65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta
"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella"
Kommentit (2622)
Vierailija kirjoitti:
No itse pääsen eläkkeelle 3-4 vuoden päästä. Pari vuosikymmentä sitten olisin ollut jo useita vuosia eläkkeelle, mutta nyt on tilanne ihan toinen. Koko ajanhan tuo eläkeikä on noussut. Enää ei ole ollut useaan vuoteen varaa päästää alle 65-vuotaita eläkkeelle. Tuskin se eläkeikä nyt niin korkeaksi nousee tulevien vuosien aikana, ehkä pari vuotta voi nousta, mutta onhan se selvää, ettei ihmisen fyysinen kunto nyt ihan niin paljon parannu, että eläkeikää voidaan ihan mahdottomasti nostaa. Riippuu kyllä jonkin verran töistä eli jos on fyysistä työtä, ei enää paljon yli 60-vuotias niistä selviä.
No jos olet syntynyt 1962 tai 1963, niin voithan ottaa 61-vuotiaana tai sen jälkeen osittain varhennetun eläkkeen (ove) ja neuvotella työnantajasi kanssa, että teet lyhyempää työviikkoa siihen asti kunnes alin eläkeikäsi täyttyy. Menee ne loppuvuodet helpommin. Toki systeemi hieman alentaa sitä lopullista työeläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluat sosialisoida eläkeläisten varallisuudesta, ap?
Somessa voi aistia jopa vihaa eläkeläisiä, vanhoja ihmisiä kohtaan. Onneksi viharyhmä on marginaaliainesta ja itse saan kaupoissa ja julkisissa hyvää palvelua. Suomalainen taksi ansaitsee myös ison kiitoksen.
Sanna Marinin viesti oli alkusoitto vanhusvihalle, kun korona tänne rantautui. Passitti yli 70 vuotiaat kotiin ja solvasi muutenkin iäkkäitä, joka oli aivan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, eläkeläisten varat päätyvät aikanaan perillisille. Tämä tiedoksi aplle, joka taitaakin olla naapurimaan trolli.
Joskus yli 70-vuotiaana 😆 Kylläpä ehtii nauttia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse pääsen eläkkeelle 3-4 vuoden päästä. Pari vuosikymmentä sitten olisin ollut jo useita vuosia eläkkeelle, mutta nyt on tilanne ihan toinen. Koko ajanhan tuo eläkeikä on noussut. Enää ei ole ollut useaan vuoteen varaa päästää alle 65-vuotaita eläkkeelle. Tuskin se eläkeikä nyt niin korkeaksi nousee tulevien vuosien aikana, ehkä pari vuotta voi nousta, mutta onhan se selvää, ettei ihmisen fyysinen kunto nyt ihan niin paljon parannu, että eläkeikää voidaan ihan mahdottomasti nostaa. Riippuu kyllä jonkin verran töistä eli jos on fyysistä työtä, ei enää paljon yli 60-vuotias niistä selviä.
No jos olet syntynyt 1962 tai 1963, niin voithan ottaa 61-vuotiaana tai sen jälkeen osittain varhennetun eläkkeen (ove) ja neuvotella työnantajasi kanssa, että teet lyhyempää työviikkoa siihen asti kunnes alin eläkeikäsi täyttyy. Menee ne loppuvuodet h
Joo tiedän tuon, mutta tosiaan se laskee sitten varsinaisena eläkeikänä tulossa olevaa eläkettä. Eikä minulla ole sellaista työtä, jossa työnantaja suostuisi tuollaiseen. Joutuisin työttömäksi, jos vaatisin tuollaista. Niin että kyllä paperilla kaikki on mahdollista. Tämä vain on tiedoksi kaikille, että koko ajanhan se eläkeikä on viime vuosina noussut. Oikeasti minun pitäisi olla töissä vielä pidempään eli laskennallinen eläkeikäni on vielä 1 vuosi ja 4 kuukautta korkeampi kuin tuo 65 vuotta. Jokainenhan voi itsekin säästää itselleen eläkettä niin, että voi sitten jäädä aikaisemmin eläkkeelle, ihan jokainen. On myös niin, että sillä pienemmällä eläkkeellä ei oikein selviä eli yritän ainakin tuohon 65 ikään asti jaksaa.
Te muut ette vielä tiedä, mitä säännöksiä tulevaisuudessa säädetään. Uusi hallitus voi tehdä muutoksia nykyiseen lakiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, eläkeläisten varat päätyvät aikanaan perillisille. Tämä tiedoksi aplle, joka taitaakin olla naapurimaan trolli.
Joskus yli 70-vuotiaana 😆 Kylläpä ehtii nauttia...
No tilannehan on nyt kaikilla tulevilla sama, eikä muutenkaan kukaan voi olla varma ehtiikö nauttimaan mitään eläkettä, vaikka pääsisi sitten eläkkeelle 65-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somessa voi aistia jopa vihaa eläkeläisiä, vanhoja ihmisiä kohtaan. Onneksi viharyhmä on marginaaliainesta ja itse saan kaupoissa ja julkisissa hyvää palvelua. Suomalainen taksi ansaitsee myös ison kiitoksen.
Sanna Marinin viesti oli alkusoitto vanhusvihalle, kun korona tänne rantautui. Passitti yli 70 vuotiaat kotiin ja solvasi muutenkin iäkkäitä, joka oli aivan käsittämätöntä.
Suuriin ikäluokkiin kuuluvat paskalokit ovat ihan itse omilla teoillaan vanhusvihan synnyttäneet. Heitä vanhemmat, esim. 20-30-luvuilla syntyneet, ovat/olivat paljon miellyttävämpää väkeä.
Johtuuko siitä verottaja laittanut joka asialle kauheen roiman arvon.En tunne ihan varakasta eläkeläistä vaikka olevinaan olivat johtoasemassa Naapurissa on inssejä.jne.Huonot eläkkeet.Onhan se nuo pääjohtajat jos elossa niin ..edes jonkunlainen eläke.Höpöhöpö.Eläkeläiset säästää...ei ne osta Eikä pidäkään.Vielä on se hoitokoti maksaminen edessä jos elämää..tai sairaala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuriin ikäluokkiin kuuluvat paskalokit ovat ihan itse omilla teoillaan vanhusvihan synnyttäneet. Heitä vanhemmat, esim. 20-30-luvuilla syntyneet, ovat/olivat paljon miellyttävämpää väkeä.
Siitä sitten vaan... Ikävä kyllä sinäkin olet joskus vanha..... Noita suurina ikäluokkina syntyneitä taitaa vain olla aika paljon elossa vielä.....
Jotain meni 50-luvulla lasten kasvatuksessa pahasti pieleen 🙄 Suomen historian itsekkäin ikäryhmä, boomerit.
80-luvulla yli 50-vuotiaatkin saatettiin passittaa eläkkelle, jos työt loppuivat. Enää ei tuon ikäinen pääse eläkkeelle. Sitä sitten hakee nuorten ihmisten kanssa töitä niin kauan, kun pääse sitten ehkä noin 65-vuotiaana eläkkeelle. Eläkekään ei ole mikään kehuttava, jos kerran on pätkätöissä ja korvaukissa elänyt vuosia.
Todellisuus ei ole ihan näin auvoisa. Suunnaton määrä asuntoja taantuvilla paikkakunnilla on täysin arvottomia tai lähes arvottomia. Monilla käytännössä koko työuran tienestit jotka ovat kiinni asunnossa ovat haihtuneet ilmaan..
Kesämökeillä joissa on oma ranta on yleensä joku arvo. Mutta niidenkin hinnat muuttotappioalueilla jotka ovat kaukana kasvukeskuksista on laskenut.
Onko kukaan uskaltanut edes laskea kuinka suuri osa tästä laskennallisesta eläkeikäisten varallisuuspotista on haihtunut ilmaan?
Väitän luvun olevan niin suuri että suomalaisten kotitalouksien vertailu tulos Ruotsia vastaan tippuu Itä-Euroopan tasolle. Suomi on oikeasti paljon köyhempi maa kuin uskalletaan edes myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Jotain meni 50-luvulla lasten kasvatuksessa pahasti pieleen 🙄 Suomen historian itsekkäin ikäryhmä, boomerit.
No en itse ainakaan ole syntynyt 50-luvulla..... vaikka ei ihan kauheasti ole aikaa eläkeikään.
Me emme tiedä kukaan, mitä tulevaisuudessa tulee vastaan. Päättäjät muuttavat lakeja ja säännöksiä ja eläke-edut ja iät saattavat muuttua moneen kertaan usealla.
Itse olen syntynyt 60-luvulla ja vanhempani sanoivat aina, että en saa mitään varallisuutta heiltä ennen kuin he kuolevat. Niin, että kyllä tässä on joutunut odottamaan, vaikka molemmat sitten kuolivatkin melko nuorina, molemmat tapaturmaisesti. Parhaan ikäni pinnistelin köyhyydessä..... Ei ollut mitenkään leveää elämää, ei ulkomaanmatkoja ja muita huvituksia, vaikka monet ihmiset matkustelivat ja ajoivat hienoilla autoilla. Tuli 90-luvun lama ja monellakaan ei ollut töitä ja moni on sen jälkeen ollut vain työttömänä, koska sillä alalla, joihin he kouluttautuivat, ei enää ole ollut vuosiin töitä yms.
Itse ainakin haluan tehdä töitä ainakin 65-vuotiaaksi sen takia, että en moraalisesti halua olla minkään nuoremman ikäluokan elättinä. Tietysti, jos pysyn terveenä. Mieluummin jatkan vielä laskennalliseenkin eläkeikään, jos joku minulle työtä antaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt 60-luvulla ja vanhempani sanoivat aina, että en saa mitään varallisuutta heiltä ennen kuin he kuolevat. Niin, että kyllä tässä on joutunut odottamaan, vaikka molemmat sitten kuolivatkin melko nuorina, molemmat tapaturmaisesti. Parhaan ikäni pinnistelin köyhyydessä..... Ei ollut mitenkään leveää elämää, ei ulkomaanmatkoja ja muita huvituksia, vaikka monet ihmiset matkustelivat ja ajoivat hienoilla autoilla. Tuli 90-luvun lama ja monellakaan ei ollut töitä ja moni on sen jälkeen ollut vain työttömänä, koska sillä alalla, joihin he kouluttautuivat, ei enää ole ollut vuosiin töitä yms.
Itsekäs sukupolvi kun vain odottavat perintöä kuin manulle illallista, itse ei vissiin voida vaikuttaa omiin tienesteihin mitenkään.
Syyttävät vanhempiaan kunn elävät liian vanhoiksi.
Ei teiltä sitten kuitenkaan tappaminenkaan onnistu.
Niin mutta onko sitten niin, että pitäisi jäädä eläkkeelle niin, että nuoremmat saisivat töitä?? Mitähän siitä tykkäävät nuoremmat?
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta onko sitten niin, että pitäisi jäädä eläkkeelle niin, että nuoremmat saisivat töitä?? Mitähän siitä tykkäävät nuoremmat?
Epäilen ettei saa tehdä työtä eikä jäädä eläkkeelle.
Aika tuuliviirejä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekäs sukupolvi kun vain odottavat perintöä kuin manulle illallista, itse ei vissiin voida vaikuttaa omiin tienesteihin mitenkään.
Syyttävät vanhempiaan kunn elävät liian vanhoiksi.
Ei teiltä sitten kuitenkaan tappaminenkaan on
En syytä ainakaan ketään. Totean vain, että en ainakaan itse saanut nuorena varallisuutta. Olisin halunnut, että vanhempani olisivat eläneet pitempään...... Monella minun ikäiselläni on kyllä edelleen vanhemmat elossa eli he niitä perintöjä kärkkyvät. Minä en enää...