Hallitus jättää vanhukset heitteille
"-Jos ympärivuorokautisen palveluasumisen toimintayksiköissä ei ole riittävästi soteammattihenkilöitä, kuormittuvat ensihoito, päivystykset ja sairaaloiden osastot, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen tiedotteessa.
Tiedotteessaan järjestö viittaa siihen, että riittämätön henkilöstömitoitus uhkaa hoidon laatua ja asiakasturvallisuutta. Tehyn mukaan säästöjen hakeminen erityisen haavoittavassa asemassa olevien iäkkäiden asiakkaiden hoidosta on arvovalinta, jota ammattijärjestö ei hyväksy.
Tehyn mukaan riittämätön hoito aiheuttaa ikäihmisille inhimillistä kärsimystä."
Linkki: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/71e7cb10-30fa-4e2d-b7e0-4f2b87a48…
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan kiitos minulla on lapsi, joka on auttanut jo remonteissa. Hankkinut ilmanpuhdistimen, kesäksi ilman viilentimen ja robotti-imurin, läppärin ja uuden television ja uuden kännykän ihan äsken. Robotti-imurin jälkiä joutuu toki siivoamaan, mutta hauska Veikko hän on:D
t. minä niin hurjan onnellinen ja kiitollinen N 75v
Olet siis kädetön ja rahaton, koska loisit lapsesi avustuksella ja lompakolla?
Ehei, koulutin lapseni ja tuin kaikessa häntä ja hän on nyt kiittänyt ja sanonut että nyt on hänen vuoronsa. Näillä sanoilla, äiti nyt on minun vuoron kiittää sinua, olet ollut hyvä äiti :D
Luonnonjärjestyksen mukaan hänen pitäisi nyt huolehtia omista lapsistaan. Palloa pitää potkia eteenpäin, ei taaksepäin.
Mitä iloa on henkilöstömitoituksista kun ei ole henkilöstöä?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa eikä hoitajia, niin silloin ne vanhukset vasta pulassa ovat. Kuolevat kotiinsa (niinkuin moni mielellään tekisikin), koska hoivapaikat vähenevät, kun hoitajia ei ole tarpeeksi.
Nyt makaavat erikoissairaanhoidossa 1000 euron vuorkausimaksulla, kun ei ole, minne lähettää heidät ja eivät enää kotona pärjää-
Kyllä siellä kotona niitä on jotka eivät pärjää. Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Kauhistuttaa ajatus vanhenemisesta, kun näkee miten huonoa hoitoa omat vanhemmat saa jo nyt. Vaikka kuinka yrittää töiden ohessa auttaa heitä, niin eihän se riitä.
Muistisairas vanhempani oli lyhytaikaisessa hoitopaikassa, ja melkein päivittäin piti käydä siellä viemässä häntä lääkäriin tai hakea apteekista lääkkeitä. Miten ihmeessä ne pärjää, joilla ei ole omaisia auttamassa?
Meistä suurinta osaa varmaan pelottaa vanheneminen.
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan joulukuussa taas linnanjuhlat?
Siinä vasta olisikin mistä voisi säästää, mutta arvelen että niin härskiä on, että pistetään tv-lähetystä, kun rikkaat juhlii.
Eikö ne juhlat voisi olla vaikka joka toinen vuosi tällaisena aikana kun on pakko säästää?
Vierailija kirjoitti:
Se on Varmaa, että seuraavissa vaaleissa ei tipu eläkelläisiltä ääniä kokoomukselle eikä pdrsuille. Tämän muistavat opiskelijat duunarit lapsipereköyhät ym. 👍👍👍👍👍👍
Minä en luota enää ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa eikä hoitajia, niin silloin ne vanhukset vasta pulassa ovat. Kuolevat kotiinsa (niinkuin moni mielellään tekisikin), koska hoivapaikat vähenevät, kun hoitajia ei ole tarpeeksi.
Nyt makaavat erikoissairaanhoidossa 1000 euron vuorkausimaksulla, kun ei ole, minne lähettää heidät ja eivät enää kotona pärjää-
Mitä se pärjääminen sitten tarkoittaisi tai mitä tarkoittaa etteivät pärjää?
Vierailija kirjoitti:
Mutta Riikkaa varmaan taas naurattaa, kun s pääsee sakset ojossa leikkaamaan 🤮🤮🤮
Perslutka leikkaa vehkeet märkänä.
Olen nyt katsonut kahden vanhuksen vanhenemista. En haluaisi kohdalleni samaa.
Laillistaisivat nyt suoraan eutanasian kun kumminkin mieli tekee. Se olisi humaanimpaa kuin vanhusten rääkkäys vajaassa hoidossa ja hoitajien rääkkäys mahdottomassa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan kiitos minulla on lapsi, joka on auttanut jo remonteissa. Hankkinut ilmanpuhdistimen, kesäksi ilman viilentimen ja robotti-imurin, läppärin ja uuden television ja uuden kännykän ihan äsken. Robotti-imurin jälkiä joutuu toki siivoamaan, mutta hauska Veikko hän on:D
Ehei, koulutin lapseni ja tuin kaikessa häntä ja hän on nyt kiittänyt ja sanonut että nyt on hänen vuoronsa. Näillä sanoilla, äiti nyt on minun vuoron kiittää sinua, olet ollut hyvä äiti :D
Koulutus on Suomessa maksutonta vai oliko lapsuutensa ja
Tiedätkö milloin Suomessa käytiin kiertokoulua? Sivistä itseäsi valemaisteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä saada vähän ylimääräisiä istuskelijoita ympärivuorokautisen hoivan piiristä kotihoitoon. Eiväthän hoitajat siitä ehkä tykkää, kun se on itsenäistä puurtamista ja vähemmän juttuseuraa kahvitauolla, mutta veronmaksaja arvostaa sitä, että palvelut menevät tehokkaammin perille.
Ei hoitajat sinne siirry. Menevät muualle sotessa tai vaihtaa alaa.
Jos ei hoitajille työ kelpaa, niin voivat toki jäädä kotiin miehen elätettäviksi, jos mies suostuu.
Ymmärtämättä on ehkä jäänyt, että muualla sotessakin työvoiman tarve vähenee, kun monia terveysasemia yhdistellään.
Lisäksi sosiaaliturvaa on leikattu kannustusmielessä vähän joka suunnalta niin, että entiset asumistuen saajat, työttömät, ja myös opiskeöijat, joiden maksimituki on vain 540 euroa kuussa, etsivät kuumeisesti työpaikkoja.
Joten jannattaa hoitajan nyt vein asennoitua tekemään työtä 0,6 mitoituksella, MIKÄ ON OLLUT ENNENKIN, JO SILLOIN, KUN PÄÄTITTE KOULUTTAUTUA HOITAJIKSI.
Joo voit aina kouluttautua ihan uuteen työhön. Omalla kustannuksella. Aikuisopintptuki lakkautetaan.
Stubb kertoi Kiovassa Suomen päätöksestä lähettää Ukrainaan 23. puolustustarvikeapupaketin. Paketin tarkoituksena on vahvistaa muun muassa Ukrainan ilmapuolustusta.
Sen arvo on 188 miljoonaa euroa.
Tähän ja kaikkiin kehitysapuihin nyt säästetään suomalaisten selkänahasta.
Mielenterveydestä säästetään. Seuraukset voidaan lukea joka päivä lehdistä.
Vanhuksien vaippa vaihdetaan kerran päivässä. Muistisairaat eivät saa kunnon huolenpitoa kun hoitajia vähennetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä saada vähän ylimääräisiä istuskelijoita ympärivuorokautisen hoivan piiristä kotihoitoon. Eiväthän hoitajat siitä ehkä tykkää, kun se on itsenäistä puurtamista ja vähemmän juttuseuraa kahvitauolla, mutta veronmaksaja arvostaa sitä, että palvelut menevät tehokkaammin perille.
Ei hoitajat sinne siirry. Menevät muualle sotessa tai vaihtaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus on Suomessa maksutonta vai oliko lapsuutensa ja
ne paperit on maksettu jo kauan sitten takaisin
Itse olen ollut töissä kotihoidossa ja hoivalla. Kotihoidossa ei ole mitään mitoituksia ja yhtä huonokuntoisia vanhuksia kuin hoivalla. Kotihoidossa hoidat vuorossa 10-15 asiakasta ja matkat päälle. Hoivalla hoidettavia on 4-5 hoitajaa kohden ja matkoihin ei mene aikaa. Nyt jos mitoitus laskee niin ehkä osa kotona olevista pääsee hoivalle. Pelipaikkoja on tyhjänä kun hoitajia ei ole riittävästi mitoituksen nousun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tarkoitus on tappaa palveluasumista tarvitsevat vanhukset hoidon puutteeseen. Kauhukabinetti vauhdissa...
Siihenhän tämä tappolakikin tahtää, melle pitää kuulemma säätää pikimmiten tappolaki, jolle on keksitty kaunis nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se pärjääminen sitten tarkoittaisi tai mitä tarkoittaa etteivät pärjää?
Ei sosiaalisia kontakteja, lattioilla hiiriä, syövät pelkkää perunaa ja porkkanaa, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä kotihoidossa on jo erittäin huonokuntoisia muistisairaita. Jatkossa ei saa sitä vähääkään hoitoa.
Nämä kaksi apinaa ottivat kotihoidon tuenkin pois, joka sekin oli pieni. Kuulemma vapautuu hoitaja työelämään ja vanhus tai vammainen kotiin kuolemaan.. On tämä perkelettä. 👿
Mikä vanhusten kotihoidon tuki on?
Jos olisit käynyt muutakin kuin kiertokoulun, niin tietäisit että aika paljon ne maisterin paperit maksaa.