Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hesarissa tänään juttua metatöiden epätasaisesta jakautumisesta perheessä. Yksi isä huomannut jättäneensä ne kaikki lastensa äidille

Vierailija
12.04.2024 |

Heittäkääpä teidän perheen prosentit. Miten monta prosenttia metatöistä on äidin osuus ja mikä isän/puolison osuus.

Meillä 70/30.

Kommentit (338)

Vierailija
321/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vaimo hoitaa kauppa-asiat, minä taas useimmiten kuitenkin mietin mitä tänään syötäisiin (vaikka toki vaimo tuota työtä tekee kauppatilausta tehdessään). Minä olen paremmin perillä lasten aikatauluista ja kommunikoin enemmän esim. kaverien vanhemmille, Wilmahommat menee about 50/50. Minulla on parempi käsitys esim. lasten vaatekaappien sisällöstä ja siitä tarvitaanko uusia kenkiä/vaatteita ja koska. Lapsen ADHD-lääkityksestä huolehdimme 50/50, ja reseptien uusinnasta jne. Jos näin muuten tarvitaan esim. lääkärikäyntiä, 80% ajasta minä hoidan varaamisen sekä aikataulutuksen ja myös käytännön käynnin. 

En kyllä silti ole kertaakaan miettinyt, että tässähän tulee tehtyä kauheasti metatyötä. Noi on vaan asioita mitä hoidetaan ja mä satun olemaan aktiivisempi niissä. Ei kai tässä sen ihmeempiä. Voi olla, että vaimo kokee vielä tuon lisäksi tekevänsä kauhean määrän metatyötä koska on joskus niin sanonut, mutta en oikein itse ole päässyt kunnolla hänen ajatusmaailmaansa kiinni siinä mielessä, että mitä kaikkea muuta nyt lapsiperheen arjessa kauheasti täytyy metatyöskennellä noiden lisäksi.

Lopettakaa se lapsen lääkitys ja löytäkää muita keinoja. Ohis. 

Vierailija
322/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako metatyöt kotitöitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatyö on tullut yliopiston sosiologien kautta tavalliseen elämään.

Sen tarkoitus on tehdä helposta vaikeaa

Vierailija
324/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti noihin metatöihin ei lasketa mukaan miesten metatöitä.  Metatyöt kun on AINA siitä näkökulmasta, että naiset pääsee uhriutumaan

Annatko esimerkin miesten metatyöstä? Suunnittelee vievänsä roskat kolmen päivän ajan?

Auton katsastamisen/huollon suunnittelu, uuden TV:n valinta, kaikkien naisen (huonosti) tekemien  metatöiden korjaaminen.

Nainenhan nämä tekee.

Nainen korjaa ne miehen huonosti tehdyt korjaukset sitten perässä. Ei meilläkään mies osaa edes niitä "miesten töitä". 

Naisena teen kaiken. Imurointi oli ainoa kotityö ja sekään ei sujunut joten ostin robotti imurin.

Sanoisin että miehellä ei oikeastaa tee mitään.

Vierailija
325/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vaimo hoitaa kauppa-asiat, minä taas useimmiten kuitenkin mietin mitä tänään syötäisiin (vaikka toki vaimo tuota työtä tekee kauppatilausta tehdessään). Minä olen paremmin perillä lasten aikatauluista ja kommunikoin enemmän esim. kaverien vanhemmille, Wilmahommat menee about 50/50. Minulla on parempi käsitys esim. lasten vaatekaappien sisällöstä ja siitä tarvitaanko uusia kenkiä/vaatteita ja koska. Lapsen ADHD-lääkityksestä huolehdimme 50/50, ja reseptien uusinnasta jne. Jos näin muuten tarvitaan esim. lääkärikäyntiä, 80% ajasta minä hoidan varaamisen sekä aikataulutuksen ja myös käytännön käynnin. 

En kyllä silti ole kertaakaan miettinyt, että tässähän tulee tehtyä kauheasti metatyötä. Noi on vaan asioita mitä hoidetaan ja mä satun olemaan aktiivisempi niissä. Ei kai tässä sen ihmeempiä. Voi olla, että vaimo kokee vielä tuon lisäksi tekevänsä kauhean määrän metatyötä koska on joskus niin sanonut, mutta en oikein itse ole päässyt kunnolla hänen ajatusmaailmaansa kiinni siinä mielessä, että mitä kaikkea muuta nyt lapsiperheen arjessa kauheasti täytyy metatyöskennellä noiden lisäksi.

Meillä on käytössä myös tarkat rutiinit ja vähäinen ruutuaika, sekä muutenkin lasta tukeva ympäristö koulua myöden. Siltikin, lääkkeen kanssa lapsi on aivan eri ihminen ja sen avulla nimenomaan pystyy harjoittelemaan noita taitoja, joilla toivottavasti tulevaisuudessa selviää ilman.

Vierailija
326/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käytössä myös tarkat rutiinit ja vähäinen ruutuaika, sekä muutenkin lasta tukeva ympäristö koulua myöden. Siltikin, lääkkeen kanssa lapsi on aivan eri ihminen ja sen avulla nimenomaan pystyy harjoittelemaan noita taitoja, joilla toivottavasti tulevaisuudessa selviää ilman.

Onko liikuntaa tarpeeksi? Adhd-lääkitystä lapsilla tulisi käyttää vain äärimmäisissä tapauksissa. Pitkäaikaisista vaikutuksista on vain vähän tietoa. Totutatte lapsen aivoja amfetamiinijohdannaiseen aineeseen. Ensisijainen ratkaisu on muuttaa ympäristöä tukemaan adhd-aivoja. Sekä stimulaatiota että rauhaa. 

Vierailija
327/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei asu naisen kanssa yhdessä, niin ei tarvitse tällaistakaan uhriutumisulinaa kuunnella.👍

Vierailija
328/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä pitää olla niin et mies hoitaa elatuksen ja kodin metatyöt päälle. Sillo jää naiselle aikaa harrastaa omia juttujaan. 

Höpö höpö. Usampi avioliitto säilysi, jos prosentit olisivat lähempänä 50/50.

Tuota, lopetatte vaan sen ihme hinkkaamisen ja jos sattuu olemaan talvi, niin lapselle laitetaan yleensä talvihaalari, rukkaset ja lakki sekä talvikengät.

Muukin kommunikointi, kuin äyskäröinti Lillin synttärilahjasta olisi myös paikallaan. Ei kukaan ole sanonut minulle mitään kenestäkään Lillistä tai synttäreistä. Läheistä Cittarista saa varmaan jotain kivaa viidentoista minuutin aikana.

Kaikkea sitä, pikkasen alkaa jo pänniä.

"Ei kukaan ole sanonut minulle tästä..."

Tuo on JUURI sitä metatyötä, että naisen pitää sanoa asioista, jotta mies tekee mitään. Sinä voit isänä yhtä lailla olla perillä lapsesi asioista. Ei kukaan niitä asioita äidillekään sano, äiti ottaa niistä itse selvää, koska on läsnä lapsensa elämässä. Miksi sinä et ole?

Vierailija
329/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sinkku ja teen kaikki perheen metatyöt. Ihmettelen myös metatöistä valittamista, naiset kyllä kehittävät itselleen näitä tarpeettomia metatöitä ihan turhaan.

Sinkuilla ei ole metatöitä eikä kotitöitä vaan pientä puuhastelua, jos jotain tulee sillä hetkellä mieleen.

Vierailija
330/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikä on metatyö? minä hoidan kotona kaiken ja ukko kantaa rahat pöytään. nykyajan "naiset" on vaan niin heikkoja ja täynnä itseään, että niille sopii vain uhrin asema. ja feministien mielestä miehiä ei tarvita mihinkään, niin mitä täällä valitetaan kotitöistä? varsinkin, kun miehet pärjää sinkkuna oikein hyvin. asunto siisti, vaatteet siistit, auto kunnossa ja pesty. miten on naisten tilanne? 

Käytkö sinä jossain palkattomassa työkokeilussa vai miksei sinulle makseta palkkaa?

Vierailija
331/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä pitää olla niin et mies hoitaa elatuksen ja kodin metatyöt päälle. Sillo jää naiselle aikaa harrastaa omia juttujaan. 

Höpö höpö. Usampi avioliitto säilysi, jos prosentit olisivat lähempänä 50/50.

Tuota, lopetatte vaan sen ihme hinkkaamisen ja jos sattuu olemaan talvi, niin lapselle laitetaan yleensä talvihaalari, rukkaset ja lakki sekä talvikengät.

Muukin kommunikointi, kuin äyskäröinti Lillin synttärilahjasta olisi myös paikallaan. Ei kukaan ole sanonut minulle mitään kenestäkään Lillistä tai synttäreistä. Läheistä Cittarista saa varmaan jotain kivaa viidentoista minuutin aikana.

Kaikkea sitä, pikkasen alkaa jo pänniä.

"Ei kukaan ole sanonut minulle tästä..."

Tuo on JUURI sitä metatyötä, että naisen pitää sanoa asioista, jotta mies tekee mitään. Sinä voit isänä yhtä lailla olla perillä lapsesi asioista. Ei kukaan niitä asioita äidillekään sano, äiti ottaa niistä itse selvää, koska on läsnä lapsensa elämässä. Miksi sinä et ole?

Mies näkee usein vain sen että arki sujuu ja kaikki hoituu kuin itsestään. No se sujuu juuri sen takia, että siellä on tuntien arvosta naisten tekemää suunnittelu, organisointi ja delegointityötä takana. Ja kyllähän se lisää naisten kuormaa jos he joutuvat kaiken muun työn lisäksi hoitamaan kaiken näkymättömän metatyön arjen pyörityksen taustalla.

Vierailija
332/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole sanonut minulle mitään kenestäkään Lillistä tai synttäreistä. Läheistä Cittarista saa varmaan jotain kivaa viidentoista minuutin aikana.

Mitä ihmettä, etkö sinä tunne lapsesi kavereita? Olethan sinä nähnyt heitä ainakin silloin, kun he ovat tulleet lapsesi synttäreille. Miksei lapsesi ole kertonut sinulle, kun on saanut kutsun kaverinsa synttäreille? Mistä sinä sitten edes tiedät, mitä kivaa ostat synttärilahjaksi?

Vierailija
333/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin siis metatyöstä valittavat eivät tahdo suoriutua elämästä ilman valtavaa ulinaa ja draamaa. metatyöhän tarkoittaa ihan tavallista elämistä. ei se ennen ollut työtä. mutta nykyäänhän pitää saada se uhristatus kun miehillä on se eläminen hauskempaa ja yksinkertaisempaa. eivät siis stressaa läheskään niin paljon kuin naiset ja naisenmieliset miehet. olisi hyvä, jos metatyöstä, eli elämisestä uikuttaja menettäisi oikeuden käyttää someja vaikka vuodeksi. loppuisi se turhasta valittelu.

Elämä on silloin hauskaa ja yksinkertaista, kun jättää kaiken tylsän ja monimutkaisen jonkun toisen hoidettavaksi.

Pummi on pummi on pummi on pummi.

Vierailija
334/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään käydä kaupassa ja pestä pyykit, vaimo joutuu imuroimaan. Minua puutarhatyöt ei haittaa, vaimon pitää hoitaa lapsille ruoan laitto, kun on kotiäiti ja minä töissä. Minä hoidan kaiken autoihin liittyvän tankkausta myöden, vaimo joutuu hoitamaan lemmikki koiriaan. Viikonloppuisin saan minäkin rentoutua kotona lasten kanssa, kun vaimo joutuu stressaamaan koiranäyttelyissä laumansa kanssa. Kyllä miehillä on kivaa ja helppoa.

Pesetkö pyykit käsin?

Vierailija
335/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mittaatte nuo prosentit?

Ai vedätte hatusta koska ettehän te tiedä kuinka paljon mies on käyttänyt aikaa suunnittelun suunnitteluun.

Vierailija
336/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei asu naisen kanssa yhdessä, niin ei tarvitse tällaistakaan uhriutumisulinaa kuunnella.👍

Just tämä. Antaa spermaviemäreiden metailla keskenään.

Vierailija
337/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

99-1. Tulot 65-45, perheen käyttöön rahat 65-10.

Mies satunnaisesti huolehtii käytössäänolevasta autostaan (joudun huomauttamaan esim. katsastukseen viennistä, koska ei avaa saaounutta postia). Olen huolehtinut siitä, että kaikki miehen laskut ovat nettipankin kautta, koska ne jäisivät maksamatta tai yrittäisi maksaa niitä pankissa. Jota ei muuten enää ole paikkakunnalla ollenkaan. Oli viemässä lastamme autokouluun autokouluun, jota ei ole ollut olemassakaan 20 vuoteen. Viikon vuodessa tekee metsätöitä (ja me lasten kanssa sitten haetaan pöllit mettästä, siivotaan jäljet, halotaan puut, pinotaan ne ja haetaan talvella sisälle).

Olen asennoitunut nykyään niin, että tuo on yksi lapsi lisää, 2-vuotiaan uhmaiässä ja murkkuiässä yhtä aikaa. 

Jss? En viitsi lapsille tehdä sitä, että olisivat parin vuoden päästä puoliorpoja. Miehen suvussa kun kaikki ongelmat ratkaistaan im:lla.

Vierailija
338/338 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään käydä kaupassa ja pestä pyykit, vaimo joutuu imuroimaan. Minua puutarhatyöt ei haittaa, vaimon pitää hoitaa lapsille ruoan laitto, kun on kotiäiti ja minä töissä. Minä hoidan kaiken autoihin liittyvän tankkausta myöden, vaimo joutuu hoitamaan lemmikki koiriaan. Viikonloppuisin saan minäkin rentoutua kotona lasten kanssa, kun vaimo joutuu stressaamaan koiranäyttelyissä laumansa kanssa. Kyllä miehillä on kivaa ja helppoa.

Pesetkö pyykit käsin?

Kyllä ja vaimo syöttää lapsille sormenkynsiään.