Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kympin oppilaiden vanhemmat, millaisia teidän perheet ovat?

Vierailija
13.04.2024 |

Kiinnostaa, millaisista perheistä ne lapset ja nuoret tulevat, joilla keskiarvo kymppi tai lähellä kymppiä. 

Meillä itsellä opistotason koulutus, mies amk, ollaan itse oltu keskivertoja koulussa. Harrastukset miehellä kalastus ja mulla jumppa, jooga ja käsityöt. Ollaan aika vähään tyytyväisiä ja melko sopuisia.

Meillä molemmat tyttäret todella hyviä koulussa. Esikoinen nyt lukiossa ja sielläkin sujuu erinomaisesti, nuorempi kasilla ja keskiarvo oli joulutodistuksessa täysi 10. Koulu molemmille aina ollut tosi helppoa. 

Aina puhutaan koulutuksen periytymisestä, mutta meidän kohdalla ei tunnu pitävän paikkaansa. Tytön luokalla on professorin tms. lapsi, joka myös hyvä, mutta joutuu näkemään paljon enemmän vaivaa opintomenestyksensä eteen. 

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse kympin oppilas, lukiossakin kaikki arvosanat kymppi paitsi yksi ysi. Eroperhe ennen kuin edes koulua aloitin, minkä jälkeen äitini oli yksinhuoltaja. Molemmat vanhemmat alkoholisteja, äiti sentään lopetti juomisen kun olin esikoulussa. Kummallakaan vanhemmalla ei peruskoulun jälkeistä koulutusta. Isällä oli menestyvä yritys, äiti oli mielenterveyspotilaana aina kotona, ei tehnyt koskaan töitä.

Vierailija
42/83 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan, että avaukseni ärsyttää. Siis ihan sitä vain, että millaisissa perheissä koulussa menestyviä nuoria kasvaa. Vai onko ihan kaikenlaisissa. Onko joku kasvatustapa/tyyli/olosuhteet, joka tähän kannustaa vai kaikki sattumaa? 

No vastaan sinulle jo näin ekalla sivulla, että kaikenlaisissa perheissä kasvaa koulussa menestyviä nuoria.

Tutkimusten mukaan koulutus kyllä periytyy eli hyvin koulutettujen lapset menestyy paremmin.

Mun lapset kävi molemmat Ressun lukion ka esikoinen häpesi meitä kun meillä on vaan maisteritason tutkinnot 

Jostain tuo häpeä kumpuaa. Ei meidän lapset häpeä meidän koulutusta, perusduunareita ollaan. Itselleen saavat vähintään amk tutkinnon, toinen tähtää yliopistoon. Menee niin päin, että saadaan olla ylpeitä lahjakkaista lapsista. Itse he koulutyön tekee, toki olemme aina kannustaneet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin vaikuttaa niin moni asia, että tuskin on yhtä kaavaa perheistä. Ja edelleenkin on todella harmillista, että monet lahjakkaat nuoret jatkavat peruskoulun jälkeen ammattikouluun vain, koska perheessä niin odotetaan eikä kannusteta opiskeluun. Vaikka heistä voisi tulla vaikka mitä. 

Vierailija
44/83 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse kympin oppilas. Äiti oli 2 v kiertokoulua käynyt karjakko ja isä kutosen keskiarvolla kansakoulusta tehtaaseen töihin.

Itsellä kaksi amk-tason koulutusta, mies keskiasteella ollut ja tyttäremme oli kympin oppilas, nyt akateeminen ja poika kasin oppilas, keskiasteelta, mutta pomona akateemisille.

Vierailija
45/83 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain tuo häpeä kumpuaa. Ei meidän lapset häpeä meidän koulutusta, perusduunareita ollaan. Itselleen saavat vähintään amk tutkinnon, toinen tähtää yliopistoon. Menee niin päin, että saadaan olla ylpeitä lahjakkaista lapsista. Itse he koulutyön tekee, toki olemme aina kannustaneet. 

Ystävärakas,se oli lähinnä vitsi. Sarkasmia. Rautalangasta sinulle nyt selvennys itse ajatuksesta: Huippulukioissa ja ylipäätään hyvissä kouluissa vanhemmat ovat erittäin koulutettuja.

Vierailija
46/83 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kympin tyttö, vanhemmat opistotason käyneitä (eli nyk. AMK), mutta toisen vanhemman alkoholismi toi elämääni niin valtavan riittämättömyyden tunteen ja suorittamisen tarpeen, ettei millään muulla oikein ollut väliä. Toki olen myös ihan lahjakas oppija. Mitä oikein haet tällä avauksella?

AMK on alempi korkeakoulututkinto, ei opistotaso. Opistotason tutkinnolla et voi hakea maisteriopintoihin, AMK-tutkinnolla voit. 

Ennen ei esim sairaanhoitajaksi tai poliisiksi tarvinnut käydä korkeakoulua.

Siksi niistä onkin pula, kun haluavat leikkiä akateemista.

Vierailija
47/83 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kympin lapset. Kotona ollaan aina kannustettu kouluun ja autettu koulunkäynnissä aika paljonkin, esim kyselty kokeisiin ja varmistettu, että osaavat asiat ennen kokeita.

Hyvin on tässä itsekin tullut kerrattua yläkoulun matikat, kemiat ja fysiikat. Ja kielten kieliopit.

Vierailija
48/83 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteissä koulutuksen periytymisellä tarkoitetaan sitä, että korkeasti koulutettujen vanhempien lapset todennäköisimmin hakeutuvat itsekin yliopistoon kuin matalammin koulutettujen vanhempien lapset. Se professorin lapsi hakeutuu yliopistoon heikommallakin keskiarvolla, mutta jos matalan koulutustason vanhempien lapsilla on se sama ka kuin tuolla proffan lapsella, hän ei yhtä todennäköisesti sillä yliopistoon hakeudu. Tätä asiaa on tutkittu.

Vierailija
49/83 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan eronneita, varakkaita ja alkoholisteja. Lapset pärjää loistavasti koulussa.

Vierailija
50/83 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa kympin tytöt?

Mites kympin poikien vanhemmat löytyykö niitä?

Onhan meitä, mutta varmaan harvemmassa kuin kympin tyttöjen vanhempia.

Vierailija
51/83 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan meitä, mutta varmaan harvemmassa kuin kympin tyttöjen vanhempia.

Ilmoittaudun. Minä  yo/opistotaso , mies kansakoulu/ ammattikoulu. Lapsi korkeakoulututkinto 2000- luvun puolesta välistä. Tiedä oliko geenit vai sattuma vai niiden puute, mutta tyypin ei lähes koskaan tarvinnut ns.opiskella. Tarvittava tarttui ja tarttuu edelleen lähes yhdellä istumalla päähän.

Vierailija
52/83 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kympin tyttö, vanhemmat opistotason käyneitä (eli nyk. AMK), mutta toisen vanhemman alkoholismi toi elämääni niin valtavan riittämättömyyden tunteen ja suorittamisen tarpeen, ettei millään muulla oikein ollut väliä. Toki olen myös ihan lahjakas oppija. Mitä oikein haet tällä avauksella?

AMK on alempi korkeakoulututkinto, ei opistotaso. Opistotason tutkinnolla et voi hakea maisteriopintoihin, AMK-tutkinnolla voit. 

Ennen ei esim sairaanhoitajaksi tai poliisiksi tarvinnut käydä korkeakoulua.

Wtf! Sairaanhoito-oppilaitokseen ei päässyt ilman lukiopohjaa, samoin oli poliisikouluun pääsy. Eli on aina ollut korkeakoulututkinto. 

Vierailija
53/83 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulutuksen periytyminen tarkoita sitä, että vain korkeasti koulutettujen lapset olisivat hyviä koulussa. Vaan sitä, minkä koulutusasteen he saavuttavat aikuisena.

Korkeasti koulutettujen tuttavieni lapset kamppailevat koulussa, mutta tukiopetusten, ulkomailla suoritettujen kesäkurssien ja vanhempien loputtoman tuen avulla pärjäävät hyvin. Ja toisaalta duunarien lapsi voi olla kympin oppilas, mutta hakeutuu vaikka ammattikorkeakouluun sitä syystä,  että perheessä ei ymmärretä tai tueta akateemisten maailmaa.

Vierailija
54/83 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en kyllä ymmärtänyt ironiaa viestissä, jossa Ressussa opiskeleva lapsi häpeää vanhempiensa maisteritason koulutusta. Eiköhän suurin osa niistä Ressun opettajistakin ole "vain" maistereita, tohtorit on sitten Norsseissa ym.

Vierailija
55/83 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkansa. Juuri kävin merkonomin tutkinnolla(opistotaso) oikeustieteellisen pääsykokeissa,kun tradenomin tutkinto ei ole vielä valmis.

Vierailija
56/83 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan, että avaukseni ärsyttää. Siis ihan sitä vain, että millaisissa perheissä koulussa menestyviä nuoria kasvaa. Vai onko ihan kaikenlaisissa. Onko joku kasvatustapa/tyyli/olosuhteet, joka tähän kannustaa vai kaikki sattumaa? 

Tämä oli seitsemäs kommentti. Kerro ihmeessä miten huomasit, että avauksesi "ärsyttää"! 

Sekö oli tarkoituksesi? Sitäkö toivoit ja odotit? Että joku ärsyyntyisi? Itse en nähnyt mitään tuollaista edellisissä kommenteissa, mutta nyt alkoi heräämään epäilys ketjun tarkoitusperistä

Vierailija
57/83 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pojalla oli peruskoulun jälkeen lukuaineiden keskiarvo 10.

Vierailija
58/83 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen koti, erottu ollaan. Minulla oli aina rivi kymppejä, samoin lapsilla. On ihan "normi" meille, en osaisi ajatellakaan muuta.

Ollaan muuten aika boheemi perhe, lapsilla ja aikuisilla vaikeuksia olla ajoissa, herätä aamulla aikaisin, muistaa kaikki tarvittava. Ollaan taiteellisia, kulttuuria, kirjallisuutta ja toisaalta liikuntaa ja hyviä elintapoja arvostettu korkealle.

Ollaan tosi rentoja ja ei niuhoteta tai hössötetä turhasta. Ihmettelen lasten kavereita kun on niin säntillisiä ja toimeliaita mutta lapsilla todistukset 7-8 luokkaa. 

Vierailija
59/83 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välitä tuon taivaallista, kymppejä tulee. Tuttavat ihan hysteerisiä lastensa numeroista, mutta eivät vaan pärjää.

Vierailija
60/83 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vanhrmmar ollaan Amk-taustaisia, isovanhemmat kansakoulun käyneitä duunareita . Poika menee nyt lukioon. Kaikki kielet, matikka ja reaaliaineet kymppejä. Ainoat ysit taito- ja taideaineista. Koulu ollut hänelle aina helppoa. 4v oppi lukemaan. Muuten en tästä meille voi mitään kunniaa ottaa, mutta valtavasti luettiin pojalle hänen ollessan pieni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän