Leikkaustoimet pakottivat yksinhuoltajaperheen muuttamaan
Asumistukileikkaukset pakottivat Natalia Kibroevan ja tämän pojan muuttamaan.
"Leikkausten myötä jouduin etsimään meille pienemmän ja edullisemman asunnon, sanoo helsinkiläinen Natalia Kibroeva.
Syy muutolle on yli 200 euron lovi
Nyt äiti joutuu nukkumaan olohuoneessa.
Kommentit (354)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon jotenkin niin kyllästynyt tähän yksinhuoltajien mankumiseen. Se on kyllä kumma, ettei vanhemmat itse maksa kulujaan - erotessaankin. Aina pitäisi olla yhteiskunnan kukkarolla. Hoitakaa parit asianne niin, että tulette toimeen siellä saman katon alla tai jos ei se onnistu, niin sitten huolehditte asumisenne niin, että maksatte sen itse. Vaikka niin, että on ihan pieni kämppä, missä vanhemmat vaihtelee, niin että lapsi saa asua siinä isommassa asunnossa.
Ei ehkä kaikkein kivointa vanhemmille, mutta lapselle on ja jos ei muuhun ole muutenkaan varaa, niin ei ole.
Ihmisten on aika ottaa vastuu valinnoistaan, niin parisuhteistaan kun muksujenkin hoidosta.Hölmö, yksinhuoltajat on juurikin ottaneet vastuun YKSIN. Kun toinen vanhempi huitelee menemään omissa jutuissaan.
Ex-eukko saa yksinhuoltajakorotusta tukiinsa, vaikka hoidamme lapset puoliksi. Hänen osuutensa lastemme elatuksesta maksaa Kela ja minä. Omiaan ei laita senttiäkään. Miksi minä yksin joudun kantamaan vastuun hänen yksin tekemästään eropäätöksestä? Itse en saa tukia, vaikka kulut samat tai itse asiassa suuremmat erossa minun ristikseni jääneen asuntolainan takia. Yksin hänen päätös, yksin minun vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä itsekin nukuin olohuoneessa vuosikausia, että lapset saivat omat huoneet. 👍
Meillä lapsena oli huone jaettu kirjahyllyllä.
Minä ja siskoni asuttiin samassa huoneessa koko lapsuus ja nuoruus. Meillä oli ikäeroa kaksi vuotta. Myös kolme veljeäni asuivat samassa huoneessa, ikäerot 2-8 vuotta. Eipä tiedetty muusta. Ja yksi WC käytössä 7 henkiselle perheelle. Kaikista lapsista kasvoi tasapainoisia, päihteettömiä ja itsensä ja perheensä työllä elättäviä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalta jäi kertomatta, että jutun yh on kokopäivätöissä. Palkka on liian pieni.
Missä lapsen isä? Mikäli on hengissä, niin luulisi elatuksen kuuluvan myös hänelle? Moni etävanhempi osallistuu lapsensa elatukseen naurettavan vähän, siihen asiaan pitäisi saada muutos. Ei voi olla niin, että vastuu elatuksesta jää yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä lainkaan miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa yh:den perheiden elämä ja asuminen.
Jos on varaa tehdä lapsia luulisi, että on varaa myös elatukseen. Monet saa elatusmaksuja ym.
Aikoinaan olin yksin lapsen kanssa ja ainoa etuus jonka sain oli hetken aikaa korotettu lapsilisä.
Elatusmaksua meillä ei ollut oli koska yhteishuoltajuus ja vuoroviikkosysteemi.
Et ollut yksin lapsesi kanssa vaan teillä oli vuoroviikkosysteemi! Jaoitte puoliksi lapsen kulut.
Onhan se kumma että ihmisellä joka tekee kokoaikatyötä ei ole varaa edes omaan makuuhuoneeseen. Joo, olen itsekin nukkunut olohuoneessa että lapsi sai oman huoneen mutta silloin opiskelin ja tein osa-aikatyötä. Jotainhan mätää tässä systeemissä on.
Kuka hitto viitsii enää asua pääkaupunkiseudulla. Lähtis vaan kaikki pienipalkkaiset sieltä pois. Antaa työnantajien ja asuntosijoittajien itse hoitaa penskansa ja siivota roskansa. Kyllä niitä duuneja löytyy muistakin kaupungeista ja asuminen ja arki edullisempaa ja rauhallisempaa. Palvelut pelaa ja paljon on kivoja ja virkeitä kaupunkeja joissa on harrastusmahdollisuuksia ja kulttuuria. Ei tartte julkisissakaan kököttää puolta päivää.
Yleisesti suositellaan että asumismenot saa olla korkeintaan kolmanneksen nettotuloista. Jos tavoite olisi, että kaikki täysaikaisesti työssäkäyvät kykenevät maksamaan oman asumisensa, pitäisi 1000e vuokraan nettotulojen olla jo 3000e. Moniko Helsingissä tähän yltää? Vuokrahinnat ovat paisuneet, toivottavasti tukien leikkaaminen tuo hintoja alas. Muuten pitäisi olla kyllä jotain tuettua rakentamista jos halutaan pk-seudulla olevan matalapalkka-alan työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalta jäi kertomatta, että jutun yh on kokopäivätöissä. Palkka on liian pieni.
Missä lapsen isä? Mikäli on hengissä, niin luulisi elatuksen kuuluvan myös hänelle? Moni etävanhempi osallistuu lapsensa elatukseen naurettavan vähän, siihen asiaan pitäisi saada muutos. Ei voi olla niin, että vastuu elatuksesta jää yhteiskunnalle.
Moni lähivanhempi osallistuu lapsensa elatukseen naurettavan vähän. Etävanhempi maksaa usein enemmän ja koska ei saa tukia, maksaa omistaan taatusti enemmän. Esim. oma ex-eukkoni (lähi) ei maksa omistaan senttiäkään. Lue aiempi.
Mun on vaikea päästä sisään helsinkiläisten ajatusmaailmaan tuosta asumisesta. Täällä maakunnissa on jopa todennäköistä, että töihin joutuu kulkemaan 30min-tunnin. Itsellä työmatka 45min ja valtaosalla työkavereista tunnin. Eikö se asumisen mukavuus kannata maksimoida oman maksukyvyn puitteissa eikä kytätä jotain postinumeroa? Koska siitähän taitaa olla kysymys pohjiltaan, halu asua trendikkäässä kaupunginosassa eikä jossain Keravalla.
Mitä tulee siihen työpaikan läheisyyteen: palvelualan duunit on keskittyneet kaikkialla maailmassa kaupunkien keskustoihin. Mahtaakohan kahvilatyöntekijällä olla varaa asua Manhattanilla 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki leikkaukset yksinhuoltajille tekee hyvää suomelle ja kannustaa hoitamaan parisuhdetta hedonismin sijaan.
Te puhutte aina kuin yksinhuoltajaksi tultaisiin omalla päätöksellä ja huvin vuoksi. Parisuhdetta ei voi hoitaa yksipuolisesti, se toinen, yleensä mies, voi hedonistisesti päättää suhteesta lähteä ja tehdä siitä toisesta vanhemmasta yksinhuoltajan. Tai se toinen osapuoli voi olla enemmän riippa kuin apu eikä suostu asiaa muuttamaan.
Jos mies lähtee niin ei vaimo jää yleensä yksinhuoltajaksi vaan homma jatkuu yhteishuoltajina. Minua ärsyttää tuo yleistys että myös yhteishuoltajat pitäävt itseään yksinhuoltajina.
Jos mies hoitaa lapsia 4 päivää kuukaudessa, ja maksaa yhdestä elatusmaksua 150 e/kk, niin kyllä se ä
Niin, mutta älä yleistä että kaikki toimivat samoin. Ikäänkuin kuin viestit sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän Suomessa tekee? Parempi että muuttaa takaisin omaan maahansa, siellä on varmasti halvempaakin ja isommat huoneet joihin voi majoittua.
Ai kun muutenkin jatkuva pula päiväkotihenkilöstöstä, hänen pitäisi muuttaa pois?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki leikkaukset yksinhuoltajille tekee hyvää suomelle ja kannustaa hoitamaan parisuhdetta hedonismin sijaan.
Miksi oletat että liitto toimisi vain toisen panoksella?
Vierailija kirjoitti:
Nukun nyt jo olohuoneessa, jotta lapset saivat omat huoneet. Silti nykyinen asuntoni, noin 70m kolmio on liian kallis kelan sääntöjen mukaan. Kunnassani hyväksytyksi asumismenoiksi katsotulla summalla saa tänä päivänä vain 40m yksiöitä. Voin vain kuvitella miltä tuntuisi asua kolmen 12v-8v:n kanssa 40 neliöisessä komerossa. Sitä painajaista odotellessa
Sama täällä. Asun kolmiossa kolmen lapsen kanssa ja nukun olohuoneessa. Minulla liian isot asumismenot Kelan mukaan. Ilmeisesti meidän pitäisi muuttaa yksiöön/pieneen kaksioon. Korkeakoulutettu työssäkäyvä yksinhuoltaja olen.
Ne joutui vain muuttamaan mutta entäs kun veronkorotusten ja heikennysten myötä toiset eläkeläiset joutuu tekemään itsemurhan kun rahat ei enää riitä. Siihen nähden tuo oli pientä.
Jos ei lle varaa asua leveästi niin asuu pienemmässä
suu säkkiä myöten eikä tartte odottaa että joku maksaa
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän Suomessa tekee? Parempi että muuttaa takaisin omaan maahansa, siellä on varmasti halvempaakin ja isommat huoneet joihin voi majoittua.
nimi viittaa itään päin eli siellä ei todellakaan leveästi asuta ja on ihan normaalia että esim. perhe asuu kaksiossa eikä talossa ole välttis kuin kylmä vesi, mutta täällä toki pääsee lehteen.
Vierailija kirjoitti:
Oon jotenkin niin kyllästynyt tähän yksinhuoltajien mankumiseen. Se on kyllä kumma, ettei vanhemmat itse maksa kulujaan - erotessaankin. Aina pitäisi olla yhteiskunnan kukkarolla. Hoitakaa parit asianne niin, että tulette toimeen siellä saman katon alla tai jos ei se onnistu, niin sitten huolehditte asumisenne niin, että maksatte sen itse. Vaikka niin, että on ihan pieni kämppä, missä vanhemmat vaihtelee, niin että lapsi saa asua siinä isommassa asunnossa.
Ei ehkä kaikkein kivointa vanhemmille, mutta lapselle on ja jos ei muuhun ole muutenkaan varaa, niin ei ole.
Ihmisten on aika ottaa vastuu valinnoistaan, niin parisuhteistaan kun muksujenkin hoidosta.
Tätähän ihmiset ovat alkaneet tekemään. Naiset eivät halua enää sitoutua miehiin ja tehdä lapsia. Helpompaa elää ja rakentaa elämä yksin niin ei tule eroja ja elintason laskuja.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä lainkaan miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa yh:den perheiden elämä ja asuminen.
Jos on varaa tehdä lapsia luulisi, että on varaa myös elatukseen. Monet saa elatusmaksuja ym.
Aikoinaan olin yksin lapsen kanssa ja ainoa etuus jonka sain oli hetken aikaa korotettu lapsilisä.
Elatusmaksua meillä ei ollut oli koska yhteishuoltajuus ja vuoroviikkosysteemi.
Saako ne lapset palauttaa jonnekkin jos tulee ero tai sairastuu vakavasti? Ja kerro toki miten kattaa lapsen kulut, asuminen, ruoka, vaatteet, harrastukset ja muu 100€/kk.
Mun mielestä ei ole mikään huono asia nukkua olohuoneessa, asuuhan moni yksiössäkin.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöille erittäin ikävää, mutta yhteiskunnallisesti tarpeellisia toimia. Verorahoilla ei nyt vaan voi enää väkeä asuttaa. Opiskelijat kimppakämppiin ja yksinhuoltajat sellaisiin kämppiin, joihin varaa.
Kivahan se olisi, kun kaikilla olisi kivaa, mutta ei vain ole varaa. :(
Se on valintakysymys MIHIN on varaa. Kummallisesti varaa on laittaa rahaa ulkomaille, puoluetukeen jne. Jostain syystä sosiaaliturvaan ei sitten olekaan varaa.
No, Laajasalo ei ole niitä kaikkein edullisimpia alueita asua vuokralla.