Ei minua kiinnosta raataa maksaakseni eläkeläisten asuminen Espanjassa
Me nuorethan maksamme nykyisten eläkeläisten eläkkeistä suurimman osan.
Ihan turha on eläkeläisten itkeä, kun ulkomaille maksettava kansaneläke lopetetaan. Eivät vissiin osaa ajatella tätä maksajien kannalta.
Jos ei työeläke riitä, niin olisiko kannattanut työskennellä enemmän aikanaan ja ansaita se asuminen Espanjassa sitten eläkkeellä. Kyllä minäkin haluaisin asua jossain lämpimässä maassa, mutta ei minulle löydy maksajaa sinne. Ihan itse on työllä tienattava elanto.
Kommentit (443)
Mun mielestä myös mulla, työttömällä, on oikeus asua Espanjassa jos haluan. Ja ansiosidonnaista on maksettava sinnekin. Työnhaku kyllä onnistuu netissä oikein hyvin ja haastattelut voin hoitaa etänä. Voisin ottaa myös asumistukea vuokra-asuntoon.
Mulla on oikeus, olen maksanut työkkärirahat kun oon ollu töissä. Kyllä se on kivempi hakea töitä lämpimässä kuin räntäsateisessa Suomessa. Ja hei, mulla on oikeus itse päättää missä asun.
Kateelliset kaikaisisivat varmasti välinsä omiin vanhempiinsa jos he muuttaisivat Espanjaan samanlaisessa tilanteessa kuin jutun pariskunta. Näinkö on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa kai pärjää hyvin alle 1000 euron eläkkeelläkin, mutta Suomessa voi olla hankalampaa.
Hakekoon sitten täällä toimeentulotukea.
Ja säästöt on +-0
Mut talous tykkää kun ne rahat kulutetaan Suomessa. Niillä ostetaan ruokaa ja muuta. Nyt ne menee kaikki sinne Espanjaan. Suomi tai suomalaiset yritykset ei hyödy niistä mitään. Eli hyödymme niistä enemmän kun ne maksetaan Suomeen.
Nyt on sitten imeisesti maaassa, huutava pula eläkeläisistä. Suomi nousuun!
Kieltämättä pidän Espanjassa asumista luksuksena jo ihan ilmaston takia, joten miksi siellä pitäisi saada asua, ellei ole säästänyt sitä varten tai edelleen tienaa sen verran, että on varaa asua ulkomailla.
Ajatukseeni vaikuttaa todennäköisesti se, että tiedän monien varhaiseläkeläisen paperit hankkineiden päihteidenkäyttäjien haaveilevan elämästä Espanjan lämmössä tarkoituksenaan vain olla huumepäissään kaiket päivät. Haluaisitko sinä kustantaa sellaista elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on karseeta, että eläkkeensä oikeasti ansainneet, vuosia raataneet ei saa edes vanhoina elää ja tehdä mitä haluavat, vaan heti kiristetään kansaneläkkeisuuden poistamisella.
Että mielummin tänne kuran, kylmyyden ja pimeyden keskelle istumaan yksin johonkin laitokseen, josta mihinkään rollaattorilla liikkumaan ei pääse ja apuja ei saa.
Terveisin nuori, jolla eläkeikääm vielä vuosikymmeniä.
Ne itse ansaitut työeläkkeethän edelleen maksetaan sinne Espanjaankin. Eli ne jotka on eläkkeensä työllä ansainneet saa sen edelleen. Vain kansaneläkettä, eli sosiaalitukea, ei enää makseta ulkomaille. Kuten ei makseta toimeentulotukea tai asumistukea. Kansaneläkettä saa ne, jotka ei työllään ole eläkettä ansainneet.
Tähän liittyy yksi vähän surullinen yksityiskohta. Mietin us
Eivätkö nämä, liuta vastuullisia mummon kasvattamia ihmisiä voi vuorostaan tukea helliä ja auttaa mummoa, kun sen aika tulee.
Eläkeläiset on aina tehneet enemmän töitä kuin tämä pullasukupolvi ilman lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on karseeta, että eläkkeensä oikeasti ansainneet, vuosia raataneet ei saa edes vanhoina elää ja tehdä mitä haluavat, vaan heti kiristetään kansaneläkkeisuuden poistamisella.
Että mielummin tänne kuran, kylmyyden ja pimeyden keskelle istumaan yksin johonkin laitokseen, josta mihinkään rollaattorilla liikkumaan ei pääse ja apuja ei saa.
Ne itse ansaitut työeläkkeethän edelleen maksetaan sinne Espanjaankin. Eli ne jotka on eläkkeensä työllä ansainneet saa sen edelleen. Vain kansaneläkettä, eli sosiaalitukea, ei enää makseta ulkomaille. Kuten ei makseta toimeentulotukea tai asumistukea. Kansaneläkettä saa ne, jotka ei työllään ole eläkettä ansainneet.
Tähän liittyy yksi vähän surullinen yksityiskohta. Mietin us
no mutta voihan äitisi mennä asumaan minne vaan. Etteköhän te lukuisat lapset voi kustantaa puolestanne raataneen äitimme elämän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tällainen kansaneläke pitäisi poistaa kaikilta, paitsi niiltä, jotka eivät ole vaikean vammansa tai sairauden vuoksi ollut kykenevä koko elämänsä aikana tekemäänmitään ansiotyötä.
Loput ovat loisineet esim. puolisonsa elätettävänä, joten voi voi. Olisi kannattanut mennä töihin tai pyytää puolisoa tekemään eläkevakuutussijoitus.
Kyllä on taas ku si päi tä av:lla tänään.
Jep. Allekirjoitan tuon, että työssä käyvän puolison olisi hyvä hoitaa se, että kotia hoitavalle puolisolle kertyisi myös (muuta kuin kansan-) eläkettä, mutta vaikka tuosta asiasta ei ennen vanhaan puhuttu ja eivät ihmiset osanneet ehkä ajatella asiaa. Jos olet kova, voit syyllistää että miksi eivät ajatelleet, mutta ei kaikki ole aina niin yksinkertaista. Elämässä on paljon huolehdittavaa ja jos kukaan yhteiskunnassa ei silloin pitänyt tuollaista asiaa esillä, ei sitä vain ehkä ole osannut itse ottaa huomioon.
Suomessahan on moneen muuhun Euroopan maahan nähden huomioitu kotia hoitavan puolison edut todella heikosti. Tuntuu että Suomi on ainoa maa, jossa kotiäiteinä (tai - isinä, mutta aiemmin pääasiassa äiteinä) olleita saatetaan haukkua loisiksi. Joissakin maissa esim. kotiäitejä arvostetaan suuresti ja suhtautuminen on täysin erilainen kuin täällä.
Tällä Suomen asenteella ei ainakaan syntyvyyttä saada nousemaan.
Suomen kannattaisi ottaa tänne eläkeläisiä, niistä maista joissa maksetaan tosi hyvää eläkettä. Jos eläkeläinen ulkomailta muuttaa Suomeen, saa heti Suomen kansalaisuuden sillä ehdolla että sitoutuu asumaan täällä vähintään kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa kai pärjää hyvin alle 1000 euron eläkkeelläkin, mutta Suomessa voi olla hankalampaa.
Ja säästöt on +-0
Mut talous tykkää kun ne rahat kulutetaan Suomessa. Niillä ostetaan ruokaa ja muuta. Nyt ne menee kaikki sinne Espanjaan. Suomi tai suomalaiset yritykset ei hyödy niistä mitään. Eli hyödymme niistä enemmän kun ne maksetaan Suomeen.
Ymmärrän tuon pointin hyvin. Kuitenkin olen varma, että on Suomen kannalta ihan plus miinus nolla erityisesti sairaiden kohdalla, että menevätkö rahat espanjalaiselle vai suomalaiselle kauppiaalle, jos henkilö tulee kuormittamaan aiempaa enemmän kotimaan t
Nämä Espanjaan eläkelle muuttaneet ovat jjärjestään muuttaneet Siomeen takaisin viimeistään sitten kun ovat hoivan tarpeessa olevassa kunnossa. Kuka nyt haluaisi olla muussa kuin sen kielisessä hoivassa jonka itse hallitsee hyvin. Ja juuri pari viimeistä elinvuotta tulee sotejärjestelmälle kaikkein kalliimmaksi.Suomeen tulevat myös hyvää työeläkettä saavat vanhukset hoivaiässä
Espanjan eläkeläiset ovat vain.pieni osa näistä kansaneläkkeen saajista. Ruotsinsuomalaiset saavat yli 70 % näistä kansaneläkkeistä. He ja myös Keski-Euroopassa asuvat suomalaiskotirouvat eivät muuta pois miestensä kanssa lastensa ja lastenlastensa luota Suomeen satasen eläkkeen vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Joku tuolla aiemmin hyvin avasikin: tuo persujen veto, että ulkomaille ei makseta kansaneläkettä, on pelkästään persujen yritys nostaa luisussa olevaa kannatustaan. M a a h a n muuttovastaisia tyhmiä perssuomalaisia kalastellaan tällä takaisin puolueen hellään huomaan.
Nyt katsokaas suomalaisen kansaneläkkeen ansainnut m a a h an muuuttaja ei voi lähteä viettämään eläkepäiviään lähtömaahansa. Oheisvahinkona vaaleanpunaiselle suomalaiselle ei makseta kansaneläkettä ulkomaille. Ja Suomella on enemmän vanhuksia, etteivät vaan lopu.
Työeläkkeet maksetaan molemmille ryhmille kyllä.
Mikä ryhma Ruotsissa teki saman tempun jo aiemmin,kylmä ja nälkä sielläkin tuli monelle. Eikö tämä ohje tullut monen niin rakastaman EU:n emäntäväen piiristä?
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset on aina tehneet enemmän töitä kuin tämä pullasukupolvi ilman lapsia.
Kyllä ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten.
Valehdella te kyllä osaatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän liit
Niin - kun vain hoitaisivat äitiään. Mutta jos lapset eivät vaikka välitä, sinun mielestäsi äidin pitäisi nyt vaikka vain olla Suomessa kun työeläkettä ei kertynyt, siinäkin tilanteessa että olisi ihan aito terveydellinen syy asua muualla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän liit
Niin, siis uskon että mummin lapset (eli mukaan luettuna äitini) todellakin huolehtisivat mummista ja siis nytkin huolehtivat monin tavoin. Mietin vain että jos on sellaisia tapauksia, että jälkeläiset eivät huolehdi. Ovat vaikka itse muuttaneet ulkomaille tai ovat niin kiireisiä että eivät ehdi miettiä äidin asioita. Tiedätkö, sellaisia ihmisiä on paljon ja Suomessa on hirveästi yksinäisiä vanhuksia. Tämä on henkisesti usein kylmä, itsekäs ja epäempaattinen maa.
Entä saako varakas eläkeläinen muuttaa ulkomaille?
Täällä ilmeisesti porukka kuvittelee, että rikas 7000 eur/kk eläkkeen kerryttänyt lahjoittaisi eläkkeensä pois ja eläisi vain "omilla rahoillaan" 🤣
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä pidän Espanjassa asumista luksuksena jo ihan ilmaston takia, joten miksi siellä pitäisi saada asua, ellei ole säästänyt sitä varten tai edelleen tienaa sen verran, että on varaa asua ulkomailla.
Ajatukseeni vaikuttaa todennäköisesti se, että tiedän monien varhaiseläkeläisen paperit hankkineiden päihteidenkäyttäjien haaveilevan elämästä Espanjan lämmössä tarkoituksenaan vain olla huumepäissään kaiket päivät. Haluaisitko sinä kustantaa sellaista elämää?
No, minä todellakin pitäisin Suomessa asumista luksuksena Espanjaan verrattuna mutta mielipiteitä on toki monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tuolla aiemmin hyvin avasikin: tuo persujen veto, että ulkomaille ei makseta kansaneläkettä, on pelkästään persujen yritys nostaa luisussa olevaa kannatustaan. M a a h a n muuttovastaisia tyhmiä perssuomalaisia kalastellaan tällä takaisin puolueen hellään huomaan.
Nyt katsokaas suomalaisen kansaneläkkeen ansainnut m a a h an muuuttaja ei voi lähteä viettämään eläkepäiviään lähtömaahansa. Oheisvahinkona vaaleanpunaiselle suomalaiselle ei makseta kansaneläkettä ulkomaille. Ja Suomella on enemmän vanhuksia, etteivät vaan lopu.
Työeläkkeet maksetaan molemmille ryhmille kyllä
.
Ovatko persut Ruotsinkin saman päätöksen takana?Kansaneläkettä ei ole kukaan ansainnut vaan se on sosiaalituki .Ei muitakaan sos.tukia makseta ulkomaille.,mamukin voi lähteä ihan minne vaan halua kunhan on tienannut työeläkkeen,pelk
Ruotsilla on niin pitkä siirtolaistyövoima tausta, että heille tuo kansaneläkkeiden maksamisen lopettaminen ulkomaille oli kannattava toimenpide, siirtolaisten (perheenjäsenten eläkkeet jne.)
Suomelle se kääntyy tappiolliseksi, juuri erlaisista taustoista johtuen.
Jos sinua ei kiinnosta raataa eläkkeiden ja verojen maksamiseksi, niin mitä vaihtoehtoja sinulla on?
Maailmahan ei pyöri sinun mielihalujesi mukaan, mutta sinulla on jossain määrin mahdollisuus vaikuttaa omiin valintoihisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja säästöt on +-0
Ymmärrän tuon pointin hyvin. Kuitenkin olen varma, että on Suomen kannalta ihan plus miinus nolla erityisesti sairaiden kohdalla, että menevätkö rahat espanjalaiselle vai suomalaiselle kauppiaalle, jos henk
Tuohon liittyen voisi olla sellainen ehto, että jos on terveydellisistä syistä muuttanut ulkomaille, sinne saa lääkärinlausunnolla tukea mutta ei ole enää sitten oikeutettu tulemaan Suomen terveydenhuollon piiriin. Pitäisi vaikka allekirjoittaa jokin paperi
nyky tilanteessa ei voi olla vapaamatkustyajia, opiskelijoiltakin otetaan jos kuinka paljon, he ovat tulevaisuus