Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mltä hyötyä mennä jollain 2000€ palkalla töihin? Käteen jää työhön liittyvien kulujen jälkeen työttömyyskorvauksen verran.

Vierailija
14.04.2024 |

Mltä hyötyä mennä jollain 2000€ palkalla töihin? Käteen jää työhön liittyvien kulujen jälkeen työttömyyskorvauksen verran.

Kommentit (176)

Vierailija
121/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehdittu boomeri täällä kirjoittaa. Erilaista oli vielä kun minä olin nuori. Ei ollut kukaan keksinyt ajaa meille vielä mitään tukia. Kannatti mennä pienipalkkaiseen työhön. Yleensä töihin mentiin ensin harjoittelijaksi ja palkka tosi pieni. Sai olla tyytyväinen jos kykeni hankkimaan palkallaan yksinkertaista ruokaa ja maksamaan alivuokralaisasunnon vuokran. Hoikkia oltiin. Jos ei saanut töitä muuten niin kunta järjesti hätäaputöitä, esim tietöitä, 

Taitaa nuo tuet kannustaa ihmisiä vaan laiskuuteen.

Vierailija
122/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadehdittu boomeri täällä kirjoittaa. Erilaista oli vielä kun minä olin nuori. Ei ollut kukaan keksinyt ajaa meille vielä mitään tukia. Kannatti mennä pienipalkkaiseen työhön. Yleensä töihin mentiin ensin harjoittelijaksi ja palkka tosi pieni. Sai olla tyytyväinen jos kykeni hankkimaan palkallaan yksinkertaista ruokaa ja maksamaan alivuokralaisasunnon vuokran. Hoikkia oltiin. Jos ei saanut töitä muuten niin kunta järjesti hätäaputöitä, esim tietöitä, 

Melkoisesti on maailma muuttunut noista ajoista muutenkin. Tuille on nykymaailmassa tarvetta monestakin syystä. Esim. työpaikkoihin ei enää noin vain kävellä kisälliksi ja aleta kasvattaa uraputkea.

t. 4 tutkintoa taskussa työttömänä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töis 1500 palkalla. Kaikki kallistui ja palkasta jäi käteen enää 250 euroa. Työttömänä jää enemmän käteen. Palkasta meni bensaan työmatkoihin 300 euroa. Kaikki muut laskut ja verot niin jäi 250 euroa  ruokaan ja muuhuun.

Vierailija
124/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä hyötyä, että saa liikuntaa, pää pysyy terveenä ja pääsee jossain vaiheessa parempaan työhön. Poikani on ollut 20 vuotta työtön. Nyt 40-vuotias, 130 kiloinen kehopositiivinen, jolla ei jalat tahdo kantaa enää. Suomi on näköjään vapaiden valintojen maa. Elämä on valintoja, varsinkin Suomessa.

Itsellä taas työttömänä oli nimenomaan aikaa itsensä huolehtimiseen. Työssä ollessa en ole koskaan jaksanut tehdä enää mitään työpäivän ohella. Toki teen 40h/vko ja siihen vielä h työmatkaa yhteen suuntaan ja toinen h menee aina lapsen hakemiseen ja viemiseen hoitoon.

Vierailija
125/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoisesti on maailma muuttunut noista ajoista muutenkin. Tuille on nykymaailmassa tarvetta monestakin syystä. Esim. työpaikkoihin ei enää noin vain kävellä kisälliksi ja aleta kasvattaa uraputkea.

Mikset ole kouluttautunut alalle jossa on työvoimapula, kuten lääkärit, hoitajat, varhaiskasvattajat, ravintolatyöntekijät, siivoojat ym. Ei sitä ennenkään kävelty töihin kisälliksi vaan oli vähintään ammattikoulutus oltava. Joka vielä vanhempien pussista maksettiin. Siitä huolimatta olit ensin harjoittelija olemattomalla palkalla. Minimipalkatkin ammattiliitot saivat  ajettua myöhemmin. Ketä hyödyttää turhat tutkinnot jotka ei työllistä. 

Vierailija
126/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan menekään tuolla summalla töihin kun siinä ei ole järkeä. Sehän tässä ongelma onkin.

Höpö höpö. Menisin, mutta minua ei päästetä.

Vierailija
127/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain se ura on aloitettava.

Mistä tuo ajatus, että nuo ovat uranaloituspaikkoja? Ap. jo ollut töissä, eli ei ole vasta aloittamassa työuraansa.

Vierailija
128/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se työssäkäynti kerryttää eläkettä. Mieti sitä sitten kun minimieläkkeellä olet että mikä kannatti.

Vierailija
129/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvalla on niin hyvät suhteet, että voi heti ensimmäisenä saada sen loistavan työpaikan. Huonopalkkaisiin töihin mennään, jotta saadaan työkokemusta ja verkosto, joka auttaa työn saamisessa tulevaisuudessa. Työttömyyskorvaus ei kerrätä työkokemusta tai verkostoja. Asioita kannattaa suunnitella hieman pidemmällä tähtäimellä. 

Mikäli taas on ajanut itsensä tilanteeseen, jossa palkka pysyy noin matalana, sinun pitää ottaa työ vastaan koska olet itse valintasi tehnyt ja yhteiskunta on sen sinulle ilmaisen koulutuksen muodossa mahdollistanut. Suomessa palkkatiedot ovat julkisia, jos ei ollenkaan perehdy ansiotasoon ennen kuin hakeutuu alalle, saa syyttää vain itseään. 

Kummasta se nyt on sinun mielestäsi kiinni: koulutuksesta vai verkostoista? Puhut niistä sekaisin.

Minulle ainakaan ei koulutuksen yhteydessä opetettu verkostojen luomista ollenkaan. Luonnostaan en osaa. Työnvälitys toimiii huonosti ja lahjakkuuspotentiaalia jää käyttämättä, jos rekrytointi perustuu vain johonkin epävirallisiin verkostoihin. En minä ainakaan missään vaiheessa ole valinnut, että en sellaisia luo. Opinnoissa pärjäsin loistavasti, töitä on silti vaikea löytää.

Mutta joo, minulle kyllä kelpaisi työ tuolla kahden tonnin palkallakin. Tietysti pidemmän päälle palkan olisi hyvä olla jotenkin linjassa työkavereiden palkkojen kanssa. 

Vierailija
130/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä hyötyä, että saa liikuntaa, pää pysyy terveenä ja pääsee jossain vaiheessa parempaan työhön. Poikani on ollut 20 vuotta työtön. Nyt 40-vuotias, 130 kiloinen kehopositiivinen, jolla ei jalat tahdo kantaa enää. Suomi on näköjään vapaiden valintojen maa. Elämä on valintoja, varsinkin Suomessa.

Suurin osa ei saa yhtään mitään liikuntaa työpäivän aikana, istua läsöttävät päivät pitkät. Terveyskeskuksessa katsoin vasta kun naiset tuli töihin. Puolet ylipainoisia ja yksi hädin tuskin jaksoi jalkojaan nostaa, kuului vain laahaava ääni.

Kokemuksesta voin sanoa myös että pää ei kyllä monellakaan ole kunnossa työpaikoilla, sitä selkään puukotuksen määrää ei jaksa kukaan vuotta kauempaa. Monilla aloilla ei ole minkäänlaista etenemismahdollisuutta vaikka teet kaikkea enemmän kuin pyydetään ja joustat kaikessa.

Vierailija
131/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain se ura on aloitettava.

Mistä tuo ajatus, että nuo ovat uranaloituspaikkoja? Ap. jo ollut töissä, eli ei ole vasta aloittamassa työuraansa.

Uusi alku olisi monelle tärkeä.

Vierailija
132/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JOS MENET SILLÄ 2000 palkalla töihin, niin miksi oletat että se on vielä vuoden kuluttua se sama.... palkka nousee 3 kk jlkeen ja siitä eteenpäin kokoajan.Jollei nouse niin peilissä vikaa

Noin oli ehkä joskus 60-luvulla. Tänä päivänä ei saa muuta kuin yleiskorotukset palkkaan. 

Vierailija
133/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hyvin käy niin saat palkan lisäksi kiinnostavaa sisältöä elämääsi, uusia kavereita, työterveyshuollon jonne saa myös aikoja, ePassi-edun ja mahdollisesti muitakin etuja, ehkä mahdollisuuden työpaikkaruokailuun, työpaikan illanviettoja/pikkujouluja/risteilyitä yms

Tietysti jos et välitä mistään yllämainitusta niin sitten ainoa hyöty työssäkäynnistä on se että olet hyvä ihminen ja teet kuten hallitus haluaa :D

No hyi helvetti jos joutuisi vielä vapaa-ajallakin viettämään aikaa työkavereiden kanssa, minulla on oma elämä, työkavereita näkee jo liikaakin.

Vierailija
134/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset ole kouluttautunut alalle jossa on työvoimapula, kuten lääkärit, hoitajat, varhaiskasvattajat, ravintolatyöntekijät, siivoojat ym. Ei sitä ennenkään kävelty töihin kisälliksi vaan oli vähintään ammattikoulutus oltava. Joka vielä vanhempien pussista maksettiin. Siitä huolimatta olit ensin harjoittelija olemattomalla palkalla. Minimipalkatkin ammattiliitot saivat  ajettua myöhemmin. Ketä hyödyttää turhat tutkinnot jotka ei työllistä. 

En ole tuo jolta kysyt, mutta samantapaisessa tilanteessa, joten vastaanpa kumminkin:

Silloin kun ensimmäistä kertaa tein alavalintaa, oli tilanne se, että kaikki jotakin opiskelleet otettiin työelämään. Ihan sama mitä oli opiskellut, töitä sai. Kukaan ei minulle sanonut, että tilanne ei välttämättä aina tule olemaan sama, ei esimerkiksi koulun opinto-ohjaaja (siellä oli silloin sellaisia). Missähän sinäkin mahdoit olla, kun et tullut kertomaan?

Valmistuin sitten ysärin lamaan, suoraan työttömäksi. 

Lopulta pääsin vakituiseen työelämään kiinni (opiskeluaikana olin tehnyt pätkätöitä), ja sitä iloa kesti kymmenkunta vuotta. Taas työttömänä päätin kouluttautua alani ammatilliseksi opettajaksi. Tuolloin 2000-luvun alussa olivat suuret ikäluokat eläköitymässä, ja opetusalalle ennakoitiin työvoimapulaa. Vaan kuinkas ollakaan, iskivät Sipilän koulutusleikkaukset, eikä mitään opettajapulaa tullut, päinvastoin.

Eli kyllä, olen opiskellut "varmasti työllistävän" tutkinnon jo kahteen kertaan! Nyt on opintotukikuukaudet käytetty. Työkkärin mielestä olen hyvin työllistävällä alalla, lupaa opiskella alempaa tutkintoa (mikä olisi kahdessa vuodessa voinut onnistua) ei enää herunut.

Vierailija
135/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tämän aloituksen nähneistä ajattelee: No niin, työttömien tuet on liian isot, leikkuriin!

Vaikka oikeasti pitäisi alkaa ajatella: Palkat on täällä liian pienet (tavallisella duunarilla), nostoon!

Hallitus haluaa vaan kurjistaa, ei oikeasti kasvattaa Suomea.

hallitus voi nostaa töiden palkkaa vain leikkaamalla työnantajan ja palkansaajan veroja. Pakottamalla minimipalkkoja vaan loppuu viimeisetkin työt.

Vierailija
136/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Tottahan tuo ap:n väite on. Ja juuri siksi tukia on karsittava reilusti.

Kyllä, mutta työttömyyskorvauksilla elää kymmeniä tuhansia työkyvyttömiä myös ja meihin nämä tukien leikkaukset osuu kipeimmin. Mieluiten olisin työkykyinen ja hakisin töihin mutta kun vointi on mitä sattuu. Nyt kun asumistuki loppuu on pakko miettiä mitä syö, syökö joka päivä vai jättääkö lääkkeitä ostamatta. Kuntoudupa tässä takaisin työelämään kun ei ole varaa käydä tutkimuksissa ja ostaa lääkkeitä. Kaikki tutkimuksetkin on eri paikkakunnilla ja autottomana kulkeminen on kallista ja päivät venyy pitkiksi. Pakko jättää jotain kokonaan pois. Me olemme näitä väliinputoajia joille ei apua tipu, edes rukoilemalla.

Vierailija
137/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi väsynyt näihin provoihin. Vihaan paskapalkkaista työtäni yli kaiken, mutta saan olla omassa rauhassa, eikä tarvitse olla Kelan tai Te-toimiston kanssa tekemisissä. 

Vierailija
138/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen 20h viikossa töitä ja nettona saan 800e. 

Vierailija
139/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla on niin hyvät suhteet, että voi heti ensimmäisenä saada sen loistavan työpaikan. Huonopalkkaisiin töihin mennään, jotta saadaan työkokemusta ja verkosto, joka auttaa työn saamisessa tulevaisuudessa. Työttömyyskorvaus ei kerrätä työkokemusta tai verkostoja. Asioita kannattaa suunnitella hieman pidemmällä tähtäimellä. 

Mikäli taas on ajanut itsensä tilanteeseen, jossa palkka pysyy noin matalana, sinun pitää ottaa työ vastaan koska olet itse valintasi tehnyt ja yhteiskunta on sen sinulle ilmaisen koulutuksen muodossa mahdollistanut. Suomessa palkkatiedot ovat julkisia, jos ei ollenkaan perehdy ansiotasoon ennen kuin hakeutuu alalle, saa syyttää vain itseään. 

Kummasta se nyt on sinun mielestäsi kiinni: koulutuksesta vai verkostoista? Puhut niistä sekaisin.

Minulle ainakaan ei koulutuksen yhteydessä opetettu verkostojen luomist

Hyvä, että olet realistinen etkä odota heti huippuliksoja. Mutta joo, jos opiskelit, niin se oli hyvä mahdollisuus muodostaa verkostoja muiden opiskelijoiden ja firmojen ym. kanssa, ja jos et niin tehnyt, niin missä tahansa duunissa kannattaa yrittää nyt verkostoitua. Jos olet hyvä ja aktiivinen, niin se yleensä poikii jotakin hyvää jatkossa.

Vierailija
140/176 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ainakaan ei koulutuksen yhteydessä opetettu verkostojen luomist

Verkostot=hyvä veli kerhot. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän