Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkaustoimet pakottivat yksinhuoltajaperheen muuttamaan

Vierailija
11.04.2024 |

Asumistukileikkaukset pakottivat Natalia Kibroevan ja tämän pojan muuttamaan.

"Leikkausten myötä jouduin etsimään meille pienemmän ja edullisemman asunnon, sanoo helsinkiläinen Natalia Kibroeva.

Syy muutolle on yli 200 euron lovi

Nyt äiti joutuu nukkumaan olohuoneessa.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010344652.html

Kommentit (354)

Vierailija
21/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useamman yksinhuoltajan joka on nukkunut olohuoneessa. Ei mielestäni mitään ihmeellistä tässä järjestelyssä ja toimisin itse samoin. Yksinhuoltajaksi joutuminen ei välttämättä ole omaa syytä, mutta lapsen hankkiminen yleensä on ja jo siinä vaiheessa kannattaa miettiä, miten asiansa järjestää jos tilanne muuttuu. 

Vierailija
22/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksilöille erittäin ikävää, mutta yhteiskunnallisesti tarpeellisia toimia. Verorahoilla ei nyt vaan voi enää väkeä asuttaa. Opiskelijat kimppakämppiin ja yksinhuoltajat sellaisiin kämppiin, joihin varaa. 

Kivahan se olisi, kun kaikilla olisi kivaa, mutta ei vain ole varaa. :(

Rikkaat voi kuitenkin asua yritystukien ja muiden heitä taloudellisesti hyödyttävien yhteiskunnan suorittamien varallisuudensiirtojen avulla niissä satojen neliöiden lukaaleissaan. Siihen on aina varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kaksi vanhempaa ja nukuttiin 10 vuotta olkkarissa että tyttö sai oman huoneen. Nykyään asutaan sitten kahdestaan kolmiossa kun tyttö on jo omillaan. 

Vierailija
24/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs perhe. Tytöt lähtivät opiskelemaan 1998. Asunto kaksio, vanhemmat nukkuivat olkkarissa, tytöillä kerrossänky ja pienet kirjoituspöydät makkarissa. Kun molemmat tytöt olivat lähteneet kotoa, vanhemmat saivat oman makuuhuoneen. Mutta ukko oli tottunut nukkumaan levitettävällä sohvalla, niin palasi sinne. Nyt ukko on hoitokodissa ja muorilla ruhtinaallinen kaksio, ottaa lapsen lapsia yö-kylään. Penniäkään ei tähän kaksioon ole nostettu asumistukia. Ai niin, he sääsivät omaan ja ottivat lainaa. Vanhemmat pienipalkkaisissa töissä.

Vierailija
25/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tarkoitus että jos rahaa ei ole niin muuttaa halvempaan asuntoon.

Jep, ja se koskee myös meitä hyvätuloisia, joilla ei enää korkojen nousun ja muiden kustannusten nousun jälkeen ole varaa asua isossa asunnossa. Mutta kun me avaudumme siitä, heti alkaa syyllistäminen, että olisit ottanut tuon huomioon, mitä ostit niin ison asunnon yms.

Vierailija
26/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanan seuralainen on pipo vilipertin poika.

Vierailija
27/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Globaali talous ainoastaan kasvaa. Suomessa yksityisen sektorin tulos ainoastaan kasvaa. Ylemmän keskiluokan ja varakkaiden varallisuus ainoastaan kasvaa.

Samaan aikaan köyhien, pienituloisten ja keskiluokan varallisuus ja ostovoima ainoastaan pienenee.

Mutta tässä yhtälössä ei ole mitään vikaa koska "meillä" ei ole varaa.

Tyhmä, tyhmempi, persu.

Vierailija
28/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli ihan normi, että yh-äiti lapsineen asui kaksiossa.

Ihan 80- luvulla muutti kaverini perhe kaksioon, perheessä oli äiti, isä ja kaksi lasta, vanhemmat asui olohuoneessa. Nyt ei enää yksi ihminen voi nukkua olohuoneessa 

Vierailija
29/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan yksiössä samassa huoneessa, nukutaan samassa sängyssä kun toiselle sängylle saati muille huonekaluille ei ole tilaa (eipä olisi kyllä varaakaan sellaisiin). Seisoma ruokapöytänä toimii ikkunalauta. Tuoleja ei ole, kaikki tehdään lattialla. Vieraita ei kotiin kutsuta. Rakkauselämän voi samantien unohtaa.

Kehtaan väittää ettei yksikään leikkauksia rummuttava suostuisi elämään näin. Sossuilta tulisi sanomista, mutta en ihan keksi miten varsinkaan -300€ leikkauksien jälkeen pitäisi löytää kahdelle inhimillisen kokoinen asunto, sellainen jossa olisi edes kohtuullisesti yksityisyyttä molemmille.

Vierailija
30/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon jotenkin niin kyllästynyt tähän yksinhuoltajien mankumiseen. Se on kyllä kumma, ettei vanhemmat itse maksa kulujaan - erotessaankin. Aina pitäisi olla yhteiskunnan kukkarolla. Hoitakaa parit asianne niin, että tulette toimeen siellä saman katon alla tai jos ei se onnistu, niin sitten huolehditte asumisenne niin, että maksatte sen itse. Vaikka niin, että on ihan pieni kämppä, missä vanhemmat vaihtelee, niin että lapsi saa asua siinä isommassa asunnossa. 

Ei ehkä kaikkein kivointa vanhemmille, mutta lapselle on ja jos ei muuhun ole muutenkaan varaa, niin ei ole. 

Ihmisten on aika ottaa vastuu valinnoistaan, niin parisuhteistaan kun muksujenkin hoidosta. 

Juu oliskin näin...minun lapsen isä tienaa nettona 3400 e kk maksaa elatusta 230 e kk. Käyn kokopäivätyössä ja joudun hakemaan tt tukea. Meillä on yhteishuoltajuus eikä miehellä ole muita lapsia. Mielestäni näissä taoauksissa etän elatuskyky tulisi tutkia aitomaattisesti jos lähi hakee tt tukea. Isän pitäisi maksaa paljon enemmän kuin nyt tekee. Minulla menee kaikki rahat lapseen, en voi laskea että nyt meni ruokaraha budjetin yli joten näe nälkää loppukuu tai olla ostamatta mm vaatteita lapselle. Minulla nettopalkka on 1795 e kk...

Vierailija
31/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etävanhempien elatuskyky tulisi tutkia Kelan toimesta jos lähi hakee tukia. Nyt moni etä maksaa liian vähän ja yhteiskunta kompensoi maksamalla tukia ja etä säästää? Mikä järki? Kuitenkin lähivanhemman tiliotteet jne tutkitaan Kelan toimesta.

Vierailija
32/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan 80- luvulla muutti kaverini perhe kaksioon, perheessä oli äiti, isä ja kaksi lasta, vanhemmat asui olohuoneessa. Nyt ei enää yksi ihminen voi nukkua olohuoneessa 

2000-luvulta ja 2010-luvulta tiedän perheitä Helsingistä, jotka on asuneet esimerkiksi kaksiossa koko perhe. Esikoisen kaveirlle tehtiin eteisen päälle parvi, vanhemmat nukkui makkarissa, jäi keittiöolohuone yhteistilaksi. Ystäväni myi kaksionsa Punavuoresta perheelle, jossa oli äiti ja neljä tytärtä. Äiti nukkui keittiössä, kaksi tyttöä jakoi makkarin ja kaksi tyttöä olkkarin alkovin.

Vierailija
33/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

JÄRKYTTÄVIÄ kommentteja

Vierailija
34/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä asuu 4 vuokrakolmiossa.

Vierailija
35/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä asuu 4 vuokrakolmiossa.

Eli 2 aikuista ja 2 lasta.

Vierailija
36/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000-luvulta ja 2010-luvulta tiedän perheitä Helsingistä, jotka on asuneet esimerkiksi kaksiossa koko perhe. Esikoisen kaveirlle tehtiin eteisen päälle parvi, vanhemmat nukkui makkarissa, jäi keittiöolohuone yhteistilaksi. Ystäväni myi kaksionsa Punavuoresta perheelle, jossa oli äiti ja neljä tytärtä. Äiti nukkui keittiössä, kaksi tyttöä jakoi makkarin ja kaksi tyttöä olkkarin alkovin.

Yhä edelleen asuu työssäkäyviä 4 hengen perheitä kaksiossa esim. meidän kerrostalossa.

Vierailija
37/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on ihan tavallista asua kaksiossa, siis ihan perhe, ei vain kaksi ihmistä.

Me asuimme 60 neliön kolmiossa isän kuoleman jälkeen. Äiti ja kolme lasta. Äiti nukkui olkkarissa. Kaksi lasta jakoi ison makkarin ja mulla oli sellainen vaatehuoneen kokoinen koppi, koska olin lukiolainen ja sain sitten paremmin lukurauhan.

Ei siinä mitään ihmeellistä ollut. Lukion jälkeen olin mm. pankissa töissä ja siellä oli kaksi yh-äitä, jotka asui lapsineen kaksiossa niin että äiti nukkui olkkarissa.

Vierailija
38/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran on noin tavallista ja yleistä (mitä ketjussa väitetään), että Helsingissä asuu 6-henkinen perhe kaksiossa, niin miksi minä en tunne yhtään tällaista? Itse asun kolmiossa kahden lapsen kanssa ja ehdottomasti tämä on ahtaista asumista kohtalaisen laajassa tuttavapiirissäni. Ja tunnen ihan kaikkialla Helsingissä asuvia ihmisiä monenlaisista tuloluokista.

Vierailija
39/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran on noin tavallista ja yleistä (mitä ketjussa väitetään), että Helsingissä asuu 6-henkinen perhe kaksiossa, niin miksi minä en tunne yhtään tällaista? Itse asun kolmiossa kahden lapsen kanssa ja ehdottomasti tämä on ahtaista asumista kohtalaisen laajassa tuttavapiirissäni. Ja tunnen ihan kaikkialla Helsingissä asuvia ihmisiä monenlaisista tuloluokista.

Et varmaan vaan tunne väkeä paremmilta alueilta.

Vierailija
40/354 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kukaan ole tainnut väittää 6-henkisen perheen nykyisin usein asuvan kaksiossa. 4-henkisten perheiden kyllä, ihan kouluttautuneiden ja vakityössä olevien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi