Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

I-P: Äiti yllättyi AMKn ohjeistuksesta - Vauva ei sovi mukaan oppitunneille

Vierailija
21.04.2024 |

Ei hyvänen aika, siis oikeasti ihmetellään miksei vauvaa voi ottaa mukaan oppitunneille? Uutisen facebook puolella heti heitetty esiin lapsivihamielisyys-kortti, mutta mielestäni tämä lukeutuu kyllä normaalin järjenkäyttöön ettei huutavaa vauvaa voi viedä muiden opiskelua häiritsemään.

Lapisvihamielisyyttä on se, ettei opiskeleville äideille tarjota riittävästi tukea pärjäämään vauvan kanssa. Esim rahallista tukea jos on vain opiskelija tai joustavuutta opintoihin.

https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/%C3%A4iti-yll%C3%A4ttyi-seamkin-ohj…

Kommentit (244)

Vierailija
101/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin että tällä palstalla jos jollakin tuettaisiin vauvaperheitä.

Olin väärässä.

Ei mitään vauvoja vastaan kunhan niitä ei tuoda ihmisten ilmoille muita ihmisiä häiritsemään.

Vierailija
102/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidanpa ottaa seuraavalla kerralla vauvan mukaan oppitunnille. Opin täältä, että vauva ei häirtise ketään. Siinä vaan tissiä suuhun opiskelijoiden edessä ja kakkavaipat vaihtoon opettajan pöydällä. Vähän voi opetus keskeytyä, jos vauva saa esim. tunnin raivarin, mutta sehän ei haittaa. Pääasia, ettei vihata lapsia. 

t. AMK opettaja

Luulisi sinulla olevan enemmän ymmärrystä erilaisiin elämäntilanteisiin. Sinun tehtäväsi on auttaa opiskelijaa oppimaan ja kehittymään alan ammattilaiseksi. Kuinka se mahtaa onnistua tuolla asenteella? Olen ollut opettajana sekä ammatillisessa oppilaitoksessa että ammattikorkeakoulussa, enkä ikinä puhuisi opiskelijoiden elämäntilanteista tuollaiseen sävyyn. Arvostan opiskelijoitani ja ymmärrän koulutuksen merkityksen työelämälle, kun autamme kouluttamaan uusia ammattilaisia työelämän tarpeisiin. En vertaa omaa tehtävää

Enhän minä opiskelijoiden tilanteesta puhunut, vaan omastani. Täällä kerrottiin, että vauvan voi ottaa luennolle mukaan, joten en näe mitään ongelmaa, että myös opettaja tekee niin. Yhtälailla se opiskelijan vauva voi rääkymisellään häiritä opetusta kuin minunkin vauvani. Mutta täällä kerrottiin, että ei saa vihata lapsia, joten pitää vain hyväksyä, että vauva voi välillä huutaa. Vaikka kesken oppitunnin. Pitää vain ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia elämäntilatenteita. Kaikkien on tanssittava lapsiperheellisten pillin mukaan, jotta heille vaan ei tule paha mieli. 

t. sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin että tällä palstalla jos jollakin tuettaisiin vauvaperheitä.

Olin väärässä.

Tuetaanhan me. Tuethan sinäkin vastapainoksi meitä, jotka haluamme opiskella rauhassa?

Vierailija
104/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että Vaasan yliopistolla on ollut luennolla vauva mukanaan. Ehkä tässä ajateltiin, että AMK luennollakin se on ihan sopivaa. Fiksua olisi ollut tietysti kysyä ensin.

Kyllä Seamk:issa aiemmin oli ok tuoda vauvoja luentotilaisuuksiin. Tässä on kyse varmaan jostain uudemmasta ohjeistuksesta.

Ei se ollut ok, mutta sinä vain toit miettimättä yhtään, miten paljon häirtisen muita opiskelijoita itsekkyydelläsi. 

En minä ole tuonut vauvaa luennolle. Kerroin aiemmin, että meillä kyllä oli ihan tuossa samassa oppilaitoksessa vauvoja loppuvaiheen opiskelijoiden mukana. En kyllä kokenut mitään ongelmaa koskaan. Toki siitä on 20 vuotta aikaa ja ilmapiirikin oli silloin kaikkinensa sallivampi.

Silloinen ei ollut velojen joukkoriehumista vauvapalstalla 😑

Vierailija
105/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otan poikaystävän mukaan luennolle ja harrastamme siellä seksiä. Olemme ihan hiljaa, joten kukaan ei saa häiriintyä siitä. Seksi on yhtä luonnollinen asia kuin vauvat, joten tässä ei ole mitään ongelmaa. 

Poikaystäväsi pärjää ilman seksiä sen luentopäivän ajan, mutta vauva ei ilman äitiä, etenkin jos on rintaruokinnassa.

Vierailija
106/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelen itse sairaanhoitajaksi ja muutamia kertoja on ollut opiskelukaverilla vauva mukana tunneilla. Rauhallinen vauva eikä haitannut mitenkään. 

Sinua ei haitannut, ei tarkoita että ketään ei haitannut. 

Ei haitannut ketään kyllä. Kuten kirjoitin niin vauva on rauhallinen ja hyvin pieniä oli äänet mitä kuului.

Sinä et voi tietää muiden puolesta haittasiko vai ei. Et pysty lukemaan kenenkään ajatuksia. Vauvan rauhallisuus ei liity tähän mitenkään. 

Et sinäkään voi tietää, kuinka moni opiskelija häiriintyy sinun veemäisestä asenteestasi. Naama nurin päin oleva ihminen on kyllä raskas opiskelutoveri, toivon, että jokin raja siih

Menepä antamaan vauvallesi tissiä äläkä kiukuttele kuin uhmaikäinen. 

Vierailija
107/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan poikaystävän mukaan luennolle ja harrastamme siellä seksiä. Olemme ihan hiljaa, joten kukaan ei saa häiriintyä siitä. Seksi on yhtä luonnollinen asia kuin vauvat, joten tässä ei ole mitään ongelmaa. 

Poikaystäväsi pärjää ilman seksiä sen luentopäivän ajan, mutta vauva ei ilman äitiä, etenkin jos on rintaruokinnassa.

Niin. Kaikki vauvat, joiden äiti kuolee synnytyksessä kuolevat myös, koska vauva ei selviä elossa ilman äitiä. Myös koti-isien vauvat kuolevat, koska ei ole ÄITIÄ hoitamassa. Vai miten se menikään?

Vierailija
108/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva pärjää ihan hyvin korvikkeella tai pumpatulla maidolla. Eihän kaikki edes pysty imettämään. Eli vauvan tuominen luennolle on ihan yhtä pakollista kuin poikaystävän tuominen sinne seksin takia. 

Vierailija
109/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden rajattomien ajatuksenjuoksu ja käytös menee nykyään Suomessa niin yli! Ei mitään järjen häivää enää. Jokaiselle pitäisi olla päivän selvää, että lapset eivät kuulu luentosaliin häiritsemään muiden opiskelua! Kyllä on itsekkyys ja tyhmyys huipussaan. 

Aiemmin on kyllä saanut tuoda vauvan!!!! Siis ihan 2000-luvun alussakin se oli ok. Se on nykyajan keksintöjä, ettei enää saa.

Toivottavasti tarkisti onko kyseistä sääntöä oikeasti olemassa.

Vierailija
110/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pärjää. Sillä on kiihtynyt spermantuotanto ja sen kivekset halkeaa, jos se ei pääse panemaan kerran puolessa tunnissa. Minä olen ainut asia, joka kiihottaa sitä, joten se ei pysty purkamaan paineitaan ilman minua. Tämä on yhtä totta kuin se, että lapsi ei selviä elossa ilman äitiä. 

Vierailija
111/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden rajattomien ajatuksenjuoksu ja käytös menee nykyään Suomessa niin yli! Ei mitään järjen häivää enää. Jokaiselle pitäisi olla päivän selvää, että lapset eivät kuulu luentosaliin häiritsemään muiden opiskelua! Kyllä on itsekkyys ja tyhmyys huipussaan. 

Aiemmin on kyllä saanut tuoda vauvan!!!! Siis ihan 2000-luvun alussakin se oli ok. Se on nykyajan keksintöjä, ettei enää saa.

Kyseinen sääntö on olemassa, jos opettaja sanoo, että hänen tunnilleen ei saa vauvoja tuoda. Ei siihen sen kummempaa tarvita. Opettaja saa päättää opetusolosuhteista ja rajata osallistujat luennolleen kunhan noudattaa lakia. Vauvan rajaaminen luennon ulkopuolelle ei ole laitonta. 

Vierailija
112/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumihiutaleelle tuli hirveänä shokkina etteivät kaikki olekaan joka paikassa mielin kielin lässyttämässä että voi miten söpö vauva

Lumihiutaleet ovat shokissa vaivasta. Mitä ihmettä eikö kaikki olekaan veloja, kuplansa kullakin. 

Vierailija
113/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumihiutaleelle tuli hirveänä shokkina etteivät kaikki olekaan joka paikassa mielin kielin lässyttämässä että voi miten söpö vauva

Lumihiutaleet ovat shokissa vaivasta. Mitä ihmettä eikö kaikki olekaan veloja, kuplansa kullakin. 

Mistä vaivasta? Ei minulle ole mitään vaivaa siitä, että vauvat hoidetaan muualla kuin oppitunneilla.

t. vela

Vierailija
114/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen sääntö on olemassa, jos opettaja sanoo, että hänen tunnilleen ei saa vauvoja tuoda. Ei siihen sen kummempaa tarvita. Opettaja saa päättää opetusolosuhteista ja rajata osallistujat luennolleen kunhan noudattaa lakia. Vauvan rajaaminen luennon ulkopuolelle ei ole

Silloin opettaja sanoo, että minulla on tällainen sääntö, että minun tunneilleni ei vauvaa saa tuoda. Eikä puhu uusista koulun säännöistä. 

Vierailija
115/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat ei kuulu luentosaleihin. Omana opiskeluaikana jotkut raahasivat pentujaan luennoilla ja kyllä ne häiritsivät useimpia.

Vierailija
116/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun yhdellekkään miehelle ei koskaan tulisi mieleen ulvoa siitä, että vauvaa ei saa viedä parkumaan tilaan, jossa muut opiskelevat. Miehet ymmärtävät ilman erillisiä ohjeitakin, että vauvan paikka ei ole oppitunnilla. 

Vierailija
117/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen sääntö on olemassa, jos opettaja sanoo, että hänen tunnilleen ei saa vauvoja tuoda. Ei siihen sen kummempaa tarvita. Opettaja saa päättää opetusolosuhteista ja rajata osallistujat luennolleen kunhan noudattaa

Entä jos ne säännöt onkin koko koulussa voimassa? Niinkin voi olla, vaikka rajattomat vanhemmat muuta luulevat. 

Vierailija
118/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen sääntö on olemassa, jos opettaja sanoo, että hänen tunnilleen ei saa vauvoja tuoda. Ei siihen sen kummempaa tarvita. Opettaja saa päättää opetusolosuhteista ja rajata osallistujat luennolleen kunhan noudattaa

Mikä ero siinä on, onko sääntö opettajan määrittämä vai koulun määrittämä? Kummassakin tapauksessa se vauva ei kuitenkaan luennolle kuulu. 

Vierailija
119/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se, kun selkokielellä lukee, että kyseessä on koulun ohjeistus. 

Vierailija
120/244 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kaksi lasta opiskelujen aikana. Mies oli välillä hoitovapaalla ja äitini vuorotteluvapaalla, jotta pystyin opiskelemaan. Opiskelukaverit kärttivät, että mikset ota vauvaa mukaan, että ennenkin on vauvoja ollut oppitunneilla. Yhden kerran vain otin opiskelukavereiden pyynnöstä, kun en olisi pystynyt keskittymään vauvan mukana ollessa. Tuo oli vuosituhannen alussa ja opiskelin opettajaksi. Opiskelupaikan ilmapiiri ei siis ollut lapsivihamielinen, vaan lapsirakas.