Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?
Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.
Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.
Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.
Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?
Kommentit (1177)
Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.
Vierailija kirjoitti:
Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.
Näissä kohdissa ei sanota mitään siitä, millä kriteereillä Jeesus pelastaa. Löydätkö mistään edes yhtä sellaista raamatunkohtaa, jossa sanottaisiin selvästi mitä väitelauseita ihmisen täytyy uskoa todeksi voidakseen pelastua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo aasijuttu on niin vaikea uskoa? Eikö ole vaikeampi uskoa että tyhjästä ilmestyy asioita? Tai että leipiä ja kaloja ilmestyy tyhjästä? Tai että ihminen kävelee veden päällä?
Eihän sun olekaan mikään pakko uskoa yhtään mitään. Jeesus sanoo että jos ette usko minua siksi joka olen (Raamattua lukemalla se käy kyllä selville kuka Jeesus on, eli Jumala) niin kuolette synteihinne. Ja me jokainen valitaan mitä uskotaan. Tässä maailmassa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin uskoa mitä itse haluaa. Kuoleman jälkeen tapahtuu sitten mitä tapahtuu. Ehkä tapahtuu niinkuin Raamatussa sanotaan tai sitten ei. Minä uskon että tapahtuu juuri niin kuin mitä Raamatussa lukee.
Mitä kaikkea Jeesuksesta täytyy uskoa todeksi voidakseen pelastua? Ja missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että juuri niiden asioiden uskominen on tarpeen?
Anteeksi mutta miksi sinä kyselet kun et kerta edes usko? Kun on kyse uskosta niin niitä todisteita et saa vaikka miten kaivaisit. Sä et saa todisteita. Sitten uskot tai et. Ja jos kysyt että mikä Raamatunkohta tuo "jos ette usko minua siksi joka olen" niin Johannes (evankeliumi) 8:24 Mä luulen että tuo kohta on nimenomaan niitä uskontokuntia (jehovat, mormonit yms) jotka kyllä ovat olevinaan kristittyjä mutta uskovat Jeesuksen olevan esim enkeli. Ja myöskin joitakin new agelaisia varten jotka myöskään eivät puhu samasta kristittyjen kanssa kun puhuvat Jumalasta ja Jeesuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo aasijuttu on niin vaikea uskoa? Eikö ole vaikeampi uskoa että tyhjästä ilmestyy asioita? Tai että leipiä ja kaloja ilmestyy tyhjästä? Tai että ihminen kävelee veden päällä?
Eihän sun olekaan mikään pakko uskoa yhtään mitään. Jeesus sanoo että jos ette usko minua siksi joka olen (Raamattua lukemalla se käy kyllä selville kuka Jeesus on, eli Jumala) niin kuolette synteihinne. Ja me jokainen valitaan mitä uskotaan. Tässä maailmassa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin uskoa mitä itse haluaa. Kuoleman jälkeen tapahtuu sitten mitä tapahtuu. Ehkä tapahtuu niinkuin Raamatussa sanotaan tai sitten ei. Minä uskon että tapahtuu juuri niin kuin mitä Raamatussa lukee.
Mitä kaikkea Jeesuksesta täytyy uskoa todeksi voidakseen pelastua? Ja missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että juuri niiden asioiden uskominen on tarpeen?
*huoh, siis jehovia, new agelaisia yms varten.
Oon huomannut että moni kohta Raamatussa vaikuttaa olevan tiettyjä juttuja varten jotka tulee myöhemmin historiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä kohdissa ei sanota mitään siitä, millä kriteereillä Jeesus pelastaa. Löydätkö mistään edes yhtä sellaista raamatunkohtaa, jossa sanottaisiin selvästi mitä väitelauseita ihmisen täytyy uskoa todeksi voidakseen pelastua?
Kaikki väitelauseet, jotka Jumala on sanonut. Se mikä on Jumalan sanaa ja mikä taas ei, on sinun itse ratkaistava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis - mistä hiton kriteereistä sä jauhat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki väitelauseet, jotka Jumala on sanonut. Se mikä on Jumalan sanaa ja mikä taas ei, on sinun itse ratkaistava.
Miksi ette jo itsestänne päätä, mikä oikeata on? Luuk. 12:57
Vierailija kirjoitti
Sanotaan hänelle uudelleen se apostolientekojen raamatunlause esim. Usko Herraan Jeesukseen ,niin sinä pelastut.
Olen jo aiemmin kysynyt, mitä Jeesuksen uskomisella tarkoitetaan. Riittääkö jos uskoo Jeesuksen olleen n. 2 000 vuotta sitten elänyt viisas mies? Tai jos uskoo Jeesuksen olleen (ihmis)messias? Täytyykö uskoa, että Jeesus oli maan päällä elänyt Jumala? Täytyykö uskoa, että Jeesus oli samanaikaisesti sekä täysi Jumala että täysi ihminen? Täytyykö uskoa, että Jeesus oli synnitön? Täytyykö uskoa, että Jeesus sovitti ihmiskunnan synnit ristillä? jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Sanotaan hänelle uudelleen se apostolientekojen raamatunlause esim. Usko Herraan Jeesukseen ,niin sinä pelastut.
Olen jo aiemmin kysynyt, mitä Jeesuksen uskomisella tarkoitetaan. Riittääkö jos uskoo Jeesuksen olleen n. 2 000 vuotta sitten elänyt viisas mies? Tai jos uskoo Jeesuksen olleen (ihmis)messias? Täytyykö uskoa, että Jeesus oli maan päällä elänyt Jumala? Täytyykö uskoa, että Jeesus oli samanaikaisesti sekä täysi Jumala että täysi ihminen? Täytyykö uskoa, että Jeesus oli synnitön? Täytyykö uskoa, että Jeesus sovitti ihmiskunnan synnit ristillä? jne. jne.
Vain niihin väittämiin, jotka ovat totta. Valheisiin ei kannata uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Aasi osaa myös kirjoittaa.
Vain, jos uskot sen olevan totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta miksi sinä kyselet kun et kerta edes usko? Kun on kyse uskosta niin niitä todisteita et saa vaikka miten kaivaisit. Sä et saa todisteita. Sitten uskot tai et. Ja jos kysyt että mikä Raamatunkohta tuo "jos ette usko minua siksi joka olen" niin Johannes (evankeliumi) 8:24 Mä luulen että tuo kohta on nimenomaan niitä uskontokuntia (jehovat, mormonit yms) jotka kyllä ovat olevinaan kristittyjä mutta uskovat Jeesuksen olevan esim enkeli. Ja myöskin joitakin new agelaisia varten jotka myöskään eivät puhu samasta kristittyjen kanssa kun puhuvat Jumalasta ja Jeesuksesta.
Kyselen siksi kun joku täällä väitti, että Raamatussa on kerrottu selvästi ketkä pelastuu ja ketkä ei. Ja kuten saamistani vastauksista voi päätellä, se on paskapuhetta. Raamatusta ei löydy esim. luetteloa niistä väitelauseista, jotka ihmisen täytyisi uskoa todeksi voidakseen pelastua.
Ma
Minkä takia sä riiput toisten ihmisten varassa? Etkö tajua että me jokainen joudutaan itse arvioimaan ja päättämään mitä uskomme? Jos sinä uskot jotain ihmisten selityksiä ja sitten menet seuraavan luokse kysymään ja taas uskot mitä hän sanoo, olet kohta ihan sekaisin. Jos haluat kuunnella muita, sun on itse tehtävä omat ratkaisut mitä uskot. Nämä ihmiset, joilta kyselet kristinuskosta tai Jeesuksesta tai pelastuksesta, ovat saaneet tietonsa (toivonmukaan) Raamatusta. Ilmeisesti sinua ei kiinnosta itse lukea Raamattua ja tehdä omia johtopäätöksiä? Itseasiassa vaikuttaa ettet halua saada mitään vastauksia, ainoastaan jankata, sekoittaa ja hämmentää. Mutta ei se mitään. Minusta on silti ihan hyvä että täälläkin vauvalla Jeesuksesta puhutaan. Ehkä joku lukee jonkun raamatunlauseen täältä ja saa kipinän. Joten kiitos kyselyistäsi, kaikesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia sä riiput toisten ihmisten varassa? Etkö tajua että me jokainen joudutaan itse arvioimaan ja päättämään mitä uskomme? Jos sinä uskot jotain ihmisten selityksiä ja sitten menet seuraavan luokse kysymään ja taas uskot mitä hän sanoo, olet kohta ihan sekaisin. Jos haluat kuunnella muita, sun on itse tehtävä omat ratkaisut mitä uskot. Nämä ihmiset, joilta kyselet kristinuskosta tai Jeesuksesta tai pelastuksesta, ovat saaneet tietonsa (toivonmukaan) Raamatusta. Ilmeisesti sinua ei kiinnosta itse lukea Raamattua ja tehdä omia johtopäätöksiä? Itseasiassa vaikuttaa ettet halua saada mitään vastauksia, ainoastaan jankata, sekoittaa ja hämmentää. Mutta ei se mitään. Minusta on silti ihan hyvä että täälläkin vauvalla Jeesuksesta puhutaan. Ehkä joku lukee jonkun raamatunlauseen täältä ja saa kipinän. Joten kiitos kyselyistäsi, kaikesta huolimatta.
Tulkitset tilannetta väärin. Kiinnitin vain huomiota valheelliseen väitteeseen, jota toistetaan usein milloin missäkin, ja pyysin sille perusteluja - en itseni takia vaan siksi, että on ikävää kun jotkut uskoo valheisiin.
Toisin kuin täällä väitettiin, Raamatussa ei kerrota selvästi, mitä pelastumiseen tarkalleen ottaen vaaditaan ja ketkä pelastuu ja ketkä ei.
17:30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus .apostolinteot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulkitset tilannetta väärin. Kiinnitin vain huomiota valheelliseen väitteeseen, jota toistetaan usein milloin missäkin, ja pyysin sille perusteluja - en itseni takia vaan siksi, että on ikävää kun jotkut uskoo valheisiin.
Toisin kuin täällä väitettiin, Raamatussa ei kerrota selvästi, mitä pelastumiseen tarkalleen ottaen vaaditaan ja ketkä pelastuu ja ketkä ei.
Oman käsitykseni mukaan pelastumiseen vaaditaan totuudessa pysymistä sekä anteeksiantamista.
Pelastuminen tarkoittaa "sisäisen" totuuden löytämistä. Jotta totuuden voi "löytää" edellyttää se valheista luopumista.
Hyvä ja paha ovat vain uskomuksia eli valheita. Totuus ei ole koskaan hyvää tai pahaa, jos asiaa tarkastelee eri näkökulmista.
Kaikki pelastumisen kannalta oleellinen on sanottu Isä meidän rukouksessa. Matt. 6:9,15
Helvettiin joutuvat vain ne, jotka uskovat hyvään ja pahaan, eli lähestulkoon kaikki.
Vierailija kirjoitti:
17:30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus .apostolinteot
Niin, mutta mitä parannuksen tekeminen tarkoittaa ja onko se todella edellytys pelastumiselle? Vastaukset suoraan Raamatusta oman mutuilun tai jostain muualta kuullun sijaan, kiitos.
Enempää lainaamatta mitään lähdettä, ajattelen niin että pitää olla paheksuttavia ihmisiä että voisi tuntea olevansa parempi.
Taivas ja helvetti paha dilemma. Jos asiat olisi niin että kaikki on tasaista hyvää kivaa taivaassa ikuisesti niin eikö siellä olosta tule tylsistymisen helvetti?
Vierailija kirjoitti:
Enempää lainaamatta mitään lähdettä, ajattelen niin että pitää olla paheksuttavia ihmisiä että voisi tuntea olevansa parempi.
Taivas ja helvetti paha dilemma. Jos asiat olisi niin että kaikki on tasaista hyvää kivaa taivaassa ikuisesti niin eikö siellä olosta tule tylsistymisen helvetti?
Taivaassa on ihan erilaista kuin maan päällä. En usko että sanoilla pystyy kuvaamaan, miltä siellä oleminen tuntuu, mutta se on jotain taivaallisen ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta mitä parannuksen tekeminen tarkoittaa ja onko se todella edellytys pelastumiselle? Vastaukset suoraan Raamatusta oman mutuilun tai jostain muualta kuullun sijaan, kiitos.
Parannuksen tekeminen tarkoittaa Jumalan Sanan kuulemista eli kääntymistä Jumalan puoleen. Vanhan testamentin kirjoitusten ymmärtäminen "oikein" on siten pelastumisen edellytys.
"Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." Matt. 22:29
Sentähden he eivät voineet uskoa, koska Esaias on vielä sanonut: "Hän on sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän sydämensä, että he eivät näkisi silmillään eivätkä ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi". Tämän Esaias sanoi, kun hän näki hänen kirkkautensa ja puhui hänestä. Kuitenkin useat hallitusmiehistäkin uskoivat häneen, mutta fariseusten tähden he eivät sitä tunnustaneet, etteivät joutuisi synagoogasta erotetuiksi. Sillä he rakastivat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa. Joh. 12:39,43
Kun kirjoitukset ymmärtää "oikein" ja toimii niiden mukaan on pelastettu.
"Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?"
Miksi Jumala loi/sallii helvetin?
Mitä tuo kohta mielestäsi todistaa? Eihän siinä sanota muuta kuin että Jeesus pelastaa (tai ihmiset pelastuu Jeesuksen nimessä). Mutta millä kriteereillä Jeesus pelastaa ihmisiä? Siitä ei sanota mitään.