Mltä hyötyä mennä jollain 2000€ palkalla töihin? Käteen jää työhön liittyvien kulujen jälkeen työttömyyskorvauksen verran.
Mltä hyötyä mennä jollain 2000€ palkalla töihin? Käteen jää työhön liittyvien kulujen jälkeen työttömyyskorvauksen verran.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
1. olet hyödyllinen yhteiskunnan jäsen
2. Työttömyyskorvaus on jonkun muun työllään ansaitsemaa rahaa. Elät siis toisten rahoilla. Tämä oli vielä muutama vuosikymmen sitten aikamoinen häpeä. Nyt lasketaan kannattaako mennä töihin jos voi laittaa jonkun muun elättämään itseään.
3. sairaat ja vajaakuntoiset on asia erikseen, mutta kyllä terveellä ihmisellä pitää olla itsellään sen verran ryhtiä, että aina ensisijainen vaihtoehto on itse tienaaminen
Muutama vuosikymmenen sitten tehtiin myös ilmaista työtä, esim. talonmiesten vaimot siivosivat rappuja ilman palkkaa. Jotkut menivät lauantaina töihin, kun se virallisesti loppui, tai välttivät ammattiliitoon menemistä sympatiasta pomojaan kohtaan. Yleensä naiset.
Jotkut keräsivät elantonsa vuokralaisilla, kuten alkaa nykyäänkin olla yleistä.
Eli työelämä on harvoin ollut halki, poikki ja pinoon.
2000 euron palkasta jää noin 1500e kk. Se on lähes se summa millä tulee Laskennallisesti toimeen. 1500e-vähennetäön vuokra 500-600e, yleiset elämisen kustannukset 650e ja muuhun n. 300e esim. Lomailuun.
Jos käyt töissä, voit osoittaa olevasi sen seuraavan kenties parempipalkkaisen työpaikan silmissä varteen otettava hakija. Taas kokemuksen karttuessa myös tulotasoa voi nostaa. Ja niin edelleen. Näin minäkin olen tehnyt.
Jos valitset jäädä sohvalle, et tule koskaan nousemaan ansiotasossasi.
Meidän perhe omistaa osakeyhtiön ja omistamme n 30 sijoitusasuntoa.
Lähes kaikki on ulkoistettu. Tuttuja välittäjiä etsii asuntoja, sama sisustussuunnittelija, 2 hengen remppamies, kirjanpitäjä on ystävä lapsuudesta.
Kun ostetaan uusi asunto, se on nopeasti maksettu, kun rahaa tulee joka kk. Olisin voinut jäädä pois töistä jo kauan aikaa sitten. Meillä on lapsia ja elämä pyörii koulun ehdoilla. Lomarahat otan vapaana, siinäpä se.
Työ on mielekästä ja tuökaverit kivoja
Sitä hyötyä, että saa liikuntaa, pää pysyy terveenä ja pääsee jossain vaiheessa parempaan työhön. Poikani on ollut 20 vuotta työtön. Nyt 40-vuotias, 130 kiloinen kehopositiivinen, jolla ei jalat tahdo kantaa enää. Suomi on näköjään vapaiden valintojen maa. Elämä on valintoja, varsinkin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä hyötyä, että saa liikuntaa, pää pysyy terveenä ja pääsee jossain vaiheessa parempaan työhön. Poikani on ollut 20 vuotta työtön. Nyt 40-vuotias, 130 kiloinen kehopositiivinen, jolla ei jalat tahdo kantaa enää. Suomi on näköjään vapaiden valintojen maa. Elämä on valintoja, varsinkin Suomessa.
Millä logiikalla jostain hanttihommasta pääsee parempaan työhön jos ei mitään koulutusta.
Työkokemuksella on helpompi lähteä hakemaan parempaa työtä. Vähän vaikka käy kouluja lisäksi.
Ei kannata laskeskella mitään siellä, että hyödyttääkö jäädä kotiin ansiotyön sijasta. Kyllä ne kelat ym. tuen maksajat varmasti huolehtii, että saavat jokaisen maksamansa pennin korkoineen takaisin jos jotain epäselvyyksiä tulvaisuudessa ilmenee. Luulis olevan vaan helpompaa mennä sinne töihin kuin miettiä näitä hyötymiskuvioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vielä tekee alle 1,5k /kk asia jota en todellakaan tajua.. minimi palkka 15/€ tunti pitää saada lakiin.
se 'minimipalkka' on jokaiset tes-sopimuksen alin taso, sen alle ei voi mennä
Ainoa sellainen huono juttu jota et ole ehkä huomannut niin hallitus yrittää kaataa tessien yleissitovuuden ja sitä kautta ei ole enää mitään minimipalkkaa sitä kautta.
Eikö sosialistit teekään työtä yhteisen hyvän vaan oman ahneuden takia?
Täällähän taitaa olla vallalla työn ihannointi. Minulle työ on vain pakollinen paha eli myyn aikaani ja työpanostani alihintaan työnantajalle. Työllä ei ole sinällään mitään merkitystä eikä se määrittele ihmistä millään tavalla. Se on vain keino hankkia rahaa jota voi sitten käyttää harkintansa mukaan mutta muuten sillä ei ole mitään tekemistä minkään muun kannalta.
Mä huolisin tuon kuukausipalkan vaikka heti nykyisen keikkatyön sijaan. Olen siis alalla, jossa keikoista pitää kilpailla ja kilpailu on viime aikoina koventunut.
Vierailija kirjoitti:
Jos käyt töissä, voit osoittaa olevasi sen seuraavan kenties parempipalkkaisen työpaikan silmissä varteen otettava hakija. Taas kokemuksen karttuessa myös tulotasoa voi nostaa. Ja niin edelleen. Näin minäkin olen tehnyt.
Jos valitset jäädä sohvalle, et tule koskaan nousemaan ansiotasossasi.
Yläpeukku. Ei elämässä tietenkään moni asia varma ole, mutta asia on todennäköisesti just noin kuten sanot. Työttömänä jatkaminen ei todennäköisesti paranna asioita vaan päinvastoin, mitä pitempään on työelämän ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Täällähän taitaa olla vallalla työn ihannointi. Minulle työ on vain pakollinen paha eli myyn aikaani ja työpanostani alihintaan työnantajalle. Työllä ei ole sinällään mitään merkitystä eikä se määrittele ihmistä millään tavalla. Se on vain keino hankkia rahaa jota voi sitten käyttää harkintansa mukaan mutta muuten sillä ei ole mitään tekemistä minkään muun kannalta.
No onhan sillä yhteiskunnan kannalta merkitystä, onko töissä vai työttömyyskorvauksella. Kuka ne työttömyyskorvaukset maksaa-töissäkäyvät.
Suurin osa tämän aloituksen nähneistä ajattelee: No niin, työttömien tuet on liian isot, leikkuriin!
Vaikka oikeasti pitäisi alkaa ajatella: Palkat on täällä liian pienet (tavallisella duunarilla), nostoon!
Hallitus haluaa vaan kurjistaa, ei oikeasti kasvattaa Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko meinaat saada ansiosidonnaista? Eikä sitäkään saa bruttona käteen.
2000 palkasta vero ei edes ole paljoa, jos se 3 tonnin palkasta on 14 %.
Mutta tokihan joku linjaveto pitää olla, mä en esim. alle 2800 mene töihin, koska oman alan työt ei pitäisi olla mun kokemuksella tuon alle palkattuja.
Mulla oli 2000 euron palkasta veroprosentti 11. Minun linjaveto oli silti pysyä töissä, vaikka käteen jäi n. 1600 euroa.
Missä kunnassa kolmen tonnin palkkavero on 14%? Ja kitistään eläkeverotuksesta-minun eläke on tuo kolme tonnia ja siitä vero% on 31,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla jostain hanttihommasta pääsee parempaan työhön jos ei mitään koulutusta.
Hyviksi osoittautuvat tuppaavat menemään eteenpäin, ja oppivat/opiskelevat myös työn ohella.
Vaatikaa nähdä ne kilohinnat kaupoissa.
Eläkää sen mukaan.
Kaurahiutaleet pelastus Suomessa.
se 'minimipalkka' on jokaiset tes-sopimuksen alin taso, sen alle ei voi mennä