Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukio maksulliseksi?

Vierailija
25.04.2024 |

Nyt kyllä vasemmistolainen pienviljelijäisäni kääntyy haudassaan...

Kommentit (786)

Vierailija
201/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pojat kirjoitti 2014 ja 2016. Kirjat piti ostaa itse. Vaikka oli vain kaksi vuotta väliä, monen aineen vanha painos ei kelvannut opettajalle, vaan piti ostaa uusi. Ei naurattanut totaaliyksinhuoltajaa rahoittajana.

Itse kävin iltalukion 1980-luvulla

Merkillistä. Mun lapsi oli lukiossa 2018-2021 ja hänellekin kävi ne kirjat joita 2011-2014 lukiossa olleet olivat käyttäneet

Sun lapsella oli fiksut opettajat. Meilläkin yksi fysiikanope hyväksyi vanhemman painoksen. Hän sitten aina läksytehtäviä antaessaan katsoi kahden eri oppilaan kirjasta, mitkä numerot olivat sama tehtävä. Noiden tehtävien numerointia oli muutettu kirjan eri painoksiin, varmaankin juuri siksi, että opiskelijat joutuisivat ostamaan aina uuden kirjan eikä vanha kävisi.

Kaupungin linjaus

Vierailija
202/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävää! Ja sitten taas joku apina tulee kommentoimaan että kaikilla on samat mahdollisuudet kouluttautua. No, ei vit tu ole!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun lapsella oli fiksut opettajat. Meilläkin yksi fysiikanope hyväksyi vanhemman painoksen. Hän sitten aina läksytehtäviä antaessaan katsoi kahden eri oppilaan kirjasta, mitkä numerot olivat sama tehtävä. Noiden tehtävien numerointia oli muutettu kirjan eri painoksiin, varmaankin juuri siksi, että opiskelijat joutuisivat ostamaan aina uuden kirj

Kaupungin linjaus

Musta olisi pitänyt jo kirja-aikaan olla valtion linjaus, jolla olisi saatu jotain järkeä tuohon. Niinkuin ketjussa jo todettiin, matematiikka on ollut samaa jo vuosikymmeniä, osa asiasta jopa vuosituhansia (yliopistollakin yksi oppikirjoista oli parituhatta vuotta sitten ilmestynyt ekan kerran). Eli ei ole mitään järkeä tehdä uutta versiota samasta asiasta joka toinen tai edes joka kolmas vuosi. Sama pätee moneen muuhunkin aineeseen, tosin yhteiskuntaopissa asia "uusiutuu" vähän nopeammin.

Vierailija
204/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yo-kirjoitukset muuten tehdään nykyään tietokoneella? Eikö kynä ja paperi olisi luotettavampi? Jos tuleekin jokin tekninen vika, niin siinä menee koko homma penkin alle, jos suoritus ei rekisteröidykään, tai jos johonkin osaan ei pystykään vastaamaan.

Ymmärrän, että monessa reaaliaineessa käsi oli paperiaikana krampissa, kun piti kirjoittaa niin paljon kuudessa tunnissa. Se oli mielestäni kuitenkin pienempi paha kuin nuo tekniset ongelmat.

Vierailija
205/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin pidä olla että vähemmän varakkaan lapsi ei mene lukioon siksi kun maksaa ja saattaa olla lahjakas monessakinb eri aineessa. 

Jonnekin hänen on pakko mennä koska oppivelvollisuus.

Sitten ammattikoulu

Vierailija
206/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen 12 miljoonaa voisi säästää helposti eduskunnan palkoista.

Vierailija
207/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin pidä olla että vähemmän varakkaan lapsi ei mene lukioon siksi kun maksaa ja saattaa olla lahjakas monessakinb eri aineessa. 

Jonnekin hänen on pakko mennä koska oppivelvollisuus.

Sitten ammattikoulu

Ammattikoulut on ajettu alas ja säästetty kuiviin. Ei sinne kenenkään kannata mennä. Lukio on yleissivistävä ja aina hyödyllinen.

Vierailija
208/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttävää! Ja sitten taas joku apina tulee kommentoimaan että kaikilla on samat mahdollisuudet kouluttautua. No, ei vit tu ole!

On. Kun käy lukion 2.5-vuoteen, mikään ei maksa mitään ja 3-vuotinenkin vain hyvin vähän.

Vierailija
209/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pojat kirjoitti 2014 ja 2016. Kirjat piti ostaa itse. Vaikka oli vain kaksi vuotta väliä, monen aineen vanha painos ei kelvannut opettajalle, vaan piti ostaa uusi. Ei naurattanut totaaliyksinhuoltajaa rahoittajana.

Merkillistä. Mun lapsi oli lukiossa 2018-2021 ja hänellekin kävi ne kirjat joita 2011-2014 lukiossa olleet olivat käyttäneet

Sun lapsella oli fiksut opettajat. Meilläkin yksi fysiikanope hyväksyi vanhemman painoksen. Hän sitten aina läksytehtäviä antaessaan katsoi kahden eri oppilaan kirjasta, mitkä numerot olivat sama tehtävä. Noiden tehtävien numerointia oli muutettu kirjan eri painoksiin, varmaankin juuri siksi, että opiskelijat joutuisivat ostamaan aina uuden kirj

Lukiomme hissan ope sanoi, että minkä tahansa kirjasarjan mikä tahansa painos käy hissan ekoihin kursseihin (siis muutama vuosi sitten). Rooman valtakunnan nousu ja tuho ei paljoa muutu, vaikka olisi eri painos ja niissä eri kuvat.

Vierailija
210/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Kun käy lukion 2.5-vuoteen, mikään ei maksa mitään ja 3-vuotinenkin vain hyvin vähän.

Lukion käyminen 2,5-vuotiseksi vaatii sitä, että tinkii opintojen sisällöstä, missä ei ole mitään järkeä. 3-vuotinen maksaa enemmän kuin ennen.

Vierailija
211/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun lapsella oli fiksut opettajat. Meilläkin yksi fysiikanope hyväksyi vanhemman painoksen. Hän sitten aina läksytehtäviä antaessaan katsoi kahden eri oppilaan kirjasta, mitkä numerot olivat sama tehtävä. Noiden tehtävien numerointia oli muutettu kirjan eri painoksiin, varmaankin juuri siksi, et

Ja historian arvosanoilla voi heittää jatko-opintojen kannalta vesilintua.

Vierailija
212/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukion käyminen 2,5-vuotiseksi vaatii sitä, että tinkii opintojen sisällöstä, missä ei ole mitään järkeä. 3-vuotinen maksaa enemmän kuin ennen.

Maksaa huomattavasti vähemmän kuin vaikka viisi vuotta sitten. Vain puoli vuotta. Ennen kaikki piti maksaa itse. Jatkossakin on ilmaista ekan 2,5-V 

Vierailija
213/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa huomattavasti vähemmän kuin vaikka viisi vuotta sitten. Vain puoli vuotta. Ennen kaikki piti maksaa itse. Jatkossakin on ilmaista ekan 2,5-V 

Maksaa huomattavasti enemmän kuin viisi vuotta sitten, koska kaikki oppimateriaali on sähköistä, eikä oppimateriaalitukea pysty hyödyntämään, eikä mitään pysty kierrättämään.

Vierailija
214/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiokeskustelu rehtori ja ATK-miehet tekivät jo päätöksen, että läppäristä ei laskuteta yhdeltäkään opiskelijalta. Saavat pitää lukion loppuun, koska ne on liisattu kolmeksi vuodeksi ja jopa se yhden vuoden jatkoliisaus nelivuotisile tuo niin vähän säästöjä, ettei kannata alkaa kerää läppäreitä pois.

Vierailija
215/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun esikoinen kävi lukion 2018-2021. Hän kierrätti käytännössä aivan kaikki kirjat, paitsi matikan sähköiset lisenssit. Sai oppimateriaalitukea koko kolme vuotta sen 50 euroa kuussa, mikä käytännössä riitti kaikkiin aivan opiskelumenoihin plus matkakuluihin. Kirjoituksia oli vain neljä silloin.

Nyt mun kuopus joutuu ostamaan kolmen aineen kaikki lisenssit, maksamaan kolmet kirjoitukset, tekemään itselleen kevään kirjoituksiin uudet muistiinpanot minkä ajan voisi käyttää esimerkiksi kesätöihin, oppimateriaalitukea ei saa kuin niiltä kevään kolmelta kuukaudelta.

Vierailija
216/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiokeskustelu rehtori ja ATK-miehet tekivät jo päätöksen, että läppäristä ei laskuteta yhdeltäkään opiskelijalta. Saavat pitää lukion loppuun, koska ne on liisattu kolmeksi vuodeksi ja jopa se yhden vuoden jatkoliisaus nelivuotisile tuo niin vähän säästöjä, ettei kannata alkaa kerää läppäreitä pois.

Mikä rehtori? Ei hänellä mitään sellaista päätösvaltaa ole.

Vierailija
217/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni juuri kävi maksuttoman lukion. Mikä oli hieno juttu yksinhuoltajalle. Olisin ollut valmis ottamaan lainan omiin nimiini, jos lukio olisi ollut maksullinen. 

Vierailija
218/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on "samat mahdollisuudet", jos köyhä joutuu tinkimään opintojen sisällöstä ja painamaan hulluna kursseja, kun varakkaampi vieressä saa opiskella enemmän ja kohtuulliseen tahtiin? Selväähän se on, että jälkimmäisellä on paremmat todennäköisyydet saada hyvät arvosanat ja siten varmempi pääsy jatko-opintoihin. 

Vierailija
219/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä muistellaan jotain -70 tai -80 lukua? Nyt on nykypäivä, Suomi ja koko maailma on muuttunut. Kaikki maksaa enemmän kuin ennen, asuminen, ruoka, kulkeminen eikä enää pääse ilmaiseksi terveyspalveluihin niinkuin ennen. Ihan vasta tehtiin päätös oppivelvollisuuden pidentämisestä ja maksuttomuudesta, niin en ymmärrä miksi tätä aletaan muuttamaan. Maksuttomuuden pitää säilyä, se on satsaus nuorten koulutukseen ja tulevaisuuteen. Miksi me ei sitä haluttaisi? Jos itse käytiin koulut aataminaikaan, niin se on mennyt, ja nyt voidaan muistella että kyllä maksoi kaikki. Äitini ei pystynyt kouluttautumaan kun perheessä ei ollut varaa joka lapsen koulutukseen ja se harmitti koko iän. Oma lapsuudenperhe oli hyvin toimeen tulevaa, mutta mitä sitä tähän päivään vertaamaan. Monella perheellä on tiukkaa ja vaikeammat ajat edessä. Nuoret ja koulutus on nyt se toivo, eikä tarvita yhtään pudokasta sinne välille, vaan koulutettua kansaa.

Vierailija
220/786 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, eihän se maksuttomuus ole ollut voimassa kuin pari vuotta. Nyt puhutaan kuin kaikki vanhemmat sukupolvet olisivat siitä nauttineet vaikka suurimmat hyötyjät ovat vielä itse lukiossa. En pidä muutosta hyvänä, mutta parempi, että muutos tehdään nyt eikä 10 vuoden päästä, niin pysyy eri vuosiluokat paremmin yhdenvertaisina