Hallitus jättää vanhukset heitteille
"-Jos ympärivuorokautisen palveluasumisen toimintayksiköissä ei ole riittävästi soteammattihenkilöitä, kuormittuvat ensihoito, päivystykset ja sairaaloiden osastot, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen tiedotteessa.
Tiedotteessaan järjestö viittaa siihen, että riittämätön henkilöstömitoitus uhkaa hoidon laatua ja asiakasturvallisuutta. Tehyn mukaan säästöjen hakeminen erityisen haavoittavassa asemassa olevien iäkkäiden asiakkaiden hoidosta on arvovalinta, jota ammattijärjestö ei hyväksy.
Tehyn mukaan riittämätön hoito aiheuttaa ikäihmisille inhimillistä kärsimystä."
Linkki: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/71e7cb10-30fa-4e2d-b7e0-4f2b87a48…
Kommentit (131)
Hoitajamitoitus pienenee tarkoittaa suomeksi vanhusten hoidon heikkenemistä, eli palvelun laadun heikennyksiä ympärivuorokautisen hoidon asukeille ja pahempaa työvoimapulaa hoiva-alalle.
Vierailija kirjoitti:
Jumalan kiitos minulla on lapsi, joka on auttanut jo remonteissa. Hankkinut ilmanpuhdistimen, kesäksi ilman viilentimen ja robotti-imurin, läppärin ja uuden television ja uuden kännykän ihan äsken. Robotti-imurin jälkiä joutuu toki siivoamaan, mutta hauska Veikko hän on:D
t. minä niin hurjan onnellinen ja kiitollinen N 75v
Olet siis kädetön ja rahaton, koska loisit lapsesi avustuksella ja lompakolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä saada vähän ylimääräisiä istuskelijoita ympärivuorokautisen hoivan piiristä kotihoitoon. Eiväthän hoitajat siitä ehkä tykkää, kun se on itsenäistä puurtamista ja vähemmän juttuseuraa kahvitauolla, mutta veronmaksaja arvostaa sitä, että palvelut menevät tehokkaammin perille.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että he lähtevät kotihoitoon. He lähtevät alalta pois kokonaan.
Harvoin se työntekijä yksin on millään muullakaan alalla määrittänyt, että miten työt organisoidaan, joten sittenpähän lähtevät.
Totta. Pian sinäkin makaat yksin kotona paskavaipoissasi.
No ei ainakaan tartte taistella eutanasiasta. Annetaan vaan kuolla itsekseen....
Tämä on pelottavin hallitus ikinä. Mäkin osaisin tehdä tuollaisia hallituksen kaltaisia ratkaisuja, mutta enpä ole noin sadisti tai tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä saada vähän ylimääräisiä istuskelijoita ympärivuorokautisen hoivan piiristä kotihoitoon. Eiväthän hoitajat siitä ehkä tykkää, kun se on itsenäistä puurtamista ja vähemmän juttuseuraa kahvitauolla, mutta veronmaksaja arvostaa sitä, että palvelut menevät tehokkaammin perille.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että he lähtevät kotihoitoon. He lähtevät alalta pois kokonaan.
Harvoin se työntekijä yksin on millään muullakaan alalla määrittänyt, että miten työt organisoidaan, joten sittenpähän lähtevät.
Yhtään hoitajaa ei ole varaa menettää! Heitä tarvitaan pian kymmeniä tuhansia lisääkin ääliö.
Hoitajamitoituksesta tinkimisen vuoksi tehostettua palveluasumista on aiempaa paremmin saatavilla. Ei niin jyrkästi rajoiteta sitä, kuinka paljon hoidokkeja saa olla suhteessa henkilökuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan kiitos minulla on lapsi, joka on auttanut jo remonteissa. Hankkinut ilmanpuhdistimen, kesäksi ilman viilentimen ja robotti-imurin, läppärin ja uuden television ja uuden kännykän ihan äsken. Robotti-imurin jälkiä joutuu toki siivoamaan, mutta hauska Veikko hän on:D
Hienoa, että sinulla on kaikki järjestynyt noin hyvin. Entäs ne muut? Miten käy jos sairastut pahemmin, tuleeko hän hoitamaan sinua kotona 24/7? Lykkyä pyttyyn tämän kauhukabinetin aikana.
Ei hänen tarvitse tulla minua hoitamaan 24/7 riittää kun tiedän, että hän rakastaa minua, kaikki kyllä järjestyy ihan varmasti.
Rakkaus kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on pelottavin hallitus ikinä. Mäkin osaisin tehdä tuollaisia hallituksen kaltaisia ratkaisuja, mutta enpä ole noin sadisti tai tyhmä.
Ja sinulla olisi rajattomasti rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Hoitajamitoitus pienenee tarkoittaa suomeksi vanhusten hoidon heikkenemistä, eli palvelun laadun heikennyksiä ympärivuorokautisen hoidon asukeille ja pahempaa työvoimapulaa hoiva-alalle.
Mä en ymmärrä miksi työvoimapulaa pitää aiheuttaa, kun työntekijät maksavat veroja. Sitten nuo työttömät ovat sellaisia mitkä tarvitsevat tukia.
Ei mitään järkeä näissä leikkauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajamitoituksesta tinkimisen vuoksi tehostettua palveluasumista on aiempaa paremmin saatavilla. Ei niin jyrkästi rajoiteta sitä, kuinka paljon hoidokkeja saa olla suhteessa henkilökuntaan.
Nämä nykyiset ympärivuorokautisen asiakkaat ovat todella heikkokuntoisia ja monisairaita. Hoito on nyt jo surkeaa tällä nykyisellä mitoituksella. Kun sitä lasketaan niin hoidon laatu laskee huomattavasti ja sille asialle ei hoitajat voi mitään. Nyt ei kannata kenenkään vanheta ja sairastua. Paljon tulew pahoinvointia vanhuksille ja heidän omaisilleen. Se hoitaja ei repeä kahdeksi vaikka mitä tekisi joten näin tulee käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään hoitajaa ei ole varaa menettää! Heitä tarvitaan pian kymmeniä tuhansia lisääkin ääliö.
Ihan hyvin niitä voi vähän menettää, ei kukaan ole korvaamaton. Osa on jopa niin tyhmiä, että tulee ihmeteltyä miten ovat yleensä valmistuneet. Määrä ei ole koskaan korvannut laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinulla olisi rajattomasti rahaa!
Mitä sä sekoilet? Vertasin vain osaamista.
En tiedä, mitä tälle pitäisi tehdä. Karsea tilanne. Omat vanhempani ovat kuolleet, mutta surettaa niiden vanhojen puolesta, jotka eivät saa ympärivuorokautista hoitoa. Kyllä pitäisi kaikkien yhteiskunnassa havahtua siihen, että täytyy yhdessä yrittää tehdä järjestelyitä, miten hoitaa meidän vanhukset. Ympärivuorokautiseen hoitoon pääsee ihan viime tipassa, niin että voidaan merkitä tilastoon "vanhus sai ympärivuorokautista hoitoa, vaikka tosin pari kk, mutta saipahan kuitenkin".
Vierailija kirjoitti:
Sini-musta-hallitus. Sitä heittoa kovasti paheksuttiin vaalien alla mutta sitähän tämä nyt on. KD on ilolla mukana kun rva puheenjohtahja saa hinata ahterinsa viileälle ministeri-Audin nahkapenkille ja katsella köyhää kansaa tummien ikkunoiden takaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä tälle pitäisi tehdä. Karsea tilanne. Omat vanhempani ovat kuolleet, mutta surettaa niiden vanhojen puolesta, jotka eivät saa ympärivuorokautista hoitoa. Kyllä pitäisi kaikkien yhteiskunnassa havahtua siihen, että täytyy yhdessä yrittää tehdä järjestelyitä, miten hoitaa meidän vanhukset. Ympärivuorokautiseen hoitoon pääsee ihan viime tipassa, niin että voidaan merkitä tilastoon "vanhus sai ympärivuorokautista hoitoa, vaikka tosin pari kk, mutta saipahan kuitenkin".
Meillä oikeasti on hyvin vähä vanhuksia jotka oikeasti tarvitsevat ympärivuorokautista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehei, koulutin lapseni ja tuin kaikessa häntä ja hän on nyt kiittänyt ja sanonut että nyt on hänen vuoronsa. Näillä sanoilla, äiti nyt on minun vuoron kiittää sinua, olet ollut hyvä äiti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehei, koulutin lapseni ja tuin kaikessa häntä ja hän on nyt kiittänyt ja sanonut että nyt on hänen vuoronsa. Näillä sanoilla, äiti nyt on minun vuoron kiittää sinua, olet ollut hyvä äiti :D
Koulutus on Suomessa maksutonta vai oliko lapsuutensa ja nuoruutensa kotiopetuksessa? Jotain rajaa taas näihin fantasioihin.
Tuleekohan joulukuussa taas linnanjuhlat?
Siinä vasta olisikin mistä voisi säästää, mutta arvelen että niin härskiä on, että pistetään tv-lähetystä, kun rikkaat juhlii.