Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mari tienaa 5500 euroa bruttona, ja lähes kaikki menee - 5 hyväpalkkaista suomalaista kertoo tilanteestaan

Vierailija
21.04.2024 |

AINA hyvä palkkakaan ei takaa rahahuolista vapaata arkea.

Kysyimme taannoin suomalaisilta, millainen heidän taloustilanteensa on tällä hetkellä.

1. Mari, 48, valtion virkamies

Tulot: Palkkatulot bruttona noin 5500 euroa kuussa, nettona noin 3500 euroa.

5. Annika, 48, öljy-yhtiön ylempi toimihenkilö

Tulot: Bruttotulot ovat 8000 euroa kuukaudessa, nettotulot 4000 euroa. Bruttopalkan summassa on mukana vapaa autoetu, jonka vuoksi käteen jäävä osuus on pienempi.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010368979.html

Kommentit (217)

Vierailija
81/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä noilla on niin pieni veroprosentti,että jä noin paljon nettona käteen?! Mulla on ollut noin 5000 ja himpun yli brutto, veroprosentti 27 ja käteen jäi noin 2700 e. 

eli et osaa matematiikkaa. JOS sinulla on veroprosentti 27% niiin 5000 euron bruttopalkasta sinulla olisi pitänyt jäädä nettona noin 3200 €. Eli kertomasi luvut eivät voi pitää paikkaansa.

Vierailija
82/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää että minulla jää 2000 euron nettotuloista 500 euroa säästöön joka kuukausi. Niin me ollaan erilaisia. Mulla on yksi lapsi. 

Eihän tässä ketjussa kukaan ole sanonut, etteikö  muillakin voisi jäädä. Eli tuskin olet nyt ainoa 2000 nettotuloillasi, jolla nyt 500 jää säästöön. Unohdit tosin sen, että sinäkään et omilla tuloillasi elämääsi maksa, koska taidat kuitenkin saada korotettua lapsilisää ja elatustukea, jopa asumistukea. Eli et maksa itse palkkatuloillasi elämääsi kuitenkaan.

Ei 2000e netolla saa asumistukea. Meillä 4 hengen perheessä nettotulot 2000e eikä saada asumistukea.

tähei mitään tukia?.maksatteko ihan itse asumisen.ennenkuulumatonta.tota oon 47v ja oon aina maksanu asumiseni itse työstä tulevalla rahalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä tiedä, onko jonkun mielestä esim vähän yli 3000 euroa netto oikeasti paljon rahaa? Tuleehan sillä toimeen ja ei jokaista hankintaa tarvitse arpoa, mutta noin niinkuin aidosti että sillä eläisi jotain ns leveää elämää?

Meillä tuo ei riittäisi edes ostoksiin. Me maksetaan kaikki ostokset luottokortilla ja luottokorttilasku on harvoin alle 4000€. Ei me mun mielestä eletä mitenkään leveästi, mutta vois kyllä sanoa että huolettomasti eletään.

Vierailija
84/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

bill gates tienaa tuon sekunnissa ja onko hän onnellinen?

Vierailija
85/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo on vaikeaa kuvitella miten jotkut ei tule toimeen noin hyvillä palkoilla, minä jos saisin bruttona 5000e/kk niin kokisin olevani todella rikas. Saan itse nyt palkkaa 3300e/kk bruttona mutta saan siitä säästöön jopa 500e/kk.

Maksan asuntolainaa pois ja minulla on oma auto. Toki en käy ravintoloissa enkä missään yleisötapahtumissa koska ne maksaa aivan liikaa ja aivan hyvin pystyn elämään ilman niitä asioita.

M33

Vierailija
86/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi 25% pk-seudun asukkaista on vieraskielisiä ja maksavat asumisensa itse ilman yhteiskunnan tukea

Vierailija
87/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo on vaikeaa kuvitella miten jotkut ei tule toimeen noin hyvillä palkoilla, minä jos saisin bruttona 5000e/kk niin kokisin olevani todella rikas. Saan itse nyt palkkaa 3300e/kk bruttona mutta saan siitä säästöön jopa 500e/kk.

Maksan asuntolainaa pois ja minulla on oma auto. Toki en käy ravintoloissa enkä missään yleisötapahtumissa koska ne maksaa aivan liikaa ja aivan hyvin pystyn elämään ilman niitä asioita.

M33

eli nysväät elämäsi kotona kehuskelet kuinka saat huikeat 500 eur "säästöön"

ja mihin sä sitä rahaa säästät kun et kuitenkaan käy missään?

Vierailija
88/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä ihmetellään suuria asumiskuluja, kaikki ei välttis halua kasvattaa lapsiaan monikulttuurisessa slummissa

Vierailija
89/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M33

eli nysväät elämäsi kotona kehuskelet kuinka saat huikeat 500 eur "säästöön"

ja mihin sä sitä rahaa säästät kun et kuitenkaan käy missään?

Olen aika paljon kyllä kotona mutta ei lenkkeily tai mökkeily paljoa maksa. Rahaa säästän siihen että saan asuntolainan maksettua pois äkkiä ja siihen että voin sijoittaa rahojani että saisin joskus lisätuloja niistä. Elämä alkaa sitten kun asuntolaina on kuitattu pois ja onneksi kohta on velaton asunto :) 

M33

Vierailija
90/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000e brutto siitä 27% on1350e plus muut kulu niin käteen jää noin 3300e eipä ole ihme että tuolla matikkapäällä ei oikein pärjää.

Vierailija
91/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5k EUR kuussa on 60k vuodessa. Tämäkö on muka hyvä palkka? Ei ole todellista.

Jo Saksassa perus insinööri tienaa 6-7kk kuussa ja ei täällä kukaan sillä lähde kehuskelemaan miten hyvä palkka on.

Turha edes mainita mitä Amerikassa voi tienata. (ja kyllä vaikka siellä on myös paljon maksuja esim terveydenhuollon tai lasten koulutusten suhteen mutta kun palkka voi olla perus insinöörillä jo puolisen miljoonaa niin kyllä siitä vaan jää aika iso ero Suomen verrattuna)

Vierailija
92/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans sama, bruttopalkka 5000-6500 (riippuu paljon lisävuoroja) ja ei jää säästöön niin paljoa kuin järkevällä rahankäytöllä jollain muulla varmaan jää. Syynä kallis asunto (tälläinen asunto on ollut mun haave aina ja asuntolainan korkojen nousu pääsi yllättämään, en ole suvulta oppia tähän saanut kun vuokralla on vanhemmat asuneet enkä typeränä perehtynyt itse). Autokin piti mennä ostamaan uutena kun halusin saada turvallisen auton pitkille työmatkoille jonka korjauksista ei tarvii huolehtia, no yllättäen uudessa autossa onkin sitten kuukausimaksut ja huollot mitkä syökin paljon 🙈 Nuorempana olin äärimmäisen ujo, mikä vaikeutti työnhakua ja vaikka laittelinkin hakemuksia, en päässyt mihinkään. Lopulta sitten yliopisto-opintojen aikana pääsin työelämän aloittamaan mutta sitä ennen olin lukenut toista alaa, noin viitisen vuotta meni ennen palkkatöihin pääsyä ja opintolainaa tuli nostettua kun kämppis muutti yhteisestä asunnosta pois ja asumiskuluihin meni opiskellessakin sitten 650 kuukaudessa. Olin niin avuton, etten saanut muutettua ja toisaalta isossa yliopistokaupungissa ei kauheen paljon pienempää vuokraa ois ehkä saanukaa, paitsi jonkun toisen kanssa asuessa. Nyt  palkasta menee siis myös ison opintolainan maksamiseen.

Harmittaa oma nuoruuden aikainen ujous, jos oisin ollu reippaampi, olisin ehkä saattanut päästä jonnekin marketin kassalle töihin ja nyt ei ehkä ois niin isoa opintolainaa maksettavana.

Vierailija
93/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen kartano pitää olla että sähkölasku 1000e?

Vierailija
94/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. 

Vierailija
95/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän 3500 nettona ole hääppöinen: itse saan joka kuukausi 2700-2900€ tilille, siinä on palkka, yritystulo, asumistuki ja lapsilisä ja elatusapu. Asutaan halvassa opiskelija-asunnossa, koska olen opiskelija, ja tekee silti tiukkaa.

Vierailija
96/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veroprogression pitäisi mennä toisinpäin, se kannustaisi ihmisiä tekemään enemmän töitä ja etenemään uralla

silloin se ei olisi PROGRESSIO vaan regressio.

Vierailija
97/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on asuntolaina ja kesämökkilaina, joiden lyhennykset ovat korkotilanteen takia ikävän korkeat. Puolisoni tienaa lähestulkoon saman verran kuin minä, joten pärjäämme kyllä. Mitään ei kuitenkaan jää säästöön, ja joka kuukausi tuntuu, että rahat loppuvat.

Toki matkustamme 12 kertaa vuodessa, ja jos jotain tarvitsemme, sen myös ostamme. Missään tapauksessa emme kuitenkaan tuhlaile tai elä leveästi.

Vierailija
98/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä noilla on niin pieni veroprosentti,että jä noin paljon nettona käteen?! Mulla on ollut noin 5000 ja himpun yli brutto, veroprosentti 27 ja käteen jäi noin 2700 e. 

Siksi kun sulla on se ihan pielessä! 3400€/kk jää käteen n. 2450€.

Vierailija
99/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on, että kun tulot kasvaa, kasvavat myös menot. 

Eikä ole. Kyseessä ei ole mikään luonnonlaki, vaan omat valinnat. 

Mitään ei elämässään pysty muuttamaan jos siitä ei ota vastuuta; ensimmäinen askel on lakata puhumasta _omista valinnoistaan_ passiivimuodosss. 

osin on. kun tulot kasvaa joutuu maksamaan ITSE enemmän omista kuluistaan. Tätä harva tukiloinen ymmärtää.

Vierailija
100/217 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

bill gates tienaa tuon sekunnissa ja onko hän onnellinen?

Todennäköisesti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän