Mari tienaa 5500 euroa bruttona, ja lähes kaikki menee - 5 hyväpalkkaista suomalaista kertoo tilanteestaan
AINA hyvä palkkakaan ei takaa rahahuolista vapaata arkea.
Kysyimme taannoin suomalaisilta, millainen heidän taloustilanteensa on tällä hetkellä.
1. Mari, 48, valtion virkamies
Tulot: Palkkatulot bruttona noin 5500 euroa kuussa, nettona noin 3500 euroa.
5. Annika, 48, öljy-yhtiön ylempi toimihenkilö
Tulot: Bruttotulot ovat 8000 euroa kuukaudessa, nettotulot 4000 euroa. Bruttopalkan summassa on mukana vapaa autoetu, jonka vuoksi käteen jäävä osuus on pienempi.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010368979.html
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä noilla on niin pieni veroprosentti,että jä noin paljon nettona käteen?! Mulla on ollut noin 5000 ja himpun yli brutto, veroprosentti 27 ja käteen jäi noin 2700 e.
Siksi kun sulla on se ihan pielessä! 3400€/kk jää käteen n. 2450€.
Mulla on brutto 3300e/kk ja netto noin 2300e/kk. Palautuksia 400e.
M33
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa taas missataan pointti: ei noista kukaan minusta varsinaisesti valittanut tilannetta, vaan kertoi mihin rahat menee, kun lehti kysy. Näinhän se pitää mennäkin: ne joilla on rahaa, laittavat kulutuksen rattaat pyörimään. Mistä muuten palkka kampaajille, kotisiivoojille, ravintola-alalle
Paitsi että ne rahat menevät asumiseen, ruokaan, autoihin ja lasten harrastuksiin. Yksi haastatelluista on lopettanut ravintolalounaat, tilalle nuudelipussi. Ei jää kampaajille, kahviloille, ravintoloille jne.
Tästä ei käynyt ilmi minkätasoisia asuntoja ja autoja on hankittu, mutta tuskin on kovin ylellistä.
Alempi keskiluokka kouluttautuu korkeakouluissa, ottaa isot lainat mutta palkkataso on matala. Useamman sukupolven vauraudesta nauttivat saavat kotoaan apua sekä myöhemmin perintöjä, samat myös verkostojensa avulla saavat parhaat työpaikat ja palkat.
Kyllä näen, että tänne on syntynyt valkokaulusköyhälistöä ja lisää syntyy koko ajan.
Minä olen yksiasuva perheetön ja nettotuloni ovat noin 2 800 euroa kuussa. Kyllä se kaikki menee, vaikka en elä mitenkään leveästi. Suomi on kallis maa. Minulla on maksamatta remonttilainaa vielä jotain 10 000 euroa. Yritän kyllä säästää myymällä toisen asuntoni, mutta en saa sitä kaupaksi enkä haluaisi myydä pilkkahinnalla. Vuokraamaankaan en rupea, koska siinä on omat riskinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo on vaikeaa kuvitella miten jotkut ei tule toimeen noin hyvillä palkoilla, minä jos saisin bruttona 5000e/kk niin kokisin olevani todella rikas. Saan itse nyt palkkaa 3300e/kk bruttona mutta saan siitä säästöön jopa 500e/kk.
Maksan asuntolainaa pois ja minulla on oma auto. Toki en käy ravintoloissa enkä missään yleisötapahtumissa koska ne maksaa aivan liikaa ja aivan hyvin pystyn elämään ilman niitä asioita.
M33
eli nysväät elämäsi kotona kehuskelet kuinka saat huikeat 500 eur "säästöön"
ja mihin sä sitä rahaa säästät kun et kuitenkaan käy missään?
Olen aika paljon kyllä kotona mutta ei lenkkeily tai mökkeily paljoa maksa. Rahaa säästän siihen että saan asuntolainan maksettua pois äkkiä ja siihen että voin sijoittaa rahojani että
Noo.me ollaan nyt 51 v molemmat, ja tytär on 21 v . Me ostimme unelma omakotitalon 19 v sitten, ja emmekä ole velattomia vieläkään , mutta mitä sitten ?? Me olemme eläneet, tytär oli yli 10 kertaa lentokoneessa, ennenkuin täytti 18 v. 8 eri maassa ollaan perheenä käyty, ollaan käyty laivoilla, kylpylöissä, teattereissa, ja vaikka missä tapahtumissa. Kun olemme lyhentäneet lainaa vain "vähän", että rahaa on jäänyt myös elämiseen ja elämästä nauttimiseen . Ite olen pienitaloinen, eikä mieskään nyt mikään hyvätuloinen ole.. No jokainen elää tavallaan, mutta muistakaa että jokaisella on yksi elämä ja esim niitä vuosia 30 v - 50 v ei kukaan koskaan takaisin saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä noilla on niin pieni veroprosentti,että jä noin paljon nettona käteen?! Mulla on ollut noin 5000 ja himpun yli brutto, veroprosentti 27 ja käteen jäi noin 2700 e.
Siksi kun sulla on se ihan pielessä! 3400€/kk jää käteen n. 2450€.
Mulla on brutto 3300e/kk ja netto noin 2300e/kk. Palautuksia 400e.
M33
Suomessa on tolkuton verotus. Tienaan vähän alle viisi tonnia kuussa, mutta verojen jälkeen saan vain muutaman satasen enemmän kuin sinä. Tosin voi olla, että veroprosenttini on hieman liian iso, koska olen saamassa palautuksia kolme tonnia. Siinä on kylläkin eräitä vähennyksiä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Noo.me ollaan nyt 51 v molemmat, ja tytär on 21 v . Me ostimme unelma omakotitalon 19 v sitten, ja emmekä ole velattomia vieläkään , mutta mitä sitten ?? Me olemme eläneet, tytär oli yli 10 kertaa lentokoneessa, ennenkuin täytti 18 v. 8 eri maassa ollaan perheenä käyty, ollaan käyty laivoilla, kylpylöissä, teattereissa, ja vaikka missä tapahtumissa. Kun olemme lyhentäneet lainaa vain "vähän", että rahaa on jäänyt myös elämiseen ja elämästä nauttimiseen . Ite olen pienitaloinen, eikä mieskään nyt mikään hyvätuloinen ole.. No jokainen elää tavallaan, mutta muistakaa että jokaisella on yksi elämä ja esim niitä vuosia 30 v - 50 v ei kukaan koskaan takaisin saa.
Se on teidän elämäntyyli eli matkustelu,kylpylät yms...
Minä taas pystyn elämään varsin hyvin ilman noita asioita. Kuten jo sanoin että tarkoitukseni on maksaa asuntolaina äkkiä pois ja saada sijoitettua rahoja jotta joskus iäkkäämpänä sitten saisin lisätuloja sijoituksista.
M33
5000e brutosta jää käteen noin 3300-3400e joka muuta väittää niin valehtelee tai sitten laskutaito on hukassa kuten Stubbilla sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on, että kun tulot kasvaa, kasvavat myös menot.
Eikä ole. Kyseessä ei ole mikään luonnonlaki, vaan omat valinnat.
Mitään ei elämässään pysty muuttamaan jos siitä ei ota vastuuta; ensimmäinen askel on lakata puhumasta _omista valinnoistaan_ passiivimuodosss.
osin on. kun tulot kasvaa joutuu maksamaan ITSE enemmän omista kuluistaan. Tätä harva tukiloinen ymmärtää.
Kyllä aika moni "tukiloinen" on ollut myös palkansaaja ja ymmärtää kyllä. Minäkin määräaikaisessa duunissa sain 2300 € bruttona, ja ymmärsin hyvin, etten voinut hirveästi nostaa kulutustani,.vaikka toki menot kasvoivat mm. lounaan ja uusien vaatteiden oston takia jonkin verran. Toki osa kulutuksestani meni kompensoimaan sitä, mitä en taas työttömyyden alkaessa voi enää ostaa.
Tyhmät maksaa vapaaehtoisesti kirkollisveroa joka on 1-2%elikkä melkein jopa 100e tyhjästä ja siitä saa syyttää vain itseänsä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät maksaa vapaaehtoisesti kirkollisveroa joka on 1-2%elikkä melkein jopa 100e tyhjästä ja siitä saa syyttää vain itseänsä.
Keskimäärin 400 € vuodessa.
Minulla jää verojen jälkeen käteen n 1500 ja pärjään , jää jopa säästöön. Miten on mahdollista että jutun naisille ei jää mitään? Huonosti hoitavat talouttaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä silmälaseja joka vuosi tarvitse uusia? Eikä kodinkoneita?
Kodinkoneet eivät nykyään kestä kymmeniä vuosia, kyllä niitä joutuu uusimaan. Ja kodinkoneita on paljon, joten lähes joka vuosi on jonkun koneen vuoro. Tai sitten silmälasien, auton, katon, ulkoverhouksen, vessan, keittiön jne. Olisi eläminen helppoa, jos ei olisi mitään muuta menoa kuin asumiskulut ja ruoka.
Suomessa ei kannata tienata paljon yli 3000€ kuussa, silloin verotus vielä jotenkin järkevää. Yksi ystäväni tienaa 5100€ ja toinen 7000€ ja tuolle enemmän tienaavalle jää noin 700€ enemmän käteen, vaikka brutto lähes kaksi tonnia ennemmän. Joo, toki se on paljon rahaa mutta aika iso siivu vetäistään välistä, etenkin kun tuo brutto ei tietenkään ole se kustannus mikä työönantajalle koituu, vaan se maksaa vielä noin 25% päälle. Eli tuon isotuloisemman kohdalla työnantaja maksa noin 8750€ kuussa, josta työntekijälle jää 4050€. Eli 4700€ joka kuukausi, 56400€ vuodess yhden työntekijän osalta tämön hyvinvointivaltion pyörittämiseen ja se ei silti pyöri
Tarkoitin että 5000e brutosta voi mennä kirkollisveroa jopa melkein 100e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Joku on ostanut kalliin asunnon, jonka velanhoitoon menee paljon rahaa. Kallis autokin on velaksi jne. Isoilla tuloillakin menee kaikki, mitä tulee eikä aina riitä. Pienikin ylimääräinen meno voi suistaa rakennelman.
Tämä juuri. Ei oteta huomioon, että sillä 25 vuoden laina-aikana voi korot muuttua, elämäntilanne muuttua, tulla vaikka mitä yllätyksiä. Mutta monestihan on mukana sitä, että pitää näyttää sukulaisille,naapureille ym., että tässä nyt ollaan parempaa sakkia. Todella monesti näillä on sitten isoista tuloista huolimatta raha-asiat kuralla.
Itsellä ihan ok tulot, mutta ei nyt ole se suurin ja isoin asunto kadulla. Eikä uusin ja hienoin auto pihassa. Hyvin on palkka riittänyt muuhunkin elämiseen ja säästöönkin saanut. Valintakysymyksiä, pitääkö olla se yli 200 m2 linna vai 75m2 riittävät neliöt.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen kartano pitää olla että sähkölasku 1000e?
Ei tarvitse olla isokaan talo jos se on vanha harakanpesä suoralla sähkölämmityksellä. Sinne ne hohkaa taivaan tuuliin kilowattitunnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen kartano pitää olla että sähkölasku 1000e?
Ei tarvitse olla isokaan talo jos se on vanha harakanpesä suoralla sähkölämmityksellä. Sinne ne hohkaa taivaan tuuliin kilowattitunnit.
Meillä vanhassa omakotitalossa tammikuun lasku oli 320e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on, että kun tulot kasvaa, kasvavat myös menot.
Se on typeryyttä.
Rahaa pitää olla säästössä mutta järki päähän. Typeryyttä on jemmata rahoja pahaa päivää varten jota ei ehkä tule koskaan. On liikaa vanhuksia jotka kituuttavat päivästä toiseen ja kuollessa löytyy isot säästöt.
On virhe sanoa että rahaa menee. He käyttävät rahaa. Tuollaisten ihmisten ei pitäisi missään nimessä olla vastuussa minkään firman talousasioista, jos asenne on että rahaa menee, vaikka tosiasiassa he käyttävät rahaa määrän x. Itse saan nettona n. 2500/kk eikä minulla ole mitään vaikeuksia sovittaa menoja tuloihini, vaikka on asuntovelkaa. Asuntovelan olen suhteuttanut niin että käyttörahaa jää ja sitten jos on tilillä ylimääräistä, teen ylimääräisiä lyhennyksiä.
Joo ei, mutta pointtina olikin se, että palkastaan nämä maksava maksaa ne itse sitten. Vuokrakämpässä asuva kertoo rikkoutuneesta kodinkoneesta vuokranantajalle tai soppalaan ja samalta luukulta saa ne silmälasitkin. Et tainnut ymmärtää pointtia tai halusit vaan. Tiedätkö. Olla omasta mielestäsi kovinkin nokkela kommenteissasi.