Mari tienaa 5500 euroa bruttona, ja lähes kaikki menee - 5 hyväpalkkaista suomalaista kertoo tilanteestaan
AINA hyvä palkkakaan ei takaa rahahuolista vapaata arkea.
Kysyimme taannoin suomalaisilta, millainen heidän taloustilanteensa on tällä hetkellä.
1. Mari, 48, valtion virkamies
Tulot: Palkkatulot bruttona noin 5500 euroa kuussa, nettona noin 3500 euroa.
5. Annika, 48, öljy-yhtiön ylempi toimihenkilö
Tulot: Bruttotulot ovat 8000 euroa kuukaudessa, nettotulot 4000 euroa. Bruttopalkan summassa on mukana vapaa autoetu, jonka vuoksi käteen jäävä osuus on pienempi.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010368979.html
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noo.me ollaan nyt 51 v molemmat, ja tytär on 21 v . Me ostimme unelma omakotitalon 19 v sitten, ja emmekä ole velattomia vieläkään , mutta mitä sitten ?? Me olemme eläneet, tytär oli yli 10 kertaa lentokoneessa, ennenkuin täytti 18 v. 8 eri maassa ollaan perheenä käyty, ollaan käyty laivoilla, kylpylöissä, teattereissa, ja vaikka missä tapahtumissa. Kun olemme lyhentäneet lainaa vain "vähän", että rahaa on jäänyt myös elämiseen ja elämästä nauttimiseen . Ite olen pienitaloinen, eikä mieskään nyt mikään hyvätuloinen ole.. No jokainen elää tavallaan, mutta muistakaa että jokaisella on yksi elämä ja esim niitä vuosia 30 v - 50 v ei kukaan koskaan takaisin saa.
Se on teidän elämäntyyli eli matkustelu,kylpylät yms...
Minä taas pyst
Hienoa että ajattelet tulevaisuutta mutta eikö elämästä pitäisi nauttia nyt? Ei sitä tiedä mikä on tilanne 20-30v päästä. Missä kunnossa on tai onko edes elossa.
Jutun pointti tosiaan meni monella ohi. Ei ole ihme, että palvelualat Suomessa voivat huonosti, koska valitettava fakta on ettei monikaan meistä hyvin tienaavista pysty käyttämään palveluita enää samaan tapaan kuin joskus aiemmin. Kuten jotkut täällä totesivat - Suomi on ihan saakelin kallis maa, ja asuminen vähänkään uudemmassa asunnossa pk-seudulla etenkin. Kyllä sähkön, ruuan ja bensan kallistumisen sekä asuntolainojen korkojen nousun jälkeen säännölliset kampaamokäynnit, hieronnat ja ravintolassa syömiset vähenivät meidän perheen osalta dramaattisesti.Niistä oli mahdollista tinkiä, monesta muusta asiasta ei. Meilläkin asunto ja asuinpaikka on niin hyvä, että tästä ei haluta luopua. Tiukemman paikan tullen toki sekin on edessä.
Toistuvasti ihmettelen, miten pienempää palkkaa saavat voivat täällä pärjätä. On ihan perkeleen väärin, että esimerkiksi kauppa kiskoo ennen näkemättömiä voittoja, mutta tuottajat ja kaupan henkilökunta joutuu tyytymään paskoihin korvauksiin ja surkeisiin työehtoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo on vaikeaa kuvitella miten jotkut ei tule toimeen noin hyvillä palkoilla, minä jos saisin bruttona 5000e/kk niin kokisin olevani todella rikas. Saan itse nyt palkkaa 3300e/kk bruttona mutta saan siitä säästöön jopa 500e/kk.
Maksan asuntolainaa pois ja minulla on oma auto. Toki en käy ravintoloissa enkä missään yleisötapahtumissa koska ne maksaa aivan liikaa ja aivan hyvin pystyn elämään ilman niitä asioita.
M33
eli nysväät elämäsi kotona kehuskelet kuinka saat huikeat 500 eur "säästöön"
ja mihin sä sitä rahaa säästät kun et kuitenkaan käy missään?
Olen aika paljon kyllä kotona mutta ei lenkkeily tai mökkeily paljoa maksa. Rahaa säästän siihen että saan asuntolainan maksettua pois äkkiä ja siihen että voin sijoittaa rahojani että
Elämä alkaa siitä kun on asuntolaina maksettu? Vaarana on, että lataat aivan liikaa odotuksia tuohon hetkeen ja pettymys voi olla iso, ettei se tuonutkaan onnea ja ettei elämä alkanutkaan siitä.
Vierailija kirjoitti:
5000e brutosta jää käteen noin 3300-3400e joka muuta väittää niin valehtelee tai sitten laskutaito on hukassa kuten Stubbilla sori siitä.
Jos on työsuhdeauto niin sen verotusarvo on lähemmäs 1000 €. Eli siitä 5000 bruttopalkasta tulee vain se reilu pari tonnia palkkapäivänä tilille. Toki sitten ei tarvitse autoon käyttää sen enempää rahaa.
Aika monella yli 5000 € kuukaudessa tienaavalla osa palkasta on työsuhde-etuja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan esimerkkinä niille jotka ei tajua että 5000e kuukausibrutolla (60k vuodessa) ei eletä mitään leveetä elämää.. marginaaliveroprosentti tällöin on n. 43% eli käteen tuosta jää 34 200 vuodessa.. kun taas ihan vertauksena 30k vuosituloista jää käteen 20700..
No eihän 5 tonnia mikään iso raha olekaan nykyisellä hintatasolla
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yksiasuva perheetön ja nettotuloni ovat noin 2 800 euroa kuussa. Kyllä se kaikki menee, vaikka en elä mitenkään leveästi. Suomi on kallis maa. Minulla on maksamatta remonttilainaa vielä jotain 10 000 euroa. Yritän kyllä säästää myymällä toisen asuntoni, mutta en saa sitä kaupaksi enkä haluaisi myydä pilkkahinnalla. Vuokraamaankaan en rupea, koska siinä on omat riskinsä.
Niimpä, yksinasuva keskituloinen maksaa kaikesta eniten. Yksinhuoltaja saa lapsilisät ainakin ja ehkä elatusmaksut oman palkan päälle. Tai puhumattakaan siitä jos olisi kaksi työssäkäyvää aikuista taloudessa kun kaikki kulut asumisesta ja autosta menisi puoliksi.. kun nyt yksin asuva maksaa kaiken itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen kartano pitää olla että sähkölasku 1000e?
Ei tarvitse olla isokaan talo jos se on vanha harakanpesä suoralla sähkölämmityksellä. Sinne ne hohkaa taivaan tuuliin kilowattitunnit.
Ensimmäistä omaa asuntoa hakiessani, ymmärsin välttää sähkölämmitteiset asunnot. Muutama halpa ja upea rivitaloasunto täytyi unohtaa juurikin säkölämmityksen takia.
Löytyi se kelvollinen kuitenkin ja asuin siinä noin kahdeksan vuotta, ennenkuin työttömyyden jatkuessa piti myydä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla isokaan talo jos se on vanha harakanpesä suoralla sähkölämmityksellä. Sinne ne hohkaa taivaan tuuliin kilowattitunnit.
Olis kannattanut tehdä energiaremonttia tai ostaa parempi talo.
Laskurin mukaan 5000e kk palkasta jää käteen 3368e joka kerrottuna 12 tekee noin 40000e vuodessa elikkä eipäs taas kerrota kokoomus valetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä silmälaseja joka vuosi tarvitse uusia? Eikä kodinkoneita?
Joo ei, mutta pointtina olikin se, että palkastaan nämä maksava maksaa ne itse sitten. Vuokrakämpässä asuva kertoo rikkoutuneesta kodinkoneesta vuokranantajalle tai soppalaan ja samalta luukulta saa ne silmälasitkin. Et tainnut ymmärtää pointtia tai halusit vaan. Tiedätkö. Olla omasta mielestäsi kovinkin nokkela kommenteissasi.
Kirjoitin kommentin, koska omistusasunnossa asuvana ja ihan kaiken itse maksavana olen huomioinut, että harvoin kaikki kodinkoneet rikkoontuu yhtäaikaa. Ja koska olen pienituloinen, en tukien piirissä, minulla on vararahasto juurikin näiden äkillisten tapahtumien varalta. Myöskään silmälaseja ei uusita vuoden välein.
Toki vakuutus korvaa jonkun osan, mutta ei silmälasien ikääntymistä.
Sitä en tosiaan tiedä miten vuokralaiset toimii. Tai tukien piirissä elävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan esimerkkinä niille jotka ei tajua että 5000e kuukausibrutolla (60k vuodessa) ei eletä mitään leveetä elämää.. marginaaliveroprosentti tällöin on n. 43% eli käteen tuosta jää 34 200 vuodessa.. kun taas ihan vertauksena 30k vuosituloista jää käteen 20700..
No eihän 5 tonnia mikään iso raha olekaan nykyisellä hintatasolla
On se pari tonnia enemmän kuin mikä on palkansaajien mediaani. Noilla tuloilla ollaan jo siellä 10 % eniten tienaavien joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Laskurin mukaan 5000e kk palkasta jää käteen 3368e joka kerrottuna 12 tekee noin 40000e vuodessa elikkä eipäs taas kerrota kokoomus valetta.
En tiedä mitä laskuria sinä käytit mutta minä laskin vero.fi laskurilla ja antoi marginaaliveroprosentiksi 41%..
Hyvinhän noilla esimerkin ihmisillä menee. Rahaa riittää kaikkeen. Ei näytä olevan tarve säästää mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kannattanut tehdä energiaremonttia tai ostaa parempi talo.
Energiaremontti se vasta kallis onkin! Puhutaan heti vähintään kymmenistä tuhansista euroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yksiasuva perheetön ja nettotuloni ovat noin 2 800 euroa kuussa. Kyllä se kaikki menee, vaikka en elä mitenkään leveästi. Suomi on kallis maa. Minulla on maksamatta remonttilainaa vielä jotain 10 000 euroa. Yritän kyllä säästää myymällä toisen asuntoni, mutta en saa sitä kaupaksi enkä haluaisi myydä pilkkahinnalla. Vuokraamaankaan en rupea, koska siinä on omat riskinsä.
Niimpä, yksinasuva keskituloinen maksaa kaikesta eniten. Yksinhuoltaja saa lapsilisät ainakin ja ehkä elatusmaksut oman palkan päälle. Tai puhumattakaan siitä jos olisi kaksi työssäkäyvää aikuista taloudessa kun kaikki kulut asumisesta ja autosta menisi puoliksi.. kun nyt yksin asuva maksaa kaiken itse.
Yksinasuvalla ei ole myöskään kuluja lapsista. Vai pitääkö sinun hankkia useamman makuuhuoneen asunto, perheauto ja ruokaa ja vaatetta muille kuin itsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät osaa elää tulojen mukaan. Voi voi..
Kyllä he elävät tulojensa mukaan. Eivät ole sossun luukulla vaatimassa lisärahaa.
Lehtien palstoilla ovat kumminkin ruikuttamassa, että rahat eivät riitä :D
Elämyksiin kannattaakin laittaa rahaa. Niiden tunnejälki ei rajoitu vain elämyksen kokemisen hetkeen, vaan niitä sekä odottaa etukäteen, että etenkin muistelee jälkikäteen. Jopa kymmeniä vuosia.
Tavaraan jos laittaa rahaa, niin tunnejälki on lyhytaikainen ja helposti haihtuva. Esimerkiksi kallis auto, kalliit vaatteet, elektroniikka, huonekalut yms. Siis kaikkia näistä tarvitaan kyllä, mutta esim. 50 000 € auto tuskin on aidosti niin paljon arvokkaampi kuin 10 000 € auto. Ja onko se 600 000 € asunto oikeasti niin paljon arvokkaampi kuin vaikka 300 000 € asunto, sitä sopii kunkin miettiä.
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla oli tavallista, että asuntonsa maksanut duunaripariskunta hommasi mökin (vaatimaton kuten siuhen aikaan mutta kuitenkin) ja kävi ulkomaanmatkoillakin lapsineen tai ilman lapsia. Nyt tämäkin on liian kallista hyvin monelle keskituloiselle. Syynä on asuntojen liian korkea hinta, velkaantuminen ja inflaatio syö keskiluokan ostovoiman! Palkat laahaavat jäljessä. Ennen oli lapsiperheissä lapsivähennys verotuksessa,sekin auttoi. Asuntolainan korkovähennys poistettiin kokonaan, ja se pitäisi palauttaa. ALVin nosto on aivan myrkkyä kulutukselle tässä taantumassa.
Olin lapsi 1980-luvulla, eikä silloin todellakaan ollut normaalia, että käytiin ulkomailla. Ulkomailla kävi hyvin harva, meidänkin 24 oppilaan luokasta 2 oppilasta kävi ulkomailla kerran vuodessa, muut ei ollenkaan. Duunariluokkaa oltiin, ulkomailla käyneet olivat toimihenkilöperheistä.
Noilla kaikilla tais olla lapsia jotka on ihan älytön rahareikä. Omani ovat jo muuttaneet kotoa pois ja asettuneet omilleen, ja se on omalla kohdallani avainasia. Olen 45-vuotias ja bruttoansioni on noin 5400 €/kk. Asun yksin, ei enää asunto- tai autovelkaa. Joka kuukausi jää pakollisten menojen (elintarvikkeet, asuminen=vastike, sähkö, vesi, netti+puhelin) "irtorahaa" vähintään 1500 €. Minulla se menee sijoittamiseen. Tämä tilanne on vallinnut elämässäni nyt kolmisen vuotta ja pidän itseäni onnekkaana ja yltäkylläisesti elävänä, olen tyytyväinen että pystyn edes jonkun aikaa varautumaan mahdollisiin tulevaisuuden takaiskuihin. Jos lähtee henki aikaisin, omaisuudestani hyötyvät lapset. Harrastukseni on juoksu joka ei paljon rahapanostusta vaadi ja matkustelu ei hirveesti kiinnosta.