Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loukkaannutteko jos kaupan henkilökunta seuraa?

Vierailija
23.04.2024 |

Kysymys otsikossa eli jäin miettimään: olenko ainut, joka loukkaantuu siitä jos myymälässä kierrellessään joko henkilökunnan jäsen tai pahimmassa tapauksessa myymäläetsivä selvästi seuraa perässänne silmä kovana? 

Tänään suuressa kirjakaupassa odotin ystävääni ja kävin samalla äitienpäiväksi sopivia lahjoja ja kirjoja läpi. Myyjä seurasi minua pöydästä toiseen selvästi touhujani seuraten, ei siis tullut kysymään voiko olla avuksi eikä edes tervehtinyt mutta seurasi touhujani silmä kovana. Onko mielestänne pikkumaista ottaa tuollaisesta itseensä?

Mua tuollainen selvä myymälävarkaaksi epäileminen inhottaa, koska en ole eläissäni varastanut mitään. Tuommoiset tilanteet jää vaivaamaan ja jään miettimään mikä minussa saa henksun varastutkan värähtämään. Olin ihan siististi ja asiallisesti pukeutunut ja juuri kampaajalta tullut (vapaapäivä tänään), mutta muhun tuollainen vaikuttaa niinkin että ryhdyn epäilemään habitustanikin että mikä mussa on vialla. Samalla tuumin ettei olisi oikein kulkea kenenkään perässä haukankatseen kera ihan riippumatta siitä, miltä asiakas näyttää. En haluaisi että esim punkkarinuorten perässä roikutaan epäilevin katsein yhtään sen enempää kuin itsenikään (kolmikymppinen toimistotäti).

Mutta: suututtaako teitä jos havaitsette kaupoissa perässänne kulkevan kyylän?

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kicksien henkilökunta kyllä loistaa ammattitaidottomuudellaan tässä! Ensin se vuoropuhelu "Mooi! Etsitkö jotain tiettyä?" "Kiitos katselen vain!" "Juu sano vaan jos haluat apua!". Ja sitten myyjä tai kaksikin sujahtaa samaan hyllynväliin tuijottamaan asiakasta epäilevästi alta kulmien. Silmät tiukasti kiinni aina asiakkaan pitelemässä tuotteessa, ettei se vaan sujahda taskuun. Sitä samaa ripsiväririviä suoristetaan hartaasti niin kauan, kuin asiakas samalla hyllyrivillä viihtyy.

Kyllä, häiritsee aivan hemmetisti ja loukkaannun tästä kyttäyksestä. En voi rauhassa puntaroida kahden tuotteen välillä, kun joku kyttää ja sanattomasti hoputtaa.

Vierailija
142/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei loukkaa mutta hiukkasen häiritsee kun myyjät ja kassat yöpyvät nurmikollani. En ole poistunut pariin päivään. Viimeksi kun poistuin lähtivät autoni perään. Yksi taisi jäädä bussin alle.

En ole varma mutta tuntuu että niitä tulee koko ajan lisää.

T: Urpo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä todellakin loukkaannun, rehellinen ihminen kun olen, eikä tulisi mieleenkään varastaa mitään. Lopetin paikallisessa Citymarketissa käynnin, kun huomasin, että aina ilmestyi sama äijä (myymäläetsivä) kyttäämään, kun menin kauppaan kiertelemään. Eivätpä saa enää minun rahojani. Menen mieluummin kauppaan, jossa saan kierrellä ilman kyttäystä. 

Vierailija
144/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko jossain vastaus niihin kysymyksiin, että seuraako ulos ja onko pyörinyt vaikka ap:n kotikulmilla? Jos kyttääjä jää kauppaan, niin on varmaan myymäläetsivä.

Vierailija
145/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En loukkaannu. Mut usein ahdistun niin että saan paniikkikohtauksen. Joskus tästä seuraa myös muita asioita. Eli jos ei saa ostoksia hoidettua, saattaa jäädä ruuat hankimatta ja vointi romahtaa viikoksikin ja tästä seuraa taas muiden asioiden sotkeentumista.

Mutta pikäs siinä. Alkujaan jo ahdistunut herättää epäilyksen vissiin kun "työtään vaan tekee", ja itse saa sitten jättää kaupassa käymiset ja asioidensa hoitamiset väliin. Niin tehkööt vaan työtänsä sitten. Minä mietin minkä kaiken voi tilata tai muuten hankkia eri kaupoista kotosalla. Kai jollekin muulle raha kelpaa.

Sen viikon jälkeen kun taas kertaan mitä tapahtui ja miksi, niin kyllä vähän suututtaakin. Kun taas pitäisi mennä sitten asioille ja mietin, miten näyttäisin itsevarmemmalta. Ja ahdistaa jo etukäteen se, kun tiedän, etten osaa näyttää itsevarmalta, senhän vaan haistaa kahta kauheammin jos väkisin yritän, niin en sitten vaan mene asioille. Ja sitten

Samaa mietin. Aika tumpeloa porukkaa nämä myymäläetsivät jos eivät tajua että ihmisillä voi olla esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden pelkoa tai paniikkihäiriötä.  Ihan kuin kaikki stressaantuneen oloiset olisivat varkaita. 

Vierailija
146/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikaupassa myydään vitamiineja ja olen niitä joskus ostanutkin. Kuljin ko. hyllyn ohi, ja siinä vanhempi myyjä selitteli harjoitelijalla, että näitä varastetaan ja laita vain vähän esille. Tuli hieman ilkeä olo, koska en ole koskaan varastanut. Eikös näitä ohjeistuksia voisi antaa jossain muualla kuin asiakkaan kuullen. 

Vierailija
147/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varkaathan yleensä käyttäytyvät nopeasti ja ihan kylmän viileästi. Ja sitten myyjät kyttäävät niitä hitaita ja hermostuneen oloisia ihmisiä. 

Minä näin kerran halpa-hallissa kun nainen meni sovituskoppiin sovittamaan adidaksen hupparia. Hetken päästä kun olin kassalla, sama nainen käveli kylmän viileästi se huppari päällään kassojen ohi ja ulos kaupasta. Kerran näin, kun edessäni kassalla oleva äiti-ihminen jätti puolet tavaroista maksamatta ja laittoi vaan osan ostoksista liukuhihnalle. Loput lykkäsi kylmän viileästi kärryssä kassan ohi. Jäin itse ihan suu auki katsomaan tätä röyhkeyttä.

Vierailija
148/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ens kerralla kysäise myyjältä "Voinko olla jotenkin avuksi?"

Parempi mennä luo ja sanoa suoraan että voisitko lopettaa tuon kyttäämisen ja keskittyä omiin töihin.

Just varkaathan menis sanomaan tuollaista :D

He nimenomaan eivät sanoisi noin,vaan luikkisivat mahdollisimman kauas myymäläetsivästä. Rehellinen ihminen uskaltaa kohdata tilanteen silmästä silmään erityisesti silloin kun syytös on tuulesta temmattu-no,joku herkempi ehkä ei,mutta itse olen myös niitä,joiden laukkuja ei tarkasta kuin poliisi,jos tilanne niin pitkälle menisi ja kunnianloukkaus kanteet päälle.

Vierailija
149/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen silloin nopeammin ja puikkelehdin hyllyjen välissä. Saa seuraaja hiukan liikuntaa.

Vierailija
150/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provinssin jälkeen poikkesin kaverin kanssa Seinäjoella kirjakaupassa. Kyllä kytättiin aika peittelemättömästi. Menin ostoskorin kanssa kassalle. Kassa kysyi ekaksi: "Aiotteko maksaa nämä?!!!!"

Sanoin: "Kyllä meilläpäin näin on tapana"

Maksoin. Pakkasin kirjat (yli 200 e) ja lähdin. Toivotin hyvää päivänjatkoa. Siinä vaiheessa paikalla oli jo neljä (4-seinäjokisille yksi pupu kaksi pupua kolme pupua neljä pupua) henkilökunnan jäsentä tuijottamassa järkyttyneen näköisinä.

Aika outo kokemus. Edes Nivalassa en ole kohdannut tuollaista.

Huhhuh. Eivätkä kehdanneet edes pahoitella vissiin? Heheh..

Mikähän noissa kirjakaupoissa on.

Mulla kävi kerran vähän sama. Tai no, olisin vienyt kauppaan sen 200 helposti. Mutta kun tajusin että nyt tuli kyselemään myyjä kyllä ihan vaan muodon vuoksi niin jätin tekemättä ostokset. Koska en enää pystynyt jatkamaan ahdistuksen vuoksi. Kaaren Suomalainen Kirjakauppa - terkkuja!

En ollut edes tajunnut, et mikä tässä nyt taas "herätti epäilykset", mut luoja kun ketutti. Mulle se, et iloisena siitä, et pääsin pitkästä aikaa asioille (paniikkikohtaukset,sos.t.pelko ymym.)  ja hankkimaan kaikkea (korvamerkittyä rahaa itsensäKEHITYKSEEN) kivaa palkinnoksi itselleni tästä rohkeudestani mennä ostarille.

Tässä kaupassa siis kävin varmaan kaikki mielenkiintoisten kirjojen hyllyt läpi, koska olin innoissani ja kiinnostunut taas asioista ja hyvään suuntaan menossa henk.koht elämässäni. Olisin ostanut aika monta kirjaa, askartelusälää ym. Mutta kun olin melkein käynyt läpi kiinnostavat hyllyt, niin myyjä tuli norkoilemaan ja nousi sitten se paniikkikohtaus, joten jäi ostamatta! Enkä sinne enää palaa! Terkkuja Kaareen Suomalaisem (risuparralle) miesmyyjälle viime kesältä. <3

Joo, oli varmaan kuluneet vaatteet, en ollut esittelemässä itseäni, vaan pukeutunut sään mukaan, nukaviin vaatteisiin, jotka sattuivat olemaan puhtaana. Varmaan muutenkin "epähuoliteltu", kun ongelma on ollut se että vaikea itsestä huolehtia kun ei arvosta itseään. No mitäs sitten kun arvostin ja rohkenin liikkeelle ja vielä isompi arvostus kun oli tarkoitus palkita itseäni siitä ostamalla KIRJOJA, eikä ahmittavaa (syömishäiriö) roskaruokaa esim. Niin sinne jäi. Suomalaisen Kirjakaupan kirjat ja muut hyllyyn. Tsemppiä suomalaisen myynneille, ostan nykyään muualta! :) Ainiin tuliko selväksi, että KAAREN SUOMALAINEN KIRJAKAUPPA.

Vierailija
151/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varkaathan yleensä käyttäytyvät nopeasti ja ihan kylmän viileästi. Ja sitten myyjät kyttäävät niitä hitaita ja hermostuneen oloisia ihmisiä. 

Minä näin kerran halpa-hallissa kun nainen meni sovituskoppiin sovittamaan adidaksen hupparia. Hetken päästä kun olin kassalla, sama nainen käveli kylmän viileästi se huppari päällään kassojen ohi ja ulos kaupasta. Kerran näin, kun edessäni kassalla oleva äiti-ihminen jätti puolet tavaroista maksamatta ja laittoi vaan osan ostoksista liukuhihnalle. Loput lykkäsi kylmän viileästi kärryssä kassan ohi. Jäin itse ihan suu auki katsomaan tätä röyhkeyttä.

Ei pidä paikkaansa. Varas voi olla hidas tai nopea, kännissä tai selvinpäin, köyhä tai rikas, siisti tai epäsiisti, hiljainen tai meluisa, kouluttamaton tai kouluja käynyt, ruma tai hyvännäköinen. Varastaminen on niin kuin seksuaalisuus, et voi nähdä sitä päällepäin. Aina. Joskus kyllä, mutta ei läheskään aina.

Vierailija
152/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esitän entistä epäilyttävämmän näköistä, niin saavat jännitystä elämäänsä.

sama, ja menen oikein lähelle sitä myyjää

Vierailija
153/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Varas voi olla hidas tai nopea, kännissä tai selvinpäin, köyhä tai rikas, siisti tai epäsiisti, hiljainen tai meluisa, kouluttamaton tai kouluja käynyt, ruma tai hyvännäköinen. Varastaminen on niin kuin seksuaalisuus, et voi nähdä sitä p

Jos sitä ei nää mitenkään päälle päin, millä perusteella nämä myymäläetsivät sitten kyttäävät samoja täysin syyttömiäkin ihmisiä kerrasta toiseen. Jotainhan he epäilevät vaikka eivät mitään ole nähneet.

Vierailija
154/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa eksyttää se, kiertää selän taakse ja alkaa itse seurata sitä. Tällä tavoin sain vartijan raivon partaalle.

Vierailija
155/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Työtään he vaan tekevät. Ei mulla ole mitään salattavaa tai loukkaannuttavaa siitä.

Ei mullakaan ole salattavaa. En silti pidä siitä että maksavaa asiakasta pidetään lähtökohtaisesti potentiaalisena varkaana ja kohdellaan sen mukaisesti. 

Vierailija
156/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa eksyttää se, kiertää selän taakse ja alkaa itse seurata sitä. Tällä tavoin sain vartijan raivon partaalle.

👍😂

Vierailija
157/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on m-anne. 

Tapahtui minulle keväänä joskus huhtikuussa Seppälän(jkl) yhdessä kirjakaupassa.

Minulla oli yllään Stefanelin tummansininen pitkä trenchcoat. Takki näyttää vähän viranomaistakilta.

Mulla oli - mutta vain oikeassa korvassa - musta bluetoothnappi. Kuuntelin musaa samalla kun etsin palapeliä lahjaksi vanhemmilleni. 

Yhtäkkiä tajusin, että kaksi ro-maa-ninaista seurasi minua katsellaan parin hyllyrivin takaa. Tuossa kaupassaei ole korkeita hyllyjä, joten kaikkialle näkee .

Uteliaisuudesta kävelin lähemmäs. Minulla ei ollut ostoskoria tms, olin vain katselemassa.

Molemmalla r-naisilla oli ostoskori kädessään. Koreissa oli jotain pikkulapsikamaa, 2-3 kpl kummallakin.

Kun lähestyin näitä naisia, he lähtivät melkeinpä laukkaamaan kaupan perukoille. Siellä he molemmat kyykistyivät matalien hyllyjen taakse.

Sen jälkeen naiset melkein juoksivat kaupasta. 

Kävelin kyykistymispaikkaan katsomaan ja eiköhän lattialla lojunut valtava määrä Muumi, Schleiss, Barbie ja muita merkkileluja.

Näytin varmaan niin paljon poliisilta, että ämmillä (20-35v)  meni pupu hameeseen, ja varastettavaksii aiottu kama päätettiin dumpata hameista lattialle. 

Siksi tämän aloittaja on taatusti R oma ni. Ellei peräti yksi näkemistäni naisista. Heitä seurataan syystä.

Vierailija
158/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kerran tuli Gigantissa vartija ihan viereen kun testailin eri puhelimia kädessä. Odottelin siis myyjää joka palveli  toista asiakasta ja välillä mulkoilin sinne suuntaan että milloin vapautuu ja käyn sanomassa että haluan tämän puhelimen. Vartija ilmeisesti katsonut kameroista että onpas epäilyttävän näköinen ja käveli kopistaan minun selän taakse. Kyllähän se kieltämättä vähän ärsytti mutta tavallaan ymmärrän.

Vierailija
159/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos sun herkkyys ja tunne siitä että kaikki sua seuraa aiheuttaa sun käytökseen niin että vaikutat epärehelliseltä. Alta kulmain luimuilet ympärillesi tms.

Tämä on vain tämmöstä köökkipsykologiaa eikä sitä tartte ottaa tosissaan."

JUST TÄÄ! Oon miettiny juuri samaa että oon jotenkin niin "traumatisoitunut" niistä aiemmista perässäkulkemisista et mul on tämmöseen liikkeeseen hyvin harvoin pistäytyessäni just se pelko et apua, ei kai mua taas seurata ja luulla myymälävarkaaksi. Niin varmasti voi sitten johtaa siihen et on sellainen luimuilevan näköinen itsekin. Kiitos! <3

Tosiaan, pitäydyn jatkossa nettikaupoissa, oon liian neuroottinen näköjään asioimaan oikeissa kaupoissa. :P Lahjatavarapuodit/kirja/korttikaupat NÄYTTÄÄ söpön pinkeillä ja kukikkailta ja kutsuvilta mutta... On miinakenttiä meikäläiselle, näköjään. Pitää olla tough cookie ja paatunut pirkko että usk

Mulla aivan samoin!

Sitä "syytöstä" on vaikea unohtaa ja se dama ympäristö napsauttaa joka kerta varmemmin sen ahdistuksen päälle. Mulla siis jää väistämättä tän takia tuollaiset kaupat pois kokonaan, vaikka haluaisin juuri sieltä jotain ja vaikka niitä ei muualta saa. Etsin terapeuttia parhaillaan, ja katsotaan saanko neuvija miten palata näihin asiakkaaksi, siis pärjätä siellä läymisessä vai korjautuuko itsetunto jopa niin, ettei tarvitse niille näyttää enää edes persettä. ;)

Vierailija
160/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En seuraa kaupan henkilökunnan seuraamista.

Siinäpä se, lyhyesti ja ytimekkäästi.

Niin. Osaispa olla välittämättä!

Mutta kun itsellä menee täysin hätätilaan pää jos joku odottaa ja seuraa. Siis edes jos kaverin kanssa käyn kaupassa ja jää odottamaan ja tiedän että minua odotetaan, vaikka hän ei sanokaan mitään. Siis se tunne että joku tarkkailee mitä teen ja vaan "odottaa mua", niin katkaisee iteltä kokonaan keskittymiskyvyn. En pysty enää miettimään mitä pitää ostaa, mistä välistä, vaikka kaikki lukee puhelimessa selkeänä listana ja järjestyksessä. Meen ihan tilttiin. En pysty ollenkaan ajatustyöhön, jos pitäisi verrata hintoja tai tuotteen ominaisuuksia tai mitään. Siis kun oma huomio häiriintyy (siitä, että joku HÄIRITSEE).

Niin miten tuo tehdään? Että "ei seuraa toisen seuraamista"/ei kiinnosta/ei välitä? Siis miten konkreetyisesti pystyty sivuuttaamaan sen? Lyhyesti ja ytimekkäästi kiitos. :)

Itellä on rauhottavat joilla vois selvitä noista kaupoista paremmin, mutta kun ei sitä hitto haluais niitä (vahvoja ovat) syödä jonkun toisen ihmisen tahallisen käytöksen takia kun omassakin olossa riittää selviydyttävää ihan ilman yllyttäjiä.