Mari tienaa 5500 euroa bruttona, ja lähes kaikki menee - 5 hyväpalkkaista suomalaista kertoo tilanteestaan
AINA hyvä palkkakaan ei takaa rahahuolista vapaata arkea.
Kysyimme taannoin suomalaisilta, millainen heidän taloustilanteensa on tällä hetkellä.
1. Mari, 48, valtion virkamies
Tulot: Palkkatulot bruttona noin 5500 euroa kuussa, nettona noin 3500 euroa.
5. Annika, 48, öljy-yhtiön ylempi toimihenkilö
Tulot: Bruttotulot ovat 8000 euroa kuukaudessa, nettotulot 4000 euroa. Bruttopalkan summassa on mukana vapaa autoetu, jonka vuoksi käteen jäävä osuus on pienempi.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010368979.html
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Eihän noilla ollut kuin yhdellä isot asumiskulut. 500-800 eur asuntolainaan näillä koroilla tarkoittaa todella pientä lainaa. Ensimmäinen on kyllä muuten aivan kujalla; 1000 euron sähkölasku ja lasten harrastuksiin 2000 eur kuussa, kumma juttu, kun ei rahat riitä.
Sehän oli 2000 vuodessa lasten harrastuksiin. Se ei ole edes paljon, mulla yksinhuoltajana yhdelle menee yli 1700,- lapsen harrastuksiin (2) vuodessa. Siis pelkkiin kausimaksuihin, varusteisiin ja pelimatkoihin. Leirit ja turnaukset sitten siihen päälle, ei 2000,- riitä lähellekään.
Järjestää, mutta se raha hupenee kuitenkin hetkessä, jos haluaa elintasoa nostaa yhtään. Hieman höllemmällä kädellä ostelee ruokaa, vaatteita, käy ulkona syömässä, vaihtaa asunnon isompaan, ottaa autolainan...
---
Ei kai kukaan kaikkea tee kerralla?
Mulla on liksa noussut 3000 -> 7000 ja asun tasan samassa kämpässä kuin ennenkin. Samalla autollakin pärjää. Ruoka, vaatteet ja matkustelu, harrastaminen... siinä toki muutoksia.
Mutta mielummin ostaisin uuden järkkärin joka kuukausi kuin laittaisin sen asuntolainaan. Samaten autolainan kuluilla saa melkoisia vaatteita vaikka sieltä Italiasta suoraan.
Vierailija kirjoitti:
No enpä tiedä, onko jonkun mielestä esim vähän yli 3000 euroa netto oikeasti paljon rahaa? Tuleehan sillä toimeen ja ei jokaista hankintaa tarvitse arpoa, mutta noin niinkuin aidosti että sillä eläisi jotain ns leveää elämää?
Samaa mieltä. Tuo ei todellakaan ole mikään iso summa. Ja nämä ihmiset maksavat kaiken yhteiskunnassa. Millä kuvittelette kenenkään viitsivän jäädä tänne maksamaan muiden menoja kun itselle ei palkasta jää mitään. Maata vaihtamalla noidenkin palkka vähintään tuplaantuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää Annika ainakin nyt on aivan pimee . Mies tienaa yhtä paljon. Eli heillä on nettotulot noin 8000 € kuussa. Eikä mitään jää silti säästöön!! Mua oikeesti v i t u t t a a tollaset lehmät
Mutta se miehen palkka onkin miehen omaa rahaa, ei suomalainen mies sillä perheen elatukseen osallistu.
Ai tällaiseen ketjuun pitää saada jotenkin miesvihaa mukaan.
Miksi en ole yllättynyt...
#miesvihanäkyväksi
Tienaan 1800 ja jää säästöönkin 200 euroa kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on ostanut kalliin asunnon, jonka velanhoitoon menee paljon rahaa. Kallis autokin on velaksi jne. Isoilla tuloillakin menee kaikki, mitä tulee eikä aina riitä. Pienikin ylimääräinen meno voi suistaa rakennelman.
Ja sitten he huutavat yhteiskuntaa apuun, kuten rikkaat yrittäjät koronan aikaan.
Rikkaat yrittäjät? Ai kun eivät saaneet pitää liikkeitään auki, järjestää tapahtumia jne?
Onneksi nuo rikkaat yrittäjät laittoivat kortistoon ahneet työntekijät. Sääli kun ne sitten huusivat yhteiskuntaa apuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskurin mukaan 5000e kk palkasta jää käteen 3368e joka kerrottuna 12 tekee noin 40000e vuodessa elikkä eipäs taas kerrota kokoomus valetta.
En tiedä mitä laskuria sinä käytit mutta minä laskin vero.fi laskurilla ja antoi marginaaliveroprosentiksi 41%..
Marginaaliprosenttihan on eri asia kuin veroprosentti. Marginaaliprosentti tarkoittaa lisätulojen veroprosenttia. Minulla marginaaliprosentti on 48, mutta veroprosentti 39. Eli jos saan 100 euron palkankorotuksen, minulle jää siitä 52 euroa. Nyt saan n. 7000 euron palkasta käteen noin 4200€
Taas VÄÄRIN! MARGINAALIVEROA maksetaan KÄYTETYN tavaran kaupassa. Käytännössä kukaan yksityinen henkilö, joka harrastaa esim. kirpputorimyyntiä ei maksa marginaaliveroa my
Puhut paskaa.
"Marginaaliveroprosentti kuvaa, kuinka suuren osan verojen nousu vie lisätuloista. Esimerkiksi kun 40 000 euroa vuodessa ansaitsevan palkansaajan tulot nousevat 100 euroa, hänen verot ja veronluonteiset maksut nousevat 48,8 euroa ja nettotulot 51,2 euroa. Näin marginaaliveroprosentti on 48,8."
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja…
Tuossa on myös se, että mistä se motivaatio opiskella ja tehdä töitä tulee kun siitä ei itse hyödy mitenkään? Noilla tuloilla ei saa mitään yhteiskunnalta eli sekin pitää huomioida. Tietysti tulee taloudellisesti toimeen mutta kuinka motivoivaa on opiskella pitkään, ottaa opintolainaa ja tehdä pitkiä työpäiviä vain jotta pystyy maksamaan peruselämisen eikä mitään muuta. Eli se tässä on se ongelma, miten yhteiskunta pystyy motivoimaan ihmisiä olemaan pelkkiä lypsylehmiä koko elämänsä ilman mitään kunnon palkkiota. Tuollaisissa työpaikoissa ei myöskään ole mitään ylityökorvauksia tai ilta- tai viikonloppulisiä, millä duunarit ansaitsevat.
Itse olin nuorempana ihan mielettömän ahkera, kunnianhimoinen ja menestyvä mutta kyllä se itseltäni motivaation tappoi aika lailla kun tajusin että siitä ei tässä yhteiskunnassa palkita mitenkään. Vaikka kuinka menestyisi uralla ja saisi palkankorotuksia niin kun veroprogressio ottaa omansa niin nettopalkka pysyy aika samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskurin mukaan 5000e kk palkasta jää käteen 3368e joka kerrottuna 12 tekee noin 40000e vuodessa elikkä eipäs taas kerrota kokoomus valetta.
En tiedä mitä laskuria sinä käytit mutta minä laskin vero.fi laskurilla ja antoi marginaaliveroprosentiksi 41%..
Marginaaliprosenttihan on eri asia kuin veroprosentti. Marginaaliprosentti tarkoittaa lisätulojen veroprosenttia. Minulla marginaaliprosentti on 48, mutta veroprosentti 39. Eli jos saan 100 euron palkankorotuksen, minulle jää siitä 52 euroa. Nyt saan n. 7000 euron palkasta käteen noin 4200€
Taas VÄÄRIN! MARGINAALIVEROA maksetaan KÄYTETYN tavaran kaupassa. Käytännössä kukaan yksityinen henkilö, joka harrastaa esim. kirpputorimyyntiä ei maksa marginaaliveroa my
Sekoitat marginaaliveroprosentin marginaaliveroTUSMENETELMÄÄN. Ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan 1800 ja jää säästöönkin 200 euroa kk.
Ja miksi jonkun vaativaa työtä tekevän pitäisi elää samoin kuin sinun jostain siivoojantöistä? Sehän on ihan kuin Neuvostoliitossa. Teet mitä tahansa niin palkka ja elintaso on sama.
Vierailija kirjoitti:
Nämä Marit ja Annikat ovat niitä, joiden tuloilla Suomen esimerkiksi palvelualojen toiminnan pitäisi pyöriä. Ei ole ihme, että talous on jatkuvassa kurjimuksessa, kun hyvätuloisillakaan ei ole melko huolettomasti varaa kuluttaa palveluihin. Vaikka säästäminen on hyvä ja sitä kautta vaurastuminen, tarvitsee Suomi myös sitä, että palveluita käytetään.
Esimerkiksi joku ravintolassa käyminen (muukin kuin peruslounas). Ei sen pitäisi olla mitään luksusta harvoille ja valituille. Tai kivat harrastukset.
Suomalaiset ovat oikeasti ihan järkyttävän köyhää kansaa, kun hyväosaisillakin puhutaan jatkuvasta säästämisestä.
Juttuun oli valittu nimenomaan henkilöitä, jotka kokivat, ettei heillä jää rahaa mihinkään ylimääräiseen - kyselyyn vastanneista 45 % koki kuuluvansa tähän joukkoon. Palkallaan hyvin toimeen tulevia oli puolestaan 35 % kyselyyn vastanneista, he ovat varmasti niitä, jotka eivät joudu menoista tinkimään.
Tarkista ennakonpidätysprosentti. Mulla on bruttopalkka n.5800 ja käteen jää 3750.
Palkan verotuksen sivukulut on palkansaajalle tänä vuonna n. 8% (työttömyysvak.maksu ja Tyel)
Opetelkaa lukemaan palkkakuittia ja edes vähän laskemaan palkkaansa. Ei tulisi mitään ylläreitä. Ja jos palkanlaskija tekeekin virheen niin sen huomaa helposti kun tietää mitä palkan pitäisi olla (edes noin määrän).
Sen verokortin voi muuten laskettaa vaikka joka kuukausi niin ei tarvii maksaa mitään lisäveroja.
Ja jos ne ne työmatkavähennykset laittaa jo heti verokorttia laskettaessa, niin ne laskee sitä veroprosenttia, ei paljon mutta kuitenkin.
Tuota verosuunnittelua voi tehdä jopa tuilla eläjä; verovirastosta saa verokortin nimenomaan tukiin, vaikka ei se paljoa pienempi olekaan kuin mitä muuten menisi.
Valtiolle olisikin kaikkein parasta jos jokaisen verotus olisi kohdillaan niin, että kellään ei tulisi palautuksia saati mätkyjä. Siihen voi itse vaikuttaa juurikin tuolla verokortilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä silmälaseja joka vuosi tarvitse uusia? Eikä kodinkoneita?
Joo ei, mutta pointtina olikin se, että palkastaan nämä maksava maksaa ne itse sitten. Vuokrakämpässä asuva kertoo rikkoutuneesta kodinkoneesta vuokranantajalle tai soppalaan ja samalta luukulta saa ne silmälasitkin. Et tainnut ymmärtää pointtia tai halusit vaan. Tiedätkö. Olla omasta mielestäsi kovinkin nokkela kommenteissasi.
Sekä minä että puolisoni joudumme uusimaan silmälasimme joka toinen vuosi. Minulla on kahdet, miehellä kolmet lasit. Minä en pärjää kaihin vuoksi ilman tummenevia linssejä, mies taas ei voi käyttää kaksiteholaseja. Asumme vuokralla, jos pesukone hajoaa, maksamme sen ihan itse. Vain jääkaappi kuuluu vuokranantajan vastuulle. Käymme molemmat töissä, emmekä saa mitään tukia.
Kannattaa erota kirkosta siitä saa jopa 2% matalemman veroprosentin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näille saa sanoa, että eivät elä (omien, itse tienaamiensa) tulojensa mukaan, mutta tuilla eläville ei saa? Jälkimmäisten kohdalla aina vaaditaaan jotakin ihmeellistä minimitasoa, johon kuuluu vaikka ja mitä ja sanotaan, että köyhälläkin pitää olla iloja. Sitten ihmisten, jotka eivät saa yhteiskunnalta juuri mitään, kohdalla on oikeutettuja ojentaa tulo-meno-suhteesta ja kulutuksesta. En ymmärrä.
En ymmärrä ajatusta, että yhteiskunnalta lähtökohtaisesti pitäisi saada jotain silloin kun olet työssäkäyvä. Elämä on valintoja ja jokaisen tulisi palkallaan tulla toimeen. Onhan se nyt kumma, jos ei 5000 euron tuloilla tule toimeen. Siitä on turha syyttää työttömiä ja muita huono-osaisia.
Minulla on 2000 tonnin nettotulot ja saan joka kuukausi säästöön ja sijoituksiin rahaa. Olen tehnyt elämässäni sellaisia valintoja, että se onnistuu. Lisäksi olen onnekas, että olen terve ja säilyttänyt työkykyni. En todellakaan ymmärrä tätä työssäkäyvien narinaa. Täytyy myös muistaa, että elämässä ei voi saada kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tuohon kiinnitin huomiota 5000brutto ja käteen jää vain 2700e linee kokkare joka valehtelee verotuksen kovuudesta.
Mulla oli brutto 6000 euroa ja netto 3700 euroa joten hyppäsin pois oravanpyörästä saamapuolelle jos olisi jatkanut töissä nyt olisi veloitus noin 40% bruttotuloista (vero+eläke+sotu), kiitos ja näkemiin!
Tätä alapeukutettiin, mutta ongelma on todellinen. Itse maksan 38% veroja loppuvuoden tuloistani, joista pitäisi säästää vielä ne neljän tonnin veromätkyt.
Eikä nyt puhuta mistään jättituloista, vaan lapsiperheellisestä duunarista, joka on ruvennut ahkeroimaan vastaakseen kohonneisiin elinkustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä tiedä, onko jonkun mielestä esim vähän yli 3000 euroa netto oikeasti paljon rahaa? Tuleehan sillä toimeen ja ei jokaista hankintaa tarvitse arpoa, mutta noin niinkuin aidosti että sillä eläisi jotain ns leveää elämää?
Samaa mieltä. Tuo ei todellakaan ole mikään iso summa. Ja nämä ihmiset maksavat kaiken yhteiskunnassa. Millä kuvittelette kenenkään viitsivän jäädä tänne maksamaan muiden menoja kun itselle ei palkasta jää mitään. Maata vaihtamalla noidenkin palkka vähintään tuplaantuisi.
Maata vaihtamalla ei aiemmin matalamman sosiaaliturvan maissa (esim. USA) jäänyt tuotakaan vähää käteen mitä Suomessa, kun piti siitä päältä maksaa valtaisat sairauskuluvakuutuset, päivähoitomaksut, koulumaksut jne. Mutta nythän Suomi on menossa kovaa vauhtia tuohon samaan suuntaan, joten vähän olen tässä itsekin katsellut esim. Norjan ja Tanskan työmarkkinoita sillä silmällä. Ei paljon kiinnosta maksaa entisenlaisia tai jopa suurempia veroja valtiolle, joka leikkaa koulutuksesta, terveydenhoidosta, vanhustenhoidosta, työttömyysturvasta, eläkkeistä, kaikkein heikoimpien toimeentulosta yms. Mihin ne verot jatkossa menee? En halua enää maksaa, kun ei niillä enää mitään perusturvaa ja turvaverkkoa kenellekään kustanneta. Ei ainakaan meille, jotka emme kuulu kaikkein varakkaimpaan kymmenykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää Annika ainakin nyt on aivan pimee . Mies tienaa yhtä paljon. Eli heillä on nettotulot noin 8000 € kuussa. Eikä mitään jää silti säästöön!! Mua oikeesti v i t u t t a a tollaset lehmät
Mutta se miehen palkka onkin miehen omaa rahaa, ei suomalainen mies sillä perheen elatukseen osallistu.
Ai tällaiseen ketjuun pitää saada jotenkin miesvihaa mukaan.
Miksi en ole yllättynyt...
#miesvihanäkyväksi
Niin, mitään vikaa et siis näe siinä, että naista nimitellään lehmäksi, vaikka samassa taloudessa elelee samanlaista elämää sen mieskin.
#miesvihamiehennaisvihanäkyväksi
Teen itse 4 pv viikkoa enkä ota lisävastuita, sillä vaikka palkka nousisi 2k kuussa, eivät ne muutamat ylimääräiset sataset kuussa (kiitos veroprogression) korvaa sitä lisästressiä ja menetettyä aikaa. Tällaiset ovat kannustimet tässä maassa. Niillä satasilla ei myöskään eletä levveämpää elämää. Ne menisivät pitkälti työlounaisiin, bensaan ja edustuskuluihin. Sekä stressin lievitykseen.
Keskiluokka on puun ja kuoren välissä. Et saa tulonsiirtoja mutta ei ole omaa varallisuuttakaan. Mikään ei myöskään kannusta tässä maassa ketään keräämään omaa varallisuutta. Näen isona riskinä.
Mutta se mitä oikeasti ihmettelen kun keskustellaan tästä, ettei kennelläkään ole varaa tehdä ylimääräistä - silloin kun jossain ihmisten ilmoilla käy, ovat kaikki ravintolat täyteen buukattu, lentokenttä tulvii lomamatkalaisia, kaikilla on menoa ja meininkiä ja kivoja vaatteita, terapiaa ja joogatunteja. Elävätkö kaikki nyt siis velaksi vai liioitellaanko koko asiaa?