Leikkaustoimet pakottivat yksinhuoltajaperheen muuttamaan
Asumistukileikkaukset pakottivat Natalia Kibroevan ja tämän pojan muuttamaan.
"Leikkausten myötä jouduin etsimään meille pienemmän ja edullisemman asunnon, sanoo helsinkiläinen Natalia Kibroeva.
Syy muutolle on yli 200 euron lovi
Nyt äiti joutuu nukkumaan olohuoneessa.
Kommentit (354)
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen on 60 % palkasta - verot.
Hallitus poisti lapsikorotukset nyt huhtikuussa ja syksyllä tulee porrastus eli 2 kuukautta täyttä, sitten 80 % ja jonkun ajan päästä 75 %.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää, asuntovaunua.
Moni menettää omistusasuntonsa, kun kohta saa irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon jotenkin niin kyllästynyt tähän yksinhuoltajien mankumiseen. Se on kyllä kumma, ettei vanhemmat itse maksa kulujaan - erotessaankin. Aina pitäisi olla yhteiskunnan kukkarolla. Hoitakaa parit asianne niin, että tulette toimeen siellä saman katon alla tai jos ei se onnistu, niin sitten huolehditte asumisenne niin, että maksatte sen itse. Vaikka niin, että on ihan pieni kämppä, missä vanhemmat vaihtelee, niin että lapsi saa asua siinä isommassa asunnossa.
Ei ehkä kaikkein kivointa vanhemmille, mutta lapselle on ja jos ei muuhun ole muutenkaan varaa, niin ei ole.
Ihmisten on aika ottaa vastuu valinnoistaan, niin parisuhteistaan kun muksujenkin hoidosta.Hölmö, yksinhuoltajat on juurikin ottaneet vastuun YKSIN. Kun toinen vanhempi huitelee menemään omissa jutuissaan.
Eihän ne mitään vastuuta ota, kun maksattavat elämisensä yhteiskunnalla.
Muutenkin aika usein kun YKSINhuoltajaa raaputtaa, löytyy yhteishuoltajuus, jossa lähivanhempi-äiti tituleeraa itseään yksinhuoltajaksi saadakseen säälipisteitä.
Ja noin muuten kannattaa vähän katsoa kenelle reitensä levittää, niin ei tule tällaisia pulmia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä naiset tästä viisastuvat hieman ja ovat jatkossa uskollisempia miehilleen kun yyhhoona ei enää saakkaan niin paljoa rahaa valtiolta kuin ennen.
Näin se lastenkin asema perheissä muuttuu stabiilimmaksi ja paremmaksi.
Se on se juttu tässä..
Niin, naisethan ne vaan pettää. Miehet ei koskaan, ei ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon jotenkin niin kyllästynyt tähän yksinhuoltajien mankumiseen. Se on kyllä kumma, ettei vanhemmat itse maksa kulujaan - erotessaankin. Aina pitäisi olla yhteiskunnan kukkarolla. Hoitakaa parit asianne niin, että tulette toimeen siellä saman katon alla tai jos ei se onnistu, niin sitten huolehditte asumisenne niin, että maksatte sen itse. Vaikka niin, että on ihan pieni kämppä, missä vanhemmat vaihtelee, niin että lapsi saa asua siinä isommassa asunnossa.
Ei ehkä kaikkein kivointa vanhemmille, mutta lapselle on ja jos ei muuhun ole muutenkaan varaa, niin ei ole.
Ihmisten on aika ottaa vastuu valinnoistaan, niin parisuhteistaan kun muksujenkin hoidosta.Hölmö, yksinhuoltajat on juurikin ottaneet vastuun YKSIN. Kun toinen vanhempi huitelee menemään omissa jutuissaan.
Tämä nainen käy töissä. Isä ei ilmeisesti ole kuvioissa mitenkään, ei siis maksa edes elatusmaksuja.
Yksinhuoltajaksi voi muuten päätyä myös leskeytymällä, kuten minun äidilleni kävi. Ja kyllä, asuimme ahtaasti pienessä asunnossa, eikä meillä lapsilla ollut yhtään mitään. Työnteon aloitini 14-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kela saa tietää verottajalta asunnon myyntihinnan eikä tukia saa pitkään aikaan.
Silloin ei edes tarvitse tukia jos on vaikka sata tonnia tilillä. Miten se on niin vaikea ymmärtää?
Ensin käytetään omat rahat, säästeliäästi niin pitkälle kuin riittää. Pummitaan vasta sitten, kun omat loppuu.
Olen lähivamhempi ja mies joka on etäisä tienaa yli 4000 e nettona. Maksaa elayustukea 230 e kk ja säästää osakkeusiin. Minä käyn töissä ja joudun hakemaan toimeentulukea ja lähettämään tiliotteet Kelalle. Kaikki rahat menee lapseen isänsä ei osta mitään. Miksi valtio tai kela peri automaattisesti toiselta vanhemmalta rahaa jos lähivanhempi joutuu hakemaan tukia?nyt valtio maksaa sen minkä isän kuuluisi maksaa. Meillä on n 2300 e tuloeroa ja lapsi tapaa isäänsä kerran kk. Miksi minun tiliotteet katsotaan joka kk ja lapsi on köyhä ja isä varakas? Hankimme lapsen yhdessä ja olimme naimisissa. Isä ei halunnut olla lähivanhempi kun on tottunut tulemaan ja menemään kuten haluaa.
Miksi Suomessa eron tultua voi luistaaa oman lapsen elatuksesta ja yhteiskunta kompensoi elatusta tuilla?
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, ette ole enää parisuhteessa, joten eksäsi ei ole enää mitenkään velvollinen elättämään sinua. Vain osallistumaan lapsen elatukseen ja lapsen kuluihin. Lakikin lähtee siitä, että lapselle taataan kaikki välttämätön. En tiedä, miten olette asianne järjestäneet, mutta yksi mahdollisuus on, että eksäsi alkaa lähiksi ja sinä olet etä. Ja mikäli teillä on 50/50- sopimus, hänhän maksaa lapsen kustannukset omilla viikoillaan noiden elareiden lisäksi.
Ei hän ole itselleen mitään elatusmaksua ollut vailla, mutta totesi se 230 euroa on liian vähän isän osuudeksi. Kuten onkin.
Millä perusteella? Lasten kuluthan on tällöin 460e/kk jos oletetaan, että menee puoliksi. Tähän lisätään vielä ne kulut, mitä tulee, kun lapsi on isänsä luona. Lisäksi lähi saa käsittääkseni vielä korotetun lapsilisän, mikä tietenkin menee täysimääräisenä lapsen kuluihin vähentäen tietenkin elastusmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan yksiössä samassa huoneessa, nukutaan samassa sängyssä kun toiselle sängylle saati muille huonekaluille ei ole tilaa (eipä olisi kyllä varaakaan sellaisiin). Seisoma ruokapöytänä toimii ikkunalauta. Tuoleja ei ole, kaikki tehdään lattialla. Vieraita ei kotiin kutsuta. Rakkauselämän voi samantien unohtaa.
Kehtaan väittää ettei yksikään leikkauksia rummuttava suostuisi elämään näin. Sossuilta tulisi sanomista, mutta en ihan keksi miten varsinkaan -300€ leikkauksien jälkeen pitäisi löytää kahdelle inhimillisen kokoinen asunto, sellainen jossa olisi edes kohtuullisesti yksityisyyttä molemmille.
Uusavuttomuus huipussaan. Kierrätyskeskuksesta saa ilmaisia pöytiä ja tuoleja. Ja ahtaissa oloissa KUKAAN ei tietenkään nuku sängyssä, vaan lattialle levitetään illalla patjat. Perus superlonipatja maksaa pari kymppiä, ja on itse asiassa selälle parempi kuin löllöt runkopatjat tai jenkkisängyt. Yksityisyyttä saa jakamalla huoneen verholla, ja verhoksi käy vaikka vanha lakana.
Tai sitten voi syleillä sitä lattiaelämää ja hakea jonkinlaista beduiiniteltta/hippisisustusta. Kirppikseltä ja kierrätyskeskuksista saa halvalla ja jopa ilmaiseksi mattoja, tyynyjä, kankaita ja vanhan sohvapöydän. Ylipäänsä kaikenlaista vähän kitschiäkin, mikä sopii sellaiseen tyyliin.
Vallankin jos se toinen on lapsi, parasta mitä vanhempi voi tehdä, on esittää se haastava elämäntilanne tilaisuutena käyttää luovuutta. Jonain, missä voi edelleen tehdä itse valintoja, ja missä on itsestä kiinni, mitä siitä elämästään tekee.
Kirjastojen bookcrossing-hyllyistä saa ilmaiseksi kirjoja. Ne lisäävät heti viihtyisyyttä, sisällöstä viis, ja jos ei muuta keksi, voi haalia niitä pöydäksi. :) Netti on väärällään ideoita aiheesta "furniture from books". Osan niistä voi tosiaan tehdä ihan vain kasaamalla.
Sinulla on katto pään päällä, lämpöä ja turvaa ja paskot maailman puhtaimpaan veteen. Eli aika vähänlaisesti aihetta kitinään, noin maailman mittakaavassa.
Ja ihan itse valitset, kehen itseäsi vertaat vai vertaatko kehenkään.
Minusta huone per henkilö on mukavaa asumista. Meillä 4-henkinen perhe ja mies tekee töitä kotona => asunnossamme on 5h. Selvennän, että maksamme asumisemme itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten on aika ottaa vastuu valinnoistaan, niin parisuhteistaan kun muksujenkin hoidosta.Juu oliskin näin...minun lapsen isä tienaa nettona 3400 e kk maksaa elatusta 230 e kk. Käyn kokopäivätyössä ja joudun hakemaan tt tukea. Meillä on yhteishuoltajuus eikä miehe
Olet vakavissasi sitä mieltä, että lapsen kuluihin menee enemmän kuin 460+94 e kuukaudessa? Sen verranhan tuo olisi, jos ajatellaan että sinä panet saman verran kuin etä? Ja lapsilisä vielä päälle?
Et sinä eksältäsi enempää rahaa tarvitse, vaan matikanopetusta.
Ja voithan sinä antaa lapsen sille eksälle, jos katsot että se pääsee nyt liian helpolla. Mutta se ei ole ratkaisu, että eksä antaisi sinulle lisää rahaa.
Eikä sinun pitäisi kyllä tt-tukeakaan saada. Naurettavaa, että sitä myönnetään.
Kymmeniä kommentaattoreita spammaa Ilman minkäänlaista ymmärrystä kokonaisuudesta - syylliset on selvästi lapsi perheitä ja eläkeläiset >kokoomuksen, EKn ja perussuomalaisten mukaan!
Fakta on että monikansalliset Globaalit yritykset ja halpa tuonti sekä ulkomaiset uhkapeli toiminta on suoraan verovarojen riistoa > hallitus saanut mahdolliset lahjukset juuri näiden firmojen lobbareilta jotka he ottivat töihin > syleilyyn. Tähän liittyy suurimpien voittoja tekevien firmojen tukeminen.
Kaikki tulo ne optiotkin tuloverojen piiriin ei Mitään veronkiertoa tule sallia.
Olet vakavissasi sitä mieltä, että lapsen kuluihin menee enemmän kuin 460+94 e kuukaudessa? Sen verranhan tuo olisi, jos ajatellaan että sinä panet saman verran kuin etä? Ja lapsilisä vielä päälle?
Pienemmän lapsen kanssa menee satasia pelkkään päivähoitoon, alakoululaisten kanssa on iltis (voi olla satasenkin) plus harrastukset.
Vaatteet, ruoka, vakuutukset, harrastukset, asuminen, leirikoulut, puhelin, tietokone jne jne jne.
Lapsen kanssa palaa rahaa. Plus että lapsilisäähän ei saa siihen asti kun toka aste edes kestää, joten säästöönkin pitää saada sitä varten.
Kaikki halpatavara verotus niin korkeaksi että voi tuottaa tavarat oikeasti euroopassa ( Suomessa ja palkat nostaa että 15€ tunti minimipalkka kaikilla joka lähtee töihin ) työttömyys etuuden ja työllistymisen ero pitää olla suuri mutta työttömyys ei ole valinnainen jos sairastat ihmisten kuuluu elää ihmismäinen elämä kaikesta huolimatta. Tai olet yksinhuoltaja ero on että palkalla pitää oikeasti pärjätä ei kituuttaa kuten nämä työssäkäyvät matalapalkkaiset jotka valittaa työttömistä tai eläkeläisistä tai yksinhuoltajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aito ongelma jos täysipäiväisellä työllä ei tule toimeen. Toisaalta aina voi tehdä jotain muuta; paremmin palkattua työtä tai ottaa toisen sivutyön. Pienipalkkaisten töiden tukeminen on rahansiirtoa työnantajalle, kun halpaa työvoimaa on tämän ansiosta ylipäätänsä tarjolla.
Ei asumismukavuus ole itseisarvo köyhälle. Talkoisiin osallistutaan kaikki, ne joihin veröäyrit kuluvat ja ne jotka äyrit maksavat. Ei voi olla kaniineja jotka työntävät pään pensaaseen ja kuvittelevat että kaikki on niinkuin Nokian hyvinä päivinä, kun valtiolle ropisi yhteisöveroja ikkunoista ja ovista. Eihän Li?
Ai että ihan haluat yksinhuoltajien tekevän vielä toistakin työtä? Mitä ehdotat lasten osalta, kun jonkun aikuisen pitäisi ehtiä olla siellä kotonakin tekemässä ruokaa, pesemässä pyykkiä ja kasvattamassa niitä lapsukaisia?
Haluan että täysipäiväistä työtä tekevä ihminen pärjää omillaan ja vieläpä sen yhden lapsosen kanssa. Se että tekee työtä jonka palkalla ei nyt pärjää on vähän ikävämpi juttu. Mutta onko se todella yhteiskunnan velvollisuus tarjota mukavuudet pienen palkan päälle? Jos niitä mukavuuksia halutaan, niin jotain pitäisi tehdä ihan itsekin. Vaihtoehdot ovat tehdä lisää pienipalkkaista työtä tai siirtyä parempaan palkkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten on aika ottaa vastuu valinnoistaan, niin parisuhteistaan kun muksujenkin hoidosta.Kohta ne vuokrat nousee noissa pienissäkin asunnoissa, kun kysyntä kasvaa. Tulos +/- 0.
Sitten muutellaan vuoden välein ja taas Kela maksaa. Kai sitä nyt halvempaan muutot maksetaan tai tiedän että maksetaan. Oikein kuorma-auto ja muutama mies.
Kalliimpaan en edes viitsinyt pyytää apuja tietenkään kun sujui ihan perheenkin kesken, mutta enpä tiedä onko ihan ohjeistuksessa, että jos muuttaa niin kustannetaan vain halvempaan eikä kalliimpaan? Jos vaikka perhe muuttaa kaksiosta kolmioon ja tt tuella tuleeko "ei apuja"?
Tosin muutto isompaan ja kalliimpaan ei kuitenkaan tarkoita aina sitä että muutettaisiin ylisuureen tai ylikalliiseen henkilömäärään nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija:
Kyllä varmaan, mutta eihän tuo silti reilua ole.
Miten niin? Itse valinnut alansa ja ammatti jota pystyy hyödyntämään helposti keikkatyössä ja pk-seudulla aivan varmasti on niitä keikkoja tarjolla. Helposti saa IHAN ITSE sen puuttuvan 200 euroa kasaan.
No mitä se hyödyttäisi, kun se menisi vuorohoitomaksuihin? Päivähoitomaksut nousevat muutenkin, jos tulot kasvavat. Voisi toimia, jos lapsen isä hoitaisi lasta silloin kun äiti tekee keikkaa. Ilmeisesti se ei jostain syystä ole mahdollista, koska ei mainittu.
HÄNEN LAPSENSA ON 14-VUOTIAS.
Onon. Sivuraiteella puhuttiin myös yh:ista yleisesti ja päivähoidosta, ajattelin sitä vastatessani. Älä hermostu.
Tälle äidille on ehdotettu lisätyötä, ei niille, joilla on pienemmät lapset. Pysytään aiheessa.
Kaava menee lapsen kulut jaettuna molemmille vanhemmille ottaen huomioon tulot suhteessa elatuskykyyn. Lähivanhemmalta otetaan huomioon lapsilisä.
Jotain luonapitovähennyksiä otetaan huomioon mutta ne ovat varsin maltilliset koskien ryokakuluja.
Muiden tarvikkeiden esim. vaatteiden hankinta ei välttämättä suju "ostaa se kuka ostaa ja silloin kun on tarve". Voi olla että toisen vanhemman luona ei ole sitä tarvetta sitten juuri silloin niihin muihin ja lankeaa tousen jo tille.
Meinaan vasn että jos esim. toimeentulotuen perussumma elatukseen lapselle on se 400€ kk (eikä pidä sisällään asumiskuluja, päivähoito tai ip maksuja) ei ihan reilua,että joku lapsi saa elatukseen vähemmän, jos mennään periaatteella kuka nyt milloinkin huomaa, suostuu tai haluaa kustantaa ja milloin.
Saattaa muuten olla, että joissain parisuhteissa äiti kustantaa enemmän lapsen kuluja koska on se joka ostaa kaiken ja tietenkin riippuu myös miten ruokamenot kustannetaan. Eihön se lapsilisä kata kaikkea vaikka äidin tilille kilahtaa.
Mutta monissa näissä suhteissa sitten mies maksaa esim. asunnon eli hos halutaan tarkkaan laskea, pitää kaikki ottaa huomioon.
Äidilläni ja isälläni oli hyvin perinteinen malli tyyliin äiti osti ruuat ja muuta tilpehööriä ja isä maksoi asuntoa. Tottakai asunnon myynnistä voitto kuitenkin puolitettiin.
Mä olen yksinhuoltaja omasta tahdostani ja huvin vuoksi. Asutaan kaksiossa, minä nukun olkkarissa. Hyvin mahdutaan.
Seurailen asuntoilmoituksia ihan huvin vuoksi, ja tosi vähän kyllä näkee nykyään kuvissa sänkyjä olkkarissa. Ollaan totuttu elämään leveästi, vaikka sitten yhteiskunnan tuella. Ihan hyvä että tuohon asumistukihommaan puututaan, vaikken muuten olekaan tämän hallituksen kanssa samoilla linjoilla.
Amen. Ja muutenkin, millainen ihminen kehtaa valittaa siitä, että nukkuu olohuoneessa? Ihan oikeasti? On erillinen keittiö, olkkari ja makkari ja saa paskantaa juomakelpoiseen veteen, ja silti vielä valitetaan?