Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta

Vierailija
10.04.2024 |

"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella" 

Kommentit (2622)

Vierailija
1381/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo korkeampi eläkemaksu yli 53-vuotiailla liittyy korkeampaan eläkekertymään, mikä jää kummasti mainitsematta. Oli miten oli, korkeampi kertymä poistuu ensi vuonna. Toivottavasti 

Onpa korkea kertymä-peräti 0,2 prosenttia enemmän!

No on sekin jotain. Itse en ehdi tuostakaan nauttia, väärän syntymävuoden takia.

t. X-sukupolven edustaja, nettomaksaja

Huomasit kai että sen 0,2 prosentin takia maksetaan myös suurempaa eläkemaksua?

Miten voisi välttyä huomaamasta, kun koko asia tuli esille tuota korotettua eläkemaksua koskevasta narinasta, jossa kätevästi unohdettin, että sillä rahalla saa paljon isomman eläkek

Jokainen sen vuorollaan saa. Sinäkin. Turha siellä on itkua vääntää 😊

Vierailija
1382/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kannattaa syntyä puumeriksi? Eikä miksikään x tai z - sukupolveksi. Kato ens kerralla mihin synnyt!

Niinpä, onneksi me ymmärsimme syntyä ajoissa ja nyt saadaan hirmueläkkeet.

Paitsi suurin osa eläkkeistä on pieniä. Ylisuuret eläkkeet nostaa keskiarvoa, mutta mediaanieläke on pieni. 

Eläkekatto voisi olla keskipalkassa. 

Eläkekatto nyt!! Onko tästä tehty kansalaisaloitetta?!

Jonkun muunko taas pitää tehdä, etkö itse pysty.

Oletko vajaaälyinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa saisikin! Kun minä täytän 53v ja olisi minun vuoroni, vuosi on 2027 ja tuo on poistettu. Ymmärrätkö, me nuoremmat emme saa tuota vuorollamme. Vain sinä ja muut ikäisesi saitte. 

Vierailija
1384/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa saisikin! Kun minä täytän 53v ja olisi minun vuoroni, vuosi on 2027 ja tuo on poistettu. Ymmärrätkö, me nuoremmat emme saa tuota vuorollamme. Vain sinä ja muut ikäisesi saitte. 

Paina töitä sitten, saat säästöjä niin kuin me eläkeläiset teimme.

Vierailija
1385/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän tässä tehdään, mutta teidän ylisuuret eläkkeenne ovat kyllä vieneet tuhkatkin pesästä. Voisi olla vähän nöyrempi, jos on lokki. 

Vierailija
1386/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksaisin ilomielin tuota pikkuisen korotettua eläkemaksua, jos saisin vastaavasti 13,3% paremman eläkekertymän siltä ajalta. Eläkemaksu on verovähennettävä ja oma marginaaliveroasteeni on lähes 60%. Sen sijaan eläkekertymäni on pieni, koska olen sukupolvea x:

- ei kertynyt eläke ennen 23v ikää

- ei kertynyt eläke opiskelusta

- perhevapailla eläkettä kertyi hyvin vähän, koska nekin tapahtuivat ennen vuotta 2005

- eläkkeeseen tulee iso elinaikakerroinvähennys

- eläkeikä on korotettu

- on ihan mahdollista, että eläkettä vielä leikataan minun sukupolveltani jatkossa

Minulle ei tosiaan tule tuota hyvää superkarttumaakaan (jolla nuo yllä listatut heikennykset piti kompensoida), koska täytän 53v juuri, kun se poistetaan. Että näin.

Kuten jos sanottu, ellei perustulakia muuteta, niin ei niitä jo säästettyjä eläkkeitä voi jättää maksamatta. Sen sijaan toki nostavat verotusta kuten Orpon hallitus teki. Mutta jos on pieni eläke, siihen ei näytä leikkauksetaan purevan ainakaan vielä.

Toisaalta meillä on myös kansaneläke olemassa, eli jos on pieni työeläke, sitten saa kansaneläkettä päälle.

Olet itse vielä nuori, niin jos olet töissä, säästä ihmeessä rahaa vähäsen joka kuukausi jonnekin rahastoon tai indeksirahastoon.

Vierailija
1387/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän tässä tehdään, mutta teidän ylisuuret eläkkeenne ovat kyllä vieneet tuhkatkin pesästä. Voisi olla vähän nöyrempi, jos on lokki. 

Ole vaan nöyrä, olen varmasti tienannut enemmän kuin sinä koskaan tulet tienaamaan.

Vierailija
1388/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No te olette saaneet paljon paremmat palkat kuin me aikoinaan. Aina joku asia on huonommin sulle, mutta toinen asia paremmin. Sen sijaan että valittaisit täällä, käytä sekin energia vaikka siihen että alat säästää joka kuukausi parikymppiä johonkin rahastoon tai muuhun.

Vierailija
1389/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä susta ressukasta ole töihin eikä tienaamaan. Osaat vaan trollata ja haukkua muita.

Vierailija
1390/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole vaan nöyrä, olen varmasti tienannut enemmän kuin sinä koskaan tulet tienaamaan.

"Kateus vie kalatkin vedestä" kannattaa tosiaan olla nöyrä, kun parhaansa yrittää se loppujen lopuksi riittää. Ei teitä auta lainkaan,  jos kannatte mukananne jäytävää kateutta ja kaunaa, pänvastoin.

Vierailija
1391/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muuten usko tuota. Minähän en ole vielä nuori, kuten joku tuolla väitti, vaan olen kohta 53v. Nohevammat ovat jo päätelleet, että olen suurituloinen, koska marginaaliveroprosentti on 60.  Juttu on vaan niin, että ihan syntymävuoden takia eläkekertymäni on vähän yli 20% viime vuoden kuukausituloistani. Ei tälle ihmeitä ehdi tehdä, mutta onneksi on jo kertynyt sitä omaisuutta. Tässä ketjussa alun perin paheksuttiin yli 65-vuotiaiden suurta varallisuutta. Minusta se nyt on ainoa etu, mitä meillä nuoremmilla voi ollakaan.

Vierailija
1392/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muuten usko tuota. Minähän en ol

Seli, seli.

Vierailija
1393/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse pääsen eläkkeelle 3-4 vuoden päästä. Pari vuosikymmentä sitten olisin ollut jo useita vuosia eläkkeelle, mutta nyt on tilanne ihan toinen. Koko ajanhan tuo eläkeikä on noussut. Enää ei ole ollut useaan vuoteen varaa päästää alle 65-vuotaita eläkkeelle. Tuskin se eläkeikä nyt niin korkeaksi nousee tulevien vuosien aikana, ehkä pari vuotta voi nousta, mutta onhan se selvää, ettei ihmisen fyysinen kunto nyt ihan niin paljon parannu, että eläkeikää voidaan ihan mahdottomasti nostaa. Riippuu kyllä jonkin verran töistä eli jos on fyysistä työtä, ei enää paljon yli 60-vuotias niistä selviä. 

Vierailija
1394/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi sitten päästä sairaseläkkeelle, jos ei kerran pysty tekemään enää töitä. Jos kerran terveys on hyvä ja työt sen verran kevyitä, että niistä selviää, voi hyvin olla pitempään töissä. Luultavasti monikaan ei kuitenkaan pysty enää lähemmäs 70-vuotiaana tekemään kaikkia töitä. 

Vierailija
1395/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muuten usko tuota. Minähän en ol

Eihän mistään marginaaliveroprosentista tarvitse välittää. Hae vuoden alusta verokorttisi itse niillä tiedoilla mitkä sulla on ja korjaa vuoden kuluessa jos tarpeen. Niin saat aina pienemmän veroprosentin, etkä anna turhaan korotonta lainaa (veronpalautus) valtiolle.

Jos haluat alentaa veroprosenttiasi lisää, voit erota kirkosta, jos sinne kuulut. Ja muuttaa halvempaan kuntaan, jos asut kalliissa kunnassa.

Aika paljon voi itse tehdä, kun opettelee nämä asiat, eikä käytä energiaansa kadehtimalla muita ja murehtimalla etukäteen 15 vuoden päähän sijoittuvia asioita. Nythän tänään se muutos on tehtävå, etteivät tulevaisuuden uhkakuvat toteudu.

Vierailija
1396/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse pääsen eläkkeelle 3-4 vuoden päästä. Pari vuosikymmentä sitten olisin ollut jo useita vuosia eläkkeelle, mutta nyt on tilanne ihan toinen. Koko ajanhan tuo eläkeikä on noussut. Enää ei ole ollut useaan vuoteen varaa päästää alle 65-vuotaita eläkkeelle. Tuskin se eläkeikä nyt niin korkeaksi nousee tulevien vuosien aikana, ehkä pari vuotta voi nousta, mutta onhan se selvää, ettei ihmisen fyysinen kunto nyt ihan niin paljon parannu, että eläkeikää voidaan ihan mahdottomasti nostaa. Riippuu kyllä jonkin verran töistä eli jos on fyysistä työtä, ei enää paljon yli 60-vuotias niistä selviä. 

Onhan vielä jopa 7kymppisiä työssä, itsekin ole vielä silloin tällöin kun tarvitaan.

Pääsin eläkkeelle 63 vuotiaana

Pian 70v.

Vierailija
1397/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan vielä jopa 7kymppisiä työssä, itsekin ole vielä silloin tällöin kun tarvitaan.

Pääsin eläkkeelle 63 vuotiaana

Pian 70v.

Joo toki on, mutta kaikki eivät pysty olemaan töissä sen ikäisinä. Riippuu paljon töistä, kunnosta ja terveydestä. Toki monet ovat osa-aikaisesti töissä 70-vuotiaina tai tekevät keikkaa.  Olemme kaikki yksilöitä ja muistisairaudet voivat tulla joillekin jo yli 50-vuotiaina.

Vierailija
1398/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haluat sosialisoida eläkeläisten varallisuudesta, ap?

Vierailija
1399/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksaisin ilomielin tuota pikkuisen korotettua eläkemaksua, jos saisin vastaavasti 13,3% paremman eläkekertymän siltä ajalta. Eläkemaksu on verovähennettävä ja oma marginaaliveroasteeni on lähes 60%. Sen sijaan eläkekertymäni on pieni, koska olen sukupolvea x:

- ei kertynyt eläke ennen 23v ikää

- ei kertynyt eläke opiskelusta

- perhevapailla eläkettä kertyi hyvin vähän, koska nekin tapahtuivat ennen vuotta 2005

- eläkkeeseen tulee iso elinaikakerroinvähennys

- eläkeikä on korotettu

- on ihan mahdollista, että eläkettä vielä leikataan minun sukupolveltani jatkossa

Minulle ei tosiaan tule tuota hyvää superkarttumaakaan (jolla nuo yllä listatut heikennykset piti kompensoida), koska täytän 53v juuri, kun se poistetaan. Että näin.

Toisaalta vuodesta 2017 lähtien myös tuo työntekijän maksama työeläkemaksu lasketaan eläkettä kerryttävään palkkaan, joten ehdit hyötyä siitä pari vuosikymmentä, toisin kuin me viime vuosina eläköityneet (joita muuten nuo sinun luettelemasi asiat koskevat myös)

Vierailija
1400/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainahan ne rikkaudet ja varallisuus ovat jakautuneet epäoikeudenmukaisesti. Joskus kuningas myönsi aatelisarvon ja sitä myötä sitten sai ties mitä etuja. Onhan tuossa ikäryhmässä näitäkin, jotka ovat perineet edeltäviltä sukupolvilta maata ja mammonaa, jotka he ovat saaneet joltain aivan vain lahjasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi