Ei minua kiinnosta raataa maksaakseni eläkeläisten asuminen Espanjassa
Me nuorethan maksamme nykyisten eläkeläisten eläkkeistä suurimman osan.
Ihan turha on eläkeläisten itkeä, kun ulkomaille maksettava kansaneläke lopetetaan. Eivät vissiin osaa ajatella tätä maksajien kannalta.
Jos ei työeläke riitä, niin olisiko kannattanut työskennellä enemmän aikanaan ja ansaita se asuminen Espanjassa sitten eläkkeellä. Kyllä minäkin haluaisin asua jossain lämpimässä maassa, mutta ei minulle löydy maksajaa sinne. Ihan itse on työllä tienattava elanto.
Kommentit (443)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ei minuakaan kiinnosta maksaa veroistani kaiken maailman äitiyspäivärahoja ja kirjastoja. Koko maantieverkostokin on ihan turha kun en mä koskaan käy Pihtiputaalla eikä mulla edes ole autoa. On niin paljon kaikkea ihan turhaa mitä tässä joutuu itse kukin makselemaan selkänahastaan.
"kaiken maailman äitiyspäivärahoja"... Nämä viestit saavat välillä melkein itkemään, vaikka itse lapseton uraa tekevä sinkkunainen olenkin. Suomi on kyllä kylmä ja kova maa. Tai ei toki aina, mutta paljon täällä on kovia epäempaattisia ihmisiä. Toisaalta ymmärrettävää, varmasti osin raskas historiamme ja vielä melko lähihistoriassa tapahtuneet viime sodat näkyvät yhä ihmisissä ylisukupolvisestikin.
Pahoittelut, tajusin nyt vasta viestisi sarkasmin. T. Äsköinen viestiisi vastannut nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä myös mulla, työttömällä, on oikeus asua Espanjassa jos haluan. Ja ansiosidonnaista on maksettava sinnekin. Työnhaku kyllä onnistuu netissä oikein hyvin ja haastattelut voin hoitaa etänä. Voisin ottaa myös asumistukea vuokra-asuntoon.
Mulla on oikeus, olen maksanut työkkärirahat kun oon ollu töissä. Kyllä se on kivempi hakea töitä lämpimässä kuin räntäsateisessa Suomessa. Ja hei, mulla on oikeus itse päättää missä asun.
Niin mutta kun vielä sillä työnantajalla on oikeus päättää kenet haluaa palkata ja että haastattelee paikan päällä
Ilmeisesti ei koske veropakolaisia, he vievät palkat ja työpaikan ulkomaille jos haluavat, työnantajalta kyselemättä? Niinhän meille yritetään selittää kun tulee puhe suurten ansiotulojen verojen korottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Wtf. Mitä se haittaa missä kukakin aikansa viettää? Itsekin voit vapaasti lähteä.
Jos kuka tahansa ulkomaalainen muuttaa Suomeen ja asuu täällä yli 16 vuotiaana kolme vuotta, hän alkaa saamaan takuueläkettä yli 65-vuotiaanan. Siihen siis riittää asuinpaikka Suomessa. Ei tarvitse olla Suomen kansalainen. Nyt sitten samaan aikaan Suomi maksaa ulkomaille suomalaisille kansaneläkettä. Jompi kumpi pitää dumpata näistä. Olkoot siis suomalaiset Espanjan sosiaalitukien varassa, jos eivät ole tarpeeksi työeläkettä kerryttäneet!
Eiköhän tehdä Suomesta suosiolla vankila, josta kukaan ei saa poistua eikä kukaan tänne tulla. Niin nämäkin keskustelut jäävät tarpettomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen asua Bulgariassa tai Kroatiassa eläkkeelle jäämisen jälkeen. Lämmin ilmasto ja edulliset hinnat. Minulla on oikeus valita mitä teen eläkkeelle jäämisen jälkeen. Maksoin eläkeosan ja sain kaksi lasta yhteiskunnalle, jotka maksavat veroja tulevaisuudessa. Lasten kasvattaminen on myös melko vaikeaa työtä, en käyttänyt rahoja omaan huvikseni vaan kulutin ne lasteni tarpeisiin. Minulla on oikeus valita mitä teen eläkkeellä ollessani, koska täytin kaikki velvollisuuteni yhteiskuntaa kohtaan. Jos joku ei pidä siitä, se on hänen ongelmansa.
Ei sulla ole huolta! Ei työeläkkeen maksamiseen ulkomaille mitään muutoksia olla tekemässä! Tässä puhutaan valtion sosiaaliturvasta eli kansaneläkkeestä.
Etkö ole lukenut tätä palstaa? Ei se raha ole sinulta pois kun se tulee seinästä.
Halvemmalla ne siellä asuu kuin suomessa. Haluisit siis maksaa enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Entä saako varakas eläkeläinen muuttaa ulkomaille?
Täällä ilmeisesti porukka kuvittelee, että rikas 7000 eur/kk eläkkeen kerryttänyt lahjoittaisi eläkkeensä pois ja eläisi vain "omilla rahoillaan" 🤣
Työeläkkeen saa kaikki pitää, vaikka asuis ulkomailla. Ei sitä olla poistamassa eikä edes vaatimassa että se pitäis antaa pois. Emme puhu nyt työeläkkeistä.
Kyse on kansaneläkkeestä, joka ei kuitenkaan ole eläke vaan sosiaalietuus jota maksetaan niille joille ei ole kertynyt tarpeeksi työeläkettä. Ei muitakaan sosiaalietuuksia maksella muualla asuville, et saa työttömyysturvaa, asumistukea etkä toimeentulotukea Suomelta jos asut Espanjassa tai Ruotsissa. Nyt päätettiin, että kansaneläkekin sidotaan Suomessa asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset on aina tehneet enemmän töitä kuin tämä pullasukupolvi ilman lapsia.
Kyllä ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten.
Valehdella te kyllä osaatte.
Sekö tarkoitti että silloin kaikki makaasi työttömänä kun kerran sai?Työeläkettä saadakseen piti tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Taas ihan kumma päätös hallitukselta..
Musta kaikki eläkeläiset vois muuttaa espanjaan ja pysyä siellä.
Se tulisi Suomelle halvemmaksi. Ajatelkaa, mikä määrä asuntoja vapautuisi esimerkiksi kasvukeskuksista niihin töihin, joita kehutaan olevan kasvukeskuksissa ja paljon!
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksei jokainen saisi elää missä haluaa.
Totta kai saa. Mikäs sen olisi estämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinua ei kiinnosta raataa eläkkeiden ja verojen maksamiseksi, niin mitä vaihtoehtoja sinulla on?
Maailmahan ei pyöri sinun mielihalujesi mukaan, mutta sinulla on jossain määrin mahdollisuus vaikuttaa omiin valintoihisi.
Sen enempää nyt asiaan edes kantaa ottamatta aina ei ole kiinni siitä, että ei "kiinnosta". Joskus ei vaikka pysty ja joskus yhteiskunta ei näe työnä tietynlaista työtä kuten vaikka juuri kotiäitiyttä.
Turhaan jauhat sanonko mitä. Kyllä äitiys- ja perhevapailtakin kertyy eläkettä.
Se on ihan itsestä kiinni jos ei ole melkein 50 vuodessa saanut aikaiseksi tehtyä sen verran töitä, että kerryttäisi sellaisen työeläkkeen, jonka turvin asua eläkepäivät siellä missä lystää.
Puhunkin oikeastaan tässä enemmän vanhuksista. Heidän nuoruudessaan perheet olivat suurempia kuin nykyään, lapsia oli siis enemmän ja oli yleisempää muutenkin, että vaikka lapset olivat jo isompiakin, kotona oli niin paljon tehtävää että äiti jäi ihan sen vuoksi hoitamaan kotia pidempään. Pyykit ja astiat piti pestä käsin isossakin perheessä, muutenkin kotitöissä saattoi mennä koko päivä.
Oma isomummini, lähes satavuotias, ei koskaan käynyt "töissä" mutta oli äärimmäisen ahkera ihminen. Ehti huolehtia usean evakkoperheenkin majoittamisesta ennen kuin he saivat pysyvämmän asuinpaikan Suomesta vaarin ollessa rintamalla. Kasvatti kasvimaalla, marjasti ja keräsi luonnosta muutenkin paljon talven varalle.
Totta on, että nykyiset vanhukset alkavat olla sitä heidän lastensa ikäluokkaa. Heissäkin on kuitenkin myös monia, jotka ovat esimerkiksi kasvattaneet keskimäärin paljon isomman perheen mitä ihmiset nykyään. Omalla mummillakin, isomummin tyttärellä, oli kymmenen lasta - toki harvinaisen paljon siihenkin aikaan nähden, mutta joka tapauksessa kodin ja lasten hoitamiseen meni pidempi aika kuin ihmisillä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wtf. Mitä se haittaa missä kukakin aikansa viettää? Itsekin voit vapaasti lähteä.
Jos kuka tahansa ulkomaalainen muuttaa Suomeen ja asuu täällä yli 16 vuotiaana kolme vuotta, hän alkaa saamaan takuueläkettä yli 65-vuotiaanan. Siihen siis riittää asuinpaikka Suomessa. Ei tarvitse olla Suomen kansalainen. Nyt sitten samaan aikaan Suomi maksaa ulkomaille suomalaisille kansaneläkettä. Jompi kumpi pitää dumpata näistä. Olkoot siis suomalaiset Espanjan sosiaalitukien varassa, jos eivät ole tarpeeksi työeläkettä kerryttäneet!
Juuri näin. En osaa itse sanoa muuta kun en ole minäkään ehtinyt asiaan vielä tarkemmin perehtyä kuin että ainakin mieluummin eläke ulkomailla asuvalle suomalaiselle kuin tänne tulleelle asylumille.
Maksathan sä myös Espanjassa asuvien lapsilisät, mikset niistä valita.Aika paljon perheitä asuu Fuges, niillä on meidän verorahoilla suomikoulukin sielä, taitaa olla lukiokin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tuolla aiemmin hyvin avasikin: tuo persujen veto, että ulkomaille ei makseta kansaneläkettä, on pelkästään persujen yritys nostaa luisussa olevaa kannatustaan. M a a h a n muuttovastaisia tyhmiä perssuomalaisia kalastellaan tällä takaisin puolueen hellään huomaan.
Nyt katsokaas suomalaisen kansaneläkkeen ansainnut m a a h an muuuttaja ei voi lähteä viettämään eläkepäiviään lähtömaahansa. Oheisvahinkona vaaleanpunaiselle suomalaiselle ei makseta kansaneläkettä ulkomaille. Ja Suomella on enemmän vanhuksia, etteivät vaan lopu.
Työeläkkeet maksetaan molemmille ryhmille kyllä
Ovatko persut Ruotsinkin saman päätöksen takana?Kansaneläkettä ei ole kukaan ansainnut vaan se on sosiaalituki .Ei muitakaan sos.tuk
Miten sitten Suomi on edes voinut maksaa ulkomaille tukia, jos EU:n tuomioistuimen päätös on ollut tuollainen?
Saahan Suomi jakaa rahojaan miten haluaa. Ei sitä Eu voi kieltää. Mutta tuomioistuin totesi, että pakko ei ole näitä sosiaalitukia maksella muissa maissa asuville. Se ei ole syrjivää. Maa saa asettaa ehtoja sosiaaliturvalleen. Mut ei niitä ole pakko asettaa.
Kuka käskee raatamaan? Fiksut tekee töissä vaan just sen verran kuin on absoluuttisesti pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ei minuakaan kiinnosta maksaa veroistani kaiken maailman äitiyspäivärahoja ja kirjastoja. Koko maantieverkostokin on ihan turha kun en mä koskaan käy Pihtiputaalla eikä mulla edes ole autoa. On niin paljon kaikkea ihan turhaa mitä tässä joutuu itse kukin makselemaan selkänahastaan.
"kaiken maailman äitiyspäivärahoja"... Nämä viestit saavat välillä melkein itkemään, vaikka itse lapseton uraa tekevä sinkkunainen olenkin. Suomi on kyllä kylmä ja kova maa. Tai ei toki aina, mutta paljon täällä on kovia epäempaattisia ihmisiä. Toisaalta ymmärrettävää, varmasti osin raskas historiamme ja vielä melko lähihistoriassa tapahtuneet viime sodat näkyvät yhä ihmisissä ylisukupolvisestikin.
Tiedätkö millaiset ihmiset saavat kansaneläkettä? Ne kaikkein heikoimmat ja köyhimmät.
Tätä on Suomen politiikka nyt. Ihmisiä ajetaan toistensa kimppuun. Hajoita ja hallitse.
Jos joku köyhistä köyhin heikosti liikkuva ihminen on saanut raavittua kasaan lentolipun Espanjaan jossa vielä tajavuosina oli halvempaa, niin kylläpä kelpaa kadehtia!
Saatana sentään, jotain rajaa, Suomen talveen vaan tarpomaan lumeen ja säkkipimeään. Tuleeko se kansaneläke tänne maksettaessa jotenkin halvemmaksi? Ei, mutta kärsiköön, kärsiköön! Mummot rollaattoreineen hankeen vaan.
Olenko tyhmä, kun en jaksa vaivata päätäni tälläisillä, kenen eläkettä tai tukea nyt ja nyt maksan?? Vaan elän elämääni ja käytän energiani oman elämäni miettimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt joutuvat invamopolla ajamaan loskassa? Sitäkö haluat?
Kyllä
Ennen ei invamopoja saanut verorahoilla.
Se vuokrataan sairaalan välinelainaamosta vuosimaksua vastaan. Sillä yhdellä vuosimaksulla voi vuokrata sitten miltein kaikki tarvimansa apuvälineet (ei silmälaseja, kuulolaitteita, tietotekniikkaa jne). Jos laskua ei maksa eräpäivään mennessä, se lähtee perintätoimistolle. Ja nyt tulee tietenkin uusi alv laskuun välinevuokrauksesta.
Eipä edellinen Marinin hallitus muuttanut tätä kansaneläkkeen maksamista ulkomaille EU oikeuden päätöksen jälkeen. Ruotsissa demarihallitus poisti ulkomaille maksamisen
Ai mutta Marin.pääministwrimä ja demari ja vasemmistoliittolainen alan ministereinä. He halusivat maksaa rikkaiden eurooppalaisten.miestwn.kotirouville kansaneläkettä omiksi taskurahoiksi