Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tieto ulosotosta meni pomolle, rupesi kohtelemaan kuin roskaa..

Vierailija
11.04.2024 |

Nieliskö vaan vai ottaisiko puheeksi. Mielipiteitä?

Olen siis aiemmin ollut hänen luottohenkilö, ja ero nykyiseen on oikeesti huomattava. Kyseenalaisti jopa sairaslomani kun se kestikin pari päivää pidempään kuin oli kuvitellut. 

Ihmettelin että mitä on tapahtunut, ja kun kävin hieman viiveellä läpi postejani niin lamppu syttyi pään päällä. Juuri tuohon aikaan on siis tullut itsellenikin kirje ulosmittauksen ennakkoilmoitus.

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku työssäkäyvä voi joutua ulosottoon??? Silloinhan elää yli varojensa.

Minä maksan palkkapäivänä aina kaikki tulleet laskut heti, ja loput samana päivänä kun ne kilahtavat nettipankkiin. Aina ensin kaikki laskut. Sitten vasta elän sen mukaan, mitä rahaa jää. Kaikki ihmisen laskut ovat hänen itsensä aiheuttamia ja valitsemia. Niitä ei jätetän roikkumaan, ei koskaan. 

Ja kyllä, en luota minäkään ihmiseen, jolla roikkuu maksamattomia laskuja ulosotossa. En palkkaisi edes töihin. Laskujen maksaminen on arvovalibta, koska omiin laskuihinsa jokainen vaikuttaa itse. Ne eivät tupsahda taivaalta.

Entäpä jos sinulla olisi asuntolaina ja jäisit työttömäksi ja sairastuisit vielä vakavasti? Mikä olisi se arvovalinta minkä tekisit ja kuinka vaikuttaisit tilanteeseen itse?

Vierailija
102/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan palkkapäivänä aina kaikki tulleet laskut heti, ja loput samana päivänä kun ne kilahtavat nettipankkiin. Aina ensin kaikki laskut. Sitten vasta elän sen mukaan, mitä rahaa jää. Kaikki ihmisen laskut ovat hänen itsensä aiheuttamia ja valitsemia. Niitä ei jätetän roikkumaan, ei koskaan. 

Ja kyllä, en luota minäkään ihmiseen, jolla roikkuu maksamattomia laskuja ulosotossa. En palkkaisi edes töihin. Laskujen maksaminen on arvovalibta, koska omiin laskuihinsa jokainen vaikuttaa itse. Ne eivät tupsahda taivaalta.

Miten sinä voit vaikuttaa omiin laskuihisi, jos satut sairastumaan vakavasti? Entä miten voit vaikuttaa siinä tapauksessa, että sattuu joku sellainen vahinko, jota mikään maksamasi vakuutus ei korvaa vaan joudut itse korvausvelvolliseksi? Miten voit maksaa laskusi palkkapäivänä, jos työnantajasi ei jostakin syystä maksa palkkaasi ja joudut hakemaan sitä jälkikäteen palkkaturvan kautta?

Ohitetaan tässä nyt ne yrittäjät, joilla jää saamatta maksuja asiakkailta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pomoasi, itsekin antanut lähtöpassit yhdelle hyvälle kaverille kun se joutui ulosottoon.

Ex-kaveriko se siellä hakkaa alapeukkua😂

Tuossa alkuperäisessä kommentissa on yli 140 alapeukkua. Sulla taitaa olla aika monta ex-kaveria ulosotossa. 😀 

Vierailija
104/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että käyt töissä ja maksat velkaasi takaisin pitäisi olla pelkkää plussaa. Ihan helv**** typerä työnantaja.

Jos se velka ulosmitataan suoraan palkasta, niin eihän se tyyppi silloin ole sitä velkaa maksanut! 🤦🏻

Ulosottoon voi päätyä monesta syystä, vaikka olisi omat velkansa maksanut eräpäivänä. 

Esim. takaukset ja vastuut, yhteisvastuulliset vahingonkorvaukset ja kuolinpesät, toisen tekemät petokset jne. 

Eikä siihen tarvita kuin esim. pankkikorttisi joutuu rikollisten käsiin tai saa pankkitilisi käyttöön rikollisellisella toiminnalla ja ehtii tehdä siinä ajassa tehdä pikavippejä ja nostaa rahat, kymmeniä, jopa satojatuhansia euroja, niin harva pystyy maksamaan ne  heti.

Eli henkilön ulosotossa ei aina kerro mitään henkilön rah

Kuolinpesän veloista ei perillinen joudu vastuuseen, mutta perintöverosta kyllä. Sekin voi mennä ulosottoon, jos perintö on tarpeeksi suuri ja sellainen, jota ei voi realisoida. Takaukset ja yhteisvastuulliset velat vaikkapa petollisen puolison kanssa ovat aika tavallisia ulosoton syitä.

Vierailija
105/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä voit vaikuttaa omiin laskuihisi, jos satut sairastumaan vakavasti? Entä miten voit vaikuttaa siinä tapauksessa, että sattuu joku sellainen vahinko, jota mikään maksamasi vakuutus ei korvaa vaan joudut itse korvausvelvolliseksi? Miten

Omiin laskuihin voi vaikuttaa ennen sairastumista. Myös rahaa voi säästää etukäteen.

Vierailija
106/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos sinulla olisi asuntolaina ja jäisit työttömäksi ja sairastuisit vielä vakavasti? Mikä olisi se arvovalinta minkä tekisit ja kuinka vaikuttaisit tilanteeseen itse?

Minä otin sellaisen asuntolainan, jota pystyn lyhentämään myös tuossa tilanteessa. Tarvittaessa asunto laitetaan myyntiin. Sehän on ihan itsestäänselvyys. Miten ihmiset pystyy elämään silleen, että kaikki romahtaa, kun sairastuu? Minulla menisi yöunet pahemman kerran, jos ei mitään varasuunnitelmia olisi.

Vierailija
107/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varainhoitajaksi tai kassanhoitajaksi ei pidä palkata ulosotossa olevaa. Toki varastohommissakin voi tulla kiusauksia väärinkäytöksiin. 

Työkaverit joutuvat pelkäämään että millon lähtee rahat kävelemään pukkarista.

Mitä? Eiks teillä ole lukollisia kaappeja. Ja ne rahat voi pölliä kuka vaan. Eikä ulosotto tee kenestäkään varasta.

joo. ei ulosotto tee kenestäkään varasta. kyllä se on ollut epäluotettava varas jo ennen ulosottoa kun se on jättänyt tekemänsä laskut maksamatta

Vierailija
108/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaukset ovat edelleen päin hanuria, tässä se, johon vastaan:

"MUTTA usein firmoissa joku hyväksyy palkat maksuun ja saattaa katsoa laskelmat läpi."

Palkat hyväksytään maksuun siten, että ei siinä näy verot, ammattiliiton maksut, jäsenmaksut ym. Ehkä jossakin yksityisessä firmassa joku utelias kyylää kaikki läpi, jos et ole mitään järkevämpää tekemistä, mutta ei se tavallista ole.

Yleensä työnantaja, esimies tai muu vastuuhenkilö hyväksyy vain palkanlaskijalle menevät tiedot, jossa on tuntimäärä ja -palkka tai muu palkan peruste.

Vierailija
109/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

firman on paras hankkiutua eroon ongelmatyöntekijöistä mahdollisimman nopeasti

Vierailija
110/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tieto ulosotosta mene vain palkanlaskentaan? Eihän esimies tee sillä tiedolla mitään.

Vai onko kyseessä niin pieni yritys, että pomo hoitaa palkanmaksun?

Joka tapauksessa työntekijän rahoistahan se otetaan, joten ei kuulu pomolle mitä kenenkin palkasta peritään. 

Palkanlaskenta menee kirjanpitoon ja sitä kautta viimeistään esimiehelle. Ulosotoilla on oma tilinsä, niin kuin kaikilla muillakin palkkaan vaikuttavilla erillä. Jos ei mene, firman talous on päin peetä ja menee jo laittomaksikin.

Vierailija
111/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesän veloista ei perillinen joudu vastuuseen, mutta perintöverosta kyllä. Sekin voi mennä ulosottoon, jos perintö on tarpeeksi suuri ja sellainen, jota ei voi realisoida. Takaukset ja yhteisvastuulliset velat vaikkapa petollisen puolison kanssa ovat aika tavallisia ulosoton syitä.

Perillinen on täysimääräisesti vastuussa kuolinpesän veloista. MUTTA perintöä ei ole pakko ottaa vastaan. Silloin ei periinny sen enempää velat kuin varatkaan. Kuolinpesästä ei voi ottaa pelkästään arvokasta omaisuutta ja jättää ottamatta velkoja. Joko ottaa kaikki tai ei ollenkaan.

Perillisen pitää myös itse olla aktiivinen. Jos et tee mitään niin silloin velat periintyy perilliselle kaiken muun mukana.

Vierailija
112/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai maksukielto menee työnantajalle, mutta ei kai se mene kaikille pikkupomoille? 

Ei palkanlaskenta voi itsenäisestä päättää palkkojen maksamisesta. Palkanlaskija tai tilitoimisto maksaa palkat tasan sen mukaan mitä joku ilmoittaa, että pitää maksaa. Tyypillisesti lähin esimies on se joka hyväksyy maksettavaksi ylityöt, provikat ja muut vaihtuvat osuudet palkasta. Joten tietysti lähimmällä esimiellä täytyy olla pääsy palkanmaksuun liittyviin tietoihin. Esimerkiksi siihen minkälaista tuntipalkkaa kukakin omista alaisista saa. Olisi hyvin omituista jos esimies ei tietäisi yksityiskohtia oman alaisensa palkanmaksusta.

Se on vouti, siis ulosotto itse, joka ilmoittaa suoraan, ulosotossa olevan henkilön työnantajalle, että työntekijän palkasta on pidätettävä tuetty summa ulosottoon.   Yleensä ne soittaa palkanlaskentaan sekä ilmoittavat myös kurjallisesti.

Suurin osa palkasta menee niin ulosotossa oleviin velkoihin, mutta henkilölle tulee jäädä suojaosuus, jolla hän nippa nappa pärjäilee. Eli minimi toimerntulon verran. 

Monilla on maksamattomia veroja ulosotossa. Konkurssin tehneillä palljonkin.

Ennen ulosottoa realisoidaan velallisen omaisuutta, niin paljon kuin mahdollista,kuten esim. myydän omakotitalo ym. 

Loppuvelka jää ulosotoon.  Sikäli mikäli velallisella palkkatyötä on.

Vierailija
113/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai maksukielto menee työnantajalle, mutta ei kai se mene kaikille pikkupomoille? 

Se menee sille, joka hoitaa palkat maksuun esim tilitoimistoon. Ei kaikissa firmoissa ole palkanlaskijaa erikseen.

Firman tekemiin ulosottotilityksiin tulee ulosotettavan nimi ja ulosottosumma jokaisen palkanmaksun jälkeen.

Vierailija
114/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille ei pääse töihin jos on ulosotossa, ei edes alihankkijan työntekijäksi. Yksikin lensi pihalle kun ulosotto tuli ilmi työsuhteen jo alettua. 

Minulla ei ole koskaan ollut mitään ulosotossa, mutta en haluaisi olla työpaikassa, missä ei ole mitään yksityisyyttä. Aika heppoisesti nähtävästi työntekijöiden asiat puidaan. Mitenkähän jos jää sairaslomalle, säilyykö siinäkään tietoturva, vai kuulutetaanko kaikille?

Esimiehellä on ihan lakiin kirjattu vaitiolovelvollisuus. Koska käsittelee työssään alaistensa sairauspoissaoloja ja muita yksityisiä asioita. Ulosotto on ihan samanlainen asia luonteeltaan.

Vierailija
115/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä voit vaikuttaa omiin laskuihisi, jos satut sairastumaan vakavasti? Entä miten voit vaikuttaa siinä tapauksessa, että sattuu joku sellainen vahinko, jota mikään maksamasi vakuutus ei

Tarkennan kysymystä: miten voit vaikuttaa omiin laskuihisi silloin, kun olet juuri joutunut käyttämään säästösi jostakin syystä vähän ennen noita tapahtumia? 

Vierailija
116/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei palkanlaskenta voi itsenäisestä päättää palkkojen maksamisesta. Palkanlaskija tai tilitoimisto maksaa palkat tasan sen mukaan mitä joku ilmoittaa, että pitää maksaa. Tyypillisesti lähin esimies on se joka hyväksyy maksettavaksi ylityöt, provikat ja muut vaihtuvat osuudet palkasta. Joten tietysti lähimmällä esimiellä täytyy olla pääsy palkanmaksuun liittyviin tietoihin. Esimerkiksi siihen minkälaista tuntipalkkaa kukakin omista alaisista saa. Olisi hyvin omituista jos esimies ei tietäisi yksityiskohtia oman alaisensa palkanmaksusta.

Se on vouti, siis ulosotto itse, joka ilmoittaa suoraan, ulosotossa olevan henkilön työnantajalle, että työntekijän palkasta on pidä

Osittain olet täysin oikeassa, mutta onko sinusta tosiaan "minimitoimeentulo" esimerkiksi 3000 euron nettopalkasta palkansaajalle ulosoton jälkeen jäävä 2000€? Oikeasti moni joutuu tulemaan toimeen paljon vähemmällä.

Lähin esimies hyväksyy ne palkanmaksutiedot, jotka tulee työnantajalta, mutta ei ulosotto ym. viranomaisten määräämiä maksuja. En minä ainakaan nähnyt silloin, kun olin itse esimiehenä. Näin vain ne TYÖNANTAJAN määrittelemät tiedot ja tarkistin, että ne olivat oikein. Näin myös kirjanpidosta, minkä verran oli mennyt rahaa palkkoihin mutta en sitä, mitä niistä oli maksettu ulosottoon.

Vierailija
117/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaukset ovat edelleen päin hanuria, tässä se, johon vastaan:

"MUTTA usein firmoissa joku hyväksyy palkat maksuun ja saattaa katsoa laskelmat läpi."

Palkat hyväksytään maksuun siten, että ei siinä näy verot, ammattiliiton maksut, jäsenmaksut ym. Ehkä jossakin yksityisessä firmassa joku utelias kyylää kaikki läpi, jos et ole mitään järkevämpää tekemistä, mutta ei se tavallista ole.

Yleensä työnantaja, esimies tai muu vastuuhenkilö hyväksyy vain palkanlaskijalle menevät tiedot, jossa on tuntimäärä ja -palkka tai muu palkan peruste.

Vastaat nyt henkilölle, joka on työkseen tilitoimistossa hoitanut näitä asioita vuosikausia. On ihan firmasta kiinni, miten hyväksymisprosessi tehdään. Firma päättää sen itse. Mutta erittäin yleinen käytäntö on, että ennen maksatuslupaa myös palkkalaskelmat lähetetään hyväksyttäväksi sovitulle/sovituille vastuuhenkilöille. Tälle on ihan järkevät perusteet ja se ei ole kyylääminen, vaan tämä on varmistusprosessin osa. 

Vierailija
118/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työsuhteissa on irtisanomisajat, lainasta saa lyhennysvapaata ja tokihan säästössä on rahaa. Ihan normaalin ihmisen toimintaa varautua elämän muutoksiin. 

Vierailija
119/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalle/palkanmaksajalle se nyt ei ole kummempi juttu, kunhan osa palkasta tilitetään ulosottoon. Ei se kenenkään työtaitoja vähennä, enkä ole koskaan kuullut, että ketään olisi ulosoton takia irtisanottu. Päinvastoin, hyvähän se on että yrittää velkojaan lyhentää.

Se että joutuu ulosoton asiakkaaksi, kertoo hyvin paljon ihmisen kyvystä hoitaa asioitaan. Jos ei työssäkäyvänä pysty maksamaan laskujaan, niin pystyykö pian tekemään töitään.

Eiköhän suurin osa ole joutunut ulosottoon siksi että työtilanne on muuttunut. Luulisi ettei korona-ajan jälkeen ole edes niin erikoista ja poikkeuksellista etteikö löytyisi käsityskykyä siihen, että tilanteet muuttuvat.

Vierailija
120/139 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulosottoon voi joutua monesta syystä

- hometalo

- yrityksen konkurssi, omat rahat kiinni

-holtiton rahankäyttö

- otettu velkaa, että saadaan maksettua laskuja - lopulta korttitalo kaatuu

- puoliso on ottanut velkaa ja olet ollut siinä mukana

- sairastuminen

jne. 

Henkilö ei välttämättä ole mitenkään epäluotettava jopa holtiton rahankäyttökin voi olla ajattelemattomuutta. 

Näinhän tämä kävi mullekin. Sairastumiseni tipautti taloudelliseen ahdinkoon ja lopulta ulosottoon. Olin ihan ok tuloinen, en mitenkään erityisen hyväpalkkainen mutta kohtuullisen hyvin toimeentuleva. Sitten olin onnettomuudessa, jonka takia jouduin sairaslomalle. Tarpeeksi pitkään kun on sairaslomalla, tipahtaa päivärahalle. En heti päässyt sairaseläkkeelle, eihän sinne niin vain pääse vaan pitää olla ensin x sairaspäivää lusittu. Kamppailin laskujen kanssa todella pitkään kunnes tajusin että en pysty parempaan. Päästin ulosottoon ja työkyvyttömyyseläkkeestä menee ulosottoon mitä haluavat. Toisaalta tämä on iso helpotus siihen nähden, mitä painetta koin kun koetin säätää laskujen kanssa. Nyt on tulot pienet mutta tulen toimeen, ei tässä isoja tarvitse.