Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita miehen kanssa: saako lapselle sanoa että jos joku tönii niin töni takaisin niin että se lopettaa?

Vierailija
10.04.2024 |

Minusta ei saa opettaa tollaista, tuohan  on tappelua.

Mut miehestä just noin saa tehdä, niin se töniminen loppuu siihen.

Kyse päiväkoti-ikäisestä pojasta.

Kommentit (259)

Vierailija
21/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää miehen asenteessa erityisesti se, että hän esittää lapselle ettei kyse ole mistään isosta asiasta. Tyyliin ai jaa, no jos se toinen alkoi töniä sua niin tönäset sen vaan pois ja jatkat leikkiäs.

Minusta kyllä lapselle täytyy opettaa mikä on oikein ja mikä väärin ja pohtia sitä tilannetta mm siltä kannalta sekä miettiä mitä voisi ja pitäisi tehdä, eri vaihtoehtoja.

Mut miehen mielestä toi on vaan asian paisuttelua ja tekee pojasta uhrin ja kiusaamisen kohteen..

Minusta väkivalta, edes lievähkö töniminen ei ole koskan no big deal!

ap

Vierailija
22/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Pitää opettaa, että kerro aikuisille. Ja tämän neuvon moni mies taas tuntuu kokevan vääräksi, koska on "kantelemista". Tönimään opettamalla opettaa kiusaajaksi.

Juuri näin! Näin minäkin olen sanonut. Kerro päiväkodin tädille. Mutta mues perustelee omaa kantaansa sillä, ettei se ole auttanut vaan töniminen on jatkunut ja lelujen ottaminen.

ap

Kasvatatte nyt poikaa. Vain toisella teistä vanhemmista on kokemusta siitä mitä on olla poika. Luottaisin tässä nimenomaisessa tapauksessa siihen kokeneeseen.

No tuo ei nyt riitä perusteluksi. Kaikki "entiset pojatkaan" ei pidä tönimään opettelua hyvänä.

Tässä kasvatetaan tulevia aikuisia, ei "vain" lapsia. Teininä / aikuisena et voi enää tönäistä takaisin, jos toiselle käy jotain, olet oikeudessa ja oma elämä pilalla. 

...ap, jos miehen mielestä töniminen takaisin on nyt ok, niin milloin töniminen ei enää ole sitten ok? Milloin mies ajatteli, että opettaa lapsen pois tästä ensin opettamastaan tönimisen mallista? Vai eikö milloinkaan? Saako töniä myöhemmin vaikka tyttöystävää jos se ärsyttää, luokkakaveria jos sen jalka vahingossa osui tuoliisi, tai tyyppiä nakkikiskan jonossa jos se horjahti sua päin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää miehen asenteessa erityisesti se, että hän esittää lapselle ettei kyse ole mistään isosta asiasta. Tyyliin ai jaa, no jos se toinen alkoi töniä sua niin tönäset sen vaan pois ja jatkat leikkiäs.

Minusta kyllä lapselle täytyy opettaa mikä on oikein ja mikä väärin ja pohtia sitä tilannetta mm siltä kannalta sekä miettiä mitä voisi ja pitäisi tehdä, eri vaihtoehtoja.

Mut miehen mielestä toi on vaan asian paisuttelua ja tekee pojasta uhrin ja kiusaamisen kohteen..

ap

Oikea tapa olisi opettaa sille lapselle puolustautumaan sanoin. Niin saa tehdä, tietenkin. Opeta lasta sanomaan EI tai LOPETA tai EN TYKKÄÄ TUOSTA; LOPETA. Tarpeeksi jämäkästi ja lujasti ja kovalla äänellä. Siitä taidosta on oikeasti hyötyä elämässä. Ei pidä olla kynnysmatto ja muiden tönittävänä, mutta jos itsekin tönii, päätyy ongelmiin. Lapsen on hyvä oppia pitämään rajansa. 

nro 22

Vierailija
24/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen selittänyt lapselle monta kertaa että päiväkodissa tavarat on yhteisiä ja niitä täytyy joskus jakaa. Että kaikki saa leikkiä vuorollaan. Ja sanot vaikka et me voidaan leikkiä yhdessä!

Tää siis kun joku toinen lapsi oli tullut ottamaan jotain tavaraa meidän pojalta ja kun poika ei ollut antanut sitä, tämä toinen oli sanonut et anna se kun se on mun. Niin poika oli antanut sen tai se toinen oli ottanut. Tietysti tollasesta tulee paha mieli.

ap

Joskus jakaa? Poika oppii esimerkin että hän on se joka alistuu. Ei leijonakaan kysy lampaalta saako tämän syödä. 

Vierailija
25/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette kumpikin väärässä. 

Vierailija
26/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen koulumaailmassa jyrää nykyisin etniset värinät. Siellä ulkkarijoukot kiusaavat oppilaita ja opettajia. Mitä lapsen ja nuoren silloin pitäisi tehdä? 

Vierailija
27/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan mukaan pojalle on sallitumpaa puolustautua? Poika saa töniä takaisin, koska on poika?

Vierailija
28/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen neuvonut tytölleni, että jos joku poika ottaa kiinni esim. takaapäin, etkä pääse pois, voit potkaista taakse päin munille. Ja näin on pari kertaa koulussa joutunut tekemään. 

Pojille voisi enemmän opettaa, että toisiin ei saa koskea ja tytöille enemmän itsepuolustusta. 

Vierailija
29/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on opetettava pitämään puoliaan.

Kuuntelin pienenä poikana äitiäni, joka käski kääntämään toisen posken. Se on kauhea virhe poikien maailmassa. Isäni ei rohkaissut väkivaltaan, mutta ei myöskään suhtautunut negatiivisesti kun sentään joskus uskaltauduin huolehtimaan itsestäni.

On parempi, että hiukaan tapellaan ja katsotaan kuka on kuka kuin, että joutuu nyrkkeilysäkiksi koko lapsuuden ajaksi. Tuosta syntyy niitä kouluampujia ja muuten vaurioituneita yksilöitä.

Tässä asiassa kukaan nainen ei ymmärrä miten pitää toimia koska heillä einole minkäänlaista kokemusta pojan elämästä.

Vierailija
30/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan mukaan pojalle on sallitumpaa puolustautua? Poika saa töniä takaisin, koska on poika?

"Palstan"? Kyllä täällä näkyy olevan mielipiteitä molempiin suuntiin, ei ole jotain homogeenista "palstaa" joka ajattelisi yhdellä tavalla. 

Vierailija
31/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opettanut lapsilleni, että ketään ei saa mennä lyömään/tönimään/satuttamaan vaikka kuinka harmittaisi. Mutta itseään saa aina puolustaa ja jos joku tulee lyömään niin silloin saa huitasta takaisin. Kenenkään ei tarvitse alistua toisten mukiloitavaksi.

Vierailija
32/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa töniä ja vetää pataan jos kiusaa. Niin olen sanonut omille lapsille.

Vierailija
33/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Oikea tapa olisi opettaa sille lapselle puolustautumaan sanoin. Niin saa tehdä, tietenkin. Opeta lasta sanomaan EI tai LOPETA tai EN TYKKÄÄ TUOSTA; LOPETA. Tarpeeksi jämäkästi ja lujasti ja kovalla äänellä. Siitä taidosta on oikeasti hyötyä elämässä. Ei pidä olla

Juuri näin minä olen lapselle opettanutkin, sanomaan selvästi MINÄ leikin nyt, lopeta! Sen jälkeen se töniminen on sitten alkanut, eli kun lapsi ei anna lelua, tönitään.

ap

Vierailija
34/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ap kuule, ymmärrän kyllä tuon lapsen tunnetaitojen opettelun. Mutta jos joka asiaa jää vatvomaan jo päiväkoti-iässä niin pulassa on sekä sinä että lapsi. Lapsi ei pysty ymmärtämään vielä samalla tavalla kuin aikuinen ja jos tilanne on se että Ville tönäisee Kallea ja päinvastoin ja leikki jatkuu niin mitä sitten? Kun taas jos Ville tönäisee Kallea ja vartin verran päikkytäti selittää asiaa auki niin mitä se muu ryhmä sillä välin tekee? 

Vierailija
35/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Oikea tapa olisi opettaa sille lapselle puolustautumaan sanoin. Niin saa tehdä, tietenkin. Opeta lasta sanomaan EI tai LOPETA tai EN TYKKÄÄ TUOSTA; LOPETA. Tarpeeksi jämäkästi ja lujasti ja kovalla äänellä. Siitä taido

Juuri näin minä olen lapselle opettanutkin, sanomaan selvästi MINÄ leikin nyt, lopeta! Sen jälkeen se töniminen on sitten alkanut, eli kun lapsi ei anna lelua, tönitään.

ap

Se on päiväkodin tehtävä katsoa ettei tule tönityksi. Kerro ryhmän hoitajille nämä tilanteet joissa tätä tapahtuu, niin tietävät valvoa tehostetummin. Jos siellä ollaan yhtään sydän mukana töissä, niin näin tekevät kyllä. nimim, vakassa töissä myös. 

...on ihan ok sanoa toiselle, että minä leikin tällä nyt, odota. Ei kaikkea tarvitse jakaa sillä sekunnilla kun joku keksii pyytää. Toinen joka ei ymmärrä odottaa vaan purkaa harmiaan tönimiseen, toivottavasti otetaan aikuisten lähempään huomaan. 

Vierailija
36/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei saisi opettaa tönimään takaisin vaan kertoa aikuiselle MUTTA näin minäkin yritin opettaa ja lapsi tuli kiusatuksi. Sanoin lapselle aina että kerro heti aikuiselle ja lapsi sanoi että oli yrittänyt mutta kukaan ei kuuntele/puutu. 

Näin tilanteita myös itse kun hain lasta, kukaan ei puuttunut. Sitten opetin lapsen kovemmaksi ja sanoin että saa tuupata takaisin, tämän jälkeen kiusaajat on muuttuneet kavereiksi, tosin yrittävät vieläkin töniä mutta olen vähentänyt näiden tönijöiden näkemistä minimiin koska vanhemmat eivät ole puuttuneet lapsiensa käytökseen. 

Eli opeta niin että osaa itse sanoa ja tuupata takaisin sekä vältätte vapaa ajalla näitä tönijöitä. Varhaiskasvatus on mitä on, en luota.

Vierailija
37/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Pitää opettaa, että kerro aikuisille. Ja tämän neuvon moni mies taas tuntuu kokevan vääräksi, koska on "kantelemista". Tönimään opettamalla opettaa kiusaajaksi.

Juuri näin! Näin minäkin olen sanonut. Kerro päiväkodin tädille. Mutta mues perustelee omaa kantaansa sillä, ettei se ole auttanut vaan töniminen on jatkunut ja lelujen ottaminen.

ap

Kasvatatte nyt poikaa. Vain toisella teistä vanhemmista on kokemusta siitä mitä on olla poika. Luottaisin tässä nimenomaisessa tapauksessa siihen kokeneeseen.

No tuo ei nyt riitä perusteluksi. Kaikki "entiset pojatkaan" ei pidä tönimään opettelua hyvänä.

Tässä kasvatetaan tulevia aikuisia, ei "vain" lapsia. Teininä / a

Kyllä se tässä tapauksessa käy perusteeksi. Minulla on kokemusta poikana olemisesta ja muistan erittäin hyvin miten poikalasten väliset sosiaaliset suhteet toimivat. Kokemusta on myös kiusaamisesta. Muistan ne hyvin, koska otin silloin oikein asiakseni muistaa, koska nähdäkseni ympärillä olevat aikuiset eivät asioita ymmärtäneet.

Poikalapsen pitää fyysistikin osoittaa, että hän taistelee vastaan, jos häntä yritetään alistaa. Kantelu on nimenomaan paha virhe, koska sillä osoittaa olevansa heikko, muiden hyvän tahdon armoilla ja on vain ajan ja tilaisuuden kysymys milloin poika on avunhuutojen ulottumattomissa ja hänelle voi antaa selkään kostoksi kantelusta.

Aikuistahan tässä kasvatetaan ja sanoisin, että kiusattavaksi päätyvälle pojalle tehdään niin paljon henkistä painolastia, ettei mikään määrä terapiaa tai edes myöhempää menestystä tule sitä korjaamaan. Vanhempien pitää tehdä kaikkensa, etteivät heidän lapsena joutuisi kiisatuiksi. Vanhemmat eivät kuitenkaan voi tapella lapsensa tappeluita heidän puolestaan, eikä kasvattaa lastaan missään pumpulilinnassa.

Vierailija
38/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos kerta jatkuu niin on otettava toiset keinot käyttöön.

Poikani (nyt jo aikuinen) kertoi, että hänellä on kouluaikana (alakoulussa) ollut yksi tuollainen koulukaveri, joka ei uskonut ennen kuin antoi hälle samalla mitalla takaisin. Oli haukkumassa ja potkimassa aina kun oli tilaisuus. Tavallisesti poikani vain sanoi, ettei noin saa tehdä, mutta kun ei uskonut mojautti takaisin. Siihen loppui se kiusaaminen. Muut on uskoneet puhetta.

Vierailija
39/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti kommenteistanne ja neuvoista lapsen suhteen.

Mutta minulla on myös ongelmana miten selvittää tämä riita muehen kanssa. Miten saada hänet ymmärtämään MUN pointtini? Nyt hän ei sitä ollenkaan ymmärrä.

ap

Vierailija
40/259 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen koulumaailmassa jyrää nykyisin etniset värinät. Siellä ulkkarijoukot kiusaavat oppilaita ja opettajia. Mitä lapsen ja nuoren silloin pitäisi tehdä? 

Olenkohan ainoa palstalla joka on osin eri mieltä? Meidän lapsi oli alakoulussa etnisesti rikkaalla alueella ja koulussa oli tiukka kuri. Opettajat olivat päteviä ja päättäväisiä ja hölmöilystä tuli rangaistus. Asiat selitettiin selkeästi, valmistavassa opetuksessa pidettiin niin kauan että suomen kielen taito riitti tavalliseen luokkaan. Nyt on yläkoulussa jossa lähes kaikki kantiksia ja ollaan molemmat sitä mieltä että ihan pilipalikoulu ja kuri ihan olematon, oppilashuollosta puhumattakaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan