Leikkaustoimet pakottivat yksinhuoltajaperheen muuttamaan
Asumistukileikkaukset pakottivat Natalia Kibroevan ja tämän pojan muuttamaan.
"Leikkausten myötä jouduin etsimään meille pienemmän ja edullisemman asunnon, sanoo helsinkiläinen Natalia Kibroeva.
Syy muutolle on yli 200 euron lovi
Nyt äiti joutuu nukkumaan olohuoneessa.
Kommentit (354)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumista on tuettu aivan liian avokätisesti jo kauan. Oma äitini asui koko lapsuutensa vanhempiensa ja veljensä kanssa pienessä kaksiossa, vaikka kumpikin vanhemmista kävi töissä, eikä siinä ollut siihen aikaan mitään poikkeuksellista. Lapset sai silti koulunsa käytyä kunnialla, kävi myöhemmin yliopiston ja työllistyi suhteellisen hyväpalkkaisiin ammatteihin. Kenellekään ei jäänyt traumoja. Miksi jokainen tarvitsee nykyään oman huoneen ja maailma kaatuu siihen, jos joku joutuu nukkumaan olohuoneessa?
Haluaisitko siis, että palataan melkein sadan vuoden takaiseen Suomeen, vai miksi etsit vertailukohtia vanhempiesi lapsuudesta? Onhan täällä asuttu maakuopassa ja yksitupaisissa tölleissäkin, ja kyllä niissäkin hengissä selvittiin - voisiko sillä perusteella ajatella, että se olisi hyvä elämisen taso nykyisin, kun kerran "joskus" on ollut sellaista?
En haikaile paluuta takaisin 100 vuotta sitten vallinneeseen aikaan. En vaan ymmärrä, miksi oma huone joka perheenjäsenelle ja erillinen olohuone nähdään eräänlaisena ihmisoikeutena, joka veronmaksajien tulisi kustantaa myös kaikkein köyhimmille. Verovaroille on paljon parempaakin käyttöä eikä maapallon kantokyky kestäisi millään, jos ihmiset kaikkialla maailmassa vaatisi yhtä hyviä ja tilavia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalta jäi kertomatta, että jutun yh on kokopäivätöissä. Palkka on liian pieni.
Pointti taisi olla seuraava: Et voi kuluttaa 100 euron edestä, jos käytettävissä on 50 euroa.
Olin 13 kun sain väliin nukkua armeijaa käyvän veljeni huoneessa. Muuten ei ollut omaa. Tää 1970-luvun alkupuolella.
Ei sillon puhuttu edes mitään että lapsilla olis pakko olla oma huone kullakin. Kun olimme pienempiä, yks huone oli isän työhuoneena ja me kaikki kolme lasta nukuimme yhdessä huoneessa. Vanhemmat nukkui kokoontaitettavassa hetekassa olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ettei tähän ole puututtu aiemmin. Tuilla pitää voida elää helsingin ydinkeskustassa 1000€/kk? Ja keravalle muutto kuin ihmisoikeus rikos, ihmiset on todellisuudesta vieraantuneet ja kiittämättömiä.
Toivottavasti mahdollisimman moni pienipalkkainen esim.lastenhoitaja/siivooja/lähihoitaja tms.joka joutuu pois Helsingistä näitten hallitusten toimenpiteiden vuoksi muuttamaan,jää myös töihin sinne uudelle paikkakunnalle.
On sitten musiikkia korville kun alkaa se maukuminen,kun nämä "muuttakaa Keravalle" -tyypit ei saa sairaalassa hoitoa ja mukulat varhaiskasvattaa itse itsensä päiväkodissa😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ettei tähän ole puututtu aiemmin. Tuilla pitää voida elää helsingin ydinkeskustassa 1000€/kk? Ja keravalle muutto kuin ihmisoikeus rikos, ihmiset on todellisuudesta vieraantuneet ja kiittämättömiä.
Toivottavasti mahdollisimman moni pienipalkkainen esim.lastenhoitaja/siivooja/lähihoitaja tms.joka joutuu pois Helsingistä näitten hallitusten toimenpiteiden vuoksi muuttamaan,jää myös töihin sinne uudelle paikkakunnalle.
On sitten musiikkia korville kun alkaa se maukuminen,kun nämä "muuttakaa Keravalle" -tyypit ei saa sairaalassa hoitoa ja mukulat varhaiskasvattaa itse itsensä päiväkodissa😄
Niin siinä toivottavasti tulee käymään.
Jos haluaa asua väljästi niin pitää olla varaa maksaa siitä. Mikä tässä asiassa on epäselvää?
Erikoista, että oli saanut tukia tähän asti noin kalliiseen asuntoon kun selvästi halvemman löytäminen oli helppoa ja nopeaa. Sitähän on perusteltu että ihmiset asuvat liian kalliisti tuilla vain koska halvempia asuntoja ei ole saatavilla, mutta selvästi on.
Ja kyllä, kaksio on ihan sopiva kahdelle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa asua väljästi niin pitää olla varaa maksaa siitä. Mikä tässä asiassa on epäselvää?
Pienipalkkaisten alojen työntekijöiden palkkoja on myös nostettava.Jatkossa jos haluat sada hoitoa,sun on oltava valmis maksamaan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lapsuuteni asunut kaksiossa.Isä ja äiti nukkui olohuoneen sohvalla ja me siskon kanssa jaettiin makuuhuone.Keittiössä patjalla nukkui vieraat jos heitä kävi. Ei saatu mitään tukia.Eihän tässä ole mitään järkeä että yhteiskunta sponsoroi isot lukaalit.
Onko esim. 30m2 iso lukaali kahdelle?
Aika sopiva, me asuttiin 28 m2 yksiössä kahdestaan.
Me asuttiin puolison kanssa aluksi 30 m2, sitten noin 40 m2 kaksiossa, nyt kahden lapsen kanssa 60 m2 kaksiossa. En yksinkertaisesti halua maksaa vuokraa, joka alkaa numeroilla 7, 8, 9, 10...
Mehän siis ratkaistiin asia niin, että opiskelevat nuoreni muuttavat omilleen kimppakämppään. He saavat sitten asumistukea kumpikin osaltaan ja mä saan eläkkeensaajan asumistukea. Tämä järjestely maksaa yhteiskunnalle noin kuusisataa euroa enemmän kuukaudessa, mutta vaihtoehtoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerava on Helsingin työssäkäyntialuetta ja sieltä on keskustaan junalla mitä, vartti? Pääseekö Vuosaaresta sen nopeammin?Matkanakin vähemmän kuin monista maalaiskylistä kirkolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerava on Helsingin työssäkäyntialuetta ja sieltä on keskustaan junalla mitä, vartti? Pääseekö Vuosaaresta sen nopeammin?Matkanakin vähemmä
Mitäs väliä sillä on,helsinkiläiset voi alkaa viedä tenavansa Keravalle hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes saa tukia ja meitä on kaksi työssä käyvää aikuista, mutta nukumme silti olohuoneessa, jotta lapsilla on omat huoneet.
Miksi teidän pitäisi saada tukia kun saatte palkkaa jolla tulette toimeen?
"Mitäs väliä sillä on,helsinkiläiset voi alkaa viedä tenavansa Keravalle hoitoon."
Jep. Kätevästi vartin junamatkan päässä.
Naurettava juttu ja että oikein tuollainen "dramaattinen" kuvakin otettu. Ensisijaisesti asutaan oman kukkaron mukaisesti, mikä siinä on tragedia ja ihmeellistä. Jos halutaan tragediaa, mennään vaikka Intiaan tai jonkun luonnonmullistuksen jäljiltä katsomaan, miten ihmiset asuvat.
Me asutaan kaksiossa 3 lapsen kanssa. Lapset asuu olohuoneessa, me makkarissa ja ihan hyvin mahtuu. Aiemmin asuttiin yksiössä kahden lapsen kanssa, eikä ollut ongelmaa siinäkään. Eikä asuta Helsingissä, ei edes Uudellamaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerava on Helsingin työssäkäyntialuetta ja sieltä on keskustaan junalla mitä, vartti? Pääs
Päivähoito on kunnallista :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vakavissasi sitä mieltä, että lapsen kuluihin menee enemmän kuin 460+94 e kuukaudessa? Sen verranhan tuo olisi, jos ajatellaan että sinä panet saman verran kuin etä? Ja lapsilisä vielä päälle?
Pienemmän lapsen kanssa menee satasia pelkkään päivähoitoon, alakoululaisten kanssa on iltis (voi olla satasenkin) plus harrastukset.
Vaatteet, ruoka, vakuutukset, harrastukset, asuminen, leirikoulut, puhelin, tietokone jne jne jne.
Lapsen kanssa palaa rahaa. Plus että lapsilisäähän ei saa siihen asti kun toka aste edes kestää, joten säästöönkin pitää saada sitä varten.
Olin pienen lapsen yh ja tein 3-vuorotyötä lähihoitajana, 80% työajalla. Päivähoidosta en joutunut maksamaan mitään. Asuimme kaksiossa. Tila riitti hyvin vielä lapsen kasvaessakin. Olihan meillä molemmil
Minullakin vastaavassa tilanteessa päivähoito oli ilmainen, mutta sen sijaan koulun alkaessa iltapäivähoidosta saikin samoilla tuloilla maksaa yli 100e/kk. Kyllä, tarkistutin asian, ja näin se oli.
Logiikkaa en suoraan sanoen ymmärrä vieläkään, kun ei kyse ollut mistään harrastuksesta vaan siitä, että jos ekaluokkalaisen koulu loppuu klo 12, ja itse olen kotona n. klo 17 aikaan, niin vähän liian pitkä aika olla yksin 6-7 -vuotiaalle.
Täysin kohtuutonta. Tällainen kaksikko tarvitsee vähintään neliön, jotta molemmilla on oma makuu- ja oleskeluhuone. Myös vessoja olisi syytä olla kaksi, jottei kumpikaan joutuisi odottamaan vuoroaan.