Hallitus jättää vanhukset heitteille
"-Jos ympärivuorokautisen palveluasumisen toimintayksiköissä ei ole riittävästi soteammattihenkilöitä, kuormittuvat ensihoito, päivystykset ja sairaaloiden osastot, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen tiedotteessa.
Tiedotteessaan järjestö viittaa siihen, että riittämätön henkilöstömitoitus uhkaa hoidon laatua ja asiakasturvallisuutta. Tehyn mukaan säästöjen hakeminen erityisen haavoittavassa asemassa olevien iäkkäiden asiakkaiden hoidosta on arvovalinta, jota ammattijärjestö ei hyväksy.
Tehyn mukaan riittämätön hoito aiheuttaa ikäihmisille inhimillistä kärsimystä."
Linkki: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/71e7cb10-30fa-4e2d-b7e0-4f2b87a48…
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä kotihoidossa on jo erittäin huonokuntoisia muistisairaita. Jatkossa ei saa sitä vähääkään hoitoa.
Nämä kaksi apinaa ottivat kotihoidon tuenkin pois, joka sekin oli pieni. Kuulemma vapautuu hoitaja työelämään ja vanhus tai vammainen kotiin kuolemaan.. On tämä perkelettä. 👿
Kauhistuttaa ajatus vanhenemisesta, kun näkee miten huonoa hoitoa omat vanhemmat saa jo nyt. Vaikka kuinka yrittää töiden ohessa auttaa heitä, niin eihän se riitä.
Muistisairas vanhempani oli lyhytaikaisessa hoitopaikassa, ja melkein päivittäin piti käydä siellä viemässä häntä lääkäriin tai hakea apteekista lääkkeitä. Miten ihmeessä ne pärjää, joilla ei ole omaisia auttamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan ne dumppaa jo nykyisellään vähänkin vaikeammat tapaukset päivystykseen ja vinkuvat miten ei pysty ottamaan takaisin, kun joutuu tekemään töitä.
Käypäs itse kokeilemassa sitä hommaa ja tule sitten ulisemaan tänne!
Ei tarvitse kokeilla enää, kun osaan sen jo ulisematta.
Omaishoitajat tekevät jo nyt töitä 24/7 ilman kummoista apua. Entäs jo he kaikki tuovat hoidokkinsa hoitopaikkoihin, koska pitää lähteä kokoaikatöihin - miten sitten selvittään? Hyvinvointialueilta leikataan lisää, vaikka nytkään ei rahat riitä.
Tämä hallitus on huonoin mitä koskaan on nähty!
Vierailija kirjoitti:
Johan ne dumppaa jo nykyisellään vähänkin vaikeammat tapaukset päivystykseen ja vinkuvat miten ei pysty ottamaan takaisin, kun joutuu tekemään töitä.
Sinulla ei kyllä ole tietoa yhtään mistä puhut. Minä olen kotiihoidossa töissä, eikö ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen joutunut "tappelemaan" että ensihoito ottaa asiakaan mukaan ja vaikka ensihoito haluaisi ottaa mukaan niin lupaa soitellaan lääkäriltä. Sinne olisi muutamakin vanhus kuollut kotiinsa jos en olisi pitänyt päätäni. Sitten on asiakkaat jotka tulevat bumerangina takaisin kotiin ja taas seuraavana aamuna takaisin sairaalaan. Harvoin hekään kotiin enää palaavat, vaan pääsevät monen mutkan kautta hoitokotiin. Voin siis kertoa, että päivystykseen ei nykyään pääse kuin onnella.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetöntä "säästämistä" jälleen kerran! Eikö hallituksessa ole ketään järjellistä ihmistä jäljellä?
Uskomattoman tekopyyhää KD lta taas, hyväksyvät sortoa ja vähäosaisten kaltoin kohtelua.
T. Erittäin pettynyt KD äänestäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo pervopersu kotisohvalta, joka ei ole päivääkään tehnyt töitä 🤮
Vierailija kirjoitti:
Hyvinhän ne siellä elivät ennen marinin mitoitustakin. Mikä heidät nyt tappaisi.
Et tainnut lukea uutisia niihin aikoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetöntä "säästämistä" jälleen kerran! Eikö hallituksessa ole ketään järjellistä ihmistä jäljellä?
Uskomattoman tekopyyhää KD lta taas, hyväksyvät sortoa ja vähäosaisten kaltoin kohtelua.
KD:ssä ei ole enää jäljellä mitään kristillistä - samanlaisia diktaattoreja kuin muukin hallitus. Hävetkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulista sinä osaat, siihen se jääkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei kyllä ole tietoa yhtään mistä puhut. Minä olen kotiihoidossa töissä, eikö ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen joutunut "tappelemaan" että ensihoito ottaa asiakaan mukaan ja vaikka ensihoito haluaisi ottaa mukaan niin lupaa soitellaan lääkäriltä. Sinne olisi muutamakin vanhus kuollut kotiinsa jos en olisi pitänyt päätäni. Sitten on asiakkaat jotka tulevat bumerangina takaisin kotiin ja taas seuraavana aamuna takaisin sairaalaan. Harvoin hekään kotiin enää palaavat, vaan pääsevät monen mutkan kautta hoitokotiin. Voin siis kertoa, että päivystykseen ei nykyään pääse kuin onnella.
Silloinko pitäisi siis panostaa enemmän tahoon, jolla ei riitä osaaminen ja resurssit hoitoon eli hoitajamitoitusta asumisyksiköissä ei mitenkään voi laskea?
Tajuatteko te vouhkaajat, että 90% vanhuksista asuu kotonaan ja tarvitsisi kotihoidon apua. Kotihoidossa ei ole nyt tarpeeksi hoitajia, kun kaikki ovat korkean hoitajamitoituksen takia töissä laitoksissa hoitamassa sitä loppua 10% vanhuksista.
Mitoituksen palauttaminen alhaisemmaksi vapauttaa hoitajia kotihoitoon, missä heitä oikeasti tarvitaan enemmän. 90% vanhuksista HYÖTYY tästä uudistuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KD:ssä ei ole enää jäljellä mitään kristillistä - samanlaisia diktaattoreja kuin muukin hallitus. Hävetkää!
Juuri niin!
T. Se erittäin pettynyt KD äänestäjä.
Näin lyötiin viimeinen naula vanhustenhoidon arkkuun. Hoitajia ei tällä saada lisää, alalla olevat vaihtavat muualle ja ne jotka jää uupuvat työtaakan alle ja sairauslomat lisääntyy. Hienoa hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Ambulanssi käy vähän mittailemassa ja potilas jätetään kitumaan kotiin. Ei todellakaan saa enää apua edes päivystyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko te vouhkaajat, että 90% vanhuksista asuu kotonaan ja tarvitsisi kotihoidon apua. Kotihoidossa ei ole nyt tarpeeksi hoitajia, kun kaikki ovat korkean hoitajamitoituksen takia töissä laitoksissa hoitamassa sitä loppua 10% vanhuksista.
Mitoituksen palauttaminen alhaisemmaksi vapauttaa hoitajia kotihoitoon, missä heitä oikeasti tarvitaan enemmän. 90% vanhuksista HYÖTYY tästä uudistuksesta.
Vain typerys kuvittelee sen menevän noin. Ne vähäisetkin hoitajat uupuu ja lopettaa, ja "kotihoidossa" kuollaan yhä nopeammin. Helv*tin idio*tit!
Vierailija kirjoitti:
Omaishoitajat tekevät jo nyt töitä 24/7 ilman kummoista apua. Entäs jo he kaikki tuovat hoidokkinsa hoitopaikkoihin, koska pitää lähteä kokoaikatöihin - miten sitten selvittään? Hyvinvointialueilta leikataan lisää, vaikka nytkään ei rahat riitä.
Tämä hallitus on huonoin mitä koskaan on nähty!
Hoitopaikkoihinhan ei niin vain tuoda ketään. Ne ovat niin täynnä että jonotusajat ovat useita kuukausia.
Tosin, kiitos hallituksen, paikkoja alkaa vapautumaan nopeammin kun hoidettavat kuolevat hoidon puutteeseen.
Hyvä saada vähän ylimääräisiä istuskelijoita ympärivuorokautisen hoivan piiristä kotihoitoon. Eiväthän hoitajat siitä ehkä tykkää, kun se on itsenäistä puurtamista ja vähemmän juttuseuraa kahvitauolla, mutta veronmaksaja arvostaa sitä, että palvelut menevät tehokkaammin perille.
Mutta hei, petskun ja riikkulin kaverit kaikenmaailman pörriäisissä kiittää. Taas saadaan jättää pari lähäriä palkkaamatta. Selvää säästöä. Tosin ei valtiolle siitä ei tule säästöä yhtään.
Kun hoitajamitoitusta nostettiin niin pörriäiset nostivat samassa suhteessa hintoja.
Nyt varmaan kun hoitajamitoitus pienenee niin varmasti asukkaan maksut pienenevät, eikö niin?
Ei kun sitten mä heräsin.