Mari tienaa 5500 euroa bruttona, ja lähes kaikki menee - 5 hyväpalkkaista suomalaista kertoo tilanteestaan
AINA hyvä palkkakaan ei takaa rahahuolista vapaata arkea.
Kysyimme taannoin suomalaisilta, millainen heidän taloustilanteensa on tällä hetkellä.
1. Mari, 48, valtion virkamies
Tulot: Palkkatulot bruttona noin 5500 euroa kuussa, nettona noin 3500 euroa.
5. Annika, 48, öljy-yhtiön ylempi toimihenkilö
Tulot: Bruttotulot ovat 8000 euroa kuukaudessa, nettotulot 4000 euroa. Bruttopalkan summassa on mukana vapaa autoetu, jonka vuoksi käteen jäävä osuus on pienempi.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010368979.html
Kommentit (217)
Ainoastaan typerys lisää menojaan, vaikka tulot kasvaisivat. Päin vastoin, pitäisi ajan kanssa opettella säästäväisyyttä ja keksiä että mistä saa edelleen säästettyä.
Nämä marit on just niitä ihmisiä jotka ei osaa suhteuttaa menojaan tuloihin vaan elää yli varojensa, koska taloudenhallinnasta ei ole pienintäkään käsitystä.
Näitä mareja on myös tukien varassa elävissä eikä heillä olisi yhtään sen paremmin asiat vaikka tukia maksettaisiin kolminkertainen summa kuukaudessa.
Omistusasuminen pk-seudulla on ihan hiton kallista! Jossakin muualla reilun viiden tonnin palkoilla eläisi ihan toisenlaista elämää. Olisi varaa erilaisiin palveluihin, ravintolakäynteihin ja reissuihin. Nyt iso osa tuloista menee asumiseen ja autoiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa taas missataan pointti: ei noista kukaan minusta varsinaisesti valittanut tilannetta, vaan kertoi mihin rahat menee, kun lehti kysy. Näinhän se pitää mennäkin: ne joilla on rahaa, laittavat kulutuksen rattaat pyörimään. Mistä muuten palkka kampaajille, kotisiivoojille, ravintola-alalle
Paitsi että ne rahat menevät asumiseen, ruokaan, autoihin ja lasten harrastuksiin. Yksi haastatelluista on lopettanut ravintolalounaat, tilalle nuudelipussi. Ei jää kampaajille, kahviloille, ravintoloille jne.
Tästä ei käynyt ilmi minkätasoisia asuntoja ja autoja on hankittu, mutta tuskin on kovin ylellistä.
Alempi keskiluokka kouluttautuu korkeakouluissa, ottaa isot lainat mutta palkkataso on matala. Useamman sukupolven vauraudesta nauttivat saavat kotoaan apua sekä myöhemmin perintöjä, samat myös verkostojensa avulla saavat parhaat työpaikat ja palkat.
Kyllä näen, että tänne on syntynyt valkokaulusköyhälistöä ja lisää syntyy koko ajan.
Kyllä. Minä kuulun valkokaulusköyhälistöön. Olen kouluttautunut akateemisesti ja työskentelen yliopistossa, mutta en sanoisi itseäni varakkaaksi enkä edes hyvätuloiseksi. Olen elämäni aikana useasti huomannut, miten suuri merkitys nimenomaan perheen varakkuudella ja perinnön (tai tulevan perinnön) suuruudella on siihen, miten hyvin ihminen voi pärjätä tässä yhteiskunnassa. Ihan matalan koulutuksen aloilla työskentelevätkin kuten bussi- ja taksikuskit voivat olla hyvin varakkaita perinnön ansiosta: on omakotitalo, on kesämökki, on metsää, on sijoituksia jne. Jos minä haluaisin ne asiat, jotka jotkut saavat perintönä, minun pitäisi ostaa ne rahoilla, jotka ansaitsen tekemällä palkkatyötä, mutta elinikäni ei riitä siihen.
Veroprosenttiin lisätään 7 prosenttiyksikköä muita maksuja. Joten esim noin 5000€:n tuloista vähennetään yleensä noin 31-32% ennen kuin on netto.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on, että kun tulot kasvaa, kasvavat myös menot.
Sanos muuta, siinä 2007-2009 talouskriisissä menetin tämän takia koko omaisuuteni, kun iski vähän vauhtisokeus. Nyt en omista mitään mutta ei ole velkaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näille saa sanoa, että eivät elä (omien, itse tienaamiensa) tulojensa mukaan, mutta tuilla eläville ei saa? Jälkimmäisten kohdalla aina vaaditaaan jotakin ihmeellistä minimitasoa, johon kuuluu vaikka ja mitä ja sanotaan, että köyhälläkin pitää olla iloja. Sitten ihmisten, jotka eivät saa yhteiskunnalta juuri mitään, kohdalla on oikeutettuja ojentaa tulo-meno-suhteesta ja kulutuksesta. En ymmärrä.
En ymmärrä ajatusta, että yhteiskunnalta lähtökohtaisesti pitäisi saada jotain silloin kun olet työssäkäyvä. Elämä on valintoja ja jokaisen tulisi palkallaan tulla toimeen. Onhan se nyt kumma, jos ei 5000 euron tuloilla tule toimeen. Siitä on turha syyttää työttömiä ja muita huono-osaisia.
Minulla on 2000 tonnin nettotulot ja saan joka kuukausi säästöön ja sijoituksiin rahaa. Olen tehnyt elämässäni sellaisia valintoja, että se onnistuu. Lisä
Täysin samaa mieltä. Suurin osa narinasta johtuu siitä, kun on tehty sellaisia valintoja, joihin ei yksinkertaisesti ole varaa. Esimerkiksi Helsingissä ei ole pakko asua ja lomareissuja voi myös jättää tekemättä.
Itse kuulun ns. hyvätuloisiin eli nettona jotakin 3000 ja 5000 euron väliltä / kk. Säästöön jää noin puolet, koska en osta turhuuksia. Jos ei tällaisilla tuloilla pärjää, niin on kumma juttu. Silloin elää yli varojensa, ja se on ihan oma syy. Nämä kitisijät - tulotasosta riippumatta - eivät ilmeisesti sijoita.
Säästän ja sijoitan joka ikinen kuukausi, koska en luota Suomen eläkejärjestelmään enkä siihen, etteikö minun kannattaisi jossakin vaiheessa huonojen veropoliittisten päätösten myötä nostaa kytkintä ja muuttaa matalamman verotuksen maahan. Ei täällä voi elää rauhassa pelkkien ansiotulojen varassa. Jos pääomatuloverotukseen kosketaan ja ansiotuloverotusta kiristetään merkittävästi, alkaa se olla viimeinen niitti. Silloin maksan saman tien kaikki veroni mielelläni jonnekin muualle kuin Suomeen.
Nykyään jokapaikassa tuputetaan erilaisia rahoituksia ja yleensä niin, että isolla mainostetaan paljonko pitäisi kuukaudessa vain maksaa ja kulut laitetaan pienellä präntillä. Tuli van mieleen kuinkahan monella talous pyörii sen perusteella minkälaista lyhennystä on mahdollisuus maksaa eikä mietitä yhtään todellisia kuluja ja onko ylipäänsä oikeasti varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tuohon kiinnitin huomiota 5000brutto ja käteen jää vain 2700e linee kokkare joka valehtelee verotuksen kovuudesta.
Mulla oli brutto 6000 euroa ja netto 3700 euroa joten hyppäsin pois oravanpyörästä saamapuolelle jos olisi jatkanut töissä nyt olisi veloitus noin 40% bruttotuloista (vero+eläke+sotu), kiitos ja näkemiin!
Tälleen terkkarilääkärinä mulla oli Helsingissä viime vuonna liksa n. 6500 €/kk ja käteen jäi 3700 €. Nyt veroalennusten johdosta mulla jää 4200 € tänä vuonna. Kohta verot taas nousee, joten pitää harkita uusia toimia että tulotaso säilyy. Onneksi en ole ottanut järjettömiä velkoja.
Ihan fiksun oloinen nainen tämä Mari.
Niin pisti jp kukkonenkin nettansa kanssa 700 000 euroa puolessa vuodessa merkkivaatteisiin ja luksuslomiin. On se kallista nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näille saa sanoa, että eivät elä (omien, itse tienaamiensa) tulojensa mukaan, mutta tuilla eläville ei saa? Jälkimmäisten kohdalla aina vaaditaaan jotakin ihmeellistä minimitasoa, johon kuuluu vaikka ja mitä ja sanotaan, että köyhälläkin pitää olla iloja. Sitten ihmisten, jotka eivät saa yhteiskunnalta juuri mitään, kohdalla on oikeutettuja ojentaa tulo-meno-suhteesta ja kulutuksesta. En ymmärrä.
En ymmärrä ajatusta, että yhteiskunnalta lähtökohtaisesti pitäisi saada jotain silloin kun olet työssäkäyvä. Elämä on valintoja ja jokaisen tulisi palkallaan tulla toimeen. Onhan se nyt kumma, jos ei 5000 euron tuloilla tule toimeen. Siitä on turha syyttää työttömiä ja muita huono-osaisia.
Minulla on 2000 tonnin nettotulot ja saan joka kuukausi säästöön ja sijoituksiin rahaa. Olen tehnyt elämä
Täysin samaa mieltä. Suurin osa narinasta johtuu siitä, kun on tehty sellaisia valintoja, joihin ei yksinkertaisesti ole varaa. Esimerkiksi Helsingissä ei ole pakko asua ja lomareissuja voi myös jättää tekemättä.
Itse kuulun ns. hyvätuloisiin eli nettona jotakin 3000 ja 5000 euron väliltä / kk. Säästöön jää noin puolet, koska en osta turhuuksia. Jos ei tällaisilla tuloilla pärjää, niin on kumma juttu. Silloin elää yli varojensa, ja se on ihan oma syy. Nämä kitisijät - tulotasosta riippumatta - eivät ilmeisesti sijoita.
Säästän ja sijoitan joka ikinen kuukausi, koska en luota Suomen eläkejärjestelmään enkä siihen, etteikö minun kannattaisi jossakin vaiheessa huonojen veropoliittisten päätösten myötä nostaa kytkintä ja muuttaa matalamman verotuksen maahan. Ei täällä voi elää rauhassa pelkkien ansiotulojen varassa. Jos pääomatuloverotukseen kosketaan ja ansiotuloverotusta kiristetään merkittävästi, alkaa se olla viimeinen niitti. Silloin maksan saman tien kaikki veroni mielelläni jonnekin muualle kuin Suomeen.
Minä olen keksituloisena maksanut tähän asti ilman nurinaa varsin kovaa veroa, koska minusta on oikein, että sivistysvaltiossa pidetään huolta myös niistä, jotka eivät itse siihen syystä tai toisesta kykene. Nykyinen meno ei enää motivoi maksamaan: täydellinen epävarmuus, heikko-osaisten kurittaminen ja demonisointi, kaikkien turvaverkkojen purkaminen ja ``pidä vain huolta itsestäsi, ketään muuta ei kiinnosta`` -mentaliteetti ei innosta luovuttamaan lähes puolta tuloistani järjestelmälle, joka siirtää kerätyt varat - niin, kenelle/minne?
Niin: kyllä verorahojen ja monilla kuten itselläni myös suoritetun asevelvollisuuden vastineeksi pitäisi saada jotain vastineeksi valtiolta eikä vain jenkkimeininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä noilla on niin pieni veroprosentti,että jä noin paljon nettona käteen?! Mulla on ollut noin 5000 ja himpun yli brutto, veroprosentti 27 ja käteen jäi noin 2700 e.
Eri paikkakunnilla on eroa kuntaverossa useita prosenttiyksiköitä. Kirkollisvero on 1-2 % lisäksi, jos kuuluu kirkkoon.
Manner-Suomessa kunnallisveroprosentit vaihtelevat 4,3610,86 prosentin välillä eli yli 6% ero bruton ja neton ero riippuen siitä missä asut pitäisikö siis ruoankin olla eri hintaista eri kunnissa , tasa-arvoako?
Noh, kyllähän ruuan hinta on eri hintaista eri kunnissa.
Esim. meillä kunnallisvero 9,40%.
Ylellä oli juttu, paljonko makeisvero nostaa esim. Fazerin sinisen hintaa. Siinä jutussa hinnaksi oli laitettu ennen veronkorotusta 2,49e, mutta meidän ainoassa kaupassa sen hinta on ollut pitkään 3,35e. Tuossa meidän kunnan ainoassa kaupassa (S) hinnat vastaa melkeimpä Alepojen/R-kioskien hintoja. Naapurikunnan ässässä on noin 10% halvempaa kuin meidän ässässä, koska siellä on jo toinen kauppa kilpailua aiheuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä noilla on niin pieni veroprosentti,että jä noin paljon nettona käteen?! Mulla on ollut noin 5000 ja himpun yli brutto, veroprosentti 27 ja käteen jäi noin 2700 e.
Niin, minkä ikäinen olet? Mikäli olet yli 5kymppinen menee eläkemaksuhin iso siivu. Minä 53v, yksi alaikäinen lapsi, okt laina. Palkka pyörii 5000-6000€ hujakoilla, riippuen lisistä. 25,5% menee veroon, liekö 400 riittää eläkemaksuihin, niillä main.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos brutto on tuo ja veroprosentti 27 jää sulla käteen n 3600e...!! Ainakin.
Ei hitto mikä tollo sä olet. :D Ei ihme että talous menee päin sitä itseään.
Mä siaisn helposti menemään tuon 5000 vaikka päivässä ja tietty viinaan,lauluun ja naisiin.