Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun parisuhde kariutuu, miksi jotkut äidit vieraannuttavat lapsen isästään?

Vierailija
11.04.2024 |

Huomatkaa paino sanalla jotkut. Ja kyllä, tätä voi tapahtua myös roolien ollessa toistepäin. Mutta nyt puhun nimenomaan äideistä. 

Yksi kaveri kertoi hiljattain kuinka tekisi mieli tehdä lapsen isälle kiusaa lapsen avulla. Sairasta.

Kommentit (311)

Vierailija
281/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joillekin on edelleen yllätys miten katkeria ja pikkumaisia olentoja suomalaiset naiset ovat? 

Pakko tähän kommentoida taas, että tätä tekee miehetkin!  

Tuntuu, että aika monelle täällä on vaikea ymmärtää, että esim. entisen kumppanin ja toisen vanhemman haukkuminen lapselle on LAPSEN PAHOINPITELYÄ. Valitettavasti tätä ei tajuta. 

Ei kukaan ole kieltänyt sitä, etteikö joskus lapsen turvallisuuden kannalta olisi parempi, että tapaamiset olisivat valvottuja tai pahimmillan ei ollenkaan, mutta tässä piti keskustella ilmiöstä, jossa näin ei ole. 

Katkeria ja sekopäinen ihmisiä on olemassa ja jos ei yhtään osaa tai uskalla katsoa omaa toimintaansa ja tuntea empatiaa lasta kohtaan, niin helposti käy vieraannuttaminen. 

Olen itse kasvanut ilman isää ja täytyy sanoa, että mielelläni olisin häntä tavannut, vaikka hän olisi millainen. Minun oli todella raskasta vain kuulla äitini haukkumista. Olisin halunnut tehdä mielipiteeni itse. 

Toisen vanhemman ajatuksetkin vaikuttavat tutkitusti lapsiin. Ei edes tarvitse ääneen sanoa, jos toista vihaa. Lapsi aistii tämän. Tätä on tutkittu sodassa kuolleilleiden isien lapsilla. Ne lapset ajattelivat negatiivisesti isästään, joidenka äiti oli sitä mieltä, vaikka eivät koskaan edes olleet tavanneet koko ihmistä. 

Älkää siis aliarvioiko omien ajatustenne vaikutusta lapsiin! 

Vierailija
282/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen isä on sosiopaatti ja siksi pidän lapseni erossa hänestä.

Joskus lapselle on parempi, että ei tunne vanhempaa, mutta sairastahan se on , jos toinen on hyvä vanhempi ja toinen kiusallaan erottaa.

Olisipa minunkin lapsella kunnollinen isä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta ei pysty saamaan hedelmällistä keskustelua, koska juuri nämä katkeroituneet vierottajamammat asuvat palstalla kaiken aikaa. Mottona "jätä se sika"! Voi lapsiraukkoja.

Vierailija
284/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus lapselle on parempi, että ei tunne vanhempaa, mutta sairastahan se on , jos toinen on hyvä vanhempi ja toinen kiusallaan erottaa.

Miten tämä sosiopatia ilmenee? Tosin tällaista diagnoosia ei Suomessa ole? Oletko ulkomailla? 

Miten valvotut tapaamiset? Miksi et suostu niihin? 

Vierailija
285/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et käyttänyt ehkäisyä kun menit sänkyyn sosiopaatin kanssa?

Vierailija
286/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä tapauksia ikävä kyllä on.

Meillä eron jälkeen lasten äiti suoraan sanoen valehteli välillä asioista. Hän näennäisesti tuki tapaamisia ja esiintyi yhteistyöhaluisena, mutta totuus esiripun takana oli toinen.

Joskus jouduin perumaan tapaamisia kiireellisen työesteen takia ja niitä kertoja oli vuosien aikana yhden käden sormilla laskettava määrä, niin lasten äiti oli valehdellut minun peruneen tapaamiset, koska en halua tavata lapsia. Tai sitten jos olin vaivalla järjestänyt jonkin reissun tai muuta, niin lapset saattoivat strategisesti sairastua juuri ennen reissua. Ei toki aina, mutta riittävän usein jotta osasin jo merkeistä lukea onnistuuko reissuun lähtö vai ei.

Onneksi lapset olivat parin vuoden päästä jo niin isoja, että itse ymmärsivät aika nopeasti kuka puhui totta ja kuka ei. Esimerkiksi peruuntuneille tapaamiselle esitin aina korvaavaa aikaa, koska aidosti halusin olla mukana lasten elämässä. 

Kiitos tästä! Noinhan se ikävä kyllä hyvin usein menee. Kun siis rehellisiä ollaan. 

T. Kolmen äiti

Vierailija
287/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne naimapuuhat nääs... ni unohtu. 😂

Äkkiäkös sitä mies eron jälkeen muuttuukin narsistiksi tai sosiopaatiksi.  

Ennen sänkyyn menoa ei miehessä mitään vikaa! 🤣

Vierailija
288/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologinen isä tappoi vaimonsa ja pikkusisarukseni kun olin peruskoulussa. Tämä syytti sen jälkeen äitiä vieraannuttamisesta kun en halunnut enää nähdä häntä. Sai myös sosiaalityöntekijänsä puolelleen, sosiaalipuolelta oltiin meihin yhteydessä ja jankutettiin lapsen ja isän välistä suhdetta. Mitä ei tosin ollut oikeastaan aiemminkaan. Mutta ilmeisesti äidin olisi heidän mielestään kaunistella sen biologisen isän teot minulle jollain tavalla. Miten sellaisen voi kaunistella lapselle parhainpäin? Varsinkin kun olin jo tarpeeksi vanha itse lukemaan aiheesta kaiken oleellisen.

Eroon kuuluu tukea isän vanhemmuutta joten miksei äitisi tehnyt mitään? Se kuitenkin on sinun isäsi halusit tai et. Mitä äitisi teki että sai sinut hylkäämään isäsi?

Ai äidin vika että lapsi ei halua tavata jo tämän läheisten tappamisesta tuomittua ihmistä?

Vierailija
289/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Isi voi tienata", ilmaiseksiko se äitykkä käy töissä, kun ei saa siitä palkkaa? Miksi naisen työ on aina toisarvoista ja nainen joutuu joustamaan ja järjestelemään töitään, kun miestä ei huvita?

Tässä tapauksessa äiti tienaa saman verran työskentelemällä 37,5h viikossa, kuin mitä se isi tienaa työskentelemällä sen 60h. Tässä tapauksessa myöskään äiti ei joudu järjestelmään mitään töihin liittyvää, koska työ tosiaan on niin joustavaa että ei ongelmaa. Joten minkä ihmeen takia sen isän sitten pitäisi raahautua sinne neuvolaan?

Entä päiväkodin keskusteluihin ja lasten juhliin, koulussa vanhempainiltoihin ja opettajan tapaamisiin? Isukkia ei taida nuo sen enempää kuin neuvolakäynnit.

"Muutenkin se koko seikka, että minulla äitinä on aikaa arkipäivänä noin 4-5 tuntia jonka vietän lapsen kanssa kokonaan. Toki osa tästä ajasta menee ruuanlaittoon ja johonkin siivoskeluun joinain päivinä, mutta muutoin olemme yhdessä, jutellaan ja leikitään. Isällä taas on aikaa arkipäivänä 2-3 tuntia, josta omaa aikaa puolisen tuntia, kun syö ja käy suihkussa. Muuten on lapsen kanssa.

Eli tuo ero on meidän välillä hassut pari tuntia per arkipäivä. Viikonloppuisin iskä viettää lapsen kanssa enemmän aikaa kuin minä. Mikä tässä järjestelyssä ottaa muita sitten niin aivoon?"

Niitä ottaa aivoon se, että ne ei omassa kuplassaan ymmärrä kuljetusalaa ja tykkäävät vain jankata, kuten usein täällä tapahtuu. Kuulostat erittäin fiksulta puolisolta, sellaiselta kuin kuljetusalalla työskentelevällä pitää ollakin. Teidän perhe ja käytännöt kuulostaa juuri sellaiselta kuin perhe-elämän pitääkin olla, molempien työuran ja perheen huomioivaa. 

Vierailija
290/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö seurusteluvaiheessa olisi mahdollista huomata nuo luonnehäiriöt kumppanissa, kun jopa vuosia ollaan yhdessä ennen lasten hankintaa? Jäisi monet murheet kokematta, eikä ois tätä nykyistä lasten pahoinvointia, joka on jo ihan hirveällä tolalla. 

Vierailija
291/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joillekin on edelleen yllätys miten katkeria ja pikkumaisia olentoja suomalaiset naiset ovat? 

Pakko tähän kommentoida taas, että tätä tekee miehetkin!  

Tuntuu, että aika monelle täällä on vaikea ymmärtää, että esim. entisen kumppanin ja toisen vanhemman haukkuminen lapselle on LAPSEN PAHOINPITELYÄ. Valitettavasti tätä ei tajuta. 

Ei kukaan ole kieltänyt sitä, etteikö joskus lapsen turvallisuuden kannalta olisi parempi, että tapaamiset olisivat valvottuja tai pahimmillan ei ollenkaan, mutta tässä piti keskustella ilmiöstä, jossa näin ei ole. 

Katkeria ja sekopäinen ihmisiä on olemassa ja jos ei yhtään osaa tai uskalla katsoa omaa toimintaansa ja tuntea empatiaa lasta kohtaan, niin helposti käy vieraannuttaminen. 

Olen itse kasvanut ilman isää ja täytyy sanoa, että mielelläni olisin häntä tavann 

Kirjoitit tuossa täyttä asiaa! Hyvä kun joku sentään osaa kommentoida fiksusti ja ottaa huomioon sen LAPSEN, jonka elämän pitäisi olla turvallinen.

Vanhempien erotessa lapsi tuntee suurta surua jo muutenkin. Usein on kodin ja kaveripiirin menetys, ym. ym. Siihen vielä katkeran vanhemman ilkeily toista vanhempaa kohtaan. 

Ilmankos lasten tilanne on se mikä se on tänä päivänä Suomessa.

Vierailija
292/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse sen teki kun lapsen isä muutti ulkomaille.

Vierailija
293/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ex-vaimo teki niin. Vieraannutti pienet pojat isästään. Tämä isä on raitis ja mitä kunnollisin, älykkäin ja lempein vanhempi. Hän olisi ollut esimerkillinen miehenmalli pojilleen.

Aikaa on kulunut ja nykyään nämä pojat ovat jo 30+. He asuvat yhä äitinsä kanssa, eikä heillä ole muita ihmisiä elämässään. Äiti hallinnoi näitä "lapsia" tiukassa otteessan, eivätkä he voi edes soittaa isälleen.

Tilanne on tosi ikävä, kun nuorten miesten elämä näyttää valuvan hukkaan...😢 

Mikäpäs tuossa. Asuvat kolmistaan ja äidillä on vanhuudenturva kelkassa. Yhteisasuminen tulee halvemmaksikin. 

Tosin aika harva nuori moiseen järjestelyyn suostuu. 

Vierailija
294/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse sen teki kun lapsen isä muutti ulkomaille. 

Kuka teki ??

Vierailija
295/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät äidit ja isät !

Kunnioittakaa toisianne ja eläkää sovinnossa. Rakastakaa lapsianne jotka olette yksissä tuumin hankkineet.

Älkää antako katkeruuden pilata omaanne ja lastenne elämää.

Lapsissa on tulevaisuutemme.

Vierailija
296/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä se iskä niin nopeasti muuttuu siaksi tai sosiopaatiksi? Tai narsistiksi?

Vierailija
297/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt omassa lähipiirissä tätä. Eron jälkeen katkeroidutaan. 

Olen leski. Miesvainaan lapset halusivat asua isänsä ja minun kanssa, ja vähän aikaa meni niin heidän äiti esti tapaamiset ja katkaisi yhteydenpidon, ei allekirjoittanut sopimuksia ja venytti oikeusprosessia niin pitkään, että lapset eivät enää tunteneet isäänsä. Mieheni kuoli, ja lapset eivät ikinä oppineet tuntemaan häntä pikkulapsiajan jälkeen. En tiedä, mitä heille kuuluu nykyään, sillä he eivät halua pitää yhteyttä minuun.

Vierailija
298/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt omassa lähipiirissä tätä. Eron jälkeen katkeroidutaan. 

Olen leski. Miesvainaan lapset halusivat asua isänsä ja minun kanssa, ja vähän aikaa meni niin heidän äiti esti tapaamiset ja katkaisi yhteydenpidon, ei allekirjoittanut sopimuksia ja venytti oikeusprosessia niin pitkään, että lapset eivät enää tunteneet isäänsä. Mieheni kuoli, ja lapset eivät ikinä oppineet tuntemaan häntä pikkulapsiajan jälkeen. En tiedä, mitä heille kuuluu nykyään, sillä he eivät halua pitää yhteyttä minuun. 

Kertomuksesi on liiankin tavallista ja samalla kovin surullista luettavaa vieraannuttaja äideistä.

Vierailija
299/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen itsekäs kosto lasten avulla.

Vierailija
300/311 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä se iskä niin nopeasti muuttuu siaksi tai sosiopaatiksi? Tai narsistiksi? 

Maan mainioiden mammojen mielestä muttuu, muiden mielestä ei.