Kun parisuhde kariutuu, miksi jotkut äidit vieraannuttavat lapsen isästään?
Huomatkaa paino sanalla jotkut. Ja kyllä, tätä voi tapahtua myös roolien ollessa toistepäin. Mutta nyt puhun nimenomaan äideistä.
Yksi kaveri kertoi hiljattain kuinka tekisi mieli tehdä lapsen isälle kiusaa lapsen avulla. Sairasta.
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni ex-vaimo teki niin. Vieraannutti pienet pojat isästään. Tämä isä on raitis ja mitä kunnollisin, älykkäin ja lempein vanhempi. Hän olisi ollut esimerkillinen miehenmalli pojilleen.
Aikaa on kulunut ja nykyään nämä pojat ovat jo 30+. He asuvat yhä äitinsä kanssa, eikä heillä ole muita ihmisiä elämässään. Äiti hallinnoi näitä "lapsia" tiukassa otteessan, eivätkä he voi edes soittaa isälleen.
Tilanne on tosi ikävä, kun nuorten miesten elämä näyttää valuvan hukkaan...😢
Isä voi ihan varmasti soittaa heille. Kuinka usein miehesi edes yrittää olla lapsiinsa yhteydessä? 30-v. päättää jo itse. Tietenkin jos isä on ollut huono, aikuiset lapset eivät oikeastikaan halua pitää yhteyttä. Vähän kuulostaa nyt nyyhkytarinalta.
Kyllä isä soittaa heille, mutta e
En nyt ihan usko tarinaa sellaisenaan. Kyllä vikaa on sitten jo siinä 30v aikuisessakin joka ei uskalla vastata puhelimeen. Ehkä häntä ei vaan huvita?
Tuossa lapset ovat selkeästi jääneet äidin mielivallan alle. Itsenäistymisprosessi jäänyt kesken pahemman kerran, koska vielä yli 30 vuotiaina tilanne on tuollainen. Ettei omaa elämää saa olla, on kyllä kurja tilanne.
Veikkaanpa, että 3-kymppiset elävät elämäänsä omissa huoneissaan älylaitteiden äärellä.
Vanhemmat ovat vaan tyytyväisiä kun lapset eivät häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni ex-vaimo teki niin. Vieraannutti pienet pojat isästään. Tämä isä on raitis ja mitä kunnollisin, älykkäin ja lempein vanhempi. Hän olisi ollut esimerkillinen miehenmalli pojilleen.
Aikaa on kulunut ja nykyään nämä pojat ovat jo 30+. He asuvat yhä äitinsä kanssa, eikä heillä ole muita ihmisiä elämässään. Äiti hallinnoi näitä "lapsia" tiukassa otteessan, eivätkä he voi edes soittaa isälleen.
Isä voi ihan varmasti soittaa heille. Kuinka usein miehesi edes yrittää olla lapsiinsa yhteydessä? 30-v. päättää jo itse. Tietenkin jos isä on ollut huono, aikuiset lapset eivät oikeastikaan halua pitää yhteyttä. Vähän kuulostaa nyt nyyhkytarinalta.
Ei ole tervettä elämää tuollainen. Näitä tapauksia varmaan on Suomessa enemmänkin.
Tosin myös niitä, että potkitaan pois kotoa niin pian kuin suinkin.
Hyvä vaan, ettei lapsia enää synny kärsimään.
Lisättiinkö tämä lakiin: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lakialoite/Sivut/LA_81+2022.aspx
Hämeen poliisi tutkii vieraannuttamista: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f9369c0a-84e9-4db0-9784-b576bb9b3bad
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa se äiti ei vaan huomaa, että lapset ovat jo aikamiehiä ja kohtelee heitä kuin pikkulapsia.
Vierailija kirjoitti:
Biologinen isä tappoi vaimonsa ja pikkusisarukseni kun olin peruskoulussa. Tämä syytti sen jälkeen äitiä vieraannuttamisesta kun en halunnut enää nähdä häntä. Sai myös sosiaalityöntekijänsä puolelleen, sosiaalipuolelta oltiin meihin yhteydessä ja jankutettiin lapsen ja isän välistä suhdetta. Mitä ei tosin ollut oikeastaan aiemminkaan. Mutta ilmeisesti äidin olisi heidän mielestään kaunistella sen biologisen isän teot minulle jollain tavalla. Miten sellaisen voi kaunistella lapselle parhainpäin? Varsinkin kun olin jo tarpeeksi vanha itse lukemaan aiheesta kaiken oleellisen.
Eroon kuuluu tukea isän vanhemmuutta joten miksei äitisi tehnyt mitään? Se kuitenkin on sinun isäsi halusit tai et. Mitä äitisi teki että sai sinut hylkäämään isäsi?
En tunne tai tiedä yhtään isästä lapsen vieraannuttanutta äitiä. Sen sijaan muutaman sellaisen isän tunnen jotka syyttää äitiä vieraannuttamisesta mutta kuitenkin ovat itse niitä jotka puhuvat lapselle äidistä ikävään sävyyn ja yrittävät kääntää lapset äitiä vastaan. Yleensä syy on se että lasten äiti kehtasi erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologinen isä tappoi vaimonsa ja pikkusisarukseni kun olin peruskoulussa. Tämä syytti sen jälkeen äitiä vieraannuttamisesta kun en halunnut enää nähdä häntä. Sai myös sosiaalityöntekijänsä puolelleen, sosiaalipuolelta oltiin meihin yhteydessä ja jankutettiin lapsen ja isän välistä suhdetta. Mitä ei tosin ollut oikeastaan aiemminkaan. Mutta ilmeisesti äidin olisi heidän mielestään kaunistella sen biologisen isän teot minulle jollain tavalla. Miten sellaisen voi kaunistella lapselle parhainpäin? Varsinkin kun olin jo tarpeeksi vanha itse lukemaan aiheesta kaiken oleellisen.
Eroon kuuluu tukea isän vanhemmuutta joten miksei äitisi tehnyt mitään? Se kuitenkin on sinun isäsi halusit tai et. Mitä äitisi teki että sai sinut hylkäämään isäsi?
Todella ala-arvoista vastata tuollaista kenellekään edes vitsillä.
En yhtään ihmettele jos sinäkin olet näitä "vieraannutettuja" isejä. Harmi lapsen/lasten puolesta etteivät voi vanhempiaan valita jajoutuvat siksi kärsimään vaikka mitä.
Tiedän vain yhden tapauksen, jossa äiti on syyllistynyt vieraannuttamiseen. Kyseisessä tapauksessa miehellä oli suhde toisen naisen kanssa ja avioliitto päättyi tämän myötä. Sitten alkoikin tämän miehen osalta helvetti.
Kyseinen nainen aloitti järjestelmällisen lasten isän mustamaalaamisen lapsille ja kertoi hänestä keksittyjä kauhutarinoita. Tavoitteena oli, että lapset ei enää haluaisi nähdä isäänsä. Olen nähnyt ko. naisen lähettämiä tekstareita ja kirjeitä, ne ovat luvalla sanoen sairaita tekeleitä. Nainen myös kiristi lapsia, että jos he ovat tekemisissä isänsä kanssa, niin siitä ei hyvää seuraisi. Ei pääsisi enää harrastuksiin tai viikkorahan saaminen loppuisi. Nainen käytti lapsia härskisti koston välikappaleena.
Vieraannuttaminen onnistui naisen taholta hyvin, eikä lapset halunneet tai uskaltaneet ollakaan isänsä kanssa yhteyksissä. Isä kyllä halusi ja ikävöi lapsiaan kovasti. Isän lapsille lähettämät syntymäpäivälahjat tämä nainen vasaroi säpäleiksi lasten nähden, tai poltti ne.
Tätä kesti siihen asti, kunnes lapset tuli aikuisikään. Lapset on tätä nykyä tekemisissä isänsä kanssa ja ovat myöntäneet, että äitinsä kertomukset on olleet hirveitä. Eivät he niitä täysin uskoneet, mutta äitinsä oli kaikin tavoin, jopa uhkailemalla huostaanotolla, estänyt kaiken yhteydenpidon isäänsä.
Kyseinen isä oli lähestynyt aikoinaan sosiaaliviranomaisia asian tiimoilta, mutta he eivät olleet löytäneet riittävästi näyttöä asiasta. Lasten äiti oli hyvä näyttelemään ja oli pakottanut lapsensa valehtelemaan viranomaisille.
Tässä tapuksessa vieraannuttaminen onnistui naisen osalta täydellisesti. Hän pystyi pitämään lapsensa erossa isästään aikuisuuteen asti. Sivusta näin, kuinka raskasta aikaa tämä oli tälle isälle. Vaikka hän nyt onkin lastensa kanssa tekemisissä isänä, ei mikään voi korvata 10 vuotta, aikaa joka vieraannuttamiseen kului.
Tietysti mies teki väärin, kun oli sivusuhteessa. Mutta ei siinä olisi saanut koskaan käyttää lapsia koston välikappaleena, etenkin kun hän oli kuitenkin aktiivisesti lastensa kasvatuksessa ja elämässä mukana.
Tämä kyseinen nainen puolestaan ei ole päässyt katkeruudestaan irti vieläkään. Uhkailee edelleen aikuisia lapsiaan välillä itsemurhalla, välillä hyppäävänsä junan alle, kun ovat isänsä kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän vain yhden tapauksen, jossa äiti on syyllistynyt vieraannuttamiseen. Kyseisessä tapauksessa miehellä oli suhde toisen naisen kanssa ja avioliitto päättyi tämän myötä. Sitten alkoikin tämän miehen osalta helvetti.
Kyseinen nainen aloitti järjestelmällisen lasten isän mustamaalaamisen lapsille ja kertoi hänestä keksittyjä kauhutarinoita. Tavoitteena oli, että lapset ei enää haluaisi nähdä isäänsä. Olen nähnyt ko. naisen lähettämiä tekstareita ja kirjeitä, ne ovat luvalla sanoen sairaita tekeleitä. Nainen myös kiristi lapsia, että jos he ovat tekemisissä isänsä kanssa, niin siitä ei hyvää seuraisi. Ei pääsisi enää harrastuksiin tai viikkorahan saaminen loppuisi. Nainen käytti lapsia härskisti koston välikappaleena.
Vieraannuttaminen onnistui naisen taholta hyvin, eikä lapset halunneet tai uskaltaneet ollakaan isänsä kanssa yhteyksissä. Isä kyllä halusi ja ikävöi lapsiaan kovasti. Isän lapsill
Surullinen tapaus, mielisairas nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huomaa että pojat aikuistuneet kun partakin on kasvanut jo 15 vuotta! 🥸
Vierailija kirjoitti:
En tunne tai tiedä yhtään isästä lapsen vieraannuttanutta äitiä. Sen sijaan muutaman sellaisen isän tunnen jotka syyttää äitiä vieraannuttamisesta mutta kuitenkin ovat itse niitä jotka puhuvat lapselle äidistä ikävään sävyyn ja yrittävät kääntää lapset äitiä vastaan. Yleensä syy on se että lasten äiti kehtasi erota.
Surkea argumentti. Minäkään en tunne yhtään sarjamurhaajaa, joten niitä ei siis ole olemassa.
Normaalia metatyötä. Kuuluu parisuhteen loppumistöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä syytti äitiä vieraannuttamisesta, mutta ri nähnyt itsessään mitään vikaa. Ihmetteli vaan kun lapsetnwi halunneet nähtä häntä, arvaamattomasti käyttäytyvää ihmistä. Hänen mielestään ainoa syy siihen voi olla se että äiti vieraannuttaa.
Tilanne jota kuvailet ei liity aloitukseeni mitenkään. Tottakai on näitä joissa isät vaan väittää että äidit vieraannuttaa, tarinoilla on kaksi puolta, mutta nyt aloitin keskustelun todellisesta ongelmasta, kiusanteosta, ja lapsen käyttämisestä pelinappulana
Eipä niin ei liity aloituksen keksittyyn huhupuheeseen, että joku äiti jossqin haluaisi tehdä exälle kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Noin käy todella harvoin. Yleensä miehet käyttävät sitä vain tekosyynä lastensa hylkäämiselle.
Jos joku äiti oikeasti tekisi noin niin isä voi ottaa yhteyttä sosiaalitoimistoon, poliisiin ja viimein mediaan.
Tiedän monta isää jotka syyttävät lasten äitiä tuollaisesta. Koskaan heitä ei ole kuitenkaan julkisuudessa näkynyt..
Jos mennään tämän palstan "säännöillä", niin tämän tekee käytännössä jokainen nainen eron sattuessa. Ota verrokiksi vaikka parisuhdesurmat, joita tämän palstan mukaan tapahtuu aikalailla päivittäin, vaikka todellisuudessa niitä tapahtuu 25-30 vuodessa, eikä nekään kaikki ole melko suurella todennäköisyydellä naisia.
Ja muutenkin, eihän aloituksen kysymys ollut kuinka usein näin tapahtuu, vaan miksi näin toimitaan silloin kun niin tapahtuu.
Joillakin vaan jää katkeruus päälle eron jälkeen. Usein pahanpuhuja on juuri äiti, jonka luona lapset asuvat. Ei voi olla vaikuttamatta lapsiin. Onneksi lapset älyävät aika helposti mikä on totta ja mikä valhetta. Kääntyvät poispäin panettelijasta.
Kyllä näitä tapauksia ikävä kyllä on.
Meillä eron jälkeen lasten äiti suoraan sanoen valehteli välillä asioista. Hän näennäisesti tuki tapaamisia ja esiintyi yhteistyöhaluisena, mutta totuus esiripun takana oli toinen.
Joskus jouduin perumaan tapaamisia kiireellisen työesteen takia ja niitä kertoja oli vuosien aikana yhden käden sormilla laskettava määrä, niin lasten äiti oli valehdellut minun peruneen tapaamiset, koska en halua tavata lapsia. Tai sitten jos olin vaivalla järjestänyt jonkin reissun tai muuta, niin lapset saattoivat strategisesti sairastua juuri ennen reissua. Ei toki aina, mutta riittävän usein jotta osasin jo merkeistä lukea onnistuuko reissuun lähtö vai ei.
Onneksi lapset olivat parin vuoden päästä jo niin isoja, että itse ymmärsivät aika nopeasti kuka puhui totta ja kuka ei. Esimerkiksi peruuntuneille tapaamiselle esitin aina korvaavaa aikaa, koska aidosti halusin olla mukana lasten elämässä.
Kyllä isä soittaa heille, mutta eivät ilmeisesti uskalla vastata. Isä onnittelee merkkipäivinä tekstiviesteillä, kun ei muuten saa yhteyttä. Lasten mummo, nykyään täti on toiminut kuulumisten välittäjinä.
Pojat kyllä käyvät kesällä meillä tapaamassa isää ja saavat olla 1-2 tuntia. Heillä näyttää olevan mukavaa yhdessä. Äiti toimii autokuskina ja soittaa pojille milloin ja mistä tulee hakemaan. Pojat ovat kilttejä, arkoja ja hiljaisia, mutta ihan terveitten kirjoissa olevia miehiä.
Odotellaan ja toivotaan, josko 4-kymppisinä alkaisivat itsenäistymään. Että tämmöinen tämä nyyhkytarina.