Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun parisuhde kariutuu, miksi jotkut äidit vieraannuttavat lapsen isästään?

Vierailija
11.04.2024 |

Huomatkaa paino sanalla jotkut. Ja kyllä, tätä voi tapahtua myös roolien ollessa toistepäin. Mutta nyt puhun nimenomaan äideistä. 

Yksi kaveri kertoi hiljattain kuinka tekisi mieli tehdä lapsen isälle kiusaa lapsen avulla. Sairasta.

Kommentit (311)

Vierailija
241/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ex-vaimo teki niin. Vieraannutti pienet pojat isästään. Tämä isä on raitis ja mitä kunnollisin, älykkäin ja lempein vanhempi. Hän olisi ollut esimerkillinen miehenmalli pojilleen.

Aikaa on kulunut ja nykyään nämä pojat ovat jo 30+. He asuvat yhä äitinsä kanssa, eikä heillä ole muita ihmisiä elämässään. Äiti hallinnoi näitä "lapsia" tiukassa otteessan, eivätkä he voi edes soittaa isälleen.

Tilanne on tosi ikävä, kun nuorten miesten elämä näyttää valuvan hukkaan...😢

Isä voi ihan varmasti soittaa heille. Kuinka usein miehesi edes yrittää olla lapsiinsa yhteydessä? 30-v. päättää jo itse. Tietenkin jos isä on ollut huono, aikuiset lapset eivät oikeastikaan halua pitää yhteyttä. Vähän kuulostaa nyt nyyhkytarinalta.

Vierailija
242/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isästä olisi tullut tälläinen vieraannuttaja, mutta oikeus kehotti häntä lopettaa valehtelemisen. Hän yritti manipuloida viranomaisiakin, mutta ei mennyt läpi hänen juttunsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä syytetään naisia vieraannuttamisesta haukkumalla naisia alatyylisesti. Ihme naisvihaa.

Vierailija
244/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hassu ketju. Täällä syytetään äitejä vieraanuttamisesta, mutta silti itse yritetään mustamaalata ja haukkua äitejä sekä kertoa sepitettyjä tarinoita. Eikö se juuri ole vieraannuttamista?

Vierailija
245/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että isä itse ei tee mitään ollakseen lapsen elämässä vaan olettaa äidin aina järjestävän kaiken ei ole vieraannuttamista.

Vierailija
246/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isää joka on osallistunut alusta asti lapsen hoitoon, pitänyt puolet perhevapaista, kuskannut päivähoitoon, ollut lapsen kanssa ei pysty vieraannuttamaan. Itsestä se on kiinni.

Vierailija
247/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nainen ei pidä sitä miestä enää riittävän hyvänä itselleen, joten lapsellekaan mies ei ole hyvä esimerkki. Se on vaan yksi mies, joka ei täytä naisen laatukriteerejä ja siksi he erosivat.

Vierailija
248/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lasten isä ei halunnut tavata meidän yhteisiä lapsia. Perusteli sitä sillä, että hänen uusi vaimonsa on uskovainen ja vaimon uskonnon mukaan eroaminen on suuri synti. Hänen sukunsa ja tuttavansa eivät saaneet tästä synnistä tietää.

Vierailija
249/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vierestä seurannut useampaakin tapausta, jossa äiti tehnyt kyllä osansa, että lapsi saisi tavata isäänsä ja olisi isäsuhde, mutta isällä menee kaikki muu lapsen edelle ja ilmestyy ehkä joskus silloin tällöin ja ei pidä kiinni tapaamisista. Silti nämä isät haukkuvat "kylillä" exäänsä ja kuinka heitä vieraannutetaan. Mennyt kokonaan usko tähän isien vieraannuttamiseen tämän takia, vaikka varmasti sitä oikeastikin tapahtuu. En silti usko, että suurimmassa osassa tapauksista, joissa näin väitetään.

Onneksi omalla lapsellani on ihana ja osallistuva isä.

Vierailija
250/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on näytetty niitä ihmissuhdekolmioita ja kysytty, että jos tämä suhde katkeaa, niin täytyykö ton toisenkin suhteen katketa. Että teki mieli tirvasta sitä ämyliä. Ei tietenkään täydy, mutta pitääkö sitä toista suhdetta ylläpitää hinnalla millä hyvänsä? Eikö sillä suhteen LAADULLA ole mitään merkitystä? Vai kuinka kauan itse sietäisit kökköä toiselta ihmiseltä, kuinka kauan itse tyytyisit pöydältä putoileviin pullanmuruihin?? Kai se, että yritin pitää lapsen puolia ja perätä hänelle inhimillistä kohtelua, oli sitten vieraannuttamista. 

Vierailija
251/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta sivua, eikä juurikaan keskustelua oikeasta aiheesta. Nyt jäitä hattuun ja pohtimaan niitä syitä, miksi joku tekee näin. Ilmiö on aivan todellinen, ei se teidän "muun tyyppisillä kokemuksilla" miksikään muutu. Tuntuu, että moni otti tämän henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja alkoi puolustella itseään, eikä niinkään pohtimaan niitä syitä. 

Ps. Edelleen tätä tekee myös miehet... 

Vierailija
252/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toksisia suhteita, uskokaa jo. Jotain persoonallisuushäiriöitä tai itsekkyyttä. 

Vierailija
253/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä yritti vieraannuttaa meitä äidistä juuri noin mitä täällä on tullut ilmi. Hän valitti meille siitä että äiti "hankaloittaa" meidän tapaamisia, kun isä itse oli joutunut järjestämään meidän matkustamisen sinne isän luo. Isä myös syytti äitiä siitä että isä itse oli perunut tapaamisia. Isän luona muistan sen tunnelman, kun isä yritti koko ajan puhua meille sen puolesta että hänen luonaan on kivaa ja parempaa ja että hän osaa toimia lasten kanssa niin hyvin ja tehdä lasten kanssa kivoja juttuja ja äidin luona on vaan ihan tavallista, eikä äiti tee niin kuin hän. Puhui siis äidistä negatiiviseen sävyyn ja mustamaalasi häntä meille.

Sitten kun me koululaisena kyllästyttiin menemään isän luo kuuntelemaan hänen omia pohdintojaan erinomaisesta isyydestään ja äidin vähättelystä niin isä syytti äitiä vieraannuttamisesta.

En tosiaan tiedä mikä sai isän toimimaan noin. Katkeruudentunne erosta? Oma epävarmuus?

Vierailija
254/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isää joka on osallistunut alusta asti lapsen hoitoon, pitänyt puolet perhevapaista, kuskannut päivähoitoon, ollut lapsen kanssa ei pysty vieraannuttamaan. Itsestä se on kiinni.

Olet naiivi. Todella. Ymmärrätkö ollenkaan edes mitä vieraannuttaminen on? Ei taida kovinkaan moni edes ymmärtää. 

Jos toinen vanhempi haukkuu jatkuvasti toista ja väheksyy lapselle on se pahoinpitelyä. Vieraannuttaminen tulee yleensä lapsen uskoessa toisen vanhemman haukkuja. Lapsi alkaa elämään niin, kuin toinen vanhempi olisi sellainen, kun häntä väitetään. Oletko todella sitä mieltä, ettei tällainen haukkuminen vaikuta lapseen, jos vain isä on kuljettanut lasta tarhaan? Ihan oikeasti? 

Vierailija
255/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä yritti vieraannuttaa meitä äidistä juuri noin mitä täällä on tullut ilmi. Hän valitti meille siitä että äiti "hankaloittaa" meidän tapaamisia, kun isä itse oli joutunut järjestämään meidän matkustamisen sinne isän luo. Isä myös syytti äitiä siitä että isä itse oli perunut tapaamisia. Isän luona muistan sen tunnelman, kun isä yritti koko ajan puhua meille sen puolesta että hänen luonaan on kivaa ja parempaa ja että hän osaa toimia lasten kanssa niin hyvin ja tehdä lasten kanssa kivoja juttuja ja äidin luona on vaan ihan tavallista, eikä äiti tee niin kuin hän. Puhui siis äidistä negatiiviseen sävyyn ja mustamaalasi häntä meille.

Sitten kun me koululaisena kyllästyttiin menemään isän luo kuuntelemaan hänen omia pohdintojaan erinomaisesta isyydestään ja äidin vähättelystä niin isä syytti äitiä vieraannuttamisesta.

En tosiaan tiedä mikä sai isän toimimaan noin. Katkeruudentunne erosta? Oma epävarmuus?

Tämä on se tyypillisin kuvio. 

Vierailija
256/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet naiivi. Todella. Ymmärrätkö ollenkaan edes mitä vieraannuttaminen on? Ei taida kovinkaan moni edes ymmärtää. 

Jos toinen vanhempi haukkuu jatkuvasti toista ja väheksyy lapselle on se pahoinpitelyä. Vieraannuttaminen tulee yleensä lapsen uskoessa toisen vanhemman haukkuja. Lapsi alkaa elämään niin, kuin toinen vanhempi olisi sellainen, kun häntä väitetään. Oletko todella sitä mieltä, ettei tällainen haukkuminen vaikuta lapseen, jos vain isä on kuljettanut lasta tarhaan? Ihan oikeasti? 

Jos se isä on ollut alusta asti lapsensa kanssa ja todistetusti osallistunut arkene, hän saa aivan varmasti vuoroviikkovanhemmuuden ja se lapsi tuntee isänsä.

Vierailija
257/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologinen isä tappoi vaimonsa ja pikkusisarukseni kun olin peruskoulussa. Tämä syytti sen jälkeen äitiä vieraannuttamisesta kun en halunnut enää nähdä häntä. Sai myös sosiaalityöntekijänsä puolelleen, sosiaalipuolelta oltiin meihin yhteydessä ja jankutettiin lapsen ja isän välistä suhdetta. Mitä ei tosin ollut oikeastaan aiemminkaan. Mutta ilmeisesti äidin olisi heidän mielestään kaunistella sen biologisen isän teot minulle jollain tavalla. Miten sellaisen voi kaunistella lapselle parhainpäin? Varsinkin kun olin jo tarpeeksi vanha itse lukemaan aiheesta kaiken oleellisen.

Vierailija
258/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantuminen ja siksi kostetaan. taustalla aikuistumattomuus tai luonnehäiriö.

Vierailija
259/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se isä on ollut alusta asti lapsensa kanssa ja todistetusti osallistunut arkene, hän saa aivan varmasti vuoroviikkova

Miksi osallistut keskusteluun vaikka et ymmärrä yhtään että mistä on kyse?

Vierailija
260/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä viraannuttaminen on vai henkilön oma selite tilanteelle.