Tietääkö lapsesi ettei työkoneiden lähelle saa mennä? Sieltä kopista kun ei näe katvealueille.
Näen usein tilanteita, joissa lapset liikkuvat aivan liian lähellä työkoneita. Oletko vanhempana ottanut asian puheeksi lapsesi kanssa? Tänään kuoli kymmenvuotias.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö ne lumitöitä tekevät traktorikuskit, ettei niillä vehkeillä tarvi säntäillä sinnetänne, ja varsinkaan peruuttelemalla niin kovaa mitä se kulkee? Välillä miettii aikuinenkin, että tuleeko se hullukuski päälle, kun on samalla isolla piha-aukiolla, tai kun reitiltä ei voi siirtyä muualle.
Olen ihmetellyt ihan samaa. Ne kurvailevat ja peruuttelevat ihan sekopäisinä edestakaisin.
Ne vilkkuvalot ja hälytysäänet on ihan turhia jos sun päälle peruutetaan niin lujaa, ettet ehdi väistää. Sen peruutusvauhdin pitää oikeasti olla kävelyvauhti. Täälläpäin näkee näitä oman elämän rallikuskeja , nuoria sällejä vailla minkäänlaista järjenhiventä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auraajat ajaa välillä kuin mielipuolet!
Niillä on aivan jättimäisesti töitä kai sen tajuaa jokainen. Silloin kun sataa lunta on kerittävä kaikkialle.
Se ei ole syy päättömään kaahailuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kummallista, että kaikki kuitataan sillä että se oli "onnettomuus tai vahinko". Missä on enää vastuu? Että ajetaan vaikka lasten yli kun kiire on ja ehtiä täytyy ?
Vastuu on sillä, joka teettää liian kiireellä ja uhkaa potkuilla. Nämä pitäisi tuomita työsuojelurikoksesta. Ikinä niitä ei tuomita.
Se on onnettomuus ja myös vahinko traktorikuskin taholta. Monessa muussakin paikassa vaarantuu henkiä kiireen ja jonkun ahneuden takia.
Eli sulla, mulla, hänellä... ihan kaikilla tienkäyttäjillä. Ainahan sitä valitetaan, että ei käy aurat ei. Sitten nuo parat yrittää tehdä kaikkensa pienellä kalustolla.
Luin taannoin juttua, että 2010 luvan taitteessa oli paljon vähälumisia talvia. Silloin kalustoa tietenkin vähennettiin ja yrityksiä irtisanottiin kaupunkien listoilta. Kaikki selitty ilmastonmuutoksella, vähälumisuuden piti olla pysyvä tila. Mutta niin pieleen oli ilmastonmuutosta sitten tulkittu. Tulikin lumisia talvia ja runsaasti.
Jengiä ei ole palkattu lisää, kun kyllähän nuo pärjää pienemmälläkin porukalla ja koneilla. Aikaa vaan tarvii enemmän.
Jos parkkipaikalla pyörii aura niin pitää ihan tarkkaan katsoa minne se menee. Jos siis mielii säilyä elossa. Aurakuski ei välttämättä näe kävelevää, mutta kävelevä näkee auran varmasti.
Aina pelottaa, milloin tuo sattuu oman pojan kohdalle, että joku jää traktorin alle. Pennut välillä vähän liiankin kiinnostuneita, kun joku on traktorihommissa eivätkä välttämättä tajua, ettei oiian lähelle saa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne koneet on valtavia. Ne tappaa. Niiden käsittelyyn pitää antaa kunnon koulutus. Eikä vastuuttaa 10 vuotiaita lapsia. Vaikka se lapsi makaisi mahallaan siinä tiellä, niin kuskilla on oltava silmät ja varovaisuutta!
Se on sama kuin autot pitkin pyöräteitä. "Ne on siellä töissä" kortti vapauttaa kaikesta vastuusta.
Se on sama kuin pyöräilijät keskisormi pystyssä. Hautakiveen voidaan kirjoittaa "mä olin oikeassa!"
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö ne lumitöitä tekevät traktorikuskit, ettei niillä vehkeillä tarvi säntäillä sinnetänne, ja varsinkaan peruuttelemalla niin kovaa mitä se kulkee? Välillä miettii aikuinenkin, että tuleeko se hullukuski päälle, kun on samalla isolla piha-aukiolla, tai kun reitiltä ei voi siirtyä muualle.
SIIIS TÄMÄ!!!!! Ärsyttää kävellä tuolla kun parhaillaan näitä auraajia on joka puolella ! Ja ahdistaa, kun tuollainen lähestyy. Aina tuntuu siltä, että entäs jos se ei huomaakaan mua ja kauhee paniikki. Yritän aina vältellä, mutta se on mahdotonta. Itse myös ihmetellyt miksi pitää peruuttaa ihan täysiä jos eivät edes kunnolla näe sieltä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kummallista, että kaikki kuitataan sillä että se oli "onnettomuus tai vahinko". Missä on enää vastuu? Että ajetaan vaikka lasten yli kun kiire on ja ehtiä täytyy ?
Vastuu on sillä, joka teettää liian kiireellä ja uhkaa potkuilla. Nämä pitäisi tuomita työsuojelurikoksesta. Ikinä niitä ei tuomita.
Se on onnettomuus ja myös vahinko traktorikuskin taholta. Monessa muussakin paikassa vaarantuu henkiä kiireen ja jonkun ahneuden takia.
Eli sulla, mulla, hänellä... ihan kaikilla tienkäyttäjillä. Ainahan sitä valitetaan, että ei käy aurat ei. Sitten nuo parat yrittää tehdä kaikkensa pienellä kalustolla.
Luin taannoin juttua, että 2010 luvan taitteessa oli paljon vähälumisia talvia. Silloin kalustoa tietenkin vähennettiin ja yrityksiä irtisanottii
Asukkaat soittaa heti, kun heidän pihaansa ei ole tehty. Siis ei mitään äly, jos lunta tulee kuin esterin perästä, että joka paikassa ei voi olla samaan aikaan.
Se on jännä miten Suomessa on ammattiautoilijoilla etuoikeuksia kun ajelevat esim kävelyteillä. He ei kyllä välitä teillä kulkevista ihmisistä tippaakaan. Tämäkin nero jatkoi normaalisti työpäivää.
Minä oikeasti pelkään noita lumiauroja. Ne ajelevat hirveää vauhtia ja muuttavat suuntaa ihan yhtäkkiä. Peruuttelevat ja menevät eestaas. Tuntuu ettei niitä kuskeja kiinnosta yhtään jääkö joku alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas ope kielsi traktorin käytön, kun lapset ovat paikalla. Ei he osaa varoa koneita! Työ alue eristettävä ja valvottava.
Miehen ja traktorin työtuntilaskutus on sen verran kallista, että viisas ope ei kiellä traktorin käyttöä, vaan opettaa lapsia, mikä on hänen työtään.
Traktori voi mennä illalla, kun koulu on päättynyt? Tai aikaisin aamulla.
Sitten valitetaan, että kun lumessa joutuvat koululaiset tarpomaan! Opettakaa siellä kotona lapsianne varomaan työkoneita, niin ennenkin tehtiin, eikä oletettu, että lapset oppivat kaiken itse! Hulluksi tämä maailma on mennyt, kun aikuisten ihmisten pitäisi alkaa työnsäkin tekemään lasten ehdoilla!
Vierailija kirjoitti:
Ei se traktorikuski silti saa ihmisen yli ajaa.
Niinpä, traktorikuskit ovat kyllä tosi verenhimoisia, aina ajamassa takaa jalankulkijoita! Mieti nyt tollo edes vähän, mitä tänne näppäimistöltäsi päästät!
Vierailija kirjoitti:
Jos parkkipaikalla pyörii aura niin pitää ihan tarkkaan katsoa minne se menee. Jos siis mielii säilyä elossa. Aurakuski ei välttämättä näe kävelevää, mutta kävelevä näkee auran varmasti.
Kyllä se on viime kädessä sen kuskin vastuulla, joka ohjaa jalankulkijoille potentiaalisesti hengenvaarallista välinettä. Ja kuten tässä ketjussa on monesti mainittu, ainakin täällä pk-seudulla ovat viime vuosina yleistyneet aurakuskit, jotka kuvittelevat ilmeisesti olevansa formulan tai vastaavan ratissa. Etenkin peruuttamisvauhdit alkaneet olla sellaisia, että yhtään hitaammin liikkuva ihminen (lapsi, vanhus, vammainen - you name it) ei välttämättä ennakoinnillakaan ehdi väistää, jos aura lähtee pakittamaan talla pohjassa ja yllättäen.
Olen itse ihan nopeasti liikkuva ja tarkkaavainen kansalainen, mutta olen koiran kanssa ulkoillessani joutunut useita kertoja täysin ennakoimattomiin vaaratilanteisiin näiden aurojen kanssa. Vaikka kuinka yritän pitää varani ja antaa auraajille tilaa hoitaa työnsä. Silmiinpistävää on ollut myös, että aurakuskit eivät reagoi millään lailla pelästyneisiin/hätääntyneisiin jalankulkijoihin, vaan jatkavat hommiaan ihan kuin jonkun raivon vallassa - nytrkkejä näytellään jne, niin kuin joku tässä ketjussa kuvasikin.
En tiedä mistä tällainen johtuu - kai yleisestä piittaamattomuudesta, kuskien kurjista työolosuhteista ja hankalista aikatauluista ym. Mutta heidänkin voisi olla hyvä pysähtyä miettimään, että onko "auraraivo" ihmishenkien mahdollisen menetyksen arvoista, niin v-mäistä kuin varmasti runsaslumisena talvena aurakuskin homma saattaa ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti tapaus tutkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Sama jäteautojen kanssa. Vauhtia riittää! Taitaa tulla bonukset nopeasta reitin kiertämisestä.
Joo, ne bonukset on siinä ettei tule pomolta haukkumisia ja varoituksia ja muuta idiottimaista meuhkaamista, kun yrittää liian tiukoissa aikatauluissa teleporttailla ympäri pitäjää. Työpaikankin saattaa saada pitää. Valittakaa pomojen vaatimuksista yliluonnollisiin suorituksiin, älkää niistä jotka yrittävät työnsä pitää.
Puoliso tekee lumiurakointia. Hän oli kerran tänä talvena estynyt. Lomitin häntä yhdellä helpolla tieosuudella.
Olin yllättynyt, miten huonosti traktorista näkee ulos. Tämä, vaikka olen tehnyt töitä traktorilla aiemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä miten Suomessa on ammattiautoilijoilla etuoikeuksia kun ajelevat esim kävelyteillä. He ei kyllä välitä teillä kulkevista ihmisistä tippaakaan. Tämäkin nero jatkoi normaalisti työpäivää.
Kerros ihmeessä missä maassa ammattiautoilijat ovat lainkuuliaisia?
Kyllä sanon ihan henkilöautoilijana, että on niitäkin ääliöitä, jotka kulkee ihan auto perää viistäen ohi esim parkkipaikalla, vaikka näkevät, että auto on lähdössä peruuttamaan ruudusta. Siinä katsot kaikki suunnat, että joo nyt ei ketään tule ja sitten se joku ääliö tulee yks kaks siihen kohdalle. Eikö voi yhtään koukata vähän kauempaa kuin mennä metrin päästä, jos näkee, että auto lähti jo peruuttamaan?
Voi olla, että kuski oli huolimaton tai ajoi liian kovaa. Varmaa on kuitenkin, että kukaan ei jää lumiauran alle jos on itse huolellinen ja varoo isoa konetta asianmukaisesti. 10-vuotiaan pitäisi jo ymmärtää, ei sen ikäinen ole enää mikään taapero. Kenenkään ei pitäisi päästää lastaan yksin liikenteeseen opettamatta tämmöisiä perusasioita.