Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan oikeasti oppinut kielen Duolingon avulla?

Vierailija
13.04.2024 |

Edes sellaiselle keskitasolle? Tuntuu että se on kielestä riippumatta niin helppo että pystyy etenemään oppimatta mitään. 

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii uusia sanoja ja lauseenmuodotusta, mutta mikään ei korvaa sitä että olisi joku jonka kanssa keskustella ja puhua kyseisen kielen kanssa.

Vierailija
22/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppii uusia sanoja ja lauseenmuodotusta, mutta mikään ei korvaa sitä että olisi joku jonka kanssa keskustella ja puhua kyseisen kielen kanssa.

Kyllähän Duolingon käyttämisen ohella varsinkin kun oppimäärää on jo iso osa hallussa, voi hankkia vaikka ulkomaalaisen nettitutun, siihenkin on omia sovelluksia. Ei opiskelu enää ole perinteistä kielioppikirjan hakkaamista päähän karttakepin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, mutta toki se vaatii siihen rinnalle paljon muutakin. Leffojen katselu ja musiikin kuuntelu on pari tapaa opetella vaikka kuullun ymmärtämistä, voi lukea lehtiä ja kirjoja jne. Ilmaiseksi alustaksi Duolingo oli todella hyvä tapa oppia alkeet ja vähän enemmänkin. Aikuisena kielten oppiminen on hitaampaa, ei se ole sovelluksen syy.

Vierailija
24/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelen espanjaa. Kyllä mun mielestä duoloingolla oppii, mutta se vaatii sen, että ajatuksella tekee myöskin kaikki ne muut tehtävät, eikä vain keskity etenemään siinä pelillisessä osiossa mahdollisimman nopeasti. Siihen koukkuun on helppo hairahtua, koska se on tehty pelin muotoon, ja ikäänkuin kilpailemaan muita vastaan. Vain tietty määrä opiskelijoita/ kilpailijoita viikossa etenee seuraavalle tasolle, joten voi olla houkuttelevaa vaan pyrkiä mukaan siihen joukkoon, vaikka ei kunnolla osaisi aimpiakaan juttuja. Ohjelma kyllä tarjoaa paljon kieliopin harjoittelua myös, ja on erilaisia kuuntelutehtäviä, ja vaikka mitä. Veikkaan, että valtaosa niistä jotka kokevat etteivät opi, eivät näitä käytä, vaan etenevät pelkästään sen pelilautama9sen osan mukaan. Duolingo on myös siitä hyvä, että siinä on täysin mahdollista palata aiempiin osioihin kertaamaan. Mun mielestä on paljon itsestä kiinni oppiiko duolingon avulla oikeasti, vai jääkö se pelkiksi tiettyjen fraasien papukaijamaiseksi ulkoa oppimiseksi. Kyllä uuden kielen oppiminen tietysti aika paljon työtä ja panostusta vaatii, mutta duolingo on ainakin mulle motivoiva alusta opiskella. Senhän se tietysti vaatii, että on kohtuullinen englanninkielen taito, koska se opetuskieli on englanti. Voi siellä joistain muistakin vaihtoehdoista valita, mutta luultavasti suurimmalle osalle suomalaisia englanti on noista vaihtoehdoista käytännössä ainoa mitä voi käyttää.

Vierailija
25/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä pärjään ihan mukavasti paikallisten kanssa. 3 kk vuodesta kielikylvyssä kohdemaassa ja 9 kk duolingoillen.

Ja mitä veikkaat, kumpi noista on lopputuloksen kannalta oleellisempaa? 

Vierailija
26/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä pärjään ihan mukavasti paikallisten kanssa. 3 kk vuodesta kielikylvyssä kohdemaassa ja 9 kk duolingoillen.

Ja mitä veikkaat, kumpi noista on lopputuloksen kannalta oleellisempaa? 

Jälkimmäinen. En ole erityisen sosiaalinen, joten hoidan vain pakolliset asiat, muuten viihdy(tää)n puskassa.

Vierailija
27/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkeistasolle pääsee. Korkeammalle pitää sitten jo aktiivisesti käyttää, esim. katsomalla senkielisiä sarjoja.

Vierailija
28/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä sitä miten käännöstehtävissä tarjotaan niin vähän sanavaihtoehtoja että sen lauseen pystyy melkein aina arvaamaan. 

Vierailija
29/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duolingolla oppii itse asiassa ihan hyvin, kahdella ehdolla: 1 lukee sieltä ne taudtamateriaalit joka osiolle eikä tyydy pelkästään harjoituksiin ja 2 nostaa päivittäisten harjoitusten määrää 15-20 mun tasolle, eikä tyydy siihen kolmen minuutin päivittäiseen pikkupalaan.

Tietysti tulos paranee heti myös jos oikeasti altistuu kielelle jotenkin muutenkin.

Vierailija
30/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkeistasolle pääsee. Korkeammalle pitää sitten jo aktiivisesti käyttää, esim. katsomalla senkielisiä sarjoja.

Esim espanjan tasoja on Duolingossa vuosiksi eteenpäin, viimeisin High B2 level eli kannattaisi kyllä ensin tutkia asioiden oikea laita ennen kuin valehtelee netissä yhtään mitään

Vierailija
31/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä sellaisen turistikielen oppii, että pärjää esim. ravintoloissa ja kaupoissa paikallisella kielellä. Ei kai kielen opettelussa mitenkään ratkaisevaa ole se mitä kautta sitä kieltä aivoihinsa syöttää. Lapsetkkn oppii nykyään englantia pelaamalla ja katsomalla you tubea. Alkuun päästyä sitä kieltä pitää vaan käyttää, että se kehittyy. Ilman kielen käyttöä mistä tahansa opittu kieli jää rammaksi.

Sori nyt vaan, mutta lapset ovat oppineet englantia pienestä pitäen ihan jo +20 vuotta sitten. Tiedän, koska itselläni englanti on aina ollut läsnä elämässä ja ymmärsin jo todella pienenä joitain lauseita englanninkielisten biisien sanoista. Varmaan sanomattakin selvää, että kielet ovat vahvuuteni nykyään(kin.) Ymmärrän monesti hieman jopa kieliä, joita en ole ikinä opiskellut. Esim. norjaa, tanskaa ja hollantia on aika helppoa ymmärtää teksteistä.

Vierailija
32/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kyllä sitä miten käännöstehtävissä tarjotaan niin vähän sanavaihtoehtoja että sen lauseen pystyy melkein aina arvaamaan. 

Kuinka pitkään olet opiskellut? Kyllä niitä uusia sanoja tulee lisää, ja erilaisia taivutusmuotoja myös, kunhan jatkat riittävän pitkälle. Aluksi se on tuollaista tiettyjen sanojen ja fraasien toistumista, ja onkin hyvin helppoa ihan päättelemällä löytää oikeat vastaukset. Jossain vaiheessa huomaa sitten, että osaakin jo vähän soveltaa, ja sanoa asioita eri tavoilla. 

Vierailija
33/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duolingolla oppii itse asiassa ihan hyvin, kahdella ehdolla: 1 lukee sieltä ne taudtamateriaalit joka osiolle eikä tyydy pelkästään harjoituksiin ja 2 nostaa päivittäisten harjoitusten määrää 15-20 mun tasolle, eikä tyydy siihen kolmen minuutin päivittäiseen pikkupalaan.

Tietysti tulos paranee heti myös jos oikeasti altistuu kielelle jotenkin muutenkin.

Joo. Jos ajattelee että se oppi tulee kuin itsestään parissa kuukaudessa jollain kolmen minuutin harjoittelulla, niin ei tietenkään opi! Minä olen nyt opiskellut espanjaa päivittäin vähintään 30min, usein yli tunninkin noin 8kk ajan. Kyllä se siitä lähtee aukeamaan!

Vierailija
34/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkään olet opiskellut? Kyllä niitä uusia sanoja tulee lisää, ja erilaisia taivutusmuotoja myös, kunhan jatkat riittävän pitkälle. Aluksi se on tuollaista tiettyjen sanojen ja fraasien toistumista, ja onkin hyvin helppoa ihan päättelemällä löytää oikeat vastaukset. Jossain vaiheessa huomaa sitten, että osaakin jo vähän soveltaa, ja sanoa asioita eri tavoilla. 

En puhu nyt siitä että käytetty sanasto on ylipäätään suppea vaan että jotain keskipituista lausetta käännettäessä ruudulle tulee valittavaksi yhteensä se 5 tai 6 sanaa, joista ei edes saisi aikaiseksi kuin yhdenlaisen lauseen. Tasolla 10 olen tällä hetkellä turhan helpolta tuntuu. 

Vierailija
35/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhu nyt siitä että käytetty sanasto on ylipäätään suppea vaan että jotain keskipituista lausetta käännettäessä ruudulle tulee valittavaksi yhteensä se 5 tai 6 sanaa, joista ei edes saisi aikaiseksi kuin yhdenlaisen lauseen. Tasolla 10 olen tällä hetkellä turhan helpolta tuntuu.

Mikä taso 10 kun Duolingossa on 1-8 sectioneja jotka sisältävät 1-70 uniteja jotka sisältävät 10-15 harjoituksia jotka sisältävät 1-5 oppituntia?

Vierailija
36/85 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakin sillä oppii ja kertaa samalla englantia hiukan. Kannattaa kuitenkin opiskella muuallakin. Ihan kivaa ajankulua. 

Vierailija
37/85 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oppii. Nyt huomaan muutaman kk jälkeen, kuinka asiat, jotka alussa oli hankala muistaa, tulevat nyt ihan takaraivosta ja olen jo nopea tekemään harjoituksia. Ajattelenkin asioita tällä kielellä ja odotan taukoa päästäkseni taas hieman opettelemaan. 

Mikään kansalaisopisto ei sovi minulle monestakin syystä. Tämän kanssa voit opiskella milloin vain, missä vain. Ihan itsestä on asia kiinni.

Kuten Duokin sanoo, screen time well spent.

Vierailija
38/85 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni duolingo etenee liian hitaasti. Toistaa samoja sanoja/kirjoituksia liian kauan tai sitten en osaa käyttää sitä appia. Helposti oppii kun lukee uutisia sillä alkuperäisellä kielellä, kuuntelee youtubesta videoita ja opiskelee verbejä.

Mene tänne ja käännä joku suomalainen sivu espanjaksi.

https://translate.google.com/?sl=fi&tl=es&op=websites

Vierailija
39/85 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Puolisoni on käyttänyt Duolingoa päivittäin yli kahden vuoden ajan ja opiskellut espanjaa 15 minuuttia joka päivä. Hän osaa lähes yhtä hyvin kuin minä joka opiskelin 5 vuotta espanjaa yliopistossa. 

Vierailija
40/85 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjaa olen opetellut tuolla, suht helppoa on kun vähän osaa ruotsiakin. Luettua tekstiä ymmärrän ja osaan jotain puhuakin. Mutta puhetta en juuri ymmärrä. Jotenkin tuossa kun on niin selvästi lausuttua tekstiä, niin sen ymmärtää toki. Mutta jos kuuntelee jotain Norjan radiota, ei siitä ymmärrä juuri mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme