Mirena 40+ vuotohäiriöihin
Otin pakon edessä Mirena kierukan kesäkuussa kokeiltuani ensin 4 kk Slindoja. Olen kärsinyt lyhyistä kierroista ja runsaista kuukautisista viimeiset 3 vuotta, joten alkoi tuntua sille, ettei niitä enää jaksa. Slindat eivät tuoneet apua vaan vuoto muuttui jatkuvaksi ja nyt kierukan kanssa vuoto kestää runsaana viikon ja jatkuu vielä vaihtelevan runsaana toisen perään. Sitten on reilu vko lorahtelevaa valkovuotoa (ei pärjää ilman suojaa silloinkaan) kunnes jälleen vuoto taas alkaa... Olen yrittänyt olla kärsivällinen ja uskoa siihen, että jossain vaiheessa tilanne normalisoituu. Tarkoittaen siis sitä, että vuodot tulisi kerran kuussa ja ne olisi siedettävät, mutta enpä tiedä... Alapääkin alkaa olla kovilla kun joutuu jatkuvasti käyttämään suojia, eikä intiimistä kanssakäymisestä tarvitse edes haaveilla. Onko muita onnettomia?
Kommentit (10)
Auttaisiko eri gyne. Ja joku pilleri. Joillakin on primolut tai terolut. 10pv kuussa. Mutta jos kierukassa on hormoneja, se on sitten mietittävä erikseen mitä se tekee tai aiheuttaa. Vai onko hyöty.
Itselläni oli Mirena kolme vuotta. Koko sen ajan vuotoa on/off. Ei mitään säännöllisyyttä tai logiikkaa. Lopulta kyllästyin ja poistatin.
Mä olen onneton. Takana 2 ja puoli vuotta vähintään puolet ajasta vuotamista. 46, myoomia, vaihdevuodet, Mirena. Estrena+geeliä 1 pumpsu ei riitä viemään vv-oireita, mutta nosto saa vuotamaan enemmän. Mun kehoni paskat nakkaa primoluteille ja yritti viikko sitten synnyttää Mirenan. Nyt on laitettu uusi ja aloitettu Slindat. Sain 4 vuodotonta päivää. Rahaa palaa ja oireet pahenevat.
Mulla kesti vuosi että vuodot loppui kokonaan. Vuoto oli todella runsasta ja sitä tuli usein. Nyt jo toinen kierukka menossa ja oon todella tyytyväinen että tuon vuoden haittavaikutuksia kestin. Elimistö vaan tarvitsee joskus enemmän aikaa sopeutua. Mulla tuo kierukka vaihdettu sen 5v jälkeen vaan heti uuteen, niin ei ollut vaihdon suhteen mitään ongelmia tai haittavaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen onneton. Takana 2 ja puoli vuotta vähintään puolet ajasta vuotamista. 46, myoomia, vaihdevuodet, Mirena. Estrena+geeliä 1 pumpsu ei riitä viemään vv-oireita, mutta nosto saa vuotamaan enemmän. Mun kehoni paskat nakkaa primoluteille ja yritti viikko sitten synnyttää Mirenan. Nyt on laitettu uusi ja aloitettu Slindat. Sain 4 vuodotonta päivää. Rahaa palaa ja oireet pahenevat.
Koita saada kohdunpoisto.
Kuinka lyhyeksi ne kierrot sitten meni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita saada kohdunpoisto.
Jotain järeämpää tässä tarvitaan. Olen jo henkisesti ihan hajalla. Jos synnytän tämänkin Mirenan tai vuoto jatkuu Slindojen kanssa, pyydän lähetettä naistentaudeille. Aivan saatanasta koko elämä näin, koko ajan jotain oiretta vastaan taistellessa. Neljäs gynekologi menossa. 1 eläköitynyt ja 2 liian kiireistä ennen nykyistä, jonka varaan asetan toivoni. Onneksi mies jaksaa, minä lähinnä yritän olla tappamatta ketään.
Minulla oli ensimmäinen vuosi Mirenan kanssa tiputteluvuotoa joka ikinen päivä, ja runsas valkovuoto. Arvioin, että vuotoa on yhteensä vähemmän kuin ilman Mirenaa, joten kestin sen. Vuoden jälkeen alkoi tulla muutaman päivän taukoja tiputteluun, mutta valkovuoto oli edelleen runsasta. Vuodottomat jaksot pitenivät kuukausi kuukaudelta. n. 3 vuoden jälkeen oli kuukauden välein muutama päivä, jolloin tuli pyyhkiessä pieni verirantu paperiin.
Vuoto alkoi runsastumaan pari kuukautta ennen kuin oli aika vaihtaa kierukka.
Nyt on toinen Mirena ollut 5 vuotta ja 2 vuotta on ollut täysin vuodotonta. Valkovuotokin on rauhoittunut niin, etten enää tarvitse edes pikkuhousunsuojia.
Mulla (34v. kaksi lasta) Mirenan laiton jälkeen lähes päivittäinen tiputtelu kesti 3kk, sitten vähitellen poistuivat. Nyt ollut yli vuoden eikä kuukautisia tule enää lainkaan. Ihanaa!
Itselläni tuli kuukautiset joka toinen viikko ja kestivät yli viikon. Mirenan ottamisen jälkeen tiputteluvuoto kesti vuoden, mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään vuotoja.