Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hesarissa tänään juttua metatöiden epätasaisesta jakautumisesta perheessä. Yksi isä huomannut jättäneensä ne kaikki lastensa äidille

Vierailija
12.04.2024 |

Heittäkääpä teidän perheen prosentit. Miten monta prosenttia metatöistä on äidin osuus ja mikä isän/puolison osuus.

Meillä 70/30.

Kommentit (301)

Vierailija
201/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotityöt

Ruokien ja kauppalistan suunnittelu

Pyykkihuollon suunnittelu (Mitä pestään, milloin ja miten?)

Keittiön siivouksen organisointi ruokailun jälkeen

Kodin siivouspäivien organisointi

Roskahuolto (Siitä huolehtiminen, että roskat viedään ja roskiskaappi siivotaan.)

Kierrättäminen (Siitä huolehtiminen, mitä kierrätetään ja miten.)

Viherkasvien hoidon organisointi (Siitä huolehtiminen, milloin mikäkin kasvi pitää kastella tai lannoittaa tai koska on aika vaihtaa mullat.)

Lakanoiden ja pyyhkeiden vaihtaminen (Sopivasta vaihtovälistä huolehtiminen ja pesun organisointi.)

Kausiluontoisten kodintöiden, kuten ikkunoiden tai mattojen pesemisen, suunnittelu

Lattiakaivon ja hajulukkojen puhtauden seuraaminen ja puhdistuksen organisointi

Laskujen maksaminen (Siitä huolehtiminen, että laskut tulevat maksettua.)

Sopimusten verta

Aika kevyt lista. Lisään tuohon muutamia: puhelimien ja liittymien hankinta kaikille, virustorjunnan asennus jokaisen läppäriin, talon valvontakameroiden vertailu ja osto ja asennus ja käyttö, lasten ja kaksien isovanhempien tarpeet ja niiden ajoissa hoitaminen, auton huollon varaaminen, wilma-viestien lukeminen, läksyissä auttaminen, kaikkiin kotitöihin liittyvä metatyö, jne. Nyt olen sairauslomalla, jää aikaa kirjoitella tännekin. N 50+ 

Vierailija
202/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen varmasti 100% eikä mua harmita metatyöt saatikka kotityöt ja ruuan laittaminen päivittäin, rakastan miestäni suunnattomasti ja kunnioitan häntä perheenpäänä. Kaikesta ei tarvitse showta laittaa pystyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Töissä tuolla asenteella saa potkut, jos jättää kaiken tekemättä sillä verukkeella, että jollain toisella saattaa olla eriävä mielipide tai tapa hoitaa asia. Ai niin, mutta tuleehan ne ns. potkut, eli ero myös parisuhteessa. Ei poikkea mitenkään.

Järkevä ihminen osaa perustella oman tapansa toimia siten, ettei siitä tule sanomista. Miehet vaan yleensä vetoaa johonkin omaan tapaan niissä asioissa, jotka he hoitavat auttamatta huonosti. Esim. ei edes mieti, että vuosia täyttävälle lapselle tarvii varata neuvola-aika. Sitten vaimo varaa sen ja mainitsee, että taas vaimo oli ainoa, joka asian huomasi, niin mies vetoaa omaan tapaan hoitaa asia, vaikka se oma tapa ilmeisesti olisi ollut jättää asia hoitamatta tai hoitaa se myöhässä (sitten kun tulee jo ilmoitus, että lapsen neuvolakäynti jätetty varaamatta). Se ei ole mikään oma tapa, vaan ihan vaan tekemättä jättämistä."

Niin, mutta

Kuitenkin miehet vetoaa usein työhönsä siinä, etteivät voi tehdä mitään kotona. Että ilmeisesti miesten mielestä nuo voi kuitenkin rinnastaa?

Vierailija
204/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tasan menee. Meillä mies hoitaa lapsen Wilman seurannan ja käy vanhempainvarteissa, minä autan läksyissä jo kokeisiin valmistautumisessa. Vaatteita ostetaan yhdessä. Mies hoitaa lapsen harrastusjutut melkeinpä kokonaan. Minä huolehdin että lapsi käy pesulla, pesee hampaat ym. Mies hoitaa aamu- ja iltapalan itselleen ja lapselle, minä suunnittelen ja teen lämpimät ruuat. Minä teen kauppalistat, mies käy kaupassa. Mies pyykkää, imuroi ja täyttää tiskikoneen. Minä pyyhin pölyt, luutuan ja järjestelyn paikkoja. Koirat hoidetaan yhdessä. Olen tyytyväinen työnjakoon. 

Vierailija
205/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen varmasti 100% eikä mua harmita metatyöt saatikka kotityöt ja ruuan laittaminen päivittäin, rakastan miestäni suunnattomasti ja kunnioitan häntä perheenpäänä. Kaikesta ei tarvitse showta laittaa pystyyn.

Minkä ikäisiä lapsia teillä on?

Vierailija
206/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se rennosti ottaminen lapsiperheessä tarkoittaa käytännössä sitä, että sitten eletään niin että sammutetaan juuri ja juuri se kulloinenkin tulipalo ja yleensä valtavan stressin saattelemana.

Mitä enemmän niihin metatöihin panostetaan, sitä rennompaa siitä itse elämästä tulee.

Tämä! Näin se menee. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja meillä prosentit aika tasan 40-50, mies arvostaa suunnitelmallisuutta eikä koskaan häveksy sitä taustatyötä, jonka perheen eteen teen. N46

Eli miehesi tekee 50%, sinä 40% ja jätät tekemättä 10%

Vierailija
207/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne metatyöt on niin helppoja, vaivattomia ja yksinkertaisia hoitaa niin miksi kuitenkaan miehet eivät saa niitä tehtyä? Tai eivät tee niitä työssäkäyntiin vedoten?

Vierailija
208/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa että harva lapsi haluaa sellaiset vegaaniwokemegasynttärit jotka se 👧🏻femakkomamma raivoissaan järjestää. 

Ei niitä synttäreitä lapsen takia järjestetä vaan naisen pätemisen tarpeesta ja mm somenäkyvyyden takia. 

Niin, ennen somea lapsille ei järjestetty synttäreitä. 

Kuka pystyy generoimaan jotain noin typerää.

Vierailija
209/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 95, mies 5.

Vierailija
210/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää metatyö on varmaan enemmän lapsiperhejuttu jossa pitää ennakoida kaikenlaista ja pitää huolta lapsista, jotenkin ei kolahda 2 aikuisen talouteen.

Vierailija
211/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei taloushallinto ja palkanlaskenta ole mitään metatöitä

Mutta ne ovat näkymätöntä työtä. Päivittäin ei huomaa, että joku tekee niitä. Mutta jos ne jäävät tekemättä tai kuten Helsingissä kävi, ne tehdään väärin, niin se kyllä huomataan ja siitä koituu suurta haittaa työntekijöille  vielä vuosien jälkeen.

Niin nuo jutut on niiden ihmisten TYÖTÄ josta he saavat PALKKAA. Ihan eri asioita kuin nämä joidenkin metatyöt joilla luovat itselleen vain stressiä.

Mäkin tein ihan järjettömän metatyön kun otin keittiöstä ja olkkarista verhot pois, laitoin pesukoneeseen pyörimään, valitsin kaapista uudet verhot, silitin ne ja laitoin paikoilleen. Ihan kamalasti metatyötä ja suunnittelua. Varsinkin tuo kausiverhojen määrittely! 

Oikeasti. Nyt jotakin rajaa tuohon teidän sekoiluun.

Vierailija
212/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ja naiset on erilaisia, joten ei kannata yllättyä, jos se tulee ilmi tässäkin asiassa.

Ei tämä ole mies-nais-asia. Enemmän vastuunkantoa. Tunnen esimerkiksi miehen, joka hoitaa ison asian metatöistä perheessään: Lasten synttärit, lasten kouluun yhteydenpidon, harrastuksiin liittyviä asioita yms. Kyse on siitä, että hän on päättänyt kantaa noista vastuuta, koska ymmärtää, että ne pitää tehdä.

Miksi nainen ei osallistu? Onko nainen joku vapaamatkustaja?

Vierailija
213/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei taloushallinto ja palkanlaskenta ole mitään metatöitä

Mutta ne ovat näkymätöntä työtä. Päivittäin ei huomaa, että joku tekee niitä. Mutta jos ne jäävät tekemättä tai kuten Helsingissä kävi, ne tehdään väärin, niin se kyllä huomataan ja siitä koituu suurta haittaa työntekijöille  vielä vuosien jälkeen.

Niin nuo jutut on niiden ihmisten TYÖTÄ josta he saavat PALKKAA. Ihan eri asioita kuin nämä joidenkin metatyöt joilla luovat itselleen vain stressiä.

Mäkin tein ihan järjettömän metatyön kun otin keittiöstä ja olkkarista verhot pois, laitoin pesukoneeseen pyörimään, valitsin kaapista uudet verhot, silitin ne ja laitoin paikoilleen. Ihan kamalasti metatyötä ja suunnittelua. Varsinkin tuo kausiverhojen määrittely!&nbsp

Mulla on ollu samat pimennysverhot paikoillaan kohta 15 vuotta. Hirveä metatyö niiden kanssa

Vierailija
214/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks mun elämään ei kuulu koko metatyön käsite.

Vierailija
215/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu samat pimennysverhot paikoillaan kohta 15 vuotta. Hirveä metatyö niiden kanssa

Tuo verhoista jankuttava on lapseton incel/palstahäirikkö. Se on mielestään ihan hirmuhauska, hih hih.

Vierailija
216/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne metatyöt on niin helppoja, vaivattomia ja yksinkertaisia hoitaa niin miksi kuitenkaan miehet eivät saa niitä tehtyä? Tai eivät tee niitä työssäkäyntiin vedoten?

Siksi, että suuri osa naisista haluaa kontrolloida noita kodin pikkujuttuja, suunnittelee päässään vila-eerikin uusien haalareiden ja juhlakamppeiden värit ja kodin kesäverhot. JOs mies noihin puuttuu tulee vain ongelmia. Ja opettaa miehen pitkien lapsivapaiden aikana  irtautumaan kodista ja sen päätöksenteosta. Valitettavasti turhan usein olen nähnyt kuinka naiset mitätöivät miesten tapaa tehdä asioita, heidän omat tapansa se ainut oikea. Sitä saa mitä tilaa. Ja olen nainen joka monien palstan naisten mielestä tekee kaikki väärin, kuitenkin kasvatimme mieheni kanssa kaksi lasta aikuisiksi, heistä tuli tasapainoisia, korkeasti koulutettuja ja elämässään ilmeisen onnellisia myös tällä tyylillä, plus vanhempien ei tarvinnut ikinä tapella kotitöistä, metasellaisista puhumattakaan.

Vierailija
217/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se rennosti ottaminen lapsiperheessä tarkoittaa käytännössä sitä, että sitten eletään niin että sammutetaan juuri ja juuri se kulloinenkin tulipalo ja yleensä valtavan stressin saattelemana.

Mitä enemmän niihin metatöihin panostetaan, sitä rennompaa siitä itse elämästä tulee.

Siltä se tosiaan kuulostaa kun tämän ketjun luki läpi. Todella rennolta ja mukavalta.

Vierailija
218/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa toki, ero miesten ja naisten välillä on hyvin yksinkertainen.

Mies ajattelee: laiska töitään luettelee. Hän ei siis pidä metatöitä mainitsemisen arvoisena vaan ne kuuluvat siihen kokonaisuuteen. Ei ole siis mitään erillistä 

MT: suunnittele tarkastavasi jääkaapin sisältö

T: tarkasta jääkaapin sisältö

MT: suunnittele kauppalistan tekeminen

T: tee kauppalista

MT: suunnittele lähteväsi kauppaan

T: lähde kauppaan

T: palaa koska unohdit suunnitella kauppalistan mukaan ottamisen

T: syytä miestä asiasta

T: lähde uudelleen kauppaan

MT: suunnittele missä järjestyksessä kierrät kaupan ja kuinka täytät ostoskärryt

T: suorita ostosten hankkiminen kärryyn

MT: suunnittele maksutapa

T: maksa ostokset

paluu kotiin ja jääkaapin täyttäminen onkin sitten ihan oma urakkansa näille metatyöläisille

Miesten lähestymistapa on yksinkertaisempi. 

T: totea että kaupassa pitäisi käydä. Tarkasta ennen lähtöä tilanne, ole tietoinen ns. vakio-ostoksista ja jos nyt tulee yksi ylimääräinen maito, se ei kaada maailmaa.

Vierailija
219/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että suuri osa naisista haluaa kontrolloida noita kodin pikkujuttuja, suunnittelee päässään vila-eerikin uusien haalareiden ja juhlakamppeiden värit ja kodin kesäverhot. JOs mies noihin puuttuu tulee vain ongelmia. Ja opettaa miehen pitkien lapsivapaiden aikana  irtautumaan kodista ja sen päätöksenteosta. Valitettavasti turhan usein olen nähnyt kuinka naiset mitätöivät miesten tapaa tehdä asioita, heidän omat tapansa se ainut oikea. Sitä saa mitä tilaa. Ja olen nainen joka monien palstan naisten mielestä tekee kaikki väärin, kuitenkin kasvatimme mieheni kanssa kaksi lasta aikuisiksi, heistä tuli tasapainoisia, korkeasti koulutettuja ja elämässään ilmeisen onnellisia myös tällä tyylillä, plus vanhempien ei tarvinnut ikinä tapella kotitöistä, metasellaisista puhumattakaan.

Sinä ja sun loputtoman typerät verhojuttusi. Moneskohan alter ego tämäkin nyt taas on?

Vierailija
220/301 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en naisena tajua näitä hvetin metatyöulinaa. Mikä hiton ongelma joillekin naisille on vähän suunnitella elämää, toteuttaa suunnitelmat ja tehdä asioita?? Mä teen kokopäiväisesti töitä, opiskelen, huolehdin omakotitalosta ja selviän silti. Ei mun tarvitse ulista jostakin typerästä metatyöstä. Taas yksi typerä sana lisää kun nykypäivänä pitää joka hemmetin asialle olla oma sanansa. Ennen elettiin ja tehtiin eikä ulistu jostakin metatyöstä.

Koville ottaa sulla elämä, kun noin raivoenergialla pitää tähän ketjuun osallistua. 

Ei mulla elämä ota koville vaan teillä ottaa kun pitää keksiä jotakin olemattomia metatöitä. Mua huvittaa ja ärsyttää tuo teidän ulina. Siksi vastaan tähän ketjuun veemäisesti josko vähän heräisitte todellisuuteen.