Kun parisuhde kariutuu, miksi jotkut äidit vieraannuttavat lapsen isästään?
Huomatkaa paino sanalla jotkut. Ja kyllä, tätä voi tapahtua myös roolien ollessa toistepäin. Mutta nyt puhun nimenomaan äideistä.
Yksi kaveri kertoi hiljattain kuinka tekisi mieli tehdä lapsen isälle kiusaa lapsen avulla. Sairasta.
Kommentit (311)
Kun on saanut siipensä, niin voi olla tarve näyttää,
että nyt minä ja lapsi pärjään mainiosti. Lapsi tarvitsee isän ja äidin.
Äidillä voi olla tunne, ettei isä huolehdi jälkikasvusta, synnyttäjästä,'
kotiasioista, ei mistään yhteisestä asiasta. Luotan kuitenkin,
että sopimalla löytyy vanhemmilta vastuunkantoa,
mutta sen asian huomaaminen voi kestää joskus tosi kauan.
Ihmisillä on eritahtisuutta oppia elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Kun on saanut siipensä, niin voi olla tarve näyttää,
että nyt minä ja lapsi pärjään mainiosti. Lapsi tarvitsee isän ja äidin.
Äidillä voi olla tunne, ettei isä huolehdi jälkikasvusta, synnyttäjästä,'
kotiasioista, ei mistään yhteisestä asiasta. Luotan kuitenkin,
että sopimalla löytyy vanhemmilta vastuunkantoa,
mutta sen asian huomaaminen voi kestää joskus tosi kauan.
Ihmisillä on eritahtisuutta oppia elämässä.
Niinpä niin. Mutta tuo tosi kauan on pitkä aika lasten elämässä. Heiltä jää isättä liian paljon pois elämästä, kenties lopullisesti.
Vain harvoin isä on niin huono, esim. juoppo, huumemies, väkivaltarikollinen, että hänet pitäisi vieraannuttaa lapsistaan.
Kotoa se ensisijaisesti lähtee, miksi lapset Suomessa voivat näin huonosti.
On kokemusta siitä että isä syytti äitiä vieraannuttamisesta mutta sillä tavalla vieraannuttikin itse. Väitti äitiä vieraannuttajaksi meille lapsille, mollasi äitiä ja äidin tekemisiä ja yritti saada meitä pitämään itseään parempana vanhempana kuin äiti. Ihme teatteria. Isä uhkaili äitiä ja meitä lapsiakin oikeudella kun ei enää 10v haluttu käydä hänen luonaan.
Mä tiedän tapauksen, jossa vanhemmat olivat eronneet riitaisasti lasten ollessa vauva ja 2-vuotias. Kerran mies ajoi autolla 400km tavatakseen lapsensa, mutta äiti esti tapaamisen. Sen jälkeen mies luovutti ja lopetti yhteydenottoyritykset.
Christiiina kirjoitti:
Mä tiedän tapauksen, jossa vanhemmat olivat eronneet riitaisasti lasten ollessa vauva ja 2-vuotias. Kerran mies ajoi autolla 400km tavatakseen lapsensa, mutta äiti esti tapaamisen. Sen jälkeen mies luovutti ja lopetti yhteydenottoyritykset.
Kuinka moni äiti olisi luovuttanut? Kyllä nämä isät on luusereita.
Christiiina kirjoitti:
Meidänkin isä teki näin, ajoi 200 km tapaamaan lapsia. Sopimatta tapaamisesta etukäteen. Oltiin kyllä kotona mutta just tultu mökiltä ja kello oli jotain 7 tai 8 illalla. Hän sitten suuttui kun tapaaminen ei sopinutkaan.
Varmaan tuota vieraannuttamista tapahtuu sekä äidin, että isän taholta. Enemmän pystyy kuitenkin manipuloimaan se vanhempi, jonka luona lapsi asuu. Pienimmät lapset uskovat mitä lähivanhempi sanoo. Isommat tekevät omia havaintojaan ja suhtautuvat asioihin sen mukaisesti.
Ilmankos miehet eivät uskalla enää perustaa perhettä, kerran ovat niin huonoja ja pahoja. Eron syyt ja seuraukset aina vain miehen vika.
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos miehet eivät uskalla enää perustaa perhettä, kerran ovat niin huonoja ja pahoja. Eron syyt ja seuraukset aina vain miehen vika.
Kuka nyt luuseriksi haluaisi vapaaehtoisesti?🙈
Meinasin minäkin heti eron jälkeen sortua moitiskelemaan lastemme isää. Se oli se alkuvaihe, jolloin oli pettymystä mielessä ja aika kitkeriä ajatuksia.
Silloin teini-ikäinen poikamme sanoi, "kuule äiti, jos vähänkin morkkaat meidän iskää, en puhu enää kanssasi". Tuli peiliin katsomisen paikka. Ymmärsin asian ja otin opikseni.
Lasten välit pysyivät hyvinä molempiin vanhempiin. Nykyään heillä on jo omat perheet lapsineen.