Riita miehen kanssa: saako lapselle sanoa että jos joku tönii niin töni takaisin niin että se lopettaa?
Minusta ei saa opettaa tollaista, tuohan on tappelua.
Mut miehestä just noin saa tehdä, niin se töniminen loppuu siihen.
Kyse päiväkoti-ikäisestä pojasta.
Kommentit (259)
Ihmettelen kyllä missä tämä toimii... Lyö ja töni takaisin ja saat vielä pahemmin t urpiin? Sitäkö halutaan? Ja kyllä, jos kiusattu on fyysisesti heikompi ja puolustautuu "antamalla takaisin", niin saa vielä kovemman tällin niiltä kiusaajilta. Se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Pitää opettaa, että kerro aikuisille. Ja tämän neuvon moni mies taas tuntuu kokevan vääräksi, koska on "kantelemista". Tönimään opettamalla opettaa kiusaajaksi.
Juuri näin! Näin minäkin olen sanonut. Kerro päiväkodin tädille. Mutta mues perustelee omaa kantaansa sillä, ettei se ole auttanut vaan töniminen on jatkunut ja lelujen ottaminen.
ap
Kasvatatte nyt poikaa. Vain toisella teistä vanhemmista on kokemusta siitä mitä on olla poika. Luottaisin tässä nimenomaisessa tapauksessa siihen kokeneeseen.
Miten tällainenkin kommentti on saanut näin paljon yläpeukkuja? Tämä on juuri sitä toksista maskuliinisuutta, joka luo eripuraa eikä todellakaan edistä tasa-arvoa. On haitaksi nimenomaan pojille/miehille itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Pitää opettaa, että kerro aikuisille. Ja tämän neuvon moni mies taas tuntuu kokevan vääräksi, koska on "kantelemista". Tönimään opettamalla opettaa kiusaajaksi.
Juuri näin! Näin minäkin olen sanonut. Kerro päiväkodin tädille. Mutta mues perustelee omaa kantaansa sillä, ettei se ole auttanut vaan töniminen on jatkunut ja lelujen ottaminen.
ap
Väkivalta ei koskaan ole ratkaisu. Olen kolmen aikuisen lapsen isä.
Miksi sitten poliisi ja armeija käyttää aseita? Oho...Eikö sana menekään perille?
Niin justiin, ja 12-vuotias Vantaalla. Hurraa, antaa palaa, pojat on poikia!
Jos olisi lupa puolustautua samantien, ei tuska ja turhautuminen patoutuisi ja johtaisi tuollaiseen. Harvaa ensimmäisestä kerrasta kampoihinpistävää kiusataan koko kouluaikaa, kiusatut ovat niitä, joille on opetettu, että puhumalla asiat ratkotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi sitten poliisi ja armeija käyttää aseita? Oho...Eikö sana menekään perille?
Niin justiin, ja 12-vuotias Vantaalla. Hurraa, antaa palaa, pojat on poikia
Jos olet fyysisesti heikompi, niin miten muka annat takaisin? Aseella?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä missä tämä toimii... Lyö ja töni takaisin ja saat vielä pahemmin t urpiin? Sitäkö halutaan? Ja kyllä, jos kiusattu on fyysisesti heikompi ja puolustautuu "antamalla takaisin", niin saa vielä kovemman tällin niiltä kiusaajilta. Se on fakta.
Isäni opetti, että lyö takaisin niin lujaa kuin kykenet. Ikinä kiusaaminen ei jatkunut tuota pitemmälle.
Jos yritetään ottaa lelua, tönitään tai kiusataan, niin nyrkillä nenään, loppuu se homma.
Näin teki mun nuorempi poika, ja kopsautti nenään tarhan isointa poikaa. Sai sen jälkeen olla rauhassa.
Tarhan tätiä nauratti että miten mun poika uskalsi sen tarhan isoimmalle tehdä.
t.Ylpeä isä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin justiin, ja 12-vuotias Vantaalla. Hurraa, antaa palaa, pojat on poikia
Jippikaijee, nyt olemme onnellisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kasvatatte nyt poikaa. Vain toisella teistä vanhemmista on kokemusta siitä mitä on olla poika. Luottaisin tässä nimenomaisessa tapauksessa siihen kokeneeseen.
Miten tällainenkin kommentti on saanut näin paljon yläpeukkuja? Tämä on juuri sitä toksista maskuliinisuutta, joka luo eripuraa eikä todellakaan edistä tasa-arvoa. On haitaksi nimenomaan pojille/miehille itselleen
Tasa-arvoakaan kun ei saa ellei sitä ota tai vaadi itselleen. Siksi naisten oikeudetkin pitää ottaa, niitä ei kukaan tule tarjoilemaan tarjottimella. Joissain maissa niiden eteen on pitänyt taistella vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni opetti, että lyö takaisin niin lujaa kuin kykenet. Ikinä kiusaaminen ei jatkunut tuota pitemmälle.
Ok. Kyllä olen itse nähnyt juurikin päinvastaista. Porukalla se tullaan kostamaan, jos ei muuten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Nykyään on väärin olla poikamainen poika.
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Sinulla on vielä paljon opittavaa elämässä.
Mutta miksi ihmeessä lapset ja vanhemmat veivät kynttilöitä koulussa mestatun lapsen muistoksi? Miksi liputettiin? - Ai niin, tietysti siksi, että nyt meni kaikki oikein!
Vierailija kirjoitti:
Joskus se on ainoa keino millä se loppuu, valitettavasti
Oikeastiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin justiin, ja 12-vuo
Maalaisjärkeä käyttäen. Takaisin antaminen toimii samankokoisten ja -ikäisten kanssa. Nämähän on yleensä samalla luokalla. Mutta jos vastassa on isompikokoisten jengi niin silloin juostaan karkuun eikä jäädeä mitelemään voimista. Sama pätee tyttö-poikasuhteissa. Ja nainen yksin pimeällä kadulla, kun vastassa on jengi miehiä. Kyllä silloin juostaan karkuun eikä jäädä paikalle tappelemaan. Tässä alettiin puhumaan alunperin päiväkotitilanteesta, tai koulukiusaamisesta saman ikäisten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kyllä olen tätä nähnyt nimenomaan NYKYAIKANA! Jos kiusattu puolustautuu fyysisesti, niin häntä kohtaa vielä kovempi pöllytys porukalla tai jos kiusaaja jää alakynteen, niin kiusaaja ottaa aluksi uhrin roolin ja kostaa myöhemmin. Jopa päiväkodissa ne kiusaajat osaa ottaa uhrin roolin siinä vaiheessa, kun joku laittaa fyysisesti kampoihin... "Se töni mua paljon kovempaa" ja se kiusatuksi joutunut kärsii taas lisää.
Ei saa. Ennemmin kielikello ku tappelija. Aikuisten tehtävä on auttaa ja tukea lasta tällaisessa tilanteessa.
opetan 16- vuotiasta pyrkimään pois mahdollisista konfliktitilanteista. Mikäli joutuisi fyysisesti uhatuksi, olen ohjeistanut juoksemaan karkuun, menemään soittamaan ovikelloa sellaiseen taloon, jossa on valot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sinun opeillasi lapsestasi tulee lähinnä uhri, valitan.
Meillä opetetaan myös se, että on vain poikia ja tyttöjä (vain kaksi sukupuolta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 8-vuotias heiveröinen tyttö yritin lyödä takaisin sitä kiusaajapoikaa, jolla oli aina tapana lyödä minua "kuivaan suoneen", kun olin niin ruma. Juurikin isän neuvomana. Sain kärsiä siitä paljon pahemmin. Nimenomaan aikuisten olisi kuulunut ottaa ohjat käsiin.
En ole koskaan opettanut lapsiani jakamaan tavaroita, en ole ikinä ymmärtänyt koko asiaa. Jos jokin esine on minulle nyt tarpeellinen, niin miksi joku toinen voisi tuosta vain tulla ottamaan sen minulta pois siksi, että pitää oppia jakamaan. Tosielämässä kun noin ei ole, siellä kyetään neuvottelemaan vuoroista - jos on pakko tulostaa jotain, niin en voi mennä keskeyttämään toisen tulostusjonoa siksi, että minä nyt haluan sen yhden lomakkeen asap, muilla ei ole väliä. Ihan samaa tulisi opettaa lapsille, toisen työtä (leikki) ei sovi keskeyttää siksi, että haluaa auton tai lapion tai tabletin itselleen. Tätä kuitenkin lapsille moni haluaa opettaa eli kädessä oleva lapio on hiekkalaatikolla annettava toiselle, koska elämässäkin näin tulee toimia.