Mltä hyötyä mennä jollain 2000€ palkalla töihin? Käteen jää työhön liittyvien kulujen jälkeen työttömyyskorvauksen verran.
Mltä hyötyä mennä jollain 2000€ palkalla töihin? Käteen jää työhön liittyvien kulujen jälkeen työttömyyskorvauksen verran.
Kommentit (176)
Olin pitkäaikatyötön nuorena, koska mieleni mureni ja jäin parantelemaan itseäni vuokrakämppään vuosiksi. Sitten ryhdistäydyin. Vaihdoin paikkakuntaa. Kävin koulun, hain töihin. Nyttemmin paska palkka, mutta pääsinpähän asumaan omakotitaloon isolla pihalla. Mikäpä tässä ollessa, vaikka jonkun silmissä olinkin aikoinaan niljake ja yhteiskunnan elätti.
No pakkohan se on mennä ja mietipäs mihin kulutat kun monet maksavat satasia vielä elatusmaksujakin. Turhaa valitusta se on tuo mitätöinti kun aivan peruspalkka monelle tuo summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkö oikeesti 2000 palkasta 500 käteen?
No se hyöty työssäkäymisessä on, että ei tarvitse suorittaa työllistämisvirkailijoiden antamia mahtavia tehtäviä.
Minun tuet on 1500€/kk netto, tuon verran jää 2000€ palkasta käteen tai jopa vähemmän.
Ap
Siis paljonko makselet veroja jos jää vain 1500 tai alle sen?
Vierailija kirjoitti:
Töihin tietysti, jotta kertyy mahdollisimman paljon eläkettä.
No tämä on kaikessa sivuseikka. Ei pääse kaikki edes eläkkeelle ennen kuin kuolee pois.
Mieti - saat tulevaisuudessa eläkettä 1000 e/kk, jos tuo on palkkasi ja siitä maksat sitten erilaisia pakollisia kuluja vakuutuksista veroihin sen verran, että tilille tulee 600 e. Ei kannata mennä enää lainkaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ai että kun nautin työttömänä olemisesta. Mikään ei ole mukavampaa. Jää aikaa nauttia elämästä, liikunnasta, ystävistä, matkailusta...kaikesta siitä mitä työssä olevat vain kuvittelevat saavuttavansa. Aurinko paistaa ja lämmittää..kesä lähestyy eikä mitään murheita tai aikatauluja. Nauttikaa työstänne niin minä nautin elämästäni.
Mä en nauttinut hetkeäkään työttömänä, kun oli pakko tehdä hakemuksia, käydä haastattteluissa ja kuulla kuinka se ei taaskaan sinua ei valittu. Kyllä se tässä iässä laittaa miettimään, että tippuuko peruspäivärahalle ja eläke jää pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ompa sulla hyvät työttömyyskorvaukset!
Tuet yhteensä 1500€/kk
Ap
Siis näin ikuisesti? Tuossa ei ole ansiosidonnaista? En ihmettele et Suomen varat loppuu kohta, työkykyisten laiskimusten takia...
Työssä on muutakin hyvää kuin palkka. Se antaa raamia ja mielekkyyttä elämään, usein uusia haasteita ja tuttavuuksia, kohottaa omanarvontuntoa ja useimmiten hyödyttää muita ihmisiä välillisesti ja suoraan, ja työpaikasta on helpompi lähteä ja saada uusi paikka kuin työttömyydestä käsin.
Oma moraali ei kestäisi huvin vuoksi lusmuilua, en voisi kunnioittaa itseäni, jos tietäisin et muut tekee duunia niska limassa, jotta on rahaa siihen että minä makaan sohvalla, vaikka voisin hyvin kantaa korteni kekoon. Maailmassa on muitakin kuin vain minä.
Töitä ei ole kaikille. Miksi minä olisin niin itsekäs että ottaisin työpaikan pois joltain joka haluaa työelämää enemmän. Työelämässä ei ole mitään mielekästä, työt voidaan 100% järjestää niille ketkä niitä haluavat tehdä ja robotisoida, automatisoida ikävät työt - tai vaihtoehtoisesti maksaa ikävistä töistä niin paljon vastiketta eli rahaa että ihmisiä kiinnostaa. Nämä murrosalat missä ihmistyö tehostetaan maksimiin ovat täyttä paskaa. Ei kukaan työnantaja ajattele että tarjoaa töitä koska ei halua pitää ihmisiä työttömänä. Yrittäjälle työläinen on kone. Ihminen ei ole kone vaan kone on kone. Koneelle koneen palkka, ihmiselle ihmisen palkka.
Vierailija kirjoitti:
Just kokeilin ja jäi niin pal enempi, että puolen vuoden pestillä ostin uusia vaatteita enemmän kuin edelliseen kymmeneen vuoteen yhteensä.
No, luuserit jatkaa työttöminä, ja ne muut parantaa asemiaan.
Liian iso palkka kannustaa säästämiseen ja ulkomaille matkustamiseen mikä on myrkkyä kansantaloudelle. Sopivan pieni palkka kuluu kädestä suuhun mikä on hyvä. Et kai vain tilannut vaatteitasi kiinasta? Se taas on myrkkyä kansantaloudelle etkä ole yhtään parempi kuin sukkansa prismasta ostava työtön vaan huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet yhteensä 1500€/kk
Ap
Miten noin paljon voi muka saada, mitä siihen sisältyy
Työttömyyskorvaus + toimeentulotuki + asumistuki
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet yhteensä 1500€/kk
Ap
Siis näin ikuisesti? Tuossa ei ole ansiosidonnaista? En ihmettele et Suomen varat loppuu kohta, työkykyisten laiskimusten takia...
Työssä on muutakin hyvää kuin palkka. Se antaa raamia ja mielekkyyttä elämään, usein uusia haasteita ja tuttavuuksia, kohottaa omanarvontuntoa ja useimmiten hyödyttää muita ihmisiä välillisesti ja suoraan, ja työpaikasta on helpompi lähteä ja saada uusi paikka kuin työttömyydestä käsin.
Oma moraali ei kestäisi huvin vuoksi lusmuilua, en voisi kunnioittaa itseäni, jos tietäisin et muut tekee duunia niska limassa, jotta on rahaa siihen että minä makaan sohvalla, vaikka voisin hyvin kantaa korteni kekoon. Maailmassa on muitakin kuin vain minä.
Olen ollut jo 12 vuotta työtön ja samat tuet ollut kokoajan, paitsi toimeentulotuki nousee vähän joka vuosi
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ai että kun nautin työttömänä olemisesta. Mikään ei ole mukavampaa. Jää aikaa nauttia elämästä, liikunnasta, ystävistä, matkailusta...kaikesta siitä mitä työssä olevat vain kuvittelevat saavuttavansa. Aurinko paistaa ja lämmittää..kesä lähestyy eikä mitään murheita tai aikatauluja. Nauttikaa työstänne niin minä nautin elämästäni.
Jokainen ihmiselämän tunti on mittaamattoman arvokas ja pyhä. Jotkut myyvät sitä polkuhintaan ja alistavat itsensä melkein orjaksi. Jumalan kehon myyminen markkinan alttarille teurastettavaksi ja polkuhintaan ja he pitävät siitä ja kokevat ylemmyyttä kun tekevät sitä.
Entäs jos ulosotto vie siitä vielä kolmanneksen :) Ei järkeä
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos ulosotto vie siitä vielä kolmanneksen :) Ei järkeä
No ei vie noin pienestä palkasta kolmannesta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ja muille nettomaksajillw hyöty on se, ettei enää tarvitse maksaa sinun elämistäsi, vaan kustannat sen itse omalla työlläsi. Mikä tässä on epäselvää/vaikea ymmärtää?
Haetaanko tässä jotain moraalista perustelua työnteolle? Tässä markkinatilanteessa 2024? Näillä työmarkkinoilla 2024? Emme elä 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn tekeminen on ihan kivaa, on päivissä täytettä, tuntee olevansa hyödyksi ja samalla edistää myös yhteistä hyvää. Ei ole muiden taakkana, kun huolehtii omasta elannostaan.
Voin lämpimästi suositella.
Kyllä. Ja kaiken lisäksi se on moraalisesti oikein. Olla loisimatta muiden ansaitsemilla rahoilla.
Sinä et ansaitse mitään. Kukaan ei loisi sinun rahoillasi. Lopeta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se emä pitäisi olla ihanaa kokoajan työttömänä kun ei ole työssäkäyvälläkään? Eli eipä se työttömänkään elämä ole epäonnistunut hos ei ratkiriemukasta kokoajan ole.
Töissä käydään rahan takia eli sen takia että sitä saadaan enemmän kun työttömänä ainakin muutamia satasia enemmän
Jokainen arvottaa sitten me mielenterveys höpötykset ihan miten itse lystää. On varmaan tosi kiva pala joillekin myöntää, että ei välttämättä ole mt-ongelmainen, vaikka olisi vuosikausia työtön. Eikä se valehtelemalla siitä miksikään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet yhteensä 1500€/kk
Ap
Miten noin paljon voi muka saada, mitä siihen sisältyy
Työttömyyskorvaus + toimeentulotuki + asumistuki
Ap
Summat, kiitos. Paljon vuokra ja asumistuki esim?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tohon nautintoon kyllästyy normaali ihminen ennen pitkään, millä matkailet kun ei ole rahaa, niinpä ystävät ovat töissä vai onks nekin työttömii, joo nauti ihan rauhassa tarkoituksettomasta ja merkityksettömästä elämästäs.
Miksi kommentoit kun et ymmärrä? Ei elämä ole mikään kisa kuka tienaa kuka ei, kuka on lammas ja kuka on rotta. Herää pahvi!
Aloittajan kirjoitus ei voi pitää paikkaansa.leikkaukset ovat tulleet ja toimeentulotuki ei huomioi ylisuurta vuokraa.samoiten asumistuet ovat pienentyneet.kelan sivuilta löytyy tietoa.mikä puolue toimisto nyt?
Mun bruttopalkka on n. 1500e, netto n. 1400e. Surkea palkka, mutta jos olisin tukien varassa niin saisin esim. toimeentulotuella n. 1050e/kk. Jää tässä vähän voitolle, vaikka työssäkäynnistä tulee omat kulunsakin, työmatkat ja lisääntynyt ruokamäärä koska työ on fyysistä. Vielä viime kuussa sain palkan päälle 200e/kk asumistukea, sillähän eli sitten jo vallan hyvin. Nyt on se ilo valitettavasti loppu ja on tässä kyllä mietitty onko mitään järkeä enää käydä töissä.
Mutta... Minulla on sentään mahdollisuus palkankorotukseen, tai siis se on varmaa että sellaisen kyllä saan ja aionkin asiasta neuvotella heti kun TA palaa saikulta takaisin töihin. Lisäksi minulla työssäkäyvänä on parempi mahdollisuus saada työpaikka jostain muualta paremmin palkatulta alalta, harva palkkaa pitkäaikaistyötöntä jollainen olin valitettavasti itsekin. Piti naamioitua opiskelijaksi ja työllistyä työharjoittelun kautta, mitään muuta reittiä takaisin työelämään en löytänyt. Eikä kaikilla käy niin hyvää tuuria, että ensimmäisessä harkkapaikassa on juuri vakituinen työntekijä lopettamassa ja pyydetään hänen tilalleen töihin.
Syvältähän tämä välillä on, kun ero tuilla eläviin on niin suuri samalla kun itse uhraa 37,5h viikosta töille ja on työpäivien jälkeen niin puhki, ettei meinaa jaksaa harrastaa mitään mitä tahtoisi. Mutta ei auta, ei työttömäksi palaaminenkaan olisi mitenkään järkevää. Etenkään kun on riski siihen, että tuistakin vielä jossain vaiheessa leikellään lisää.