Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta

Vierailija
10.04.2024 |

"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella" 

Kommentit (2622)

Vierailija
1421/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta onko sitten niin, että pitäisi jäädä eläkkeelle niin, että nuoremmat saisivat töitä?? Mitähän siitä tykkäävät nuoremmat?

Epäilen ettei saa tehdä työtä eikä jäädä eläkkeelle.

Aika tuuliviirejä ovat.

Joo aina vanhemmat tekevät kaiken väärin. Sitten tulee uusi ikäpolvi, joka taas tyyttää menneitä sukupolvia. Jostainhan se syyllinen on löydettävä, eikä ainakaan itsestä.

Vierailija
1422/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen syntynyt 60-luvulla ja vanhempani sanoivat aina, että en saa mitään varallisuutta heiltä ennen kuin he kuolevat. Niin, että kyllä tässä on joutunut odottamaan, vaikka molemmat sitten kuolivatkin melko nuorina, molemmat tapaturmaisesti. Parhaan ikäni pinnistelin köyhyydessä..... Ei ollut mitenkään leveää elämää, ei ulkomaanmatkoja ja muita huvituksia, vaikka monet ihmiset matkustelivat ja ajoivat hienoilla autoilla. Tuli 90-luvun lama ja monellakaan ei ollut töitä ja moni on sen jälkeen ollut vain työttömänä, koska sillä alalla, joihin he kouluttautuivat, ei enää ole ollut vuosiin töitä yms. 

Itsekäs sukupolvi kun vain odottavat perintöä kuin manulle illallista, itse ei vissiin voida vaikuttaa omiin tienesteihin mitenkään.

Syyttävät vanhempiaan kunn elävät liian vanhoiksi.

Ei teiltä sitten kuitenkaan tappaminenkaan on

Onhan se joku jo harjoitellut ja joku onnistunutkin🥺😢

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko nuoremman ikäpolven mielestä sitten oikein, että he saisivat nyt ilmaiseksi tämän nykyisen eläkeläissukupolven varallisuuden ja laittaisivat omat vanhempansa vaikka johonkin köyhien laitokseen, jossa ei muuta olisi kuin pelkkä sänky ja velliä kerran päivässä. Siellä sitten odottaisivat sitä lopullista sijoituspaikkaansa eli hautaa.

Vierailija
1424/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän monista vanhoista ihmisistä on ainakin hoitamaan työikäisten lapsia. Monet myös avustavat lapsiaan ja lapsiaan rahallisesti. 

Vierailija
1425/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistahan laittaa kello aamuksi soimaan ja mennä reippaasti töihin. Kyllä sinäkin sitten joskus pääset eläkkeelle ja yritä pitää itsestäsi hyvää huolta. T eläkeläinen

Miksi? Paljon mukavampaa olla työttömänä, ei tarvitse maksaa teille työeläkemaksujakaan.

Yleensä eläkemaksut maksetaan itseään varten.

Eläkemaksu palkasta on 7,15 % ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Vierailija
1426/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bullshit..

Eipäs, vaan ihan tilastotietoa. Luotettavampaa tietoa ei tuosta asiasta ole.

Vierailija
1427/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän niitä rikkaita ja varakkaita eläkeläisiä on? Aika harvassa on. Ehkä ovat elinikänään saaneet säästetyksi jonkinlaisen asunnon/talon, jonka arvo ei tänä päivänä ole enää kovin paljon. Ei välttämättä ole perillisillekään hyvä saalis, saada jokin vanha talo. Siitähän joutuu sitten ehkä maksamaan näillä näkymin perintöveroa, jos ei lakia muuteta. Yleensä näissä taloissa ei ole nuorten ihmisten kaipaamia mukavuuksia, voi olla kosteusvaurioita ja hometta. Eläkkeet ovat sen verran pieniä, että ne menevät jokapäiväisen elämän menoihin, ei niillä pysty kunnostamaan vanhoja taloja. Harvat ovat rikkaita ja varakkaita, ehkä jotkut yritysten entiset johtajat yms. Mutta läheskään kaikki eivät tällaisissa töissä olleet. 

Vierailija
1428/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain meni 50-luvulla lasten kasvatuksessa pahasti pieleen 🙄 Suomen historian itsekkäin ikäryhmä, boomerit. 

Itsekkäimpiä ovat nämä toisten omaisuudesta valittajat jotka mielellään omisivat ne vaivalla hankitut talot ja mökit itselle.Ovat vielä eläkkeiden maksajia eivätkä tajua että myös  eläkeläiset ovat maksaneet muiden eläkkeitä töissä ollessa.

Vierailija
1429/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa asuu suuren ikäluokkaan kuuluva entinen talonmies. Hänellä on kyllä oma asunto, jonka säästivät miehensä kanssa. Mies kuoli ja vaimo on nyt asunut asunnossa siitä lähtien. Terveyskään ei näytä mitenkään hyvältä. Jonottaa sydänleikkaukseen. Kulkee hitaasi kävelykepin avulla. Tiedän, että hänellä on lastensa kanssa joku vanha kansakoulu mökkinä, mutta ei itse oikein sinne enää pääse, kun kunto on niin huono. Lastensa kanssa siellä käy joskus. Mökkiä pitäisi kunnostaa, mutta kenellekään heistä ei ole varjoja siihen. 

Ainoa harrastus taitaa olla käsityöt. Oman asunnon siivouskin on niin ja näin. Ilmeisesti joku lapsenlapsi käy välillä auttamassa, mutta itse hoitaa hitaasti liikkuen asiansa. Ei näytä niin auvoiselta tuo eläkkeellä ole, vaikka ehkä jonkinlaista eläkettä saakin. Ei ole mitään kadehdittavaa..

Vierailija
1430/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisiko nuoremman ikäpolven mielestä sitten oikein, että he saisivat nyt ilmaiseksi tämän nykyisen eläkeläissukupolven varallisuuden ja laittaisivat omat vanhempansa vaikka johonkin köyhien laitokseen, jossa ei muuta olisi kuin pelkkä sänky ja velliä kerran päivässä. Siellä sitten odottaisivat sitä lopullista sijoituspaikkaansa eli hautaa.

Ai kuten boomerit toimivat omien vanhempiensa kanssa?

Vierailija
1431/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen sen vuorollaan saa. Sinäkin. Turha siellä on itkua vääntää 😊

Kunpa saisikin! Kun minä täytän 53v ja olisi minun vuoroni, vuosi on 2027 ja tuo on poistettu. Ymmärrätkö, me nuoremmat emme saa tuota vuorollamme. Vain sinä ja muut ikäisesi saitte. 

Sinulla ei ole laskutaito oikein kohdallaan kun jaksat tuota "korotusta"kadehtia.Minun palkalla maksoin maksoin kymmenen vuoden aikana 4500 e enemmän eläkemaksua ja saan sen ansiosta 5 euroa enemmän eläkettä/kk.Melkoinen superkarttuma!

Vierailija
1432/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin? On vähän eri asia päästä eläkkeelle kuusikymppisenä kuin seitsenkymppisenä. Epäkohdista saa valittaa, etenkin kun on itse maksajana tälle epäkohdalle."

Tule pois sieltä viime vuosituhannelta. 1970-luvulla 60-vuotiaana pääsi yksityiseltä sektorilta ainoastaan työttömyyseläkkeelle. Silloinkin yleinen eläkeikä oli 65 vuotta.

Julkisella sektorilla ammattikohtainen eläkeikä (esim. järjestyspoliisi) oli alempi kuin yksityisellä sektorilla, mutta sinnekin tuli yleinen eläkeikä 65 vuotta jo vuonna 1993.

Jos matematiikka ei ole vahvuutesi, niin vuonna 1992 60-vuotiaana eläkkeelle jääneet ovat jo 93-vuotiaita.

Vierailija
1433/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin? On vähän eri asia päästä eläkkeelle kuusikymppisenä kuin seitsenkymppisenä. Epäkohdista saa valittaa, etenkin kun on itse maksajana tälle epäkohdalle."

Tule pois sieltä viime vuosituhannelta. 1970-luvulla 60-vuotiaana pääsi yksityiseltä sektorilta ainoastaan työttömyyseläkkeelle. Silloinkin yleinen eläkeikä oli 65 vuotta.

Julkisella sektorilla ammattikohtainen eläkeikä (esim. järjestyspoliisi) oli alempi kuin yksityisellä sektorilla, mutta sinnekin tuli yleinen eläkeikä 65 vuotta jo vuonna 1993.

Jos matematiikka ei ole vahvuutesi, niin vuonna 1992 60-vuotiaana eläkkeelle jääneet ovat jo 93-vuotiaita.

Opettajat ovat päässeet eläkkeelle kuusikymppisinä vielä muutama vuosi sittenkin, joten älä selitä. Mm. tätini on ollut eläkkeellä jo 25 vuotta ja jäi 60-vuotiaana.

Vierailija
1434/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttavani pääsi pankista eläkkeelle 90-luvulla 55-vuotiaana, koska ei ollut enää kaikille töitä ja hän oli toimipisteensä vanhin. Ainakin itse sanoi, että pääsi silloin eläkkeelle. 

Vierailija
1435/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kuten boomerit toimivat omien vanhempiensa kanssa?

No eivät he niin tehneet, sillä kyllä Suomessa on ollut vanhustenhuoltolaitoksia jo tosi pitkään. Lisäksi moni 20-30-luvulla syntynyt on asunut kotonaan melkein loppuun asti. Sitä vanhemmat myös ja maallahan monet asuivat lapsiensa luona niin pitkään kuin voivat.

Vierailija
1436/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeiden maksaminen voitaisiin lopettaa kokonaan. Jaetaan rahastoissa olevat varat suhteessä ikään ja maksettuihin summiin takaisin eläkevakuutusta makseneille ja sovitaan, että jokainen vastaa itse eläkkeestään. Jos ei ole töissä, ei saisi enää terveydenhuoltoa ellei ole valmis siitä maksamaan, tuo palvelu olisi vain veronmaksajille. Jos ei ole vanhuksena rahaa, saisi paikan laitoksesta 1-6 hengen huoneesta ja 2 ateriaa päivässä. Yhteiskunta säästäisi.

Olen eläkeläinen, ja tällainen ratkaisu sopisi minulle oikein hyvin. Saisin takaisin enemmän kuin tulen nykysysteemillä saamaan. Terveydenhoitokin säilyisi, sillä pysyisin veronmaksajana, vaikka en maksaisi ansiotuloveroa.

Todennäköisesti maksan nytkin pääomatuloveroa enemmän kuin nämä täällä epäreilusta eläkesysteemistä ruikuttavat ansiotuloveroa.

Vierailija
1437/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tuossa ikähaarukassa saa nettona enemmän eläkettä kuin lapsensa bruttona palkkaa. Ja lapsensa eivät tule koskaan eläkkeitään saamaan.

Vierailija
1438/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei vaan 0,2 % korkeampi kuin normaali 1,5% kertymä eli 13,33% enemmän. Minusta se on paljon."

53-vuotiaasta alkaen maksetaan 1,5 prosenttiyksikköä korkeampaa eläkemaksua ja saadaan 0,2 prosenttiyksikköä enemmän eläkekertymää.

Varsin hyvä kauppa, joo :-)

Vierailija
1439/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni tuossa ikähaarukassa saa nettona enemmän eläkettä kuin lapsensa bruttona palkkaa. Ja lapsensa eivät tule koskaan eläkkeitään saamaan.

No elätpä sinä pussissa. Riippuu tietenkin lapsen iästä. Jos on vasta noin 20-vuotias, voi bruttopalkka olla melko huono, mutta iän ja koulutuksen myötä varmasti palkka on parempi kuin jonkun keskivertoeläkeläisen eläke.  No ihan varmaan tulevat myös seuraavat sukupolvet saamaan eläkkeensä jollain tavalla.

Muuten nuo buumerit eivät itse kyllä paljonkaan perineet, koska he syntyivät usein suurilapsisiin perheisiin, joissa oli useita perijöitä. Buumerien lapset luultavasti sitten jotain perivät, koska buumerit eivät paljon enää lapsia hankkineet. 

Vierailija
1440/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nuori ihminen haluaistiko itse olla vanha ja sairas vai nuori ja terve. Vaihtaisitko nuoruuden ja terveyden sairauteen ja vanhuuteen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi