Leikkaustoimet pakottivat yksinhuoltajaperheen muuttamaan
Asumistukileikkaukset pakottivat Natalia Kibroevan ja tämän pojan muuttamaan.
"Leikkausten myötä jouduin etsimään meille pienemmän ja edullisemman asunnon, sanoo helsinkiläinen Natalia Kibroeva.
Syy muutolle on yli 200 euron lovi
Nyt äiti joutuu nukkumaan olohuoneessa.
Kommentit (354)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran on noin tavallista ja yleistä (mitä ketjussa väitetään), että Helsingissä asuu 6-henkinen perhe kaksiossa, niin miksi minä en tunne yhtään tällaista? Itse asun kolmiossa kahden lapsen kanssa ja ehdottomasti tämä on ahtaista asumista kohtalaisen laajassa tuttavapiirissäni. Ja tunnen ihan kaikkialla Helsingissä asuvia ihmisiä monenlaisista tuloluokista.
Eipä kukaan ole tainnut väittää 6-henkisen perheen nykyisin usein asuvan kaksiossa. 4-henkisten perheiden kyllä, ihan kouluttautuneiden ja vakityössä olevien.
Minun tuttavapiirissäni nämä asuvat vähintään kolmiossa, monet neliössä. Joillain on myös viisiö tai sitten erityisen tilava neliö. En tunne yhtään 4-henkistä perhettä, joka asuisi kaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Globaali talous ainoastaan kasvaa. Suomessa yksityisen sektorin tulos ainoastaan kasvaa. Ylemmän keskiluokan ja varakkaiden varallisuus ainoastaan kasvaa.
Samaan aikaan köyhien, pienituloisten ja keskiluokan varallisuus ja ostovoima ainoastaan pienenee.
Mutta tässä yhtälössä ei ole mitään vikaa koska "meillä" ei ole varaa.
Tyhmä, tyhmempi, persu.
Hakemasi sana on "eliitti".
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalta jäi kertomatta, että jutun yh on kokopäivätöissä. Palkka on liian pieni.
Minun tuttuni on kotihoitaja ja tekee täyttä työviikkoa. Asuu vuokralla kaksiossa lapsensa kanssa. On aina asunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran on noin tavallista ja yleistä (mitä ketjussa väitetään), että Helsingissä asuu 6-henkinen perhe kaksiossa, niin miksi minä en tunne yhtään tällaista? Itse asun kolmiossa kahden lapsen kanssa ja ehdottomasti tämä on ahtaista asumista kohtalaisen laajassa tuttavapiirissäni. Ja tunnen ihan kaikkialla Helsingissä asuvia ihmisiä monenlaisista tuloluokista.
Et varmaan vaan tunne väkeä paremmilta alueilta.
Meinaatko, että paremmilla alueilla on vain yksiöitä ja kaksioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kukaan ole tainnut väittää 6-henkisen perheen nykyisin usein asuvan kaksiossa. 4-henkisten perheiden kyllä, ihan kouluttautuneiden ja vakityössä olevien.
Minun tuttavapiirissäni nämä asuvat vähintään kolmiossa, monet neliössä. Joillain on myös viisiö tai sitten erityisen tilava neliö. En tunne yhtään 4-henkistä perhettä, joka asuisi kaksiossa.
Meilläpäin asuu 4 hengen perheitä kaksiossa ja molemmat vanhemmat käy töissä.
Sinä et tunnekaan kaikkia suomalaisia.
Tiedän 6 hengen perheen, joka asuu vuokrakolmiossa. Tytöllä oma huone, 3 pojalla yhteinen huone ja vanhemmat nukkuvat olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eb tietenkään. Mutta ei tuollainen nyt tavanomaisin tai kovin yleinen ratkaisu voi olla, ja se oli pointtini. En väittänyt, etteikö kukaan tekisi niin. Ja turha väittää (kuten joku yritti!) että nimenomaan rikkaat asuisivat ahtaasti. Eivät asu. He asuvat tilavasti ja mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän 6 hengen perheen, joka asuu vuokrakolmiossa. Tytöllä oma huone, 3 pojalla yhteinen huone ja vanhemmat nukkuvat olohuoneessa.
Kerrossänky, missä ylhäällä nukkuu 1 ja alhaalla 2 , esim. Jysk myy.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöille erittäin ikävää, mutta yhteiskunnallisesti tarpeellisia toimia. Verorahoilla ei nyt vaan voi enää väkeä asuttaa. Opiskelijat kimppakämppiin ja yksinhuoltajat sellaisiin kämppiin, joihin varaa.
Kivahan se olisi, kun kaikilla olisi kivaa, mutta ei vain ole varaa. :(Laitetaanko työssäkäyvät yksinhuoltajatkin sitten kaksioon? Katsos kun yksinhuoltajillakin on varaa asua isomman, ei pitäisi yleistää että yksinhuoltaja on automaattisesti köyhä.
Minusta väärin, että kokopäivätyötä tekevällä ei ole varaa edes vuokrakolmioon lapsen kanssa. En tiedä mitä hän tekee työkseen, mutta yleisesti ottaen voi sanoa että missä kiitos yhteiskuntaan osallistumisesta? Voisi tarjota edes inhimilliset asuinolot.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki leikkaukset yksinhuoltajille tekee hyvää suomelle ja kannustaa hoitamaan parisuhdetta hedonismin sijaan.
Oletko idiootti?
Vierailija kirjoitti:
Minusta väärin, että kokopäivätyötä tekevällä ei ole varaa edes vuokrakolmioon lapsen kanssa. En tiedä mitä hän tekee työkseen, mutta yleisesti ottaen voi sanoa että missä kiitos yhteiskuntaan osallistumisesta? Voisi tarjota edes inhimilliset asuinolot.
Meitä on 4 henkeä vuokrakaksiossa ja puolisolla vakituinen työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 4 henkeä vuokrakaksiossa ja puolisolla vakituinen työ.
Perheiltä on koko ajan leikattu. Miten he ostaisivat ruokaa ja vaatteita, jos asuisivat isoissa kalliissa vuokra-asunnoissa.
Korona-ajan etäkoulu ja etätyöt olivat haastavia pienessä asunnossa.
En ymmärrä ettei tähän ole puututtu aiemmin. Tuilla pitää voida elää helsingin ydinkeskustassa 1000€/kk? Ja keravalle muutto kuin ihmisoikeus rikos, ihmiset on todellisuudesta vieraantuneet ja kiittämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Juu muutetaan muutetaan. Muistetaan vain tulevaisuudessa mistä se johtuu ja kenen takia tämä ruljanssi tehdään.
Oman itsensä takia ja johtuu siitä, ettei ole aikanaan osannut hoitaa asioitaan ja tottunut elämään veronmaksajien siivellä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ettei tähän ole puututtu aiemmin. Tuilla pitää voida elää helsingin ydinkeskustassa 1000€/kk? Ja keravalle muutto kuin ihmisoikeus rikos, ihmiset on todellisuudesta vieraantuneet ja kiittämättömiä.
Kaikki eivät saa asumistukea esim. jos puolisolla pieni palkka ja tarvitsee auton vuorotyöhön. Pakko asua pienessä asunnossa, jotta saa rahat riittämään.
Kelan tukiin ei kuulu auton kulut esim. jos toinen työtön ja toinen pienellä palkalla töissä eikä kulje linja-autoja vuorotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan oli ihan normi, että yh-äiti lapsineen asui kaksiossa.
Ihan 80- luvulla muutti kaverini perhe kaksioon, perheessä oli äiti, isä ja kaksi lasta, vanhemmat asui olohuoneessa. Nyt ei enää yksi ihminen voi nukkua olohuoneessa
2000-luvulta ja 2010-luvulta tiedän perheitä Helsingistä, jotka on asuneet esimerkiksi kaksiossa koko perhe. Esikoisen kaveirlle tehtiin eteisen päälle parvi, vanhemmat nukkui makkarissa, jäi keittiöolohuone yhteistilaksi. Ystäväni myi kaksionsa Punavuoresta perheelle, jossa oli äiti ja neljä tytärtä. Äiti nukkui keittiössä, kaksi tyttöä jakoi makkarin ja kaksi tyttöä olkkarin alkovin.
Yhä edelleen asuu työssäkäyviä 4 he
Tutavaperhe, 5 henkeä asuu kaksiossa ja ei edes pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Natalia on rakentanut tämän yhteiskunnan!
Eikö ne olleet ne afrikansarvelaiset, jotka tämän maan rakensivat?
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalta jäi kertomatta, että jutun yh on kokopäivätöissä. Palkka on liian pieni.
Pitää elää palkan mukaan.
Tunnen kyllä esim. Töölössä asuvan lääkäriperheen, ja heillä on aika iso asunto. Eivät siis asu kaksiossa. Myös Munkkiniemessä ja Punavuoressa (Sinebrychoffinkadulla) asuvilla tuttavaperheillä on tilavat asunnot.