Riita miehen kanssa: saako lapselle sanoa että jos joku tönii niin töni takaisin niin että se lopettaa?
Minusta ei saa opettaa tollaista, tuohan on tappelua.
Mut miehestä just noin saa tehdä, niin se töniminen loppuu siihen.
Kyse päiväkoti-ikäisestä pojasta.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Pitää opettaa, että kerro aikuisille. Ja tämän neuvon moni mies taas tuntuu kokevan vääräksi, koska on "kantelemista". Tönimään opettamalla opettaa kiusaajaksi.
Juuri näin! Näin minäkin olen sanonut. Kerro päiväkodin tädille. Mutta mues perustelee omaa kantaansa sillä, ettei se ole auttanut vaan töniminen on jatkunut ja lelujen ottaminen.
ap
Väkivalta ei koskaan ole ratkaisu. Olen kolmen aikuisen lapsen isä.
Miksi sitten poliisi ja armeija käyttää aseita? Oho...Eikö sana menekään perille?
Joskus kiusaaminen loppuu vasta kun vetää turpaan. Jotkut ihmiset ei ymmärrä mitään muuta kuin väkivaltaa.
Eräs sukulaiseni oli lapsena koulukiusattu. Opettaja sanoi hänen äidille että hän (lapsi) ei puolusta itseään. Äiti sanoi sen tälle lapselle. Kun seuraavan kerran häntä kiusattiin , kenties kotimatkalla, poika iskikin takaisin. SIihen loppui kiusaaminen kuin seinään.
Valitettavasti näin se vaan menee.
Tästä syystä joka maalla (itseään kunnioittavalla) on armeija. Ei naapuri tule niin helposti rajan yli, tai ainakin miettii ensin kasi kertaa kannattako. Jo pelkkä pelote riittää.
No nimenomaan tuohan on ainoa tilanne, jossa väkivalta on oikein. Kun sinuun kohdistetaan ensin väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ammutaankin kovilla. Millään ei ole mitään väliä. Eikö missään ole rajaa väkivaltaisuudelle? Eikö kenelläkään ole velvollisuutta opettaa lapsille normaalia väkivallatonta käytöstä? Kuinka lapsesta voi kasvaa hakkaamaton puoliso, kun omat vanhemmat opettavat hänelle väkivaltaisen käytöksen?
Jos puoliso lyö sinua, niin tyydytkö sanomaan ei vai nostatko edes kädet kasvojen eteen ja suojaudut? Annat puolison hakata ja hoet sitä eitä, koska niin on opetettu, puhumalla nämä selvitetään?
Esimerkeissä ei ole opetettu väkivaltaa, on opetettu puolustamaan itseä eikä siihen todellakaan pelkkä puhe riitä. Ensimmäisenä ei saa olla tönimässä, mutta ei tönimistä tarvitse hyväksyä olettaen, että jos nostan käteni, niin se on opetettua väkivaltaista käytöstä?
Jos puoliso lyö,
On tilanteita jossa "väkivalta" ei ole väärin. Esim. vartija poistaa häiriköivän henkilön kaupasta fysisesti.
Kouluissa myös (erikoisluokilla) otetaan häiriköivä lapsi syliin pitämällä häntä kiinni fyysisesti kun hän rimpuilee ja riehuu, yrittää purra. Olen itse katsonut vierestä. Lasta pidetään väkisin syliotteessa kunnes rauhoittuu.
Tai mielisairaanhoitajat sitoo psykoottisen potilaan ja vie huoneeseensa.
Olet nyt aivan pihalla.
Eri tilanteissa mennään eri säännöillä. Tilanteet muuttuu ja sen mukaan toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ammutaankin kovilla. Millään ei ole mitään väliä. Eikö missään ole rajaa väkivaltaisuudelle? Eikö kenelläkään ole velvollisuutta opettaa lapsille normaalia väkivallatonta käytöstä? Kuinka lapsesta voi kasvaa hakkaamaton puoliso, kun omat vanhemmat opettavat hänelle väkivaltaisen käytöksen?
Jos puoliso lyö sinua, niin tyydytkö sanomaan ei vai nostatko edes kädet kasvojen eteen ja suojaudut? Annat puolison hakata ja hoet sitä eitä, koska niin on opetettu, puhumalla nämä selvitetään?
Esimerkeissä ei ole opetettu väkivaltaa, on opetettu puolustamaan itseä eikä siihen todellakaan pelkkä puhe riitä. Ensimmäisenä ei saa olla tönimässä, mutta ei tönimistä tarvitse hyväksyä olettaen, että jos nostan käteni, niin se on opetettua väkivaltaista käytöstä?
Jos puoliso lyö,
Miten ajattelit vaihtaa lapsesi päiväkotia tai koulua jopa viikon välein? Väkivalta on väärin, mutta eikö väärintekijälle voi osoittaa, että ei hyväksy tekoaan, pitääkö viettää koko lapsuus vaihtamalla päiväkotiryhmästä toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsen kohdalla aikuiset ei puuttuneet vaikka tiesivät. Sitten ohjeistin lyömään takaisin. Johan nähtiin ja puututtiin, lapseni oli syyllinen ja kiusaaja. Meitä nuhdeltiin, että takaisin antaminen on myös kiusaamista. Tytär lakkasi puolustamasta itseään. Nyt hän on yläasteella, masentunut ja viiltelee itseään. Kertoo ettei osaa tehdä mitään oikein, on huono ihminen. Mun olisi pitänyt itse käydä silloin päiväkodissa ja ala-asteella hakkaamassa ne kakarat. Istuisin siitä mieluummin tuomion kuin todistan nyt nuoren fiksun tytön hidasta itsem urhaa.
Sinun olisi ehdottomasti pitänyt taistella tuo tilanne loppuu asti, menemällä vaikka esimiehen kanssa puhumaan että tämmöistä on tapahtunut ja opettaja ottaa väärän puolen kiusaamistilanteessa. Opettajan virkavastuuhan olisi ollut toimia oikein, ja nuhdella kiusantekijää, eli sitä joka löi ensin, tai harjoitti kiusaamista lastanne vastaan. Silloin jos opettaja ei puutu kiusaamiseen, lapsen on välttämätöntä puolustaa itseään. Tää on ainakin minun mielestä oikein.
Jeesus käski kääntää toisenkin posken. Eli kannattaa mennä makaamaan suoraan maahan, niin tenava voi potkia päähän, kun tossu ei muuten nouse niin ylös.
Mä opetan että sanot ensin.Jos ei usko niin sitten vasta muuta. Eli jos joku tönii. Sano lopeta. Jos tönii vielä eikä usko muutaman sanotun kerran jälkeen niin sitten saa töniä takaisin. Eli alkuperäiseen kysymykseen, minusta molemmat on oikeassa tavallaan. Kokeilisin keskitietä.
Mitä, jos äiti opettaa vauvaansa nostamalla tämän toisen lapsen eteen ja ottamaan lelun, vedänkö akkaa pataan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Pitää opettaa, että kerro aikuisille. Ja tämän neuvon moni mies taas tuntuu kokevan vääräksi, koska on "kantelemista". Tönimään opettamalla opettaa kiusaajaksi.
Juuri näin! Näin minäkin olen sanonut. Kerro päiväkodin tädille. Mutta mues perustelee omaa kantaansa sillä, ettei se ole auttanut vaan töniminen on jatkunut ja lelujen ottaminen.
ap
Kasvatatte nyt poikaa. Vain toisella teistä vanhemmista on kokemusta siitä mitä on olla poika. Luottaisin tässä nimenomaisessa tapauksessa siihen kokeneeseen.
Mitä ihmettä? Sun mielestäkö tytöt pitää kasvattaa eri tavalla, alistumaan? Ja pojat hyökkäämään? Tyttökö ei saa töniä, pojan pitää töniä? Älytöntä!!
Vierailija kirjoitti:
No nimenomaan tuohan on ainoa tilanne, jossa väkivalta on oikein. Kun sinuun kohdistetaan ensin väkivaltaa.
Laki sallii itsepuolustuksen, siitä ei saa syytteitä.
Amerikassa se on erittäin vahva oikeus. Eli saa ampua kuolettavasti jos joku tunkeutuu kotiisi (esim. ryöstöaikeissa). Ja näin usein tapahtuukin.
Tuo onkin olennaista: "niin että se lopettaa". - Olen lukenut siitä, että paljon riippuu omista ajatuksista. Voi kokeilla sitä, että suhtautuu toiseen ihmiseen kuin norsu hiireen. Saa henkisen yliotteen. Se ajatus ja asenne välittyy toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki sallii itsepuolustuksen, siitä ei saa syytteitä.
Amerikassa se on erittäin vahva oikeus. Eli saa ampua kuolettavasti jos joku tunkeutuu kotiisi (esim. ryöstöaikeissa). Ja näin usein tapahtuukin.
Suomen laki ei salli itsepuolustuksessa väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Väkivalta ei koskaan ole ratkaisu. Olen kolmen aikuisen lapsen isä.
Miksi sitten poliisi ja armeija käyttää aseita? Oho...Eikö sana menekään perille?
Niin justiin, ja 12-vuotias Vantaalla. Hurraa, antaa palaa, pojat on poikia!
Saa, ja kannattaa. Niin isä minulle opetti ja niin myös tein, enkä joutunut kiusatuksi kasvojen epämuodostumasta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos äiti opettaa vauvaansa nostamalla tämän toisen lapsen eteen ja ottamaan lelun, vedänkö akkaa pataan?
Itsepuolustuksessa ei ole tarpeen liioitella. Akaksi haukkuminen tai pataan vetäminen tuskin ongelmaa ratkaisee, mutta voihan sitä äitiä näpäyttää sormille ja sanoa että irti lelusta.
Turpiin vaan takasin muuten jää kiusatuksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puoliso lyö,
Pitkällä tähtäimellä, kyllä. Mutta akuutissa tilanteessa karkuun luikkiminen ei sekään aina ole vaihtoehto. Kuvitellaan että olet kaukana muiden ihmisten ulottumattomissa, erämökissä, lapissa tai jossain etelänmeren lomasaarella, tai vaikka purjeveneessä keskellä merta. Miehesi joutuu psykoottiseen tilaan otettuaan alkoholia ja antibioottia. Ja alkaa väkivaltaiseksi. Sulla on 3 pikkulasta kanssasi. Karkuun lähteminen pakkassäässä uppolumeen ei onnistu. On välttämätöntä ettet ole pakoon juokseva/muita apuun huutava tyyppi. Vaan, pystyt toimimaan niin että teet oireilevan henkilön vaarattomaksi itse pienintä mahdollista voimaa käyttäen. esim. sidot hänet kunnes kohtaus menee ohi.
Oman lapsen kohdalla aikuiset ei puuttuneet vaikka tiesivät. Sitten ohjeistin lyömään takaisin. Johan nähtiin ja puututtiin, lapseni oli syyllinen ja kiusaaja. Meitä nuhdeltiin, että takaisin antaminen on myös kiusaamista. Tytär lakkasi puolustamasta itseään. Nyt hän on yläasteella, masentunut ja viiltelee itseään. Kertoo ettei osaa tehdä mitään oikein, on huono ihminen. Mun olisi pitänyt itse käydä silloin päiväkodissa ja ala-asteella hakkaamassa ne kakarat. Istuisin siitä mieluummin tuomion kuin todistan nyt nuoren fiksun tytön hidasta itsem urhaa.