188/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks hallituksen säästöpäätös ollutkaan hyvä?

Kellekään ei tullut mieleen, että ne oppimateriaalit voi alle 18 vuotiaana kopioida levylle? ;)

Vierailija
189/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks hallituksen säästöpäätös ollutkaan hyvä?

Kellekään ei tullut mieleen, että ne oppimateriaalit voi alle 18 vuotiaana kopioida levylle?

sössönsössönsössönsössönsössönsössönsössönsöösnssöösssön..

Vierailija
190/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko oppivelvollisuuden pidentäminen oli käsittätämätön munaus ja olisi syytä perua.

Varsinkaan kun koulun penkillä istuminen ihminen ei paranna kenenkään opiskelukyvyttömyyttä. Huonosti voiva ihminen ei muutu opiskelukykyiseksi istuttamalla häntä koulussa. Terveyspalvelujen saamisella voisi jopa olla jotain vaikutusta. En tajua, miksi tässä maassa yritetään ratkoa terveydellisiä ongelmia muilla palveluilla kuin terveyspalveluilla. 

vapaa-ajalla voi harrastaa liikunbtaa, uintia, polkupyöräillä, kävellä, juosta, käydä kuntosalilla, energiajuomat huitsin nevadaan, sipsit sun muut , kotiruoka kunniaan, unta tarpeeksi

Vierailija
191/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea, että maksullisuus 18v???

Aika moni pääsee 19v ylioppilaaksi, ketä hyödyttää käydä 2v lukiota ja raha-vaikeuksissa jättää 3. vuosi käymättä???

Pakkoko sitä on venyttää, normikaava on että peruskoulu käydään 7-15 vuotiaana, lukio 16-18 vuotiaana. 

Jotkut kirjoittaa enemmän kun pakolliset aineet eli nyt 5 ainetta ja yksi pitkänä, jotkut kirjoittaa 6-10 

Normikaavana kukaan ei sieltä alle kolmen vuoden mene kuten tuo idiootti ssössöttää.

täällä on muitakin jotka osallistuu, yleensä normi on 3 v mutta jotkut käy neljään vuoteen, voi korottaa jne

Vierailija
192/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali läppäri, eikä ne maksa kun jotain 500 euroa, kesäloma tienesteillä saa, ei mene Vestareihin jne eikä vapeta jne 

Ei kaikille riitä kesätyöpaikkoja. Eikä se ole kiinni motivaatiosta eikä työhaluista, kuka ne saa, vaan suhteista. Kesätöihin otetaan työntekijöiden lapsia ja parhaita kavereita, muita otetaan vain, jos paikkoja vielä on. 

Vierailija
193/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea, että maksullisuus 18v???

Aika moni pääsee 19v ylioppilaaksi, ketä hyödyttää käydä 2v lukiota ja raha-vaikeuksissa jättää 3. vuosi käymättä???

Pakkoko sitä on venyttää, normikaava on että peruskoulu käydään 7-15 vuotiaana, lukio 16-18 vuotiaana. 

Jotkut kirjoittaa enemmän kun pakolliset aineet eli nyt 5 ainetta ja yksi pitkänä, jotkut kirjoittaa 6-10 

Normikaavana kukaan ei sieltä alle kolmen vuoden mene kuten tuo idiootti ssössöttää.

täällä on muitakin jotka osallistuu, yleensä normi on 3 v mutta jotkut käy neljään vuoteen, voi korottaa jne

Tuossa vastattiin idiootille joka väitti että 2-2,5 vuotta olisi normi. Ei ole.

Mitä korottaa? Et sinä voi korottaa ennen kuin olet sen tutkinnon kertaalleen ottanut ulos.

Vierailija
194/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä kävin lukion, kirjat ja muu välineistö tosiaankin maksoi. Maksoi myös vuokra. Oli 90-luvun alku ja minusta tuo tuntui ihan normaalilta. Lukion maksoin osin kesätöillä, osin vanhemmat auttoi. Olen pienviljelijäperheestä. Oli mahdollista, joten miksei nyt olisi?

Monta lasta teitä oli, meitä 7. Pitikö isäsi lunastaa tila viideltä sisarukseltaan, raha oli todella tiukassa

Ja kirjat piti ostaa jokaiselle uutena eikä voinut kierrättää?

Mun pojat kirjoitti 2014 ja 2016. Kirjat piti ostaa itse. Vaikka oli vain kaksi vuotta väliä, monen aineen vanha painos ei kelvannut opettajalle, vaan piti ostaa uusi. Ei naurattanut totaaliyksinhuoltajaa rahoittajana.

Itse kävin iltalukion 1980-luvulla ja tietysti maksoin kaiken itse. Kävinhän töissä. 

Olen maksanut kolmet lukiokirjat.

Vierailija
195/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä kävin lukion, kirjat ja muu välineistö tosiaankin maksoi. Maksoi myös vuokra. Oli 90-luvun alku ja minusta tuo tuntui ihan normaalilta. Lukion maksoin osin kesätöillä, osin vanhemmat auttoi. Olen pienviljelijäperheestä. Oli mahdollista, joten miksei nyt olisi?

Monta lasta teitä oli, meitä 7. Pitikö isäsi lunastaa tila viideltä sisarukseltaan, raha oli todella tiukassa

Ja kirjat piti ostaa jokaiselle uutena eikä voinut kierrättää?

Mun pojat kirjoitti 2014 ja 2016. Kirjat piti ostaa itse. Vaikka oli vain kaksi vuotta väliä, monen aineen vanha painos ei kelvannut opettajalle, vaan piti ostaa uusi. Ei naurattanut totaaliyksinhuoltajaa rahoittajana.

Itse kävin iltalukion 1980-luvulla ja tietysti maksoin kaiken itse. Kävinhän töissä

Merkillistä. Mun lapsi oli lukiossa 2018-2021 ja hänellekin kävi ne kirjat joita 2011-2014 lukiossa olleet olivat käyttäneet😂

Vierailija
196/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin pidä olla että vähemmän varakkaan lapsi ei mene lukioon siksi kun maksaa ja saattaa olla lahjakas monessakinb eri aineessa. 

Vierailija
197/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niin pidä olla että vähemmän varakkaan lapsi ei mene lukioon siksi kun maksaa ja saattaa olla lahjakas monessakinb eri aineessa. 

Jonnekin hänen on pakko mennä koska oppivelvollisuus.

Vierailija
198/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopus suorittaa lukion neljään vuoteen siksi että hänellä on kaksi autoimmuunisairautta ja stressi pahentaa niitä.

Vierailija
199/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa vastattiin idiootille joka väitti että 2-2,5 vuotta olisi normi. Ei ole.

Mitä korottaa? Et sinä voi korottaa ennen kuin olet sen tutkinnon kertaalleen ottanut ulos.

Ainakin vuosituhannen vaihteessa pystyi korottamaan arvosanoja jo ennen ylioppilaaksi valmistumista. Mutta toki vain sellaisia aineita, jotka oli jo kirjoittanut jossain vaiheessa. Eli jos kirjoitit 3. vuoden syksyllä aineen x ja olisit halunnut paremman arvosanan, pystyit osallistumaan saman aineen x kokeeseen myös 3. vuoden keväällä.

Vierailija
200/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin iltalukion 1980-luvulla

Merkillistä. Mun lapsi oli lukiossa 2018-2021 ja hänellekin kävi ne kirjat joita 2011-2014 lukiossa olleet olivat käyttäneet

Sun lapsella oli fiksut opettajat. Meilläkin yksi fysiikanope hyväksyi vanhemman painoksen. Hän sitten aina läksytehtäviä antaessaan katsoi kahden eri oppilaan kirjasta, mitkä numerot olivat sama tehtävä. Noiden tehtävien numerointia oli muutettu kirjan eri painoksiin, varmaankin juuri siksi, että opiskelijat joutuisivat ostamaan aina uuden kirjan eikä vanha kävisi.