Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Asiantuntija: Toiset saavat parempaa tai nopeampaa hoitoa kuin toiset. Osa potilaista on jätetty toissijaiseen asemaan

Vierailija
25.04.2024 |

Lääkärit ja hoitajat päättävät koko ajan keitä hoidetaan ja miten. Tätä priorisointia tehdään asiantuntijoiden mukaan joka päivä ja vielä ilman avoimesti määritettyjä periaatteita.

Tilanne on kohtuuton sekä hoitohenkilöstölle että potilaille ja johtaa siihen, että toiset saavat parempaa tai nopeampaa hoitoa kuin toiset. Osa potilaista on jätetty toissijaiseen asemaan.

Asiantuntija näkee suomalaisessa järjestelmässä selvän eriarvoisuuden: yksi ryhmä on priorisoitu yli muiden.

Mikäköhän on tämä ryhmä? 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010367642.html

Kommentit (196)

Vierailija
161/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilussa ei ole työterveyshuoltoa. Jos ei pääse julkiselle ja on 2 viikkoa sairaana niin työkokeilu keskeytyy.

Vierailija
162/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut viime aikoina ihmettelemään esim. lonkkaleikkauksia. Tuttavapiirissäni on paljon ns. menestyneitä vanhempia ihmisiä ja kun lonkka alkaa kremppaamaan, se leikataan ja jatketaan liikuntaa ja muutenkin aktiivista elämää. Sitten on näitä, joilla vaan on lonkka niin kipeä, ettei voi liikkua kuin apuvälineillä ja sellaista se vanhuus on. Siis en ole mitenkään asiantuntija ja siksi tämä aiheuttaa lähinnä hämmennystä. Siis mistä tässä on kyse? 

Voisko tässä olla taustalla ajatus, että jos tuo jälkimmäinen ei ole aiemminkaan harrastanut liikuntaa ja elänyt aktiivista elämää, hän tuskin alkaisi harrastaa liikuntaa ja elää aktiivista elämää lonkkaleikkauksen jälkeenkään? En siis tiedä, kunhan mietin. Toisaalta voiko asiaan vaikuttaa se, mistä lähetteen lonkkaleikkaukseen on saanut? Mulla

Et muuten puhu luokkataustasta vaan hänen tunteistaan ja käytökseen. Sukupolvikysymys se on.

Eri asia sitten nämä, jotka saavat riittävästi hyviä kokemuksia ja tunteita. Niillä sitä voi tuurilla pästä eteenpäin. Taidoilla ei ole väliä, vain lääkärin subjektiivisella mielipiteellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 40 työssäkäyvä ihminen. Minulla on leikkausta vaativa juttu, josta on vuosikaudet sanottu ettei julkiselle pääse leikkaukseen ja suurinosa menee yksityiselle leikkaukseen koska vuoden jonot tms. Sain just 1kk leikkausajan ensimmäisestä lääkärikäynnistä. Olin varautunut noin 2 vuoden jonoon. Vähän haistan palaneen käryä kun yleensä tämä vaiva 80 vuotiailla niin miksköhän he joutuvat jonottamaan leikkaukseen ja minä pääsin heti.

Koska meidät nuoremmat tarvitaan töihin ja eläkeläiset on kotona.

Ei ole ikäkysymys vana puhdasta tuuria. 

Vierailija
164/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkoiset keski-ikäiset miehet priorisoidaan.

Naiset saa tutkitusti aina huonompaa hoitoa, vanhemmiten heistä tulee täysin näkymättömiä.

Jaa, ei mua ainakaan, vaikka olen valkoinen, keski-ikäinen mies ja ihan hyvissä palkkatöissä. Verenpaineen hoito on täysin oman aktiviteetin varassa, kertaakaan ei ole huolehdittu edes reseptien uusinnasta yli kymmenen vuoden aikana. Lääkärille ei pääse, hoidossa ei ole mitään suunnitelmaa. Joku terveydenhoitaja kirjaa takaisin soittoja ja toteaa, ettei minulla ole väliä.

Tuollaiset turhat miesvihamieliset kommentit, jotka ei perustu mihinkään muuhun kuin feministin katkeruuteen voisi jättää julkaisematta. Kaikkien tilastojen mukana naiset saa enemmän ja nopeammin hoit

EI auta kun ei sieltä saa mitään jos henkilökunta näin haluaa työnsä tehdä. 

Vierailija
165/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtäkään syytä, miksi huumeidenkäyttäjiä pitäisi hoitaa. Jos huumeseula ei ole puhdas, voitaisiin sanoa, että tervetuloa uudestaan, kun olet kuivilla.

Sama jos on promilleja veressä.

Alkoholi on ihan laillista. 

Vierailija
166/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtäkään syytä, miksi huumeidenkäyttäjiä pitäisi hoitaa. Jos huumeseula ei ole puhdas, voitaisiin sanoa, että tervetuloa uudestaan, kun olet kuivilla.

Ai sun lasta ei tartte hoitaa, kun hän saa alkoholimyrkytyksen vetäistessään teininä kännit? 

Vierailija
167/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 40 työssäkäyvä ihminen. Minulla on leikkausta vaativa juttu, josta on vuosikaudet sanottu ettei julkiselle pääse leikkaukseen ja suurinosa menee yksityiselle leikkaukseen koska vuoden jonot tms. Sain just 1kk leikkausajan ensimmäisestä lääkärikäynnistä. Olin varautunut noin 2 vuoden jonoon. Vähän haistan palaneen käryä kun yleensä tämä vaiva 80 vuotiailla niin miksköhän he joutuvat jonottamaan leikkaukseen ja minä pääsin heti.

Eri asia käydä töissä tuon vaivan kanssa kuin elellä hissuksiin omaan tahtiinsa...

Vierailija
168/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että samassa luokkaan lääkärien kanssa olevat saa parempaa hoitoa.

Vierailija
169/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri asia käydä töissä tuon vaivan kanssa kuin elellä hissuksiin omaan tahtiinsa...

Hienoa, että kirjoittaja saa avun ongelmaansa noin pian :) Mutta ei se nyt oikein ole minusta, että joku vanhus ei apua saa. Jos riittävän kauan elelee hissuksiin omaan tahtiinsa se liikkuminen käy tosi huonoksi ja jokainen nyt varmaan tietää mikä on liikkumisen merkitys terveydelle ja toimintakyvylle. Ei se ole mikään ihanne, että vanhana köpöttelee kepin kanssa viisi minuuttia huoneen toisesta laidasta toiseen, vaikka se perinteisesti on kai nähty jonkinlaisena kuvauksena vanhuudesta.

Vierailija
170/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomattu on. Esimerkiksi toiset elää vaikeankin syöpätilanteen kanssa pitkiä aikoja ja toiset kuolee hetkessä. Kyllä tulee mieleen, että toisille vaan löytyy niitä superkalliita, uusia lääkkeitä. Toisille ei. Eikä kyse voi olla vain sattumasta, koska monet "pitkään elävät" ovat merkittävässä asemassa, rikkaita (saattavat toki maksaa itse hoitojaan) tai sitten lääkäreitä yms. 

Syöpähoidoissa oleellista on se, että ihmisen elimistö kestää niitä myrkkyjä, ja hoitoa voidaan antaa säännöllisesti hoito- ohjelman mukaan. Monien elimistö ei kestä, tulee oireita, joiden vuoksi hoitoja täytyy siirtää. Kun hoidot siirtyvät, syöpä pääsee villiintymään.

Vierailija
171/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Priorisointi on normaalia ja jokapäiväistä. Jos teholla on 1 vapaa paikka niin tietenkin sen saa 35v henkilö 75v sijaan. Kaikille ei tehdä kaikkia mahdollisia kokeita vaan diagnooseissa pelataan todennäköisyyksillä.

Mitä ihmettä olette luulleet työn terveyden- ja sairaanhoidossa olevan?

Se hoidetaan, joka hyötyy hoidosta eniten. Pelkkä ikä ei ole kriteeri, koska 35 v henkilökin voi olla monisairas, joka todennäköisesti ei kestäisi hoitoa tai vaikka selviäisi hoidosta niin menehtyisi muihin sairauksiin lyhyen ajan sisällä, ja 75v voi olla hyväkuntoinen ja perusterve, joka kestää hoidon ja saa hoidosta vielä useita terveitä elinvuosia. Toki jos pitäisi valita 35v perusterveen ja 75v perusterveen välillä, niin silloin todennäköisesti 35v hoidettaisi, koska hoito voisi antaa hänelle enemmän terveitä vuosia, eli hän hyötyisi enemmän. 

Vierailija
172/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa oman kokemuksen: jouduin työttömäksi, kun minut irtisanottiin. Sen jälkeen olen saanut TODELLA TÖRKEÄÄ KOHTELUA TERVEYDENHUOLLOSSA. MINUA ON KOHDELTU, KUIN PÀŚKAA. 

Sama kokemus. Kerran väittelin terveysaseman saikkuämmän kanssa, kun kerroin päässeeni työssäollessa työterveyden kautta heti lääkäriin. Meillä oli niin hyvä työterveys. Aamulla, kun soitti aikaa sai aina lääkäriajan vielä samalle päivälle. Terveysaseman saikkuämmä ei mitenkään voinut uskoa tätä.

Terveysasemalta saa ajan 3 kk päähän oli ihan mikä vaiva tahansa. Olen sitten mennyt yksityiselle vaikka olen työtön, jostain vähistä säästöistä repinyt ne rahat. 

Vierailija
173/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että kirjoittaja saa avun ongelmaansa noin pian :) Mutta ei se nyt oikein ole minusta, että joku vanhus ei apua saa. Jos riittävän kauan elelee hissuksiin omaan tahtiinsa se liikkuminen käy tosi huonoksi ja jokainen nyt varmaan tietää mikä on liikkumisen merkitys terveydelle ja

Ei se pelkkä ikä ole syy, mutta vanhuksilla on usein muita sairauksia, ja korkea ikäkin jo on riski nukutukselle. Ja jos osteoporoosi on kovin pitkälle edennyt, niin että lonkkanivelen ympärillä olevat luut ovat kovin hauraita, ei ole enää sellaista kudosta, mihin sen uuden tekonivelen voisi kiinnittää. Hoidetaan särkylääkkeillä eikä leikkauksella.

Vierailija
174/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Priorisointi on normaalia ja jokapäiväistä. Jos teholla on 1 vapaa paikka niin tietenkin sen saa 35v henkilö 75v sijaan. Kaikille ei tehdä kaikkia mahdollisia kokeita vaan diagnooseissa pelataan todennäköisyyksillä.

Mitä ihmettä olette luulleet työn terveyden- ja sairaanhoidossa olevan?

Ja sama oli jo viime vuosituhannella, nuorimmasta päästä on aloitettu hoito aina, esimerkiksi ihan jo onnettomuuksissa. 

Minulla meinasi lapsi tukehtua, lääkäri ambulanssi tuli kiireellä ja kysyi sitten toiselta ambulanssilta voiko lähteä sinne sydänkohtauksen saaneen luo. Eli lapsi meni edelle. Ja niin pitää ollakin, vanhuksista ei tule uusia veronmaksajia. Vaikka vanhukset on kyllä paremmassa asemassa terveyskeskuksessa kuin me muut.

Vierailija
175/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 vuotias ei ole työelämässä, eli he ei kuntoudu töihin 

Vierailija
176/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin lapset, nuoret ja työtä tekevät hoidetaan ennen vanhuksia. Niin sen pitää ollakin.

Vierailija
177/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Jäisi bentsokyllästykset pois ja ne saisi antaa avoidossa sellaiselle, joka niistä hyötyy. 

Itse sain työttömänä huonoa hoitoa, mulle huudettiin ja vittuiltiin. Olin asiallinen.

Vieressä olevaa juoppoa,jota hoidettiin viinan takia, kohdeltiin kuin kukkaa kämmenellä.

Jos se oli "paremman väen" raikulipoka?

Vierailija
178/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Jäisi bentsokyllästykset pois ja ne saisi antaa avoidossa sellaiselle, joka niistä hyötyy. 

Itse sain työttömänä huonoa hoitoa, mulle huudettiin ja vittuiltiin. Olin asiallinen.

Vieressä olevaa juoppoa,jota hoidettiin viinan takia, kohdeltiin kuin kukkaa kämmenellä.

Jos se oli "paremman väen" raikulipoka?

Siis raikulipoika.

Vierailija
179/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakannasta ei ainakaan näy kenenkään oppiarvot. Aloin epäillä tuota teidän juttujenne perusteella, että olisin saanut siksi hyvää hoitoa, kun olen maisteri. Naurettavaa.

Vierailija
180/196 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä asiantuntija tuohon tarvitaan. Toisilla on enemmän rahaa kuin toisilla ja rahalla voi ostaa palveluita. Kannattaa käydä koulut kunnolla niin ei tarvitse pihistellä näin tärkeässä asiassa.

Nykyisin on myös akateemista työttömyyttä.