Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?

Vierailija
19.04.2024 |

Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.

Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.

Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.

Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?

Kommentit (1177)

Vierailija
881/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa sanotaan selvästi ,että ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa . Ei ole maan päällä annettu toista nimeä jossa pelastutaan.

Miten se muka sulkee pois sen, että myös muut kuin kristityt voivat pelastua? Pelastuminen voi tapahtua Jeesuksen kautta, vaikka kaikki pelastuvat eivät olisi eläessään kuulleetkaan Jeesuksesta.

Jeesus liitti pakanat puuhun, Jeesuksen myötä olemme oksa Hänen puussaan.

Vierailija
882/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko vihervassuja??

Muistitko ottaa lääkkeet? Vihreiden ihmisten näkeminen joka paikassa ei ole normaalia.

onhan noita jo eduskunnassakin. vihervassarit ovat tulleet maahan ufoilla ja niiden tarkoitus on heikentää ja kurjistaa ihmiskuntaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä tuolla uskolla alunperin tarkoitettiin. Meillä sana "usko" tarkoittaa esim. varmuutta siitä että on oikeassa jossain asiassa vaikka ei olisi varmaa tietoa. 

Mutta raamatussa kun Jeesus puhuu uskosta hän ainakin mun oman tulkintani mukaan puhuu enemmänkin luottamuksesta. Eli luota jumalaan vaikka et ymmärrä hänen suunnitelmiaan.

Jeesuksen mukaan taivaan valtakunta on uskossaan lastenkaltaisten. Mietin että tuskin hän tarkoittaa sitä kuinka helppoa lasta on manipuloida vaan hän puhuu enemmänkin lapsen luottamuksesta vanhempiinsa. Lapsi luottaa siihen että isä tietää parhaiten vaikka hän ei lapsena kykene ymmärtämään isän suunnitelmia. Jos lapsi eksyy, hän luottaa siihen että isä löytää hänet. Vaikka lapsi olisi kuinka vihainen ja tekisi kuinka ilkeyksiä ja kolttosia hän tietää ja luottaa siihen, että isä ei ikinä hylkää häntä ja tai lakkaa rakastamasta.

Jumala loi ihmisen vapaaksi, hän antoi meille vapaan tahdon. Raamatussa Jeesus sanoo: "totuus tekee teidät vapaiksi". Hän myös suuttuu fariseuksille ja kirjanoppineille jotka ovat hautojen kaltaisia, päältä hohtavaa marmoria mutta sisältä elotonta mätänevää lihaa ja jotka kasaavat ihmisten päälle taakkoja ja vaatimuksia joita he itsekkään kykenisi kantamaan. 

Antikristus kuvataan usein kahlehdittujen ihmisten keskellä. Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon mutta antikristus haluaa kahlita ihmiset. Aina kun sinua manipuloidaan, vietellään tai pelotellaan tai uhkaillaan tai muuten yritetään saada sinut luopumaan vapaasta tahdostasi. Monet totalitaariset järjestelmät ovat antikristuksen pelikenttiä. Niitä johtaa pirulle pikkusormensa ja koko elämänsä myyneet vallanhimoiset, antikristuksen korruptoimat henkilöt ja heidän kätyrinsä, "zombit" jotka tottelevat vain käskyjä ja kykenevät tämän takia hirmutekoihin. Heidän omatuntonsa on synnin kovettama. He eivät tunne enää myötätuntoa tai sääliä.

Jeesus on vapahtaja. Raamatussa sanotaan, Se jonka poika vapauttaa, on todella vapaa.

Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon mutta antoi myös lakinsa, mutta raamatussa sanotaan että rakkaus on tämän lain täyttymys. Koska rakkaus ei halua tehdä lähimmäisilleen mitään pahaa, rakkaus ei tarvitse enää lakipykäliä. Jumalan lapsi on vapaa ja koska hän rakastaa lähimmäistään hän ei käytä vapauttaan vahingoittaakseen muita.

Vierailija
884/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain oon lukenu että "helvetin tuli" ja paholainen on siitä Baalin palvonnasta. Eli oli se jättimäinen sarvipäinen Molok-patsas, jonka sisällä pidettiin jatkuvaa tulta ja jolle uhrattiin pikkuvauvoja.

Vierailija
885/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen keksi tuollaisia mielikuvitusolentoja ja -paikkoja?

Ei niitä ihminen olekkaan keksinyt. Raamattu on Jumalan ilmoitus.

Vierailija
886/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä tuolla uskolla alunperin tarkoitettiin. Meillä sana "usko" tarkoittaa esim. varmuutta siitä että on oikeassa jossain asiassa vaikka ei olisi varmaa tietoa. 

Mutta raamatussa kun Jeesus puhuu uskosta hän ainakin mun oman tulkintani mukaan puhuu enemmänkin luottamuksesta. Eli luota jumalaan vaikka et ymmärrä hänen suunnitelmiaan.

Jeesuksen mukaan taivaan valtakunta on uskossaan lastenkaltaisten. Mietin että tuskin hän tarkoittaa sitä kuinka helppoa lasta on manipuloida vaan hän puhuu enemmänkin lapsen luottamuksesta vanhempiinsa. Lapsi luottaa siihen että isä tietää parhaiten vaikka hän ei lapsena kykene ymmärtämään isän suunnitelmia. Jos lapsi eksyy, hän luottaa siihen että isä löytää hänet. Vaikka lapsi olisi kuinka vihainen ja tekisi kuinka ilkeyksiä ja kolttosia hän tietää ja luottaa siihen, että isä ei ikinä hylkää häntä ja tai lakkaa rakastamasta.

Jumala loi ihmisen vapaaksi, hän antoi

Minäkin olen siinä käsityksessä, että usko on huono suomennos sille mitä Raamatussa tarkoitetaan.

Ymmärtääkseni uskossa on kyse pikemminkin uskollisuudesta Jeesukselle ja Jumalalle kuin tiedollisesta uskosta. Tähän uskollisuuteen sisältyy myös tekoja, mutta ei lain tekoja vaan uskollisuuden tekoja. Epäonnistuminen on sallittua, kunhan nousee uudestaan ylös aina kun on kaatunut - tai ainakin tahtoisi nousta, jos on liian heikko nousemaan. Isä rakastaa kyllä lastaan, vaikka lapsi tekisi välillä pahojaan, ja rientää ottamaan kotiin palaavan tuhlaajapojan avosylin vastaan.

Tämän takia minun on vaikea kuvitella, että pelastumiseen vaadittaisiin tieto siitä, että Jeesus on Jumalan Poika joka on sovittanut minunkin syntini. Jumala on rakkaus, ja rakkaudelle voi olla uskollinen vaikkei olisi koskaan kuullutkaan Jeesuksesta.

Vierailija
887/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa sanotaan selvästi ,että ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa . Ei ole maan päällä annettu toista nimeä jossa pelastutaan.

Miten se muka sulkee pois sen, että myös muut kuin kristityt voivat pelastua? Pelastuminen voi tapahtua Jeesuksen kautta, vaikka kaikki pelastuvat eivät olisi eläessään kuulleetkaan Jeesuksesta.

ja seurakuntaruumiiseen kuuluminen.

Vierailija
888/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia minun on vaikea kuvitella, että pelastumiseen vaadittaisiin tieto siitä, että Jeesus on Jumalan Poika joka on sovittanut minunkin syntini. Jumala on rakkaus, ja rakkaudelle voi olla uskollinen vaikkei olisi koskaan kuullutkaan Jeesuksesta.

Et voi tulla Jumalan luo muutakuin Jeesuksen kautta.

Vierailija
889/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että Raamatussa Jeesus niminen henkilö kertoo Helvetin olevan itkua ja hammasten kiristelyä ikuisessa tulessa. Onko sinulla asiasta parempaa tietoa, vai pidätkö Jeesusta valehtelijana? Vai onko sinun uskosi oma luomuksesi, jossa poimit asian sieltä ja toisen täältä? 

Raamatussa puhutaan helvetistä/kadotuksesta vertauskuvallisesti. Tukeudun käsityksessäni nykyisten raamatunselitysten lisäksi siihen tapaan, jolla jo ensimmäisten vuosisatojen kristityt ymmärsivät Raamatun tekstit.

Voitaneen siis pitää Taivastakin vertauskuvana, koska samassa lauseessahan nämä usein esiintyvät.

Taivas on sielun autuus. Helvetti sielun kärsimys.

Luotu taivas ja maa katoavat ihmisen syntyessä uudelleen.

Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt. Joh. 3:7,8

Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.Ilm. 21:1,2

Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan. Matt. 5:8

Vierailija
890/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi tulla Jumalan luo muutakuin Jeesuksen kautta.

Tarkoittaa, että vain sisäisen totuuden löytänyt (puhdassydäminen) näkee Jumalan.

"Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

Vierailija
891/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kylläkin siinä käsityksessä että ne oli nimenomaan ne pakanat jotka liitti Jeesuksen siihen puuhun roikkumaan.

Vierailija
892/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesuksen mukaan taivaan valtakunta on uskossaan lastenkaltaisten. Mietin että tuskin hän tarkoittaa sitä kuinka helppoa lasta on manipuloida vaan hän puhuu enemmänkin lapsen luottamuksesta vanhempiinsa. Lapsi luottaa siihen että isä tietää parhaiten vaikka hän ei lapsena kykene ymmärtämään isän suunnitelmia. Jos lapsi eksyy, hän luottaa siihen että isä löytää hänet. Vaikka lapsi olisi kuinka vihainen ja tekisi kuinka ilkeyksiä ja kolttosia hän tietää ja luottaa siihen, että isä ei ikinä hylkää häntä ja tai lakkaa rakastamasta

Ymmärrän pointin. Jeesus on jokatapauksessa Raamatun mukaan ainoa tie Jumalan luo/raivaaseen/pelastukseen. Tekojen kautta ei pelastu, mutta teot todistaa uskosta, on uskon hedelmiä. Uskoontulossa tapahtuu uudesti syntyminen. Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä niin että tulee tahto ja kyky tehdä oikein.

Tuo luottamus on hyvä sana ja minulle erityisen ajankohtainen. Se on ollut jonkinlainen kompastuskivi.

Vierailija
893/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko ja luottamus eivät ole synonyymejä.

Vierailija
894/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kylläkin siinä käsityksessä että ne oli nimenomaan ne pakanat jotka liitti Jeesuksen siihen puuhun roikkumaan.

Raamatussa Jeesus on viinipuu ja uskovat ovat oksia, Seurakuntaruumis on manpäällä ja pää Kristus on taivaassa.

Jeesus kuoli vapaaehtoisesti ja antoi henkensä.

Vierailija
895/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikka lapsi olisi kuinka vihainen ja tekisi kuinka ilkeyksiä ja kolttosia hän tietää ja luottaa siihen, että isä ei ikinä hylkää häntä ja tai lakkaa rakastamasta."

Ihmisillä tämä rakkaus tosiaan toimii niin. Mutta uskonnoissa heti jos et usko koko ajan juuri oikealla tavalla ja noudata sääntöjä prikulleen niin helvetin portit saattavat aueta saman tien ja jumalan rakkaus loppuu siihen.

Vierailija
896/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaikka lapsi olisi kuinka vihainen ja tekisi kuinka ilkeyksiä ja kolttosia hän tietää ja luottaa siihen, että isä ei ikinä hylkää häntä ja tai lakkaa rakastamasta."

Ihmisillä tämä rakkaus tosiaan toimii niin. Mutta uskonnoissa heti jos et usko koko ajan juuri oikealla tavalla ja noudata sääntöjä prikulleen niin helvetin portit saattavat aueta saman tien ja jumalan rakkaus loppuu siihen.

On uskottava Jumalan oikeudenmukaisuuteen, se oikaisee kaikki harhaopit.  Kuten ikuisen kadotuksen.

Vierailija
897/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On uskottava Jumalan oikeudenmukaisuuteen, se oikaisee kaikki harhaopit.  Kuten ikuisen kadotuksen.

66:24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle. jesaja

2.Tessalonikalaiskirje:

1:9 Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,

8:1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat .roomalaiskirje.

Vierailija
898/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa Jeesus on viinipuu ja uskovat ovat oksia, Seurakuntaruumis on manpäällä ja pää Kristus on taivaassa.

Raamatussa risti on puuta ja Jeesus naulataan siihen kunnon 8" nauloilla kiinni jotta varmana pysyy.

Vierailija
899/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko ja luottamus eivät ole synonyymejä.

Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy. (Heprealaiskirje 11)

Vierailija
900/1177 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointti koko uskossa on että turvaat Jeesuksen antamaan vanhurskauteen/syyttömyyteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi