Kollegani jäi tänään eläkkeelle. Hänen käytöksensä viimeisenä työpäivänä yllätti koko työyhteisön.
Kollegani jäi tosiaan tänään 38 vuoden työuran jälkeen eläkkeelle. Hän on aina ollut hillitty ja hallittu niin ihmisenä kuin työntekijänäkin, mutta tänään, kun hän sai työnantajalta läksiäislahjaksi arvokkaan lasiesineen, hän jätti sen taukotilan kahvipöydälle ja sanoi, että hän ei ole korvaamaton, eikä hän tarvitse täältä yhtään mitään, jonka jälkeen hän lähti sanaakaan sanomatta pois. Eikö tällainen ole aika outoa käytöstä?
Kommentit (150)
Aivan mahtavasti toimittu! Hillitysti ja hallitusti totesi, ettei tunkkaista maljakkoa kaipaa yhtään sen enempää kuin teitä muitakaan.
En eläkkeelle lähtiessä, mutta yhdestä työpaikasta lähdettyäni sain Toikan lasilinnun. Ja mä inhoan niitä. Otin mukaani, mutta se "unohtui" kämppään muutettuani paikkakunnalta. Joo olisi sen voinut myydä, mutta siinä muuttotouhussa en jaksanut ajatella. Ja se vtun tipu oli mulle ihan arvoton, yhtä typerä esine kuin oli työpaikka ja paikkakuntakin. Varmaan yksi elämäni parhaita muistoja oli, kun kaverin pakettiauto oli lastattu, ohitettiin paikkakunta ja Leevin Pohjois-Karjalaa luukutettiin täysillä ja laulettiin mukana. Nii mie palasin kottiin Karjalaan silloin.
Vierailija kirjoitti:
No olisihan sen lahjan voinut ottaa - on aika tökeröä kieltäytyä asiallisesta lahjasta ja jättää tuollainen muisto itsestä. Lahjan voi ottaa vastaan ja viedä kotiin ja lahjoittaa eteenpäin, jos ei itse satu tykkäämään.
Minusta taas on tökeröä työntää tavaraa ihmiselle joka ei sitä halua. Mitä väliä sillä on millainen muisto itsestään jättää tuossa tilanteessa? Ei ole hakemassa töitä enää joten verkostoitumisen voi unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aloituksessa enemmän ihmetyttää työnantajan ja kollegoiden lahja, jos 38v työstä on annettu jokin "lasiesine", joka osoittaa hienotunteisuuden ja arvostuksen puutetta. Ehkä parempi olisi ollut olla antamatta lahjaa lainkaan.Ainakin itse olisin hävennyt silmät päästäni, jos minun olisi pitänyt antaa se kollegalleni. Jotain suhteellisuuden tajua.
Hyvin tyypillistä julkisella puolella. Ei sieltä mitään Karibian risteilyitä irtoa läksiäislahjoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan tämä arvokas lasiesine Aalto-maljakko? Eikö sen lahjaksi antaminen ole nykyisin melkein loukkaus?
Ottaisin kyllä erittäin mielelläni Aalto-maljakon. 🤩
Harmi vaan kun on meidän talossa vaihdettu lahjakortteihin, joilla saa safkaa tai hierontaa. 😳
Minä olen saanut lahjaksi jo kolme Aalto-maljakkoa, kaksi isoa ja yhden korkean.
Minä sain pienen kaitaliinan. Tuolla se on kaapissa.
Ehkä hän ei halunnut lasiesinettä kotiinsa muistuttamaan työnantajastaan tai kollegoistaan, jos hänellä oli jotain katkeruutta heitä kohtaan. Tai sitten hän odotti jotain mieluisampaa lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän ei halunnut lasiesinettä kotiinsa muistuttamaan työnantajastaan tai kollegoistaan, jos hänellä oli jotain katkeruutta heitä kohtaan. Tai sitten hän odotti jotain mieluisampaa lahjaa.
Tai sitten paras lahja oli vain päästä pois.
Mukava ketju, monipuolisia mielipiteitä. Kiitos.
Oliko kyseessä jokin lasinen lintufiguuri tai aaltomaljakko, johon vielä kenties firman logo raaputettu
Parempi olisi ollut lahjakortti hyvään ravintolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vitutttaahan se olla vanha. Eläkkeelle lähtö tarkoittaa kuoleman odottamista, edessä häämöttää vain sairaudet. Olet tarpeeton yhteiskunnalle, pelkkä menoerä. Kaikki ei kestä sitä.
Ei muuten vituta. Kuolemaa ei tarvitse odottaa, tulee,kun tulee. Yhteiskunnasta viis,mitää tarpeettomuutta koe. Nauttii vain eläkkeestä,ihan makoisa menoerä,vaan ei minulle, yhtään en tunne huonoa omaatuntoa. Passi käteen ja menoks. Vielä jalka nousee. Hoitakaa te uskolliset hyvin sorvia,jo näkyy hiirenkorvia🎶
Katri Helenan Terve vaan -kappaleessa on kyllä oma viehätyksensä.
Lasiesine eläkeikäiselle, jolla todennäköisesti on jo kaikkea mitä hän tarvitsee. Joka voi ostaa itse jos jotain puuttuu ja oman makunsa mukaan.
Itse olen "vasta" 40, mutta inhoan tyhjänpäiväistä krääsää joita lahjoiksi kutsutaan. Vaikka olisi mitä arvokkaita kippoja tahansa.
Olisiko ollut huono omatunto, kun lähti eläkkeelle tekemällä vain 38 vuotta töitä. Yleisesti ottaen täydelle eläkkeelle joutuu raatamaan pitkästi yli 40 vuotta. Itselläni 44 v.
Taatusti nainen. Mies ei käyttäytyisi noin.
Olisin aina halunnut olla Eve Arden.
Olisi nyt edes antanu muutaman viinipullon vítutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vitutttaahan se olla vanha. Eläkkeelle lähtö tarkoittaa kuoleman odottamista, edessä häämöttää vain sairaudet. Olet tarpeeton yhteiskunnalle, pelkkä menoerä. Kaikki ei kestä sitä.
Kuusvitonen ei ole vanha, yleensä ei kovin sairaskaan. Jos on 38 vuotta tehnyt töitä, voi olla tyytyväinen itseensä. Hyvillä mielin voi keskittyä harrastuksiin, ystäviin, lapsenlapsiin, vapaaehtoistyöhön tai ihan vaan olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olisi nyt edes antanu muutaman viinipullon vítutukseen.
Sasse!
Onpa täällä porukka ihmeellisellä asenteella. Eläkkeelle lähtijätkö pitäisi nostaa jollekin samperin kuningatartuolille ja antaa arkullinen rahaa? Luulen, että porukka huokaisee helpotuksesta, kun nämä iänkaiken samassa työpaikassa, katkerat kääkät häipyy pilaamasta ilmapiiriä. Aloituksen tapaushan on tyypillinen esimerkkitapaus.