I-P: Äiti yllättyi AMKn ohjeistuksesta - Vauva ei sovi mukaan oppitunneille
Ei hyvänen aika, siis oikeasti ihmetellään miksei vauvaa voi ottaa mukaan oppitunneille? Uutisen facebook puolella heti heitetty esiin lapsivihamielisyys-kortti, mutta mielestäni tämä lukeutuu kyllä normaalin järjenkäyttöön ettei huutavaa vauvaa voi viedä muiden opiskelua häiritsemään.
Lapisvihamielisyyttä on se, ettei opiskeleville äideille tarjota riittävästi tukea pärjäämään vauvan kanssa. Esim rahallista tukea jos on vain opiskelija tai joustavuutta opintoihin.
https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/%C3%A4iti-yll%C3%A4ttyi-seamkin-ohj…
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Voi että oli raivostuttavaa yliopistolla, kun jotkut kärräsivät huutavan ja paskanhajuisen söpöläisensä huutamaan luennoille.
"Ajattelin, että se nuukkuu"
Joo, ei se nuku, se huutaa, sontii ja haisee!
Ompas katkera tuhkakohtu taas vauhdissaan :D
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että Vaasan yliopistolla on ollut luennolla vauva mukanaan. Ehkä tässä ajateltiin, että AMK luennollakin se on ihan sopivaa. Fiksua olisi ollut tietysti kysyä ensin.
Meilläkin on ollut ylemmän amk:n luentopäivillä useampiakin vauvoja äitiensä mukana. Valmistuin ylemmästä amk:sta v. 2013, eli ei siitä nyt mikään pitkä aika ole, kun se on ollut sallittua. Omat lapset oli silloin jo niin isoja, ettei ollut tarvetta ottaa mukaan. Toisaalta yamk:ssa oli aivan todella tiukkaa, että pitää olla joka ikisellä luennolla läsnä (yksi päivä pari kertaa kuukaudessa). Ei ollut mahdollista suorittaa etänä. Tietty suurin osa opiskeluista oli etänä, tehtiin tehtäviä, luettiin kymmeniä kirjoja, valmisteltiin opinnäytetyötä, tutkittiin ja kehitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suurin piirtein vihaan vieraita vauvoja ja pikkulapsia. Silti äitinä ymmärrän, että joskus lapsi on otettava mukaan - aina kaikki ei mene kuin on suunniteltu. Mutta sitten tulee iso mutta: Jos tilaisuus, johon vauvan/lapsen ottaa mukaansa on häiriöaltis, silloin lapsen kanssa on oltava valmis poistumaan välittömästi, mikäli se ei nukukaan/ole häiritsemättä. Esim. luento on juuri tuollainen tilaisuus.
Minä en luennoitsijana suostuisi pitämään luentoa, jos on vauvoja tai pikkulapsia salissa. Lapset vauvat ja taaperot eivät kuulu luentotilaisuuksiin. Piste.
Hyvä! Mulle on tullu monesti mieleen et kun se pentu on häirinny mua kun oon opiskelemassa/syömässä/matkustamassa tms niin sit ku nukahtaa niin meen viereen ja karjasen kovaa että nyt on mun vuoro häiritä.;)
Taidat olla lapsellisempi kuin yksikään tenava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suurin piirtein vihaan vieraita vauvoja ja pikkulapsia. Silti äitinä ymmärrän, että joskus lapsi on otettava mukaan - aina kaikki ei mene kuin on suunniteltu. Mutta sitten tulee iso mutta: Jos tilaisuus, johon vauvan/lapsen ottaa mukaansa on häiriöaltis, silloin lapsen kanssa on oltava valmis poistumaan välittömästi, mikäli se ei nukukaan/ole häiritsemättä. Esim. luento on juuri tuollainen tilaisuus.
Minä en luennoitsijana suostuisi pitämään luentoa, jos on vauvoja tai pikkulapsia salissa. Lapset vauvat ja taaperot eivät kuulu luentotilaisuuksiin. Piste.
Hyvä! Mulle on tullu monesti mieleen et kun se pentu on häirinny mua kun oon opiskelemassa/syömässä/matkustamassa tms niin sit ku nukahtaa niin meen viereen ja karjasen kovaa että nyt on mun vuo
Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaista ohjeistusta ennen ollut Seamkissa. Meillä oli useampia loppuvaiheen opiskelijoita vauvan kanssa luennoilla. En siis tarkoita mitään isoja lapsia vaan nimenomaan pieniä alle vuoden ikäisiä vauvoja. Yksikin opiskelija oli ollut äippälomalla 4 kk ja hän palasi tekemään kesken jääneitä kursseja. Ei monta kertaa viikossa, mutta silloin tällöin osallistui. Toinen opiskelija taas oli jostain paljon kauempaa ja tuli eläkeikäisen äitinsä kanssa. Äitinsä hoiti vauvaa, käytti vaunukåvelyillä ja imetys hoitui tauoilla. Välillä se vauva nukkuikin äitinsä sylissä luennolla. Onhan se kurja, jos puuttuu vain muutamia opintosuorituksia opinnäytetyön lisäksi ja jos niitä muutamia ei pysty suorittamaan, että pääsisi valmistumaan.
Ei ole kurjaa, koska kyse on valinnoista. Ei ole mikään pakko pusata vauvoja maailmaan ennen valmistumista. Eikä ole mikään pakko jatkaa op
Maailma ei kaadu siitä, jos ympärillä on pari vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Et ole rintaruokinnasta koskaan kuullut? Minulla on 3 lasta, ja jokainen heistä on äidinmaidolla kasvanut. Olen imettänyt vuoden ikään saakka, eikä kukaan meidän lapsista ole käyttänyt ikinä tuttipulloa. Ei se imetys ihan niin toimi, että imettää silloin tällöin kun sattuu sopimaan.
Et ole tuttipulloista ja rintapumpuista kuullut? Minulla on niin ikään 3 lasta, mutta ei ne maidon saamiseen välttämättä tissiä tarvinneet. Pumppasin maitoa varastoon ja isä antoi sitä lapsille pullosta sillä välin, kun minä olin opiskelemassa. Ei olisi tullut pieneen mieleenkään viedä vauvaa ruokailemaan 300 ihmisen keskelle luentosaliin.
Ei voi yleistää tuota rintapumppuruokintaa. Että kaikki pystyisivät ennakoiden pumppaamaan ja olemaan päivän poissa. Minulla ainakin on erittynyt maitoa tasaisesti ympäri vuorokauden vauvalle sopiva määrä. Kun kokeilin rintapumppua, maitoa tuli niin vähän, ettei sillä vauvoja ruokita. On aika paljon ylituotantoa äidinmaidossa, jos milloin tahansa pystyy pumppaamaan esim. 8 tunnin tarpeisiin. Rintahan tyhjenee, kun vauva syö, sitten sitä maitoa alkaa kertyä lisää, kunnes vauva taas tyhjentää rinnan maidosta 3-4 tunnin kuluttua. En ole se, jolle vastasit, vaan haluan pelkästään oikaista käsityksiä, ettei tässä tulisi sellaista mielikuvaa kuin joka ikinen nainen voisi pumpata pumpulla maitoa rinnoista tuntikausia ennenkuin niiden luonnollinen tyhjenemisaika olisi.
Miksi kaikki täällä puhuvat luennoista, vaikka otsikossa puhuttiin oppitunneista? AMK:ssa oppitunti ei läheskään aina ole luento. Voi siis olla ihan turvallisuuskysymys, että lapsia ei saa tuoda paikalle. Vaikea siinä on esim. pistoksia harjoitella tai opetella oikeanlaisia hierontaotteita, jos mukulat pyörii jaloissa. Puhumattakaan, jos oppitunnilla käsitellään isoja koneita tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaista ohjeistusta ennen ollut Seamkissa. Meillä oli useampia loppuvaiheen opiskelijoita vauvan kanssa luennoilla. En siis tarkoita mitään isoja lapsia vaan nimenomaan pieniä alle vuoden ikäisiä vauvoja. Yksikin opiskelija oli ollut äippälomalla 4 kk ja hän palasi tekemään kesken jääneitä kursseja. Ei monta kertaa viikossa, mutta silloin tällöin osallistui. Toinen opiskelija taas oli jostain paljon kauempaa ja tuli eläkeikäisen äitinsä kanssa. Äitinsä hoiti vauvaa, käytti vaunukåvelyillä ja imetys hoitui tauoilla. Välillä se vauva nukkuikin äitinsä sylissä luennolla. Onhan se kurja, jos puuttuu vain muutamia opintosuorituksia opinnäytetyön lisäksi ja jos niitä muutamia ei pysty suorittamaan, että pääsisi valmistumaan.
Ei ole kurjaa, koska kyse on valinnoista. Ei ole mikään pakko pusata vauvoja maailmaan enn
Hyvä. Sittenhän sinunkaan maailmasi ei kaadu, jos se vauvasi saa oppitunnilla käsiinsä esim. ruiskun ja vahingoittaa sillä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole rintaruokinnasta koskaan kuullut? Minulla on 3 lasta, ja jokainen heistä on äidinmaidolla kasvanut. Olen imettänyt vuoden ikään saakka, eikä kukaan meidän lapsista ole käyttänyt ikinä tuttipulloa. Ei se imetys ihan niin toimi, että imettää silloin tällöin kun sattuu sopimaan.
Et ole tuttipulloista ja rintapumpuista kuullut? Minulla on niin ikään 3 lasta, mutta ei ne maidon saamiseen välttämättä tissiä tarvinneet. Pumppasin maitoa varastoon ja isä antoi sitä lapsille pullosta sillä välin, kun minä olin opiskelemassa. Ei olisi tullut pieneen mieleenkään viedä vauvaa ruokailemaan 300 ihmisen keskelle luentosaliin.
Ei voi yleistää tuota rintapumppuruokintaa. Että kaikki pystyisivät ennakoiden pumppaamaan ja olemaan päivän poissa. Minulla ainakin on erittynyt maitoa tasaisesti ympäri vuorokauden vauvalle sopiva määrä. Kun kokeilin rintapumpp
No jos ei onnistu, sitten ei mennä luentosaliin. Niin yksinkertaista se on.
Tavallaan ymmärrän. Esimerkiksi massaluennoilla rauhallinen vauva ei toki häiritse, varsinkin jos äiti pääsee nopeasti salista ulos. Mutta aletaanko sitten erikseen kieltämään vauvoja joilla on ilmavaivoja tai muuta? Ei oikein onnistu. Valitettavasti ihmisillä ei ole nykyisin pelisilmää, vaan asiat kielletään sitten kaikilta.
Olisihan se oikein kätevää jos voisi opiskella sen ajan kun lapsi on vauva. Moni äiti kaipaa tekemistä, ja tulonmenetyksenkin voisi minimoida, jos valmistuminen ei viivästykään niin paljon kuin ajatteli.
Eihän se mitään jos olisi yhdellä vauva joskus
mutta kun alkaa olla kymmenen niin kyllä opetus häiriintyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi yleistää tuota rintapumppuruokintaa. Että kaikki pystyisivät ennakoiden pumppaamaan ja olemaan päivän poissa. Minulla ainakin on erittynyt maitoa tasaisesti ympäri vuorokauden vauvalle sopiva määrä. Kun kokeilin rintapumpp
Miksi ei voisi? Aika pihalla saa olla oman kehonsa toiminnasta, jos ei osaa ajoittaa pumppaamista sopivaan aikaan. Eihän ne tissit vain kerran päivässä ole tyhjenemistä vaille,
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki täällä puhuvat luennoista, vaikka otsikossa puhuttiin oppitunneista? AMK:ssa oppitunti ei läheskään aina ole luento. Voi siis olla ihan turvallisuuskysymys, että lapsia ei saa tuoda paikalle. Vaikea siinä on esim. pistoksia harjoitella tai opetella oikeanlaisia hierontaotteita, jos mukulat pyörii jaloissa. Puhumattakaan, jos oppitunnilla käsitellään isoja koneita tms.
Pääosin kyllä, mutta huomasin ettei yliopistoissa läheskään aina mitenkään loogisesti erotella, mikä on mikäkin. Tunnit, jotka varsin hyvin voisivat olla luentoja, rajataan osallistujamäärältään joksikin muuksi, jne. Sen vuoksi nykyään suhtaudun välinpitämättömästi erotteluun.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän. Esimerkiksi massaluennoilla rauhallinen vauva ei toki häiritse, varsinkin jos äiti pääsee nopeasti salista ulos. Mutta aletaanko sitten erikseen kieltämään vauvoja joilla on ilmavaivoja tai muuta? Ei oikein onnistu. Valitettavasti ihmisillä ei ole nykyisin pelisilmää, vaan asiat kielletään sitten kaikilta.
Olisihan se oikein kätevää jos voisi opiskella sen ajan kun lapsi on vauva. Moni äiti kaipaa tekemistä, ja tulonmenetyksenkin voisi minimoida, jos valmistuminen ei viivästykään niin paljon kuin ajatteli.
Etäopiskelu on nykyisin hyvä vaihtoehto, jos ei pysty odottamaan lisääntymisen kanssa siihen asti, että valmistuu. Ei ole muiden opiskelijoiden tehtävä sopeutua sinun vauvaasi, vaan sinun tehtäväsi on sopeuttaa opintosi niin, että ne onnistuvat vauvan kanssa kotoa käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääosin kyllä, mutta huomasin ettei yliopistoissa läheskään aina mitenkään loogisesti erotella, mikä on mikäkin. Tunnit, jotka varsin hyvin voisivat olla luentoja, rajataan osallistujamäärältään joksikin muuksi, jne. Sen vuoksi nykyään suhtaudun välinpitämättömästi erotteluun.
Ketjun aiheena on AMK, ei yliopisto.
tuolla artikkelissa seamk selvittää, ettei vauvojen tuominen tunneille ole ehdottomasti kielletty, mutta ei suositeltavaa, ja että yleensä pyritään siihen, että opiskelija tekisi verkko-opintoja vauva-ajan. muun muassa sen takia ei ole suotavaa tuoda vauvoja kouluun kun sairaanhoitajaopiskelijoilla on aika paljon käytännön harjoituksia kun ovat siellä lähiopetuksessa, ja ettei se vauva mene ihan tuosta noin vain siinä sivussa, vaan vaikuttaa koko ryhmän opintoihin.
tuossa oli tuo opiskelija ilmeisesti ajatellut, että hän voi noin tuosta vain ottaa mukaansa vauvan joka paikkaan ja kaikille tunneille, ja ihmetteli sitten miksi siihen ei siihen ei suhtauduttu kovin positiivisesti.
Hätä ei lue lakia ja äärimmäisessä poikkeustilanteessa vauvan voi tuoda kouluun. Ei muulloin, koska koulu on opiskelua varten, ei vauvanhoitopaikka.
Näiden rajattomien ajatuksenjuoksu ja käytös menee nykyään Suomessa niin yli! Ei mitään järjen häivää enää. Jokaiselle pitäisi olla päivän selvää, että lapset eivät kuulu luentosaliin häiritsemään muiden opiskelua! Kyllä on itsekkyys ja tyhmyys huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, jos joku mies ehdottaisi, että hän ottaa vauvan mukaan esim. kemian laboratoriotyön tunnille. Tai yhtään millekään oppitunneille.
tuota artikkelia kommentoi facessa mies, joka sanoo että on ottanut mukaansa vauvan joskus lääkiksen luennolle. oli toki sitä mieltä, ettei se ole jatkuvasti järkevää, mutta oli poikkeustilanteessa tehnyt niin.
Miettikää, jos joku mies ehdottaisi, että hän ottaa vauvan mukaan esim. kemian laboratoriotyön tunnille. Tai yhtään millekään oppitunneille.