Tieto ulosotosta meni pomolle, rupesi kohtelemaan kuin roskaa..
Nieliskö vaan vai ottaisiko puheeksi. Mielipiteitä?
Olen siis aiemmin ollut hänen luottohenkilö, ja ero nykyiseen on oikeesti huomattava. Kyseenalaisti jopa sairaslomani kun se kestikin pari päivää pidempään kuin oli kuvitellut.
Ihmettelin että mitä on tapahtunut, ja kun kävin hieman viiveellä läpi postejani niin lamppu syttyi pään päällä. Juuri tuohon aikaan on siis tullut itsellenikin kirje ulosmittauksen ennakkoilmoitus.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosottoon voi joutua monesta syystä
- hometalo
- yrityksen konkurssi, omat rahat kiinni
-holtiton rahankäyttö
- otettu velkaa, että saadaan maksettua laskuja - lopulta korttitalo kaatuu
- puoliso on ottanut velkaa ja olet ollut siinä mukana
- sairastuminen
jne.
Henkilö ei välttämättä ole mitenkään epäluotettava jopa holtiton rahankäyttökin voi olla ajattelemattomuutta.
Näinhän tämä kävi mullekin. Sairastumiseni tipautti taloudelliseen ahdinkoon ja lopulta ulosottoon. Olin ihan ok tuloinen, en mitenkään erityisen hyväpalkkainen mutta kohtuullisen hyvin toimeentuleva. Sitten olin onnettomuudessa, jonka takia jouduin sairaslomalle. Tarpeeksi pitkään kun on sairaslomalla, tipahtaa päivärahalle. En heti päässyt sairaseläkkeelle, eihän sinne niin vain pääse vaan pitää olla ensin x sairas
Mikset säästänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosottoon voi joutua monesta syystä
- hometalo
- yrityksen konkurssi, omat rahat kiinni
-holtiton rahankäyttö
- otettu velkaa, että saadaan maksettua laskuja - lopulta korttitalo kaatuu
- puoliso on ottanut velkaa ja olet ollut siinä mukana
- sairastuminen
jne.
Henkilö ei välttämättä ole mitenkään epäluotettava jopa holtiton rahankäyttökin voi olla ajattelemattomuutta.
Näinhän tämä kävi mullekin. Sairastumiseni tipautti taloudelliseen ahdinkoon ja lopulta ulosottoon. Olin ihan ok tuloinen, en mitenkään erityisen hyväpalkkainen mutta kohtuullisen hyvin toimeentuleva. Sitten olin onnettomuudessa, jonka takia jouduin sairaslomalle. Tarpeeksi pitkään kun on sairaslomalla, tipahtaa päivärahalle. En heti päässyt sairaseläkkeelle, eihän sinn
Luuletko sinä, että säästöt kestävät monta vuotta?
Menot sopeutetaan siten, ettei niitä säästöjä tarvita vuositolkulla.
Mulla ei ainakaan ole mennyt tieto ulosotosta muualle kuin palkanlaskentaan. Olen työssäni ihan luotettu. Maksan työnantajan minulle antamalla luottokortilla oman yksikköni laskut, hankinnat ja matkustuskulut. Luottotiedottomuus ei ole vaikuttanut työhöni mitenkään.
Velkaa alkoi tulla nuorena eron myötä. Otin velkaa esim. takuuvuokraan ja muuttokuluihin. Takaisinmaksussa oli ongelmia, koska en ollut kovin varoissani silloin. Ero oli miehestä, josta perheeni ei koskaan tykännyt. Ylpeyttäni en kehdannut pyytää keneltäkään apua, olin myös melko masentunut ja yksinäinen. Tuli toimittua typerästi lainojen ja rahan kanssa, mistä en ole ylpeä. Mutta onko jokainen ylpeä kaikesta, mitä on tehnyt 19-vuotiaana?
Enää 2-3 kk, niin kaikki velat on maksettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle/palkanmaksajalle se nyt ei ole kummempi juttu, kunhan osa palkasta tilitetään ulosottoon. Ei se kenenkään työtaitoja vähennä, enkä ole koskaan kuullut, että ketään olisi ulosoton takia irtisanottu. Päinvastoin, hyvähän se on että yrittää velkojaan lyhentää.
Se että joutuu ulosoton asiakkaaksi, kertoo hyvin paljon ihmisen kyvystä hoitaa asioitaan. Jos ei työssäkäyvänä pysty maksamaan laskujaan, niin pystyykö pian tekemään töitään.
Eiköhän suurin osa ole joutunut ulosottoon siksi että työtilanne on muuttunut. Luulisi ettei korona-ajan jälkeen ole edes niin erikoista ja poikkeuksellista etteikö löytyisi käsityskykyä siihen, että tilanteet muuttuvat.
Miksi ihmiset hankkivat kulutusluottoja ja sellaisia asuntolainoja, joita eivät pysty hoitamaan, jos tilanne muuttuu? Ihan jokainen voi sairastua ja joutua työkyvyttömäksi lopullisesti. Tällaisiin asioihin varaudutaan jo ennen, kun hankitaan itselle niitä menoja.
Vierailija kirjoitti:
Näitä on, 10-vuotta sitten riidanalainen/selvitettävä juttu meni ulosottoon, ei ollut kovin suuri summa, kenkää tuli, olin koeajalla. Työni olin tehnyt hyvin käsittääkseni ja alalla olin ollut pitkään.
TJ ryhtyi soittamaan suuta ja esitti että upporikasta ja rutiköyhää....? Olin hyvin ymmälläni, pieni n 20 työntekijän yritys
Mikä vi....tun 10-vuotta?!?!?!?!?! Mikä siinä on oikeasti niin saa...tanan vaikeaa?! 🙄
Vierailija kirjoitti:
Ulosotot palkoista ovat tosi yleisiä.
No ei todellakaan ole.
Kyllä noita huonosti raha-asiansa hoitaneita on pieni määrä työssäkäyvistä.
Suurimmalla osalla on järkeä ja selkärankaa, eikä jätä asioita hoitamatta.
Jos otat velkaa, niin kyllä se pitää maksaa pois, vaikka Arhinmäki (ja SDP/Vas/Vih) toista mieltä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pomoasi, itsekin antanut lähtöpassit yhdelle hyvälle kaverille kun se joutui ulosottoon.
Mikä logiikka tässä on? ulosotossa oleva se vasta työpaikkaa tarviikin ja pitää kiinni työpaikastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että käyt töissä ja maksat velkaasi takaisin pitäisi olla pelkkää plussaa. Ihan helv**** typerä työnantaja.
Jos se velka ulosmitataan suoraan palkasta, niin eihän se tyyppi silloin ole sitä velkaa maksanut! 🤦🏻
Niin kaikki lainan ottaneet eivät ole maksaneet velkaansa ennenkuin se viimeinen erä on maksettu. Öhö öhö. Kaikille lainanottajille vaan potkut kun on velka maksamatta. Yllätys varmasti monelle kuinka moni on oikeasti ulosotossa. Eipä sitä moni julkisesti mainosta. Pääasia että kuitenkin velkansa hoitaa.
Se ei ole velan hoitamista, että palkasta ulosmitataan. Vaan juurikin sitä, että on jättänyt hoitamatta. Hlö on saanut jo laskun ulosottovirastosta, muttei maksanut, joten sitten maksaa "pakolla" eli otetaan palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle/palkanmaksajalle se nyt ei ole kummempi juttu, kunhan osa palkasta tilitetään ulosottoon. Ei se kenenkään työtaitoja vähennä, enkä ole koskaan kuullut, että ketään olisi ulosoton takia irtisanottu. Päinvastoin, hyvähän se on että yrittää velkojaan lyhentää.
Se että joutuu ulosoton asiakkaaksi, kertoo hyvin paljon ihmisen kyvystä hoitaa asioitaan. Jos ei työssäkäyvänä pysty maksamaan laskujaan, niin pystyykö pian tekemään töitään.
Eiköhän suurin osa ole joutunut ulosottoon siksi että työtilanne on muuttunut. Luulisi ettei korona-ajan jälkeen ole edes niin erikoista ja poikkeuksellista etteikö löytyisi käsityskykyä siihen, että tilanteet muuttuvat.
Miksi ihmiset hankkivat kulutusluottoja ja sel
Siksi, kun me kaikki emme pysty ennustamaan tulevaisuutta. Asunnon arvo voi laskea monesta syystä niin, että myynnissä ei saa niin paljon rahaa, että saisi velan maksettua. Ja onhan tässä jo aiemmin mainittu työttömyys ja sairaus, ja yrittäjille on vielä omat mahdollisuudet saada velkaa.
Vierailija kirjoitti:
En antaisi luottotiedottoman hoitoon edes viherkasvia.
Miksi?
Näin kirjoittaa hän, joka on syntynyt kultalusikka suussa ja jolle ei ole koskaan elämässä sattunut mitään vastoinkäymisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai maksukielto menee työnantajalle, mutta ei kai se mene kaikille pikkupomoille?
Ei mene työnantajalle tietoon, vaan palkanlaskentaan, eikä palkanlaskennasta saa juoruilla pomoille mitään mikä ei liity työhön, eli esim. tuntilappujen tms. epäselvyyteen, uo:ssa oleminen ei ole validi tieto ulkopuolisille!
Vierailija kirjoitti:
En antaisi luottotiedottoman hoitoon edes viherkasvia.
Oon luottotiedoton ja joka ikiseltä vuokranantajalta olen saanut suositukset siitä, kuinka hyvä ja luotettava vuokralainen olen uo:sta ja veloistani huolimatta :)
Ehkä jos liikaa vituttaa, niin katsoisin parhaakseni alkaa ettimään uutta työtä. Ehkö jostain löytyy joku, joka hyväksyy sinut luottotietoineen. Tee se uuden työpaikan hakeminen vaivihkaa kuitenkin.
Toki turvallisempaa varmasti olla nykyisessä työssä, mutta että ei se pidemmänpäälle jos pomo alkaa vittuilemaan tai muuten epäasiallisesti kohtelemaan...
Minulla on ollut luottotietomerkintä, jonka hankin itselleni aikana, jona olin vakavasti masentunut. Se ei ole tekosyy, vaan toteamus. Olin sairaslomalla pienillä tuloilla, hoidin kulujani luotoilla, myös terapiaani. Se oli tyhmää, mutta silloin masentuneen aivoilla se tuntui ainoalta keinolta selvitä. Tein juuri sillä tavalla typerästi, että maksoin ensin sairas- ja terapiakuluja ja elämistä luotolla, sitten kun sillä ei voinut, pikavipeillä, joita jouduin nostamaan aina uusia, kunnes en voinut enää. Minulla ei ollut tukiverkkoa eikä myöskään voimia tai luottamusta selvittää asiaa kenenkään kanssa, ja raha-asiat saivat minut itsetuhoiseksi.
Ymmärrän, että se monen silmissä tekee minusta pysyvästi epäluotettavan, epärehellisen ihmisen. Olen maksanut velkapääoman, sen korot, ulosottomaksut, velkomuskulut ja sen kaiken muun nyt sentilleen pois ja siihen on mennyt pitkään. Karkeasti arvioiden, velkapääoman määrä lähes triplaantui muiden maksujen myötä. Laskuri kertoo, että kahden viikon päästä saan takaisin luottotiedot. Aika siitä, että tein sen velan joka meni ulosottoon siihen, että olin lopulta kuntoutunut takaisin työkykyiseksi ja saanut sellaisen työpaikan, jonka palkoilla sitä pystyi oikeasti lyhentämään niin että velkasumma pieneni, oli vuosia. Sitä ennenkin maksoi joka kuukausi hiluja. En ole enää useamaan vuoteen ollut masentunut, enkä ole saanut uusia merkintöjä. Ainoa velka, jota minulla enää on, on opintolaina, jota olen koko ajan lyhentänyt säännöllisesti, myös masennukseni aikana.
Oudolta tuntuu oikeastaan vain se, että kahden viikon päästä olen näiden ihmisten mielestä yhtäkkiä taas normaali ja kelvollinen.
Miksi aina oletetaan, että ulosotossa oleva on "rikollinen"???? Ottaisivat ns. paremmat ihmiset selvää, miksi joku on joutunut siihen ulosottokierteeseen (työttömyys, sairaus, konkurssi) Eivät kaikki ole niitä alkoholisti/peliongelmaisia. Kuten joku aikaisemmassa keskustelussa mainitsi: olet isompi rikollinen, jos ei ole luottotietoja kuin nisti/t@ppaja jolla on luottotiedot kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai maksukielto menee työnantajalle, mutta ei kai se mene kaikille pikkupomoille?
Ei mene työnantajalle tietoon, vaan palkanlaskentaan, eikä palkanlaskennasta saa juoruilla pomoille mitään mikä ei liity työhön, eli esim. tuntilappujen tms. epäselvyyteen, uo:ssa oleminen ei ole validi tieto ulkopuolisille!
Uo-viranomainen ei tiedä, että missä yrityksen palkanlaskenta hoidetaan (monilla firmoilla se on ulkoistettu johonkin tilitoimistoon), joten siksi maksukielto menee työnantajalle, joka toimittaa sen eteenpäin palkanlaskentaan.
Yksinkertaisesti ei pidä hankkia edes työssäollessa sellaisia laskuja, ettet pysty niitä työttömänä tai sairaana maksamaan.