Ei minua kiinnosta raataa maksaakseni eläkeläisten asuminen Espanjassa
Me nuorethan maksamme nykyisten eläkeläisten eläkkeistä suurimman osan.
Ihan turha on eläkeläisten itkeä, kun ulkomaille maksettava kansaneläke lopetetaan. Eivät vissiin osaa ajatella tätä maksajien kannalta.
Jos ei työeläke riitä, niin olisiko kannattanut työskennellä enemmän aikanaan ja ansaita se asuminen Espanjassa sitten eläkkeellä. Kyllä minäkin haluaisin asua jossain lämpimässä maassa, mutta ei minulle löydy maksajaa sinne. Ihan itse on työllä tienattava elanto.
Kommentit (443)
Vierailija kirjoitti:
Asumisperäistä sosiaaliturvaa ei Espanjassa ole mutta sairaanhoidon ja lääkkeiden osalta ulkomaalainen eläkeläinen pääsee Espanjassa sosiaaliturvan piiriin.
Pakko olla, koska se on kirjattu EU-säädöksiin. Asumisperustainen sosiaaliturva on yhteiseurooppalainen EU-säädös
Nyt hopi hopi vaan sinne espanjan sossuun hakemaan tukea
"Kansaneläke on etuus, jolla tuetaan niitä Suomen sosiaaliturvaan kuuluvia, joiden työeläke jää pieneksi."
Jos asut Espanjassa tai Ruotsissa niin et ole Suomen sosiaaliturvan piirissä etkä voi saada kansaneläkettä tai muita etuuksia. Hyvin yksinkertaista. Hae sosiaalietuutesi sieltä asuinmaastasi. Jos haluat kansaeläkkeen niin sinun tulee asua Suomessa.
Ei tämä nyt sen vaikeampaa ole. Ei kukaan ole tienannut tai ansainnut sosiaalitukia, niitä saadaan jos muita tuloja ei ole. Ja niissä on yleensä aina ehtoja. Kansaneläkkeeseen tulee nyt tuo ehto että sen saadakseen pitää asua Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksei jokainen saisi elää missä haluaa.
Jokainen saa asua missä haluaa
OMILLA RAHOILLAAN
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa asua ihan missä haluaa. Ei sitä kielletä. Mutta Suomen valtion ei sitä asumista tarvitse kustantaa ulkomaille.
Miksi teille maksettaisiin muuta kuin työeläke muihin maihin?ettehän asu Suomessa vakituisesti ,ettekä kuluta täällä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa asua ihan missä haluaa. Ei sitä kielletä. Mutta Suomen valtion ei sitä asumista tarvitse kustantaa ulkomaille.
Saadaan tänne Suomeen takaisin ulkomailta paljon lisää eläkeläisiä, toivottavasti hallitus on huomionut tämän tulevissa sote menoissa.
Espanjassa kai pärjää hyvin alle 1000 euron eläkkeelläkin, mutta Suomessa voi olla hankalampaa.
Halvemmaksi eläkeläinen tulee suomelle ulkomailla asuessaan, osa ihmisistä ei vain tätä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa kai pärjää hyvin alle 1000 euron eläkkeelläkin, mutta Suomessa voi olla hankalampaa.
Hakekoon sitten täällä toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä minua aikanaan kiinnostanut raataa maksaakseni ap:n "ilmaisen" koulutuksen.
Eikä minua ole kiinnostanut maksella lasten päiväkoteja ja koulutuksia. Maksaisitte itse kaikki lastenne kulut, niin ei tarvitsisi meidän lapsettomien veronmaksajien maksella teidän pikku höpönassujen ilmaiselämää.
Roudataan ulkomailta sairaanhoitajia ja koulutettuja työntekijöitä. Hittoako teidän pershedelmien kallista koulutusta pitää maksaa. Korvataan suomalaiset 🤣 voi olla vielä tuottavampia kuin te persut töissä. Tekevät halvemmallakin.
Persujen painajainen. Kokoomuslaisten märkä uni monella korvata suomalaiset köyhät nöyremmillä
Minua ei sinun tausta kiinnosta enkä ole selvänäkijä kuten sinä.Persuja jatkuvasti joka paikassa näkevä on punikkivassari eikä mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja säästöt on +-0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja säästöt on +-0
Kyllä siinä taidetaan pahasti miinukselle mennä kun lasketaanä korvattavat lääkkeet ja paljon muita kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän mietit kun itse olet eläkkeellä, muista että nuoret maksaa sun eläkettä.
Sehän taitaa niiden mielestä olla ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tällainen kansaneläke pitäisi poistaa kaikilta, paitsi niiltä, jotka eivät ole vaikean vammansa tai sairauden vuoksi ollut kykenevä koko elämänsä aikana tekemäänmitään ansiotyötä.
Loput ovat loisineet esim. puolisonsa elätettävänä, joten voi voi. Olisi kannattanut mennä töihin tai pyytää puolisoa tekemään eläkevakuutussijoitus.
Ei ole loput loisineet puolison elätettävä., olet melko suppea katseinen millaisia eläkeläisiä on, myös työtä tehneet saavat osittain kansaneläkettä työeläkkeen päälle.
Tämä. Suomessa on tälläkin hetkellä paljon esimerkiksi vanhoja naisia, jotka ovat hoitaneet "työuransa" (tai kirjoitan ilman lainasmerkkejä: työuransa, koska näen kotiäitiyden tai -isyyden täytenä työnä) lapsia ja kotia. En todellakaan voisi kuvitella kutsuvani heitä loisiksi.
Varmasti ulkomailla on myös sellaisia suomalaisia, joille ei tarvitsisi maksaa Suomesta mitään tukia. Asia ei kuitenkaan ole täysin yksiselitteinenkään. Joistakin näistä ketjun viesteistä empatia ja asioiden tutkiminen usealta kantilta loistaa täysin poissaolollaan.
Tässä ei nyt ymmäretä sitä(kään), että eläkkeellä olevat ovat jo maksaneet työssäoloaikanaan sovittua summaa valtion pohjattomaan kassaan sopimuksen mukaan.
Aloittajan tehtävä on maksaa omaa osaansa samaan kassaan.
Vaikka nykyinen väki rahoittaakin eläkkeitä se ei merkitse sitä, että raha maksetaan suoraan nykyeläkeläisille vaan korvaamaan osaltaan eläkekassojen varoja.
Jos joku nyt yleensäkin pystyisi lopettamaan maksamisen omalta osaltaan hän jäisi itse ilman eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
"Kansaneläke on etuus, jolla tuetaan niitä Suomen sosiaaliturvaan kuuluvia, joiden työeläke jää pieneksi."
Jos asut Espanjassa tai Ruotsissa niin et ole Suomen sosiaaliturvan piirissä etkä voi saada kansaneläkettä tai muita etuuksia. Hyvin yksinkertaista. Hae sosiaalietuutesi sieltä asuinmaastasi. Jos haluat kansaeläkkeen niin sinun tulee asua Suomessa.
Ei tämä nyt sen vaikeampaa ole. Ei kukaan ole tienannut tai ansainnut sosiaalitukia, niitä saadaan jos muita tuloja ei ole. Ja niissä on yleensä aina ehtoja. Kansaneläkkeeseen tulee nyt tuo ehto että sen saadakseen pitää asua Suomessa.
Saako muista maista siis sosiaalitukia, jos ei ole maan kansalainen?
Joku tuolla aiemmin hyvin avasikin: tuo persujen veto, että ulkomaille ei makseta kansaneläkettä, on pelkästään persujen yritys nostaa luisussa olevaa kannatustaan. M a a h a n muuttovastaisia tyhmiä perssuomalaisia kalastellaan tällä takaisin puolueen hellään huomaan.
Nyt katsokaas suomalaisen kansaneläkkeen ansainnut m a a h an muuuttaja ei voi lähteä viettämään eläkepäiviään lähtömaahansa. Oheisvahinkona vaaleanpunaiselle suomalaiselle ei makseta kansaneläkettä ulkomaille. Ja Suomella on enemmän vanhuksia, etteivät vaan lopu.
Työeläkkeet maksetaan molemmille ryhmille kyllä.
Minulla on asiaan ratkaisu. Muualle muuttamista haaveilevat voivat mennä vaikka sinne Epsanjan rajalle ja sanoa "asylum". Eikö silloin pitäisi saada itselle maksutta asunto, lääkäripalvelut, ruoka ja käyttörahaa?
Kun siellä ulkomailla asut ,kai sinut sinne sitten haudataankin.Mitähän se hautaaminen siellä maksaa?
Tähän liittyy yksi vähän surullinen yksityiskohta. Mietin usein mummiani, joka oli vuosia kotiäitinä ja kasvatti ison perheen. Hänelle ei kertynyt juurikaan työeläkettä. Jotenkin tuntuu pahalta ajatella, että hän ei voisi tehdä tuollaista ratkaisua vaikka terveys vaatisi (ei siis ole nyt sellainen tilanne mutta skenaario), vaikka on kasvattanut liudan vastuullisia veroja (paljonkin) maksavia kansalaisia.